PDA

Bekijk Volledige Versie : Rumsfeld wil vrije Arabische zenders censureren...



Wizdom
21-11-03, 20:59
Rumsfeld vindt Al-Jazeera en Al-Arabiya «extreem anti-coalitie" 21-11-2003


De in Irak uiterst populaire satellietzenders Al-Jazeera en Al-Arabiya zijn extreem anti-coalitie. Dat heeft de Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld vrijdag gezegd. Volgende maand begint een Amerikaanse satellietzender met uitzendingen in Irak om de aandacht van de Iraakse kijker af te leiden van de invloedrijke nieuwszenders.

Beide zenders spreken tegen bevooroordeeld te zijn. Sinds september zijn de twee zenders niet meer toegelaten op het eigendom van de Iraakse Bestuursraad omdat ze zouden aanzetten tot geweld.

Toch vond Rumsfeld de vrijheid van meningsuiting een positieve ontwikkeling. We hebben gezien hoe de vrije pers in dit land en in andere landen werd misbruikt (...). Het maakt ons werk in zekere zin zwaarder maar uiteindelijk denk ik dat de voordelen opwegen tegen de lasten, aldus Rumsfeld.

Tomas
21-11-03, 21:16
Je zou zelfs kunnen stellen dat Rumsfeld de top van Al-Jazeera heeft laten executeren en vervangen door marionetten.

Maar dan moet je wel heel goed kunnen lezen.

Blade20
21-11-03, 21:16
Als jij erop tegen bent wizdom dan moet het wel een goed idee van Rumsfeld zijn. :hihi:

Maar even alle gekheid op een stokje. Een vrije mediabron censureren is natuurlijk een directe inbruek op de democratie, echter is vrije media ook niet absoluut vrij, alleen vrijer. Ze zomaar dichtgooien lijkt me crue en ondoordacht. Ik moet toegeven dat zenders zoals Al Jazeera niet echt neutraal overkomen, echter komt CNN ook niet neutraal over. Op zich heb ik niks tegen propaganda van welke zijde dan ook, ik achterhaal de waarheid toch wel via 'alternatieve bronnen'.

Ik wil wel even de opmerking maken dat de beelden die vaak te zien zijn op Al Jazeera echter wel wat minder hard kunnen zijn. Tuurlijk, mij maakt het werkelijk niks uit als ze iemand laten zien wiens hersenpan ervanaf ligt en zijn darm vijf meter lang uit zijn onderbuik is gereten, ik kan dat makkelijk hebben. Ik denk echter dat de meeste mensen echter walgen van zulke beelden en er kotsmisselelijk van worden. En meteen zullen er in sommige de gedachte opkomen, dat is de werkelijkheid, die moet je laten zien. Mensen die in het gebied zelf wonen lopen er trauma's van op, mensen die ongecensureerde beelden ervan zien kunnen er ook een trauma van oplopen. Het zou dus fijn zijn als zenders zoals Al Jazeera af en toe wat met de kijkers rekening houden in plaats van hun bericht aan de wereld zomaar klakkeloos door te geven.

Hay Jouhara
22-11-03, 02:51
Dit is zeker een nieuwe vorm van democratie zenderer's cencureren en ze dan ook nog maar eens (die arme Irakezen) een potje Amerikaanse propoganda voorschotelen
:fuckit: :fuckit: :fuckit: :fuckit: :fuckit: :fuckit: :fuckit: :fuckit:

Victory
22-11-03, 04:01
Ik zie dit als een manier voor de v.s om reclame te maken voor Al-Jazeera en Al-Arabiya.


(ik vertrouw Al-Jazeera en Al-Arabiya allebei niet)

Blade20
22-11-03, 07:52
Geplaatst door Victory
Ik zie dit als een manier voor de v.s om reclame te maken voor Al-Jazeera en Al-Arabiya.


(ik vertrouw Al-Jazeera en Al-Arabiya allebei niet)

Ik denk dat ik het daar met je eens bent. Het kan zijn dat in het begin zenders zoals Al-Jazeera als noirmale nieuwszenders zijn begonnen maar later zijn overgenomen of geinfiltreerd door de VS. Het kan ook zo zijn dat ze van het begin af aan door de VS zijn opgebouwd.

Het is echter, naar mijn mening, vreemd dat Rumsfeld de zenders wil censureren. De twee redenaties die dan bij mij naar binnenschieten zijn dan; Al-Jazeera geeft berichten die de VS echt hekelen (wat niet wil zeggen dat de berichten fout zijn) of de VS wil het laten overkomen dat Al-Jazeera dergelijke berichten uitzend. Ik denk dat het de komende zeven jaar nog veel erger wordt in het Midden-Oosten met de hoeveelheid geweld op zowel fysiek en psychologisch geweld. (zoals deze actie zowiezo is)

Helaas lijdt het Midden-Oosten onder de rush naar de laatste resten van olie, voor die brandstof te duur wordt om profitable te zijn. Persoonlijk vindt ik dat bijzonder jammer. Ik denk persoonlijk echter niet dat het Midden-Oosten deze rush kan stoppen, of aanzien vertragen en ben bang dat het Midden-Oosten toch met een oplossing zal moeten komen om te voorkomen dat het over zeven jaar na de oliepiek volldig te worden overbrugt door de wereldmachten. (de westerse machten en de groeinde machten zoals China)

Onder overbrugt versta ik niet veroverd maar de uitsluiting van een groot en belangrijk deel van de handelseconomie. Een dergelijke overbrugging als gevolge van het verlies van het Midden-Oosten zijn belangrijkste (legale) exportmiddel; olie.
Naar mijn mening zal dit lijden tot een onbelans in de import\export verhouding in het Midden-Oosten waarbij er meer import (luxe) artikelen worden ingevoerd dan het Midden-Oosten aan zijn export kan verdienen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om daarmee uit te vinden dat het Midden-Oosten een sleutelrol in de wereldhandelseconomie verliest als het niet met een alternatief (winstgevend) handelsproduct komt op te proppen.

nl-x
22-11-03, 10:31
Jullie hebben nog waanzinnigere complotstheoriën dan ik.