PDA

Bekijk Volledige Versie : Inval bij Arabische tv-zenders in Irak



ZbaqZbaq
24-11-03, 16:43
Inval bij Arabische tv-zenders in Irak
Bron: Nieuws.nl


In Bagdad is de politie de kantoren binnengevallen van de Arabische nieuwsstations Al-Arabiya en Middle East Broadcasting Corp (MEBC). De zenders worden verdacht van aanzetten tot moord en geweld, en dat is verboden in Irak, zo zei de voorzitter van de Iraakse bestuursraad, Jalal Talabani.

Beide zenders zonden vorige week bandopnamen uit, waarop de stem van Saddam Hussein te horen zou zijn. Hierin riep 'Saddam' op tot een heilige oorlog en verzet tegen de bezetters van Irak. Vorige week kwamen veel mensen in Irak om, bij aanslagen op onder meer politiebureau's.

Volgens Talabani heeft de zender Al-Arabiya een waarschuwing gekregen en worden er juridische stappen ondernomen tegen de nieuwszender. Al-Arabiya mag voorlopig niet meer uitzenden in Irak

nl-x
24-11-03, 17:47
Ben ik nou debiel of is de officiële afkorting van Middle East Broadcasting Corp gewoon MBC?

ZbaqZbaq
24-11-03, 18:06
Geplaatst door nl-x
Ben ik nou debiel of is de officiële afkorting van Middle East Broadcasting Corp gewoon MBC?

dat dacht ik ook ja

Maslov
24-11-03, 18:18
Een te begrijpen beslissing.

In een oorlogs of zeer instabiele situatie als in Irak lijkt het me onhandig als er een zender is, en reporters rondlopen die het gezag van de bestaande regering ondermijnen door anti-propaganda funest zijn.

Als er maar duidelijk gemaakt wordt dat het een tijdelijke maatregel is, waarbij een nadere tijdsbepaling wordt aangegeven, zodat het controleerbaar blijft of het niet in stilte een blijvende beslissing wordt.
Aanzetten tot geweld tegen de heersende regering is overal verboden, en daarvoor hoef je echt niet naar dictaturen te kijken.
Als hier een omroep/TV station zou zijn die aanslagen tegen het westen zou "begrijpen" cq aan zou moedigen, zou een dergelijk station/omroep hier ook verboden worden, en terecht zou ik zeggen.

ZbaqZbaq
24-11-03, 18:20
onzin...deze media verslaan slechts het nieuws.

dan vind ik dat speeches van bush&blair ook niet uitgezonden mogen worden

Maslov
24-11-03, 18:25
ZbaqZbaq/Nabil je moet wel enig besef hebben waar de macht in deze wereld nu ligt :fpimp:
Machthebbers en regering in Irak wordt nu even door Bush en Blair aangestuurd.
Hopelijk zal dit tijdelijk zijn, maar wie de macht heeft stuurt de situatie aan.

Misschien even zaak om dat te accepteren, totdat die macht overgedragen is aan de Iraki's zelf.
En ik denk dat de Iraakse bestuursraad dit zelf ook zo ziet.
En daaronder zitten beslist niet allemaal pro-Amerikanen.