PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitsland en Frankrijk zijn de baas in europa



Mark
25-11-03, 08:47
Zalm delft onderspit in strijd om euro-pact

Uitgegeven: 25 november 2003 07:47
Laatst gewijzigd: 25 november 2003 07:49

BRUSSEL - Duitsland en Frankrijk hoeven geen Europese boetes te vrezen omdat hun begrotingstekorten te hoog zijn. De Nederlandse minister Zalm van Financiën, die de mogelijkheid van boetes per se open wilde houden, heeft het onderspit gedolven. De Europese Commissie is ook ontevreden en overweegt een gang naar de Europese rechter.

Uiteindelijk steunden alleen Spanje, Finland en Ierland de Nederlandse lijn tijdens een marathonvergadering van ministers van Financiën van de euro-landen in de nacht van maandag op dinsdag. Dat was net te weinig om het tij te keren. Aanvankelijke steun van Ierland en België vloeide in de loop van de nacht weg.

Boetes

De ministers vergaderden over een voorstel Duitsland en Frankrijk onder dwang van boetes te bewegen tot extra bezuinigingen. Maar deze twee landen, en vooral Duitsland, accepteerden de sancties niet en wilden hooguit 'vrijwillig' maatregelen nemen. Daarmee is de mogelijkheid van miljardenboetes, die omschreven staan in het stabiliteitspact rond de euro, definitief van tafel.

Teleurstellend

"Dit is teleurstellend voor Europa en voor het stabiliteitspact", aldus Zalm. "Dit betekent dat je je buiten de procedures en de regels kunt stellen." De bewindsman antwoordde sarcastisch op de vraag of het pact nu verdwenen is: "Nee, je kunt het nog steeds lezen."

Italië

Huidig EU-voorzitter Italië stelt dat er een nieuwe, niet in het pact beschreven situatie is ontstaan nu de landen die in overtreding zijn, vrijwillig aanbieden maatregelen te nemen. "Er doet zich een nieuw feit voor: acceptatie door het betrokken land", verklaarde de Italiaanse minister Tremonti.

Het stabiliteitspact schrijft voor dat EU-landen hun begrotingstekorten onder de 3 procent van het nationaal inkomen moeten houden, om de nieuwe munteenheid stabiel te houden en hoge rentes te voorkomen. Op papier kunnen landen die deze regel overtreden, een miljardenboete krijgen als zij eerdere aanbevelingen niet opvolgen.

Inmenging

De strijd is van een economische tot een politieke verworden. Frankrijk en Duitsland accepteren eenvoudigweg geen inmenging van Brussel in hun binnenlands beleid. Volgens Zalm heeft Duitsland gezegd dat het het risico om ooit een sanctie te krijgen, helemaal wilde uitsluiten.

Binnenkort moeten de EU-leiders onderhandelen over een Europese grondwet. Volgens Zalm is de gang van zaken van deze nacht "daar niet bevorderlijk voor". "Het is een heel ernstige situatie waar we in beland zijn."

De Europese Commissie is als dagelijks EU-bestuur zeer ontevreden over de uitkomst. Volgens verantwoordelijk commissaris Solbes hebben de ministers een resolutie van de Top in Amsterdam van 1997 juridisch verkeerd gebruikt. Een gang naar het Europees Hof in Luxemburg is daarom wellicht mogelijk. Solbes: "We bestuderen de gevolgen en besluiten dan over mogelijke latere acties."

Maslov
25-11-03, 09:02
Degenen die dachten dat iedereen zich goed aan de regels zou houden bij de opstelling van het stabiliteitspact, was zeer naïef.
Natuurlijk zijn Duitsland en Frankrijk de baas, dat is toch logisch, zij zijn de grootsten.

Als we het er niet mee eens zijn, dan moet er in de grondwet van
Europa opgenomen worden dat elke land een vetostem krijgt.
Echter met zo'n regeling wordt het ook niets met Europa, dan komt geen enkele regeling erdoor, daar in 'groot-Europa' te veel verschillende deelbelangen spelen.

De enige manier dat Europa goed kan functioneren, is als een federatie.
Maar dat zal ons een groot deel van de identiteit als souverein land kosten.

nl-x
25-11-03, 10:25
Het was toch de min. van buza die toen zo stoer zei dat 'de grote landen het voor het zeggen moeten hebben, en dat Nederland daarin mee moet gaan' ? (De hoopschever)

observer
25-11-03, 10:30
Als we het er niet mee eens zijn, dan moet er in de grondwet van Europa opgenomen worden dat elke land een vetostem krijgt. dat willen ze juist afschaffen

die hele grondwet is onzin

kijk naar de grondwetten van nederland of bv USA

die passen op een paar blaadjes

das ook logisch de naam zegt het al grond als in basis

die grondwetten zijn dus ook meestal door juristen geschreven

deze grondwet is door politici en ambtenaren geschreven en dus vol met compromisen en wollige taal

Simon
25-11-03, 10:52
Geplaatst door observer
die hele grondwet is onzin


Nou dat lijkt mij dus niet! Hoewel het uiteraard geen invloed zal hebben op deze zaak. Maar ik weet niet of ik dat erg moet vinden. Ik ben er niet zo van overtuigd dat die nederlandse kruideniersmentaliteit tegenover de economie veel banen/productie zal opleveren.

000NobelPrizes
25-11-03, 10:58
Geplaatst door Simon
Nou dat lijkt mij dus niet! Hoewel het uiteraard geen invloed zal hebben op deze zaak. Maar ik weet niet of ik dat erg moet vinden. Ik ben er niet zo van overtuigd dat die nederlandse kruideniersmentaliteit tegenover de economie veel banen/productie zal opleveren.

Het is geen kruideniersmentaliteit, maar een kwestie van de boekhouding op orde brengen.
Dat de moffen en de knofbekken dat akkoord (dat niet voor niets is becijferd) schouderophalend negeren, is niet alleen arrogantie ten top maar ook een teken van zwakte. Het bewijst dat zulke grote mogendheden een snater hebben van jewelste maar het binnenlands niet voor mekaar boksen de nodige maatregelen te nemen.

observer
25-11-03, 12:47
Geplaatst door Simon
Nou dat lijkt mij dus niet! Hoewel het uiteraard geen invloed zal hebben op deze zaak. Maar ik weet niet of ik dat erg moet vinden. Ik ben er niet zo van overtuigd dat die nederlandse kruideniersmentaliteit tegenover de economie veel banen/productie zal opleveren. wat de duitsers doen is schulden maken die de kinderen van vandaag mogen aflossen

zoals een duitser gisteren op tv zei "vandaag lenen is morgen belasting verhogen"

het risico is nu alleen dat wij meegaan betalen doordat de financieen van de lidstaten door oa de euro steeds dichter bijelkaar komen

denk aan hogere rente denk aan de (goede) nederlandse pensioenvoorzieningen die onder druk komen te staan

Simon
25-11-03, 12:54
Nou ik blijf erbij dat de maatregelen van onze regering niet behulpzaam zijn om de economie uit het dal te krijgen. Dat is niet mijn mening maar die van de meeste economen in ons land. Immers als je radicaal bezuinigt dan breng je de economie in een neerwaartse spiraal.


FNV ziet ruimte voor groter tekort

*********************
AMSTERDAM De FNV put moed uit het feit
dat de EU afziet van strafmaatregelen
tegen Duitsland en Frankrijk vanwege
hun begrotingstekort.De federatie denkt
dat het kabinet nu meer ruimte heeft om
de bezuinigingen te verzachten.De FNV
vindt wel dat ons land zich aan het
Europese stabiliteitspact moet houden.

Ook het CNV ziet ruimte voor "minder
krampachtigheid" bij eventuele nieuwe
tegenvallers.Maar de bond is niet van
plan het kabinet onder druk te zetten
om de gemaakte afspraken te wijzigen.

VNO/NCW en MKB vinden dat Nederland
zich een groter tekort kan veroorloven
om de economische groei te stimuleren.

observer
25-11-03, 13:08
dat hangt ervanaf waarop je bezuinigd

het ergste wat je kan doen is de grote middenklasse raken die nemen 70 80 % van alle uitgaven voor hun rekening dus zijn de motor van de economie

bv de loonstop zou gekoppeld moeten worden aan een stop op in iedergeval de kostenstijging die de overheid veroorzaakt

ov huren gemeentelijke lasten etc

bezuinigen op de meeste subsidies zoals voor allerlei praatgroepjes, ontwikkelingsamenwerking en bv ook op de uitkering zal de economie niet deren