PDA

Bekijk Volledige Versie : Lichtgevende vis op de markt in VS



Waterval
23-11-03, 12:31
Lichtgevende vis op de markt in VS

Uitgegeven: 23 november 2003 00:03

WASHINGTON - In de Verenigde Staten is vanaf januari voor het eerst een genetisch gemanipuleerd huisdier te koop, een lichtgevende vis. Dit heeft de krant Los Angeles Times zaterdag gemeld.

De zogeheten GloFish is een zebravis waarbij koralengenen zijn ingeplant. Al bij zwakke lichtinval moet GloFish felrood gaan oplichten, aldus producent Yorktown Technologies. De firma wil de vis niet buiten de VS verkopen. De gezondheid van de zebravis zou niet lijden onder de genetische manipulatie.

nu.nl

Blade20
23-11-03, 13:02
Deze vis is volgens mij in Asia ontstaan, maar het kan goed zijn dat ik het mis heb. Ik zal even naar het gerelateerde artiekel zoeken.

Blade20
23-11-03, 13:04
En ziehier, het gerelateerde artikel:


Lichtgevende vissen gekweekt in Taiwan
Gepost door Arno (Nolius) - vrijdag 25 juli 2003 @ 20:01 - Bron: Tiscali
Movinghead had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De autoriteiten in Singapore hebben vierhonderd lichtgevende vissen in beslag genomen. De dieren zijn zo genetisch gemanipuleerd dat ze oplichten in het donker. Als de dieren in het wild worden vrijgelaten kunnen zij schade aanrichten in het Singaporaanse ecosysteem.

De dieren zijn gekweekt door het Taiwanese bedrijf 'Taikong'. Deze plantte bij de visjes lichtgevende genen in van kwallen die op grote diepte in de oceaan leven. Taikong beweert dat de visjes steriel zijn gemaakt, zodat ze het ecologisch evenwicht niet verstoren als ze vrij worden gelaten.

Het verkopen van transgene dieren is echter verboden in Singapore. Volgens de winkel waar de dieren te koop waren, kwamen de vissen uit Maleisië.

bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30999

Tomas
23-11-03, 13:09
Geplaatst door Blade20

...Taikong beweert dat de visjes steriel zijn gemaakt, zodat ze het ecologisch evenwicht niet verstoren als ze vrij worden gelaten.

Dit is zooooo Jurasicpark.