PDA

Bekijk Volledige Versie : provocateurs actief in ANTWERPEN



ZbaqZbaq
23-11-03, 23:02
Familie veroordeelt betoging - 22/11/2003
ANTWERPEN - De Borgerhoutse familie van de in Mechelen neergeschoten Mohamed Riani
(17) roept de Marokkaanse gemeenschap op "om de kalmte te bewaren". Uit vrees voor incidenten was er gisteren geen rouwplechtigheid in Antwerpen en vindt de begrafenis in Marokko plaats. Ondertussen tracht een onbekende groep te stoken met een oproep om vandaag te betogen. De AEL distantieert zich van de actie. De politie houdt de situatie nauwlettend in het oog en is op het ergste voorbereid.
door Kris GOOSSENAERTS EN Luc VAN BAKEL



Abderrahmane Riani, vader van de neergeschoten overvaller, liet gisteren aan de Antwerpse moskee massaal pamfletten verspreiden. Hij riep op "in deze moeilijke dagen de rust te bewaren. Ik veroordeel elke vorm van geweld. Alles wat aanleiding kan geven om de verschillende gemeenschappen tegen elkaar op te zetten."

De familie van de vorig jaar vermoorde Islamleraar Mohamed Achrak, met de rellen na de moord in Borgerhout nog in het achterhoofd, steunt de oproep. Ook zij vrezen dat jonge heethoofden de verjaardag van de moord willen misbruiken voor politieke doelstellingen.

Er was gisteren geen rouwplechtigheid voor Mohamed Riani, uit vrees voor incidenten. Het lichaam wordt vanavond naar het Marokkaanse Larache overgebracht voor de begrafenis. Wel hielden verschillende moskees gisteren gebedswaken. Ook daar werd opgeroepen tot sereniteit.


AEL mobiliseert niet
Een onbekende groep verspreidde gisteren anonieme pamfletten aan de Borgerhoutse scholen. Met "we zijn het zat" verwijzen ze naar Mohamed Achrak en Mohamed Riani. De actievoerders gooien olie op het vuur door de Marokkaanse jongeren op te roepen vandaag te manifesteren in Borgerhout.

De Arabisch Europese Liga zegt dat ze niets met de actie te maken heeft. "Al begrijpen we de reactie van de leerlingen", zegt Ahmed Azzuz. "Er is ook niets verandert het afgelopen jaar. Wijzelf mobiliseren niet voor een betoging. En we veroordelen mogelijke rellen."De Antwerpse politie houdt de situatie nauwlettend in het oog en heeft extra pelotons klaar staan. "We zijn meer dan normaal paraat", zegt burgemeester Patrick Janssens

(SP.A). Hij bezocht ondertussen de families Riani en Achrak. "Ik heb zelf een zoon van 18

jaar en kan me een beetje voorstellen wat die mensen meemaken. Ik hoop dat iedereen de oproep tot kalmte van de families opvolgt."

barfly
23-11-03, 23:04
Het is tijd dat Holland de zuidelijke gewesten terug neemt! :duim:

observer
24-11-03, 09:42
Geplaatst door barfly
Het is tijd dat Holland de zuidelijke gewesten terug neemt! :duim: nee joh die brabo's en limbo's zijn al reservebelgen we kunnen beter die delen aan de belgen geven