PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanslagen / De duiven verlaten Istanbul



jaja
22-11-03, 13:29
Aanslagen / De duiven verlaten Istanbul
door Erdal Balci
Trouw, 2003-11-22

Istanbul was binnen één week het doelwit van meerdere terroristische aanslagen. Angst heerst er alom in de Turkse stad. En overal wordt druk nagepraat over het hoe en waarom van de aanslagen. Als vanouds doen de complottheorieën de ronde.

De duiven voor de Yeni-moskee, in het centrum van Istanbul, vlakbij de Galatabrug, horen net zoveel bij deze moskee als haar minaretten. Het is niet langer dan twee weken geleden dat de Turkse minister van financiën deze duiven met buitenlandse investeerders vergeleek: 'De duiven bij de Yeni-moskee gaan nergens anders naar toe. Ze weten dat ze voer zullen krijgen van de mensen. Die zekerheid moeten we ook de buitenlandse investeerders geven'. Nu ontploffen achter elkaar de bommen in de stad. Zelfs de zo stabiele duiven zijn nergens meer te bekennen op deze vrijdagmiddag.

De imam van de moskee heeft net zijn vrijdagpreek gehouden. Zoals te voorspellen heeft hij de daders van de aanslagen met harde bewoordingen veroordeeld en gezegd dat deze daden niet bij de islam horen. Na afloop braakt de poort van de moskee een mensenmassa naar buiten. Een van hen is Musa. Hij is jong, draagt een baard en zijn ouderwetse kleding wordt gedomineerd door het islamitische groen. Hij glimlacht, zijn blauwe ogen verkleinen zich: ,,Het is niet Al-Kaida. Moslims vermoorden toch geen andere moslims? Israël zit zeker achter deze aanslagen. Op deze manier maken ze de islam zwart.''

Complottheorieën zijn altijd rijkelijk verspreid in dit deel van de wereld. Mahmut Zeki, een andere moskeegangers, is een man van middelbare leeftijd en zegt dat hij zeker weet dat de aanslagen het werk zijn van geheime krachten in het Westen. ,,In de jaren vijftig hebben sommige invloedrijke westerlingen besloten om de opmars van de islam tegen te houden. Ze wisten dat de islam zo perfect is dat het vroeg of laat de hele wereldbevolking voor zich zou winnen. Deze terroristen zijn mannen van hen. Op deze manier schilderen ze ons geloof af als de religie van de terreur'', vertelt hij.

Een andere man staat naast hem, luistert mee, schudt zijn hoofd en onderbreekt hem uiteindelijk: ,,Dit is allemaal belachelijk. Het is zoals het in de kranten staat. Al-Kaida heeft het op Turkije gemunt, omdat het het enige islamitische land is waar democratie bestaat. Maar ze moeten weten dat hun terreur geen enkele invloed zal hebben. In de jaren zeventig ontplofte elke dag een bom in dit land. Wat hebben ze kunnen bereiken?''

Niet iedereen blijft laconiek onder deze aanslagen. In de historische metro, die van de Galata naar de heuvel van Beyoglu rijdt, zit een kleine vrouw. Ze zegt: ,,Het is zo eng dat de terroristen lukraak mensen vermoorden. Toen ik net in de metro stapte, dacht ik: 'zou de metro nu aan de beurt zijn?' Ik snap nu wat voor leven de mensen in Israël moeten hebben. Elk jaar doen we voor het ramadanfeest inkopen voor de kinderen. Gisteren zei ik tegen mijn man dat we gewoon thuis moeten blijven. Het lijkt me nu extra gevaarlijk om naar de grote winkelcentra te gaan.''

Ze vertelt dat ze heeft gehuild toen ze naar de beelden op de televisie keek: ,,Het is zo erg dat ze dit in de naam van Allah doen. Alsof ze zelf God zijn die over dood en leven kunnen beslissen.'' De metro stopt. Ze pakt haar boodschappentas en loopt in de richting van het Engelse consulaat, waar een van de bommen tot ontploffing werd gebracht.

De politie heeft de straat van de aanslag afgezet. De Japanse televisie interviewt er een lichtgewonde. Winkeliers smeken de politie om toegang tot hun winkels. Boze autobezitters scheeuwen dat ze het recht hebben om te zien hoe het is gesteld met hun auto's die ze in de straat hadden geparkeerd. Een straatverkoper vertelt aan iedereen die het wil weten dat hij de beide agenten, Huseyin en Salih, die bij de ontploffing om het leven zijn gekomen, goed kende. ,,Het was een ongelooflijke klap. Ik ben op de grond gevallen, toen stond ik op en rende in paniek weg. Het duurde een hele tijd totdat ik tot bedaren was gekomen'', vertelt hij.

De ontploffing trof ook de beroemde wijnschenkerij Pano. Een van de serveerders van Pano is Murat Akif Azine, die er met lichte verwondingen is afgekomen. Hij staat bij de menigte en wacht op een seintje van de politie dat hij naar zijn verwoeste werkplek kan gaan. ,,De omgekomen Britse consul (Roger Short red.) kwam vaak bij ons ontbijten. Die ochtend liet hij op de stoep zijn schoenen poetsen. Ik nodigde hem uit voor een glaasje thee. Hij zei dat hij het druk had en later op de dag zou langskomen. Als hij wel was gekomen, was hij nu nog in leven. Bij ons is er namelijk niemand omgekomen.''

De schemer valt over de stad. Er valt nog veel te doen in de drukste straat van Turkije. Duizenden glazen hebben het begeven in de Istiklalstraat. De glazenzetters moeten weer overwerken deze week.

jaja
22-11-03, 13:35
Turks rally for peace after bombs

Peace demonstrations have been held in Turkey following the suicide bombings in Istanbul over the past week that killed more than 50 people. Several thousand gathered near the UK consulate, scene of one of the blasts.
Police have identified the bombers in Thursday's attacks as two Turks, while Turkish media reports that more suspects have been rounded up. Turkey's Prime Minister has spoken of his shame that Turkish nationals were responsible for the killings. Recep Tayyip Erodgan, speaking at the funeral of two policemen who were among the victims, confirmed newspaper reports that the suicide bombers were Turkish. "Citizens with links abroad have carried out the attacks," he said. But he vowed that police would hunt down their accomplices and that the country would not be cowed by the attacks. Bombs will not stop us living freely," he said.

Anger

As more of the dead from Thursday's bombings were buried, marches were held in several Turkish cities. Trade unionists and non-governmental groups had called on people to demonstrate to express their grief and disgust at the attacks, whose victims included Muslims, Jews and Christians. A broad cross-section of people, including trade unionists, Kurds and left-wingers, demonstrated near the UK consulate, some carrying white flowers. Several speeches were also made condemning US and British policies in Iraq.
The sense of shock on the streets of Istanbul is palpable, the BBC's Jonny Dymond says. He says there is anger too, much of it directed at the bombers who took so many lives and injured so many more, but some of it directed at the West, held responsible by some for the attacks. Police leave has been cancelled and security boosted at shopping malls, stations, mosques and other venues.

Bombers named

Turkey's Hurriyet newspaper has reported that 18 people were arrested in a sweep operation just hours after Thursday's blasts. Quoting police sources, the newspaper also identified the bombers of Thursday's attacks, as Azad Ekinci, 27, and Feridu Ugurlu, both Turkish nationals. Earlier this week, Turkish media named both Mr Ekinci and Mr Ugurlu as accomplices in the bombing of two synagogues last Saturday.
Several governments have warned their citizens either to avoid non-essential travel to the country or to avoid high-profile western venues. After the bombings the US issued a fresh warning of possible attacks against American targets around the world. President George W Bush warned that the Istanbul bombings signalled a new battleground in the "war on terror". Mr Bush was in the UK at the time of Thursday's bombs on the consulate and a British-based bank, HSBC, which killed at least 27 people.
The previous Saturday, at least 23 people died after the synagogues were bombed. Turkish Foreign Minister Abdullah Gul said the country may have been targeted because of its attempts to prove that Islam and democracy were compatible. Meanwhile, an unconfirmed report said a group linked to al-Qaeda, calling itself Abu Hafz al-Masri Brigades, had issued a statement claiming responsibility for the blasts.
A man had earlier called the semi-official Anatolia news agency in Turkey to say al-Qaeda and the Turkish Islamic militant group IBDA-C had jointly carried out the attacks. Both groups have also said they were behind the synagogue blasts.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3228754.stm

Maarten
22-11-03, 17:38
Splijtstof, wat zeg je nou eigenlijk?

Zagora
22-11-03, 17:49
Geplaatst door Maarten
Splijtstof, wat zeg je nou eigenlijk?

De waarheid en niets anders dan de waarheid. Blijkbaar zijn de meesten onder ons daar nog niet klaar voor.

Hudhaifa
22-11-03, 18:49
:haha:

Echt het wordt steeds gekker hier.. :D

Ga zo door splijtstof!! :duim:

Blade20
22-11-03, 20:44
hmm, de terroristische groeperingen (ongeacht hun werkelijke motieven of afkomst) zullen in dit tempo de ondergang van het Midden-Oosten worden. Een vreemde en verdachte bijeenkomst is dat dit heel gunstig is voor het westen.

Ik haat het om de zaak te vergelijken met WO II, maar ik doe het toch. Dit kan een tweede 'invasie van Polen zijn'. Alleen dan dat de invasie uit vernietiging zonder verovering bestaat.

Echter kan het ook zo zijn dat het (lokale) RMF zijn, het bewijzen is nu onmogelijk. Als het conflict is afgelopen zal de waarheid vanzelf komen; zijn het daadwerkelijk RMF dan zal dit direct na het conflict blijken. Zit het westen erachter (of liever gezegd de VS en\of Israel) dan komt na een jaar of dertig de waarheid vanzelf bovendrijven.


A lie always returns, be carefull how you catch it

Mijn grote vraag is echter de vraag die de meeste zich wel zullen afvragen; Hoeveel mensen moeten er nog sterven en lijden voor het conflict is beeindigd? :droef:

Maarten
23-11-03, 11:06
Geplaatst door Zagora
De waarheid en niets anders dan de waarheid. Blijkbaar zijn de meesten onder ons daar nog niet klaar voor.

Gaat mij ook lukken.. kijk maar.. even kijken.. aanloopje, en dan....: DE WAARHEID!!..
Zie je wel? :D
Mag ik nou mee in het kluje?