PDA

Bekijk Volledige Versie : De Kruistocht tegen de hoofddoek



Zwarte Schaap
22-11-03, 23:52
Kruistocht tegen de hoofddoek

Terwijl naburige scholen snel zwart werden en zelfs moesten sluiten, bleef het St. Gregorius- college in Utrecht een witte school. Het geheim? Hoofddoekjes zijn er verboden en van het katholieke geloof wordt veel werk gemaakt. ‘Je kunt hier jezelf niet zijn, omdat je anders bent. Dat ligt niet aan de school, maar aan de andere leerlingen.'

Jutta Chorus

Senne Dekker (14) trekt met haar duim aan het kettinkje om haar hals. Er hangt een zilveren kruis aan. ,,Ik ben katholiek'', zegt ze hardop. Ze lacht en schudt haar honderd blonde vlechtjes over haar schouder. ,,Op zondag ga ik in Vleuten naar de mis en in de vastentijd snoep ik minder. Later wil ik trouwen in de kerk.'' Dan draait ze zich om en geeft de jongen die achter haar loopt een stomp. ,,Hij probeert steeds mijn kont te fotograferen.''

Met haar klas, brugklas 2 van het Utrechtse St. Gregoriuscollege, loopt Senne over de Nieuwegracht naar de kapel van het Ariënsconvict voor de jaarlijkse gebedsdienst. Het lachen, het roepen, het flirten houdt op bij de kapstok. Stil gaan de leerlingen zitten in de gewijde werfkelder, de zelfgemaakte gebedsboekjes met het thema 'wederzijds respect' op schoot. De kaarsen zijn aan. ,,Kaarslicht'', zegt Ria Ypma, de godsdienstlerares, ,,wat heeft dat te maken met elkaar in je waarde laten?'' Dat weet niemand. ,,Dat vinden jullie nog moeilijk'', concludeert ze.

Om de beurt mogen de kinderen iets uit hun boekje voorlezen. ,,Je moet mensen respecteren zoals ze zijn. Dan is het fijn'', dicht Tamara. En Joran: ,,Wat moet je dan wel doen? Behandel elkaar met fatsoen.'' Denise, die net op straat beweerde dat ze niet gelooft, dankt God in haar zelfgeschreven gebed voor zijn goede zorgen. Een Marokkaans meisje leest haar geloofsbelijdenis voor: ,,Ik geloof dat God ieder mens anders heeft gemaakt. Ik geloof dat God de rijke mensen geld heeft gegeven om weg te geven.''

Als Ria Ypma de leerlingen vraagt ,,heel stil te worden bij jezelf'', dan zijn ze heel stil. Door de muren van de kapel klinkt gitaarmuziek, maar niemand reageert. Op de achterste rij bidt Bob van de Ven, rector van de school, het Onze Vader. Hij slaat een kruis. Met de rechterhand van het voorhoofd naar de buik betekent dat je gelooft in God, legt Ypma uit. Van de linkerschouder naar de rechter betekent dat je sociaal bent voor anderen. De meeste kinderen doen het na.

Als we weer buiten lopen, zegt Senne Dekker: ,,Mijn gebeden waren niet goed genoeg, anders had ik ook wel iets mogen voorlezen.'' Het Marokkaanse meisje zegt: ,,Ik zeg hier God, maar ik bedoel Allah. Als hij dat maar weet.''

Verbod op hoofddoekjes

Het Gregorius is een van de vier katholieke middelbare scholen in Utrecht. Volgens kardinaal Simonis is het de ,,beste katholieke school van Nederland'', die dankzij haar goed onderhouden grondslag drie maanden geleden van de Commissie gelijke behandeling toestemming kreeg om hoofddoekjes te verbieden. Bijzondere scholen mogen volgens de Wet gelijke behandeling uitingen van andere geloofsovertuigingen binnen de schoolmuren weren. Sindsdien loopt de Marokkaanse 5 havo-leerling Noual al Maach blootshoofds door het schoolgebouw.

Dat betekent niet dat alle leerlingen katholiek zijn. Leraar Nederlands en decaan Henk van Hees heeft berekend dat van elke klas vier leerlingen praktiserend katholiek zijn, vijftien leerlingen van katholieken huize, meestal niet gedoopt, en vier leerlingen ongelovig of aanhanger van een ander geloof. Van Hees: ,,Ouders zeggen vaak: 'Wij kunnen onze kinderen de beginselen van het katholieke geloof niet meer bijbrengen, omdat we het zelf hebben verwaarloosd. Daarom doen we ze op deze school'.'' ,,Ouders besteden het geloof bij ons uit'', ondervindt ook Marcel Voorhoeve, conrector en leraar wiskunde.

Van de 23 leden van de ouderraad vallen er zestien Voorhoeve bij. De rest heeft andere redenen. ,,Wat ik zelf niet kan uitleggen, moeten ze op school leren'', zegt Carmen Ploeg, moeder van een havo-5-leerling. ,,Als een school geen normen en waarden meer uitdraagt, doe dan maar een geloof. Dan wil ik ook dat mijn dochter de heiligenkalender van buiten leert.''

In elk lokaal hangt een kruisbeeld boven de deur. Boven de ingang van het hoofdgebouw aan de Nobeldwarsstraat waar het vmbo theoretische leerweg (de vroegere mavo) is gevestigd, staat een beeld van de heilige Gregorius, in de achtste eeuw bisschop van Utrecht. In de kamer van rector Van de Ven staan twee Mariabeelden. Naast zijn bureau hangt een expressionistisch schilderij van de gekruisigde Jezus. Het gebouw aan de Van Asch van Wijckkade, waar havo en vwo zijn gevestigd, heeft glas-in-loodramen boven de ingang. In de speciale meditatieruimte ligt een geïllustreerde bijbel.

Er is nog iets met het Gregorius. Het is een witte school in de binnenstad. Slechts 13 procent van de 1.070 leerlingen, dat zijn er 141, is allochtoon, tegenover 35 procent van de bewoners uit het 'afzetgebied' van de school. Dit jaar hebben twee nabijgelegen middelbare scholen (het katholieke Niels Stensencollege en het openbare Thorbecke) de poort moeten sluiten. De scholen waren zo zwart geworden dat de witte leerlingen wegbleven en er te weinig kinderen overbleven om de havo- en vwo-klassen te vullen. Het Gregorius ving 22 allochtone leerlingen van het Niels Stensencollege op.

Dit schooljaar moest de directie 120 potentiële brugklasleerlingen teleurstellen. De school is vol. Kinderen met broers of zusjes op school kregen voorrang, net als kinderen van basisscholen die tot de vaste leveranciers behoren. Decaan Henk van Hees: ,,Op de laatste open dag hoorde ik een meisje met een hoofddoek tegen haar moeder zeggen: 'Op deze school word je niet toegelaten als je een hoofddoek op hebt'. Zo vindt er een natuurlijke selectie plaats.''

Minister Van der Hoeven (Onderwijs) is niet van plan de segregatie in het onderwijs aan te pakken. Bijzondere scholen zijn autonomer dan ooit. Ze moeten het zelf uitzoeken. Ze beheren hun eigen budget, maar hun financiering hangt wel af van het aantal leerlingen dat ze binnenhalen. ,,De kunst is ouders te verleiden'', zegt rector Van de Ven. ,,Je móét je scherp profileren om aantrekkelijk te zijn.''

Je moet je scherp profileren om geen zwarte school te worden? ,,Toen het Niels Stensencollege in 1998 in de problemen kwam, vroegen wij ons af: hoe kunnen we voorkomen dat witte leerlingen straks ook hier niet meer naar school willen? Door nog duidelijker te zeggen waar we voor staan. We voerden toen al een discussie over normen en waarden op school. Het hoofddoekje kwam prachtig uit. Het leverde veel stof tot nadenken op voor de docenten.''

Waarom past een hoofddoekje niet bij die identiteit? ,,Iedere leerling is ons even lief. We gaan niet met de kinderen naar een eucharistieviering, we zijn geen verlengstuk van de kerk. Dan verwachten we ook dat een moslimmeisje niet zegt: 'Allah is de enige ware'. Dat doet ze als ze een hoofddoek draagt.''

Een kruisje omhangen mag wel? ,,Een kruisje is een bescheiden katholiek symbool. Een hoofddoekje is ánders. Het is een symbool dat tegen de christelijke traditie ingaat. Meisjes die hier een hoofddoekje dragen, willen zich profileren en ze willen confronteren. Dat gaat te ver.''

Wat is het geheim van deze witte school?

De Roermondse onderwijsbisschop De Jong zit op de achterste rij, de ogen halfgesloten. Naast hem zit de bisschoppelijk gedelegeerde; die voert het woord. In de aula van het Utrechtse Bonifatiuscollege komen op deze avond in oktober de vertegenwoordigers van het katholieke onderwijs in de provincie Utrecht bij elkaar om te bespreken hoe katholiek hun scholen nog zijn.

,,Jongeren die dat willen, kunnen nog maar heel gebrekkig op katholieke scholen terecht'', zegt de moderator van het Bonifatius. ,,Op katholieke scholen is men stenen voor brood gaan verkopen. En wat wil je: 80 procent van onze leerlingen is niet gedoopt.'' ,,Kom gewoon voor je eigen traditie uit!'', roept de bisschoppelijk gedelegeerde ineens fel.

,,De krampachtige afweer tegen de katholieke signatuur van tien, vijftien jaar geleden is al verdwenen'', zegt de directeur van Hogeschool Domstad. ,,We zijn de grootste groep in het onderwijs. We moeten terug naar de culturele traditie waarin we een hoofdrol speelden!'' ,,Er heeft in het katholiek onderwijs een verlegenheid bestaan'', concludeert Gerrit-Jan Meulenbeld van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR), de koepel van alle katholieke schoolbesturen in Nederland. ,,In de jaren '60 raakten de kerk en de katholieke zuil in de ban van de polarisatie. Als docent was je óf conservatief óf progressief.''

Uit een onderzoek onder de katholieke pabo's in Nederland bleek onlangs dat docenten in opleiding een grote belangstelling hebben voor levensbeschouwelijke vragen. Meulenbeld: ,,Er is een generatie docenten aangetreden van twintigers en dertigers die frank en vrij staan tegenover de katholieke traditie. Ze kennen de versleten vormen en de verplichtingen niet waar de vorige generatie mee worstelde. Ze hebben behoefte aan spiritualiteit.''

De geur van uiensoep

Wat is er zo katholiek aan het Gregorius? Paula van der Kolk (37), lerares Nederlands: ,,Het is de nestgeur. De kruisbeelden, de bezinnende sfeer, maar ook bijvoorbeeld je eigen rechtvaardigheidsgevoel. Als een leerling roddelt, zeg ik: 'Hoe zou jij het vinden als we over jouw vriendinnetje zouden kletsen?'''

René van der Weijden, leraar natuurkunde en informatica: ,,Ieder jaar doet zich een gelegenheid voor dat ik in de bovenbouw de vraag kan stellen: 'Is alles verklaarbaar?' Dan hebben we het bijvoorbeeld over het heelal, planetenbanen en zwarte gaten. We kunnen steeds beter beschrijven wat er in de ruimte gebeurt, maar verklaren kunnen we het niet. Er is geen causaal verband tussen wat je waarneemt en wat er werkelijk is. Daar is ruimte voor, noem het goddelijke kracht.''

De fraterschool St. Gregorius werd in 1873 opgericht voor de armen van Utrecht. Marcel Voorhoeve, 25 jaar leraar wiskunde, herinnert zich de geur nog van de laatste frater, Roland, die geschiedenis gaf. Dat was de geur van uiensoep. In 1964 kwam er havo bij, in 1990 vwo. Uit een recente enquête onder havo-leerlingen blijkt dat 80 procent uit een modaal gezin komt.

De missie van de school luidt: 'Degelijk onderwijs bieden met hart voor de leerling, waarbij wederzijds respect vanuit de christelijke traditie centraal staat'. ,,Die traditie moet je natuurlijk steeds tegen het licht houden'', zegt Voorhoeve, als we op zijn kamer zitten aan de Van Asch van Wijckkade. ,,Stel dat de school heel veel moslimleerlingen krijgt, moet je dan een identiteit handhaven die daarmee op gespannen voet staat? Dan moet je je opnieuw bezinnen. Er zijn grote overlappingen tussen de opvattingen van progressieve katholieken en progressieve moslims. Die interreligieuze dialoog is heel inspirerend.''

We komen op het onderwerp van de verboden hoofddoekjes. Met de uitspraak van de Commissie gelijke behandeling is Voorhoeve het eens. ,,Je moet kijken naar je positie in de markt. De realiteit is dat hier niet veel moslimleerlingen zijn en de realiteit is ook dat ouders en leerlingen iets willen doen met verwaarloosde gevoelens van religie.''

Hoofddoekjes mogen dus niet. Islamitische mutsjes evenmin. ,,Er is geen islamitische ouder geweest die na het verbod zijn kinderen van school heeft gehaald.'' Wat gebeurt er als Voorhoeve een leerling met een davidster om zijn nek in zijn klas aan zou treffen? ,,Andere leerlingen zouden hem aanvallen. Ik zou hem vragen waarom hij die ster draagt. En ik zou de andere leerlingen vragen waarom zij hem daarop aanvallen. Dan zou ik zeggen dat ik het lastig vind dat hij die ster draagt.'' Mag de leerling hem omhouden? ,,Strikt genomen mag de davidster niet en het kruis wel.''

Tot in de vierde klas is godsdienstles verplicht. Volgens godsdienstlerares Ria Ypma doet ongeveer de helft van de leerlingen uit klas 5 en 6 nog mee aan de katholieke gebruiken van de school. 45 leerlingen gaan in de zomervakantie mee naar het Franse oecumenische bedevaartsoord Taizé. 750 leerlingen brengen geld binnen voor de vastenactie, 90 lopen er mee in de kerstvoettocht, driekwart van de examenkandidaten bezoekt de eindexamenviering in de Augustinuskerk ter afsluiting van het schooljaar.

Zwarte Schaap
22-11-03, 23:53
In de lessen brengt Ria Ypma leerlingen in de eerste jaren 'kennis van de katholiciteit' bij. Wat zijn de sacramenten? Wat is een eucharistieviering? Wat is de adventstijd? Wat is Kerstmis, wat is Pasen? Het valt haar op dat leerlingen veel katholieke gebruiken bij oma hebben opgepikt. Ypma: ,,Ze brachten een rozenkrans mee en vroegen of je die om je nek mag hangen. Ik antwoordde: 'Dan moet je wel de hele dag bidden'. Ze deden hem snel af.''

Ze heeft een keer meegemaakt dat een Marokkaanse leerling de jihad verheerlijkte. ,,Hij was niet erg tolerant. Ik heb hem gevraagd: 'Waarom doe je alsof alleen jij het weet? Als je je niet wilt verdiepen in andere geloofsovertuigingen, kun je ook niet ontvangen'.''

Ypma heeft voor de zomer een werkstuk van een Marokkaanse leerling moeten afkeuren, omdat hij tegen het christendom fulmineerde. ,,Uit elk werkstuk moet wederzijds respect blijken.'' De directie nodigde de jongen uit voor een gesprek. ,,De islam is de beste godsdienst'', zei hij tegen Van de Ven. ,,Het kan niet zo zijn dat je de waarheid claimt'', antwoordde de rector. ,,De islam is niet tolerant.'' ,,O nee?'', zei de jongen. Hij pakte zijn werkstuk en vertrok.

Henk van Hees begint elke schooldag met een klassikaal ochtendgebed, zoals meer van zijn collega's. ,,Daar doet iedereen aan mee.'' Toen hij in 1982 op school kwam, dacht Van Hees dat hij als praktiserend katholiek ,,de laatste der Mohikanen was''. ,,Hier merkte ik dat het niet werd veroordeeld.''

Tegen allochtone leerlingen zegt Van Hees: ,,Ik ben heel religieus. Dat zit in mijn manier van leven. Wat is dat móéten van jullie?

Ik móét een hoofddoek dragen. Van wie? Van de koran? Ik móét niks, ik doe wat ik doe uit eigen beweging.''

Henk van Hees is een vertrouwenspersoon voor menige leerling met problemen. Hij voelt zich nog steeds ongemakkelijk over wat hij noemt de 'clash' van vorig schooljaar. De Marokkaanse havo 5-leerling Noual Mahdadi begon toen als eerste moslim haar hoofddoek op school te dragen. Van de ene dag op de andere. De directie verbood het haar, in de klas. Omdat ze in haar examenjaar zat, mocht ze wel buiten de leslokalen haar hoofddoek op houden. Van Hees is het eens met dat besluit.

Noual Mahdadi zat bij Van Hees in de mentorklas op het moment van de confrontatie. Van Hees: ,,Ik wist van niets! Ze was gesloten en toch dacht ik haar te kennen. Haar ouders waren niet geneigd om met mij om de tafel te gaan zitten. Ze is uiteindelijk van school gegaan, nadat ze is gezakt.''

Wereldgodsdiensten

Vwo 4 heeft op dinsdag het derde uur godsdienstles. De zon schijnt door de dakramen het lokaal in. De stelling luidt vandaag: 'We hoeven niet over wereldgodsdiensten na te denken, want het is allemaal onzin.' De klas reageert verontwaardigd. ,,Godsdienst is niet onzinnig; anders zouden niet zoveel mensen ermee bezig zijn'', roept een blonde jongen. ,,Als een godsdienst je zelfvertrouwen geeft, zit je beter in je vel'', roept Marvin.

Een vinger. ,,Ik geloof niet'', zegt Ben rustig, ,,godsdienst is onzin.'' Dit kan écht niet. De ogen van twee moslimmeisjes rechtsvoor in de klas rollen van afschuw bijna uit de kassen. ,,Je weet niet genoeg over het onderwerp!'', roept de een. ,,Je mag niet zeggen dat het onzin is'', zegt de ander. ,,Ik luister ook naar mensen die beweren dat ze in koeien geloven'', zegt de een weer. ,,Je moet anderen wel respecteren'', zegt de ander. ,,Dat doe ik ook'', zegt Ben, maar niemand hoort hem meer.

,,Als we hier één ding ingepeperd hebben gekregen, is het respect'', zeggen Marvin de Vos en Iris van der Tier, 16 jaar, na afloop in de kantine. Serieus. Ze komen allebei uit katholieke gezinnen, maar zijn niet gedoopt. ,,Je velt minder snel een oordeel over iemand'', zegt Marvin. ,,Ik denk natuurlijk nog wel eens: wat een rotkop, die is dik of trek eens andere kleren aan, maar als ik een oud mannetje over zie steken, denk ik niet meer: 'Schiet eens op, ouwe lul', dan denk ik: 'Wat heeft die man een hoop meegemaakt'.'' Iris: ,,Ik zou het juist leuk vinden om later een homo-zoon te krijgen.''

Marvin is een spiritist. ,,Ik geloof in paranormale verschijnselen en in het hiernamaals. Ik ga ook elk jaar naar de paranormaalbeurs.''

Iris: ,,Ik ben meer van de tarotkaarten.''

Marvin: ,,Het is niet verstandig om er hier mee te koop te lopen. Ik had een keer een pentagram aan een kettinkje om mijn nek. Toen vroeg een meisje of ik wicca was, een natuurgeloof. Ze zei het met zoveel afkeuring in haar stem dat ik het snel ontkende.''

Bij het tafelvoetbalspel zijn zes Turkse en Marokkaanse jongens in zwarte leren jacks komen staan. Middenin de kantine zit een groepje Marokkaanse meisjes. Waarom zonderen ze zich af? Eerst halen ze hun schouders op. ,,We kunnen elkaar goed plagen'', zegt een jongen met een gouden armbandje om. De anderen lachen. ,,Ik heb me hier nooit echt op mijn gemak gevoeld'', zegt Mustafa. Hij moet volgende week bij Nederlands een betoog houden over het hoofddoekje op school. ,,Ik mag mijn cultuur hier niet laten zien. Ik mag mezelf niet laten zien. Hoe kun je je dan op je gemak voelen?''

Iris: ,,Je kunt hier jezelf niet zijn, omdat je anders bent. Dat ligt niet aan de school, maar aan de andere leerlingen.''

Marvin: ,,Die zijn hard.''

Iris: ,,Zeker na de uitspraak van de Commissie gelijke behandeling.'' Mustafa knikt.

Marvin: ,,De allochtonen laten ook niet veel van zichzelf zien. Ze zijn gesloten. Je krijgt geen grip op ze.''

Iris: ,,Ik heb een Marokkaanse vriendin op school. Ze heet Nezjet, je schrijft Najat. Denk maar niet dat iemand de moeite neemt het goed uit te spreken. Najat, Nachat. Je mag toch wel gewoon Nezjet heten? Gisteren zei de leraar informatiekunde: 'Ga je lekker lunchen, Najat?', terwijl zij middenin de ramadan zit.''

Marvin: ,,Populaire jongens en meisjes die er leuk, knap, hip uitzien, zeggen: 'Ik ben katholiek'. Dat komt hun goed uit, ze weten dat zij de norm zijn.''

,,Je krijgt in de klas eerder respect van anderen als je gelooft dan als je niet gelooft'', zegt Ellen van Bunnik uit vwo 6 later die middag op school. Ze is katholiek. ,,Als ik iemand beledigend over godsdienst hoor praten, zeg ik: 'Wat zoek je hier dan?'''

Nico Verhoef, vwo 6, wilde van zijn twaalfde tot zijn veertiende priester worden. ,,Ik was misdienaar geweest, ik was acoliet geweest, en ik dacht: ik schuif lekker op in de hiërarchie.'' Hij gelooft in God, hij bidt voor het eten het Onze Vader en na het eten zegt hij: ,,Heer, dank u voor deze gaven die wij van u mochten ontvangen.'' Sinds twee jaar wil hij politicologie studeren. Hij voelt zich thuis in de rechtervleugel van het CDA.

,,Dat deze school zo wit en katholiek is'', zegt Nico, ,,komt door de levensbehoefte die leerlingen hebben. Dat ze kiezen voor een katholieke school herken ik. Dat allochtonen om dezelfde reden het Gregorius niet opzoeken, kan ik begrijpen.''

In de discussies over het dragen van een hoofddoek op school heeft hij zich het meest geërgerd aan een ,,links groepje meiden'' dat vóór was. De jongens in zijn klas waren tegen. ,,Het liep hoog op. Geloof speelde voor die meiden geen rol. Ze riepen steeds: 'Er is geen respect!' en 'We worden in onze vrijheid beperkt'. Ze haalden het bloed onder mijn nagels vandaan.''

Schapenfeest

Aan het einde van de middag vergadert de leerlingenraad. Op de agenda staat 'vervolg hoofddoekjesdiscussie'. Vorige maand legde de leerlingenraad zich neer bij het besluit van de school om de hoofddoek te verbieden. Vandaag zou Noual al Maach, het tweede meisje dat vorig schooljaar haar hoofddoek in de lessen ging dragen, een verzoek aan de leerlingenraad presenteren. Noual is er niet. Er wordt even gewacht.

,,Ze zou komen, heeft ze me bezworen'', zegt voorzitter Annemieke Zwaneveld uit havo 5. Ik zag haar net nog bij de kapstok staan.'' Ze kijkt naar de deur, haalt haar schouders op. ,,Noual wilde hier zeggen dat ze nog één keer een discussie op school wil voeren over de hoofddoek. Niet alleen tussen leerlingen en de directie, maar ook tussen de AEL en de bisschoppen als vertegenwoordigers van de katholieke identiteit.''

,,Vind je niet dat ze ons nu heeft laten zitten?'', zegt Hennelien Stoorvogel, havo 5. ,,Dat ze haar positie heeft verspeeld?''

Annemieke Zwaneveld: ,,Ik heb haar gezegd: 'Maar de discussie is toch juist afgelopen?'.''

,,Ze wist de regels'', zegt Michael van Kempen, havo 4, na afloop van de vergadering.

Afgelopen donderdag is Noual al Maach, 16 jaar, uit havo 5, er wél. Ze heeft grote bruine ogen en een beugel in haar mond. Samen met haar vriendin Jamilla Jourizen, 18 jaar, vwo 6, zit ze in een leeg lokaal met hoge ramen. Tegenover hen zitten drie leden van de leerlingenraad.

,,Eén week na het schapenfeest, begin januari dit jaar, ging ik voor het eerst met een hoofddoek naar school'', vertelt Noual. ,,Ik weet nog dat ik de avond ervoor dacht: morgen is dé dag. Dat was een puur gevoel. Daar had ik lang over nagedacht. Ik ben een moslima en ik geloof in de islam. Mijn moeder draagt een hoofddoek, mijn zus van twintig draagt er geen.''

Jamilla: ,,Het is een moeilijke stap. Hoe gaan mensen reageren?''

Noual: ,,Als je een winkel inloopt of een kantoor, denken mensen dat je niet eens Nederlands spreekt.''

Jamilla: ,,Je wordt gezien als een onderdrukte vrouw. Daarom draag ik er nog geen. Als je een hoofddoek draagt, vind je moeilijker werk.''

Noual: ,,Ik kwam de school binnen. De conrector zag me en zei: 'Wil je hem afdoen? Het is niet volgens de regels'. De volgende dag had ik een gesprek met rector Van de Ven. Die zei: 'Je kunt kiezen: of je blijft en dan draag je de hoofddoek niet meer in de klas, of je gaat van school'.''

Omdat Noual Mahdadi in haar eindexamenjaar zat, wilde de schoolleiding voorkomen dat de spanning over de hoofddoek te hoog zou oplopen. Zij mocht de hoofddoek voorlopig dragen in de gang en de kantine. Die regel gold het vorig schooljaar ook voor Noual al Maach. Met ingang van dit schooljaar, na het oordeel van de Commissie gelijke behandeling, werd de hoofddoek in de schoolgebouwen verboden, net als andere hoofddeksels.

Noual al Maach: ,,De leerlingen in mijn klas zeiden de eerste dag: 'Whow!'. Ze moesten wennen.''

Michael van Kempen: ,,Bij Engels werd je eruit gestuurd, hè?''

Noual: ,,De les zou niet doorgaan. Ik had mijn hoofddoek nog niet afgedaan, iemand had een pet op. De leraar kwam toch, hij zag mij zitten en zei: 'Ga maar naar de afdelingsleider'.''

Jamilla: ,,Petten mogen ook niet volgens het leerlingenreglement. Maar hoofddoeken en petten zijn toch niet te vergelijken? De regels zijn enorm aangescherpt om de schijn op te houden dat het niet alleen om hoofddoeken gaat.''

Hennelien Stoorvogel: ,,Je mocht ook niet op de schoolfoto met je hoofddoek. Wij stonden lachend klaar voor de fotograaf en ineens werd Noual uit de groep gehaald.'' Noual knikt: ,,Ik sta er niet op. Op de pasfoto mocht ik wel mijn hoofddoek ophouden.''

Jamilla: ,,Het Gregorius wil een witte uitstraling hebben. Het gaat allemaal om het imago.''

Annemieke Zwaneveld: ,,De groep die ze treffen met hun maatregel zijn de allochtonen. Het Gregorius vreest een zwarte school te worden.''

Hennelien: ,,Dat snap ik wel. Er zijn twee zwarte scholen gesloten.''

Jamilla: ,,Wij allochtonen willen ook geen zwarte school, maar doe het niet over de rug van de meisjes met de hoofddoekjes.''

Noual al Maach vertelde Van de Ven in augustus uit eigen beweging weten dat zij haar hoofddoek voortaan niet meer zou dragen in de school. ,,Ik heb erover nagedacht'', zei ze tegen hem. ,,En ik kies voor deze school.''

Noual: ,,Sinds ik een hoofddoek draag, voel ik me op school niet meer thuis.''

Jamilla: ,,Ik was hier gelukkig. Nu komt er een poëziewedstrijd aan, maar ik heb geen zin meer om mijn school nog te vertegenwoordigen.''

Annemieke: ,,Dat is jammer. We moeten proberen dat te veranderen. Ik ben katholiek en of hier nu hoofddoeken zijn of niet, ik blijf gewoon omgaan met mensen die ik aardig vind.''

Buiten is het inmiddels donker geworden. Bij de deur knoopt Noual een dunne zwarte sjaal om haar bruine haar. Ze fietst weg.

Bron: NRC-Handelsblad 22/11/03

Zagora
22-11-03, 23:55
Het wordt echt eens tijd dat het bijzonder onderwijs wordt afgeschaft.

an3sdej
23-11-03, 00:00
Precies Zagora, maar dat roep ik al jaren.

ronald
23-11-03, 02:05
Geplaatst door an3sdej
Precies Zagora, maar dat roep ik al jaren.


In mijn tijd kwam het echt niet in mijn hoofd op om naar het Gregorius Lyceum te gaan. Wat ik van een islamitisch hoofddoekjedraagster niet begrijp is: waarom koos ze voor het Gregorius? Die is toch zo katholiek als wat?

Wizdom
23-11-03, 07:00
Geplaatst door ronald
In mijn tijd kwam het echt niet in mijn hoofd op om naar het Gregorius Lyceum te gaan. Wat ik van een islamitisch hoofddoekjedraagster niet begrijp is: waarom koos ze voor het Gregorius? Die is toch zo katholiek als wat?

Ik weet niet of je het weet, maar voor de hetze was dit nog een non-issue...

Dutchguy
23-11-03, 08:00
Wat ik me afvraag en wat ook wel degelijk van belang is voor een eerlijke vergelijking is of je op islamitische scholen wel met Christelijke symbolen rond mag lopen. Dus met bijvoorbeeld een kruisje aan een ketting.

Tomas
23-11-03, 11:06
Geplaatst door Zagora
Het wordt echt eens tijd dat het bijzonder onderwijs wordt afgeschaft.

Ben ik niet met je eens.

Het maakt zichzelf vanzelf wel overbodig als de emancipatie of hoe je dat ook noemt is afgerond. Maar voor een groot deel van Islamitisch nederland is het denk ik juist de oplossing voor het scholingsdrama.

ronald
23-11-03, 13:25
Geplaatst door Wizdom
Ik weet niet of je het weet, maar voor de hetze was dit nog een non-issue...


Zo wie zo...wie als niet-katholiek er aan dacht om naar het Gregorius te gaan, die had een steekje los zitten. En dan had ik het over protestanten en niet-kerkelijken. Helemaal Islamitisch dus. Hoe komt men er bij om als Moslim naar een super katholieke school te gaan vraag ik me af. Je zet jezelf toch niet in die omgeving zonder te realiseren dat het problemen gaat opleveren?