PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter verbiedt Belgische overheid om nog minderjarige vreemdelingen uit te wijzen



Marsipulami
23-11-03, 09:20
Rechter verbiedt Belgische overheid om nog minderjarige vreemdelingen uit te wijzen


PERSBERICHT – 21 november 2003

De kortgedingrechter te Brussel heeft een verbod opgelegd aan de Belgische Staat om nog langer niet begeleide minderjarige vreemdelingen uit te wijzen of terug te drijven tenzij er voldoende garanties zijn dat het kind in het land van herkomst zal opgevangen en begeleid worden en dit zolang de voogdijwet van 24 december 2002 niet in werking is getreden. Het hoort immers tot de opdracht van de voogd, zo stelt de rechter, om na te gaan of deze garanties er zijn en om naar een duurzame oplossing in het belang van het kind te zoeken. Zolang er geen voogden zijn voor deze kinderen kan de Belgische Staat hen niet zonder waarborgen terugsturen.


De zaak in kortgeding was aangespannen door Kinderen op de Dool, een platform van organisaties zoals OCIV, Service droit des Jeunes, Jesuit Refugee Service, Haven Antwerpen, Mentor Escale,…

Belangrijk is ook dat de kortgedingrechter duidelijk opwerpt dat het meesturen van een ambtenaar van de Dienst Vreemdelingenzaken geen voldoende garantie is voor een begeleide terugkeer.

Kinderen op de Dool hoopt dat met deze beslissing een einde gesteld zal worden aan de jarenlange praktijk van de uitwijzing of terugdrijving zonder enige vorm van begeleiding of zekerheid dat het kind in het land van herkomst zal opgevangen worden.

Deze beslissing is een grote overwinning voor alle niet begeleide minderjarigen die in België aankomen zonder ouders of voogd, die opgesloten worden en zonder garantie op begeleiding worden teruggestuurd. De Kortgedingrechter stelt duidelijk dat het zonder meer terugsturen van deze minderjarigen een schending inhoudt van het Europees Mensenrechtenverdrag (onmenselijke en vernederende behandeling).
Deze beslissing is eveneens een overwinning voor alle organisaties die al jaren ijveren voor de rechten van deze niet begeleide minderjarigen. Er wordt aanvaard dat een organisatie in rechte kan optreden om de belangen van alle niet begeleide minderjarigen te verdedigen. De rechter stelt dat door de kwetsbaarheid van deze kinderen het een illusie is dat zij zelf hun rechten zouden laten gelden voor een rechtbank.

Het Platform “ kinderen op de dool “ roept de Belgische overheid op om deze beslissing onmiddellijk en zonder uitzondering te respecteren.

Tomas
23-11-03, 10:43
En hoelveel moet daar nog gebeuren voordat de VN ingrijpt?

taouanza
23-11-03, 11:16
Geplaatst door Tomas
En hoelveel moet daar nog gebeuren voordat de VN ingrijpt?

De VN kan beter ingrijpen in de oorlogslanden dan hoeven de kinderen ook niet te vluchten.

Tomas
23-11-03, 11:25
Geplaatst door taouanza
De VN kan beter ingrijpen in de oorlogslanden dan hoeven de kinderen ook niet te vluchten.

Typisch...

Altijd is er wel een plek waar de VN eerst moet ingrijpen. Nou, voor mij is dat Belgie.

taouanza
23-11-03, 11:31
Geplaatst door Tomas
Typisch...

Altijd is er wel een plek waar de VN eerst moet ingrijpen. Nou, voor mij is dat Belgie.

Te vette friet?:cheefbek:

000NobelPrizes
23-11-03, 11:34
Geplaatst door taouanza
De VN kan beter ingrijpen in de oorlogslanden dan hoeven de kinderen ook niet te vluchten.
Ow... geef jij dan wel even aan welke landen daarvoor in aanmerking mogen komen?
Want voor je het weet wordt zo'n actie weer als Enen Kruischtocht Tegen Den Islam betiteld.

Tomas
23-11-03, 11:38
Geplaatst door taouanza
Te vette friet?:cheefbek:

Dat weet ik niet, maar wel Te dure.

En dat is dan nog maar 1 dingetje om in te grijpen. Zo kan ik nog uren door gaan. Wat ik nu niet doe, omdat ik weer iets "nuttigs" moet doen.

taouanza
23-11-03, 11:39
Geplaatst door Tomas
Dat weet ik niet, maar wel Te dure.

En dat is dan nog maar 1 dingetje om in te grijpen. Zo kan ik nog uren door gaan. Wat ik nu niet doe, omdat ik weer iets "nuttigs" moet doen.

Oh ja ik ben wel benieuwd hoe ''nuttig''.:wink: