PDA

Bekijk Volledige Versie : Yamila Idrissi legt eed af



Marsipulami
20-11-03, 18:01
Idrissi legt eed af

http://www.standaard.be/assets/images_upload/f290103k.jpg

De Brusselse SP.A'ster Yamila Idrissi heeft vrijdag de eed afgelegd in het Brussels Parlement en gisteren in het Vlaams Parlement. Idrissi volgt er Anne Van Asbroeck op, die slechts enkel maanden in functie was, na het vertrek van Adelheid Byttebier (Agalev) naar de Vlaamse regering.


In de Brusselse assemblee maakt Idrissi deel uit van de SP!Aga-fractie, het resultaat van een kartellijst bij de gewestverkiezingen van 1999. Idrissi stond toen als onafhankelijke op die lijst en was een van de best scorende Vlaamse kandidaten. Ondertussen trad ze toe tot de SP.A. Bij de gewestverkiezingen wordt ze een van de uithangborden van die partij. Een kartel met Agalev zoals in 1999, zit er, na de mislukte onderhandelingen, niet meer in.


20/11/2003 (aho)

©Copyright De Standaard

Marsipulami
20-11-03, 18:02
DE PARTIJVROUW. Yamila Idrissi (SP.A). De Brusselse verjongingskuur

Van onze redacteur
Guy Fransen 13/05/2003

BRUSSEL -- Yamila Idrissi (35) loopt op de Brusselse kartellijst van SP.A en Spirit in de schaduw van de twee kopmannen, Frank Vandenbroucke en Bert Anciaux. De allochtone vrouw vindt dat helemaal niet erg. Frank en Bert halen allicht op eigen kracht met voorkeurstemmen hun stoel, en wie weet valt er dan toch nog een derde zetel uit de verkiezingspot. ,,Ik sta op een strijdplaats, ze zeggen dat de kans klein is, ik denk dat ik een serieuze kans maak.''



Idrissi is nog altijd trots bij een vorige verkiezingsdeelname, in 1999 voor het Brusselse Gewest, zelf bewezen te hebben stemmen te kunnen halen. Ze was toen goed voor 1.600 voorkeurstemmen, volgens de politica op het eerste gezicht lang niet veel, maar in Brussel meer dan een goed resultaat. ,,Ik haalde er meer dan de Vlaamse minister Guy Vanhengel en de Brusselse minister Robert Delathouwer.''

De mooiste ruggensteun kreeg de kandidate totnogtoe van de schrijver Geert Van Istendael. Hij beitelde haar in zijn boek Arm Brussel, en droeg het werk ook aan haar op. Haar hoop is nieuw, de stad is oud, ooit is zij oud en Brussel nieuw , schreef de auteur.

Wonend op de grens van Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node, zegt de allochtone politica bijzonder goed de realiteit van de hoofdstad te kennen. Een cocktail van culturen, waarbij het Idrissi echter stoort dat altijd weer de verschillen tussen de etnische groepen worden uitvergroot.

,,In de politieke arena wil ik een einde maken aan het wij-zij-denken. Het is telkens weer de allochtoon versus de autochtoon. Na de moord op de Marokkaanse man in Borgerhout, besefte plots weer iedereen dat de samenleving voor een enorme uitdaging staat.''

,,Maar de dialoog kwam niet, het werd weer eens polariseren. Ik wil zelf af van het naïeve multiculturele denken aan de ene kant en het puur repressieve aan de andere kant. De hamvraag is: wat bindt ons? Ik wil discussie mét mekaar hebben, in plaats van steeds weer die discussies over mekaar.''

,,We leven in deze samenleving, we hebben mekaar nodig'', antwoordt de politica op de vraag hoe zij een uitweg ziet. ,,Er zijn bij de allochtonen heel wat tekenen van emancipatie. We krijgen zelfbewuste organisaties, die dezelfde weg aan het opgaan zijn als destijds de arbeiders- en vrouwenbeweging in Vlaanderen. Hoe meer die organisaties veld winnen, hoe meer de samenleving zal merken dat de breuklijn er geen meer is van allochtoon tegenover allochtoon, maar wel één van sociaal-economische of ideologische verschillen.''

De Belgisch-Marokkaanse politica verwijt ook de media steeds opnieuw incidenten uit te vergroten. ,,Wanneer zie ik op VTM of VRT eens een soap met een Marokkaans of Turks gezin, waarin alle thema's aan bod komen en bediscussieerd worden. Ramadan en het huwelijk, laat maar in beeld komen.''

Minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke is haar politieke vader. Op zijn kabinet houdt Idrissi, eerder drie jaar advocate, zich bezig met de sociale aspecten van Europa. Politiek is voor de SP.A-kandidate het verlengstuk van haar sociaal engagement, dat ze via haar studies maatschappelijk assistent en later rechten op gang bracht.

,,Ik voerde deze week in Brussel actie voor een meer toegankelijke justitie. Mensen durven een rechtszaak niet aan omdat het financieel een zware dobber is. Je begint er ook niet aan, omdat je niet weet hoe lang het zal duren. Wij zijn nog bezig met Dutroux, Nederland heeft de doder van Fortuyn allang gevonnist. We kunnen er nog veel van leren.''



©Copyright De Standaard

Tomas
20-11-03, 18:03
Heb je ook nog een foto van die bounty?

Al Sawt
21-11-03, 01:17
Geplaatst door Tomas
Heb je ook nog een foto van die bounty? Er is niks verkeerd aan allochtonen die in de politiek gaan.

Sterker nog ik vind het bemoedigend.

Maar mensen als AHA en die Iranier, die nog nooit in een allochtone wijk hebben gewoond en de migranten-gemeenschap niet van binnenuit kennen.

Zijn voor mij niet de vertegenwoordigers of de stem van de allochtonen die denken te weten hoe de juiste integratie gaat.

Marsipulami
21-11-03, 13:11
Geplaatst door Al Sawt
Er is niks verkeerd aan allochtonen die in de politiek gaan.

Sterker nog ik vind het bemoedigend.

Maar mensen als AHA en die Iranier, die nog nooit in een allochtone wijk hebben gewoond en de migranten-gemeenschap niet van binnenuit kennen.

Zijn voor mij niet de vertegenwoordigers of de stem van de allochtonen die denken te weten hoe de juiste integratie gaat.

Ik denk dat de standpunten van AHA en Yamilla Idrissi niet zo ver uit elkaar liggen. Alleen brengt Yamilla het wat diplomatischer en jaagt ze niet nodeloos alle moslims tegen zich in het harnas. Ze krijgt dan ook veel minder media aandacht.

Het is eigen aan het systeem dat bestaande politieke partijen vooral bountys aantrekken. Immers je komt niet op een politieke lijst omdat je populair bent, maar omdat het partijbestuur iemand de kans geeft om op een verkiesbare plaats op een lijst te staan. Het zijn dus de partijbesturen die bepalen wie verkozen mag worden door het volk en niet de kiezer.

Een partijbestuur heeft haar eigen ideologie en neemt vooral mensen op die deze ideologie onderschrijven. Belangrijder nog dan ideologie is het feit dat die partijbesturen behalve hun ideologie met één oog voortdurende de opiniepeilingen in de gaten houden en geen kandidaten aanvaarden die standpunten verdedigen waar slechts een kleine minderheid kan achterstaan.

Als de allochtonen belangen hebben die afwijken van de autochtonen dan is die materie per definitie een minderheidsbelang en heeft men liefst allochtonen op de lijst die niet te veel spreken over het specifieke belang van allochtonen tenzij men met zijn visie natuurlijk de meerderheid na wil praten. Concreet: allochtonen mogen wel meepraten over werkgelegenheid, want dat is ieders belang, doch allochtonen die een 'kruistocht' beginnen voor de bouw van moskeeën of iets dergelijk die heeft men liever niet.