PDA

Bekijk Volledige Versie : Wakker blijven tijdens de Kadr-nacht



barfly
21-11-03, 20:11
e Lailat el-Kadr, weinig niet-moslims zullen ervan gehoord hebben. Toch is deze nacht die aan de 27ste dag van de ramadan vooraf gaat, voor moslims de belangrijkste en heiligste nacht van de vastenmaand. Volgens de islamitische overleveringen zal een smeekbede die in deze nacht wordt uitgesproken met gods wil geaccepteerd worden.

Lailat el-Kadr betekent zoveel als waardevolle nacht of nacht (lailat) van de kracht (el-Kadr). Tijdens Lailat el-Kadr vieren moslims de nacht dat de koran in zijn geheel naar de onderste van de zeven hemelen werd neer gezonden en de engel Gabriël de eerste openbaring aan de profeet Mohammed overbracht.

Waardevol
Moslimgeleerden zijn het er niet over eens in welke nacht dit precies is gebeurd. Sommigen denken dat het in de 23ste nacht was, anderen houden het op de 25ste of 27ste nacht. De meesten gaan er vanuit dat de 27ste nacht de Kadr-nacht is. Voor wie op 27 oktober met de ramadan is begonnen, betekent het dat de komende nacht van vrijdag op zaterdag de Lailat el-Kadr is.

In de koran wordt slechts één keer expliciet over de Kadr-nacht gesproken. In hoofdstuk 97 staat: "Waarlijk, wij hebben hem neergezonden in de Waardevolle Nacht. En wat doet jullie weten wat de waardevolle nacht is? De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden. De engelen en de geest dalen in haar neder met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst in deze nacht, tot aan de ochtendschemering." Daarbij wordt aangenomen dat met de boodschap die is neergezonden de koran wordt bedoeld en dat de geest die is neergedaald de engel Gabriël is.

Het lot
Hoewel dit de enige keer is dat de Kadr-nacht in de koran met naam wordt genoemd, wordt er in de islamitische overleveringen (ahadiths) over de daden en uitspraken van Mohammed uitgebreid ingegaan op deze heilige nacht. Zo zeggen de overleveringen dat een gebed dat in deze nacht wordt uitgesproken met gods wil wordt verhoord. De gelovigen worden dan ook aangemoedigd om in de Kadr-nacht wakker te blijven en te bidden voor zegening en vergiffenis.

Daarnaast zouden goede daden die gedurende deze nacht worden verricht, gelijk zijn aan duizend maanden van goede daden. Bovendien bepaalt Allah volgens sommige overleveringen in deze nacht het lot van alle gelovigen voor het komende jaar.

bron: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/index.html

Ook de autochtonen beginnen te integreren :duim:

Orakel
22-11-03, 01:12
En ik me de hele tijd maar afvrage waarom ik de slaap niet kan vatten. Smeekbedes yek?

Ff denken......

Hmmmmmm, ik wens dat alle wensen die ik wens in vervulling gaan.

Sjow, da's geregeld. :cola:

nl-x
22-11-03, 10:58
Ik vroeg mij dus eigenlijk af.

Ik ben pas op de maandag begonnen met vasten. Wil dat dan zeggen dat leilatoe elkadr een dag later plaats vindt voor mij?

nlx

taouanza
22-11-03, 11:07
Ik heb het gister voor het eerst sinds jaren meegemaakt zoals het hoort, was echt prachtig om te zien :de hele Mathenesse gebeuren was een komen en gaan van moslims.
Maar ik had er niet op gerekend om te blijven slapen,dus ging ik normale tijd naar beden toch werd ik pas een half uur geleden wakker.....door de telefoon.:nerveus: