PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Arrestatie verijdelde aanslag op Nederlanders'



jaja
24-11-03, 17:06
'Arrestatie verijdelde aanslag op Nederlanders'


AS SAMAWAH/TOKIO (ANP) - Iraakse politieagenten hebben een vermoedelijke aanhanger van het al-Qaeda terreurnetwerk van Osama bin Laden gearresteerd. Daarmee is mogelijk een aanslag op Nederlandse militairen in Irak verijdeld.

Het Japanse persbureau Kyodo meldde dat zaterdag op gezag van een hoge politiefunctionaris in As Samawah waar de Nederlanders zijn gestationeerd.

Agenten zouden de man al begin oktober hebben gearresteerd in een hotel in de stad. Uit onderzoek van de politie blijkt dat de verdachte begin september Irak vanuit Saudi-Arabië is binnengekomen. Na aankomst in As Samawah probeerde hij meteen wapens en explosieven te verzamelen en wilde hij mensen voor zijn zaak recruteren, aldus Kyodo.

Een van de mensen die de vermeende al-Qaeda-infiltrant benaderde, bleek echter een agent te zijn. De verdachte zou zeker drie Irakezen hebben verteld dat hij van al-Qaeda was en een oliepijpleiding in Basra op wilde blazen. Daarna wilde hij de Nederlandse militairen in As Samawah aanvallen, tekende het Japanse persbureau op uit de mond van de politiefunctionaris. De verdachte had bij zijn arrestatie geen papieren bij zich en heeft niets meer gezegd, sinds de politie hem oppakte.

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Defensie kan zaterdag geen bijzonderheden over de arrestatie geven. Er is bij hem geen informatie bekend als zouden de Nederlandse militairen gevaar hebben gelopen.

nl-x
24-11-03, 19:08
Die Nederlanders weten zichzelf wel groot te meten daar :S

ZbaqZbaq
24-11-03, 19:18
Deze arrestaties zouden juist vergelding kunnen uitlokken.

Puk
24-11-03, 20:29
Geplaatst door ZbaqZbaq
Deze arrestaties zouden juist vergelding kunnen uitlokken.

Inderdaad... zooooooo AEH.

Blade20
24-11-03, 20:50
Geplaatst door ZbaqZbaq
Deze arrestaties zouden juist vergelding kunnen uitlokken.

Ach, en wat dan nog. Alleen omdat het Nederlanders zijn is hun dood meer of minder erg dan dat van een Amerikaanse soldaat, Irakeese burger of (ookal walg ik het om te zeggen) een RMF?!
Dacht het niet.

Maar goed, iedere gewelddaad maakt mijn kansberekening meer in een bepaalde koers van de drie keuzes. Ik heb eigenlijk wel zin in een wereldoorlogje.

Dutchguy
24-11-03, 20:52
Geplaatst door ZbaqZbaq
Deze arrestaties zouden juist vergelding kunnen uitlokken.

Nee, ze hadden ze gewoon hun gang moeten laten gaan. Pfff... :verward:

Marsipulami
24-11-03, 20:59
Als men een aanslag tegen Nederlanders wil plegen in Irak dan zal men wel snel moeten zijn, want die gaan er binnenkort als hazen vandoor als het een beetje rommelig wordt in hun buurt (cfr. Sebrenica).

Dutchguy
24-11-03, 22:42
Geplaatst door Marsipulami
Als men een aanslag tegen Nederlanders wil plegen in Irak dan zal men wel snel moeten zijn, want die gaan er binnenkort als hazen vandoor als het een beetje rommelig wordt in hun buurt (cfr. Sebrenica).

De Belgen waren al weg. Angsthazen.

TonH
25-11-03, 01:54
Geplaatst door jaja
'Arrestatie verijdelde aanslag op Nederlanders'


AS SAMAWAH/TOKIO (ANP) - Iraakse politieagenten hebben een vermoedelijke aanhanger van het al-Qaeda terreurnetwerk van Osama bin Laden gearresteerd. Daarmee is mogelijk een aanslag op Nederlandse militairen in Irak verijdeld.

Het Japanse persbureau Kyodo meldde dat zaterdag op gezag van een hoge politiefunctionaris in As Samawah waar de Nederlanders zijn gestationeerd.

Agenten zouden de man al begin oktober hebben gearresteerd in een hotel in de stad. Uit onderzoek van de politie blijkt dat de verdachte begin september Irak vanuit Saudi-Arabië is binnengekomen. Na aankomst in As Samawah probeerde hij meteen wapens en explosieven te verzamelen en wilde hij mensen voor zijn zaak recruteren, aldus Kyodo.

Een van de mensen die de vermeende al-Qaeda-infiltrant benaderde, bleek echter een agent te zijn. De verdachte zou zeker drie Irakezen hebben verteld dat hij van al-Qaeda was en een oliepijpleiding in Basra op wilde blazen. Daarna wilde hij de Nederlandse militairen in As Samawah aanvallen, tekende het Japanse persbureau op uit de mond van de politiefunctionaris. De verdachte had bij zijn arrestatie geen papieren bij zich en heeft niets meer gezegd, sinds de politie hem oppakte.

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Defensie kan zaterdag geen bijzonderheden over de arrestatie geven. Er is bij hem geen informatie bekend als zouden de Nederlandse militairen gevaar hebben gelopen.

Ah en weer zo'n fijn staaltje van Nederlandse kwaliteitsjournalistiek! Een paar lekkere vaagheden die daarna niet bevestigd kunnen worden.

En dat zal zeker nog beter worden nu Participatiemaatschappij NPM Capital een belang neemt in het ANP. NPM Capital investeert onder meer in vastgoed. En die vastgoedjongens... niets dan lof! :aftel:

Al Sawt
25-11-03, 01:56
Geplaatst door Blade20
Ach, en wat dan nog. Alleen omdat het Nederlanders zijn is hun dood meer of minder erg dan dat van een Amerikaanse soldaat, Irakeese burger of (ookal walg ik het om te zeggen) een RMF?!
Dacht het niet.

Maar goed, iedere gewelddaad maakt mijn kansberekening meer in een bepaalde koers van de drie keuzes. Ik heb eigenlijk wel zin in een wereldoorlogje. Inderdaad een leven is kostbaar om het te verspillen. Of het van een Irakees, Nederlander,Amerikaanse soldaat of (ookal walg ik het om te zeggen) een zionist(tenminste als ie geen bezetter is).

jaja
25-11-03, 11:09
Geplaatst door TonH
Ah en weer zo'n fijn staaltje van Nederlandse kwaliteitsjournalistiek! Een paar lekkere vaagheden die daarna niet bevestigd kunnen worden.

En dat zal zeker nog beter worden nu Participatiemaatschappij NPM Capital een belang neemt in het ANP. NPM Capital investeert onder meer in vastgoed. En die vastgoedjongens... niets dan lof! :aftel: ik begrijp dat je 3/4 van de berichten zoals ze hier op het forum eraf wilt gooien ... want het meeste gebaseerd op "rumours" of anonieme bronnen ... staan vol met mogelijk en het zou kunnen ...
Erger nog, als het om gearresteerde mensen gaat voor een proces spreekt een nederlandse krant - als het goed is - nooit over de dader als een vaststaand feit. Dat is ie namelijk pas als een rechter een beslissing heeft genomen!

Ik moet zeggen dat ik de nederlandse journalistiek boven de Griekse prefereer. Het aantal keren dat ik daar "feiten" voorbij zag komen die in nederland "a la Trouw" met kwalifikaties als "mogelijk" werden voorzien ... talloze malen ... en dan blijkt het soms niet waar te zijn ...

TonH
25-11-03, 14:46
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat je 3/4 van de berichten zoals ze hier op het forum eraf wilt gooien ... want het meeste gebaseerd op "rumours" of anonieme bronnen ... staan vol met mogelijk en het zou kunnen ...
Erger nog, als het om gearresteerde mensen gaat voor een proces spreekt een nederlandse krant - als het goed is - nooit over de dader als een vaststaand feit. Dat is ie namelijk pas als een rechter een beslissing heeft genomen!

Ik moet zeggen dat ik de nederlandse journalistiek boven de Griekse prefereer. Het aantal keren dat ik daar "feiten" voorbij zag komen die in nederland "a la Trouw" met kwalifikaties als "mogelijk" werden voorzien ... talloze malen ... en dan blijkt het soms niet waar te zijn ...

Zeker niet. Geruchten en anonieme bronnen maken dit forum zo leuk en informatief. Maar van een persbureau verwacht ik toch op zijn minst dat een paar delen van een bericht vast staan.

Zoals in dit bericht:

Biker held for cop’s fatal crash
An unemployed youth was charged yesterday with causing the death of a motorcycle policeman during a high-speed bike chase through central Athens last Sunday.

Christos Dimopoulos, 22, was arrested late on Sunday in his Zografou home, one week after the death of officer Panayiotis Dimou, 33, who crashed into a traffic light on the corner of Vassileos Constantinou and Pausania streets while chasing — with a second motorcycle policeman — a suspect on a 600cc bike. Police said the suspect, who had allegedly been speeding, kicked Dimou as he drew alongside, causing the officer to lose his balance and crash.

Dimopoulos was charged with “murder with possible malice aforethought” and driving without a license, and was remanded in custody pending trial.

Vassilis Tsiatouras, Attica security police chief, said the suspect admitted he had been the two officers’ quarry but denied having touched Dimou. Tsiatouras also thanked the dozens of Athenians who helped police with their investigation, providing crucial leads.

De achtervolging heeft plaatsgevonden en er wordt gedetailleerd verslag van gedaan. De agent is dood. Er was iemand waar ze achteraan zaten. En de politiewoordvoerder (hier zelfs de chef) heeft een naam.
De arrestant wordt verder keurig met 'verdachte' beschreven en of hij te hard had gereden wordt keurig in het midden gehouden. En het ziet je tenminste niet geel voor ogen.

GroteWolf
25-11-03, 17:11
Als men een aanslag tegen Nederlanders wil plegen in Irak dan zal men wel snel moeten zijn, want die gaan er binnenkort als hazen vandoor als het een beetje rommelig wordt in hun buurt (cfr. Sebrenica).


Gelijk hebben ze. Ze zouden er niet eens moeten zitten, puur symbolisch om er een 'coalition' van te maken (zoals tijdens de eerste Golfoorlog wel het geval was) terwijl het gewoon de VS is.