PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdamse wethouder wil stop op minaretten



Zwarte Schaap
25-11-03, 15:21
Rotterdam - In de Rotterdamse raad en het college is opnieuw commotie ontstaan over een moskee. Leefbaar Rotterdam eist nu dat de bouw van een 44 meter hoge minaret bij de Turkse Koçatepe Moskee in de Afrikaanderwijk wordt afgelast. Leefbaar wethouder M. Pastors twijfelt nog over de minaret, waar in feite al toestemming voor is verleend. ,,Ik ben in dubio.’’ Pastors (ruimtelijke ordening) laat wel weten dat hij -onafhankelijk van deze discussie- in de toekomst hoe dan ook geen nieuwe minaretten meer zal toestaan in Rotterdam. ,,Zo lang integratie nog een probleem is, moeten we er geen meer bij hebben. Te veel minaretten; dat is een verkeerd signaal.’’

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1069757829_28961.jpg

De wethouder verwijst daarbij naar het meest recente belevings en waarderingsonderzoekwaaruit bleek dat 62 procent van de ondervraagden moeite heeft met opvallende islamitische gebedshuizen. ,,Over veel gebouwen hebben mensen helemaal geen mening. Over moskeeën wel. Daar heeft het stadsbestuur rekening mee te houden.’’

Ook het bestuur van de Koçatepe Moskee heeft, oordeelt Pastors, rekening te houden met ’de veranderde tijdgeest’. ,,Het bestuur moet beseffen dat de omstandigheden anders zijn dan zeven jaar geleden toen de bouwaanvraag werd ingediend. Pastors typeert de minaret als ’erg opvallend’ en ’erg hoog’. Het Rotterdamse architectenbureau Van Duivenbode De Jong, verantwoordelijk voor het ontwerp, heeft bewust gekozen voor een moderne stalen uitvoering die contrasteert met het gebouw van de oude Van Oldenbarnevelt HBS, een rijksmonument, waar de moskee nu in zit. Wat volgens Pastors vóór het moskeebestuur pleit, is dat de Turken in Rotterdam ’relatief goed zijn geïntegreerd’. Ook vindt hij het een goed teken dat de Turkse gemeenschap zelf het geld voor de minaret bij elkaar heeft gebracht. ,,Dat is toch wat anders dan een financier in huis halen die hier macht wil uitoefenen.’’


Bron: Rotterdams Dagblad 25/11/03

observer
25-11-03, 15:31
dacht eerst dat ze een kurk wilde gebruiken ivm geluidsoverlast

ik vind dit wel een mooie beter dan efteling zuid al lijkt die minaret wel een tikkie op een raket

ach de minaretten kunnen er niets aan doen het probleem zit tussen de oren

samira21__
25-11-03, 17:15
Geplaatst door Zwarte Schaap

De wethouder verwijst daarbij naar het meest recente belevings en waarderingsonderzoekwaaruit bleek dat 62 procent van de ondervraagden moeite heeft met opvallende islamitische gebedshuizen.

Wat ik mij dus afvraag, met alle verhalen in mijn achterhoofd dat de bevolking van rotterdam uit een groot percentage burgers bestaat van niet-nederlandse origine, wie dan deze 62% in hemelsnaam zijn??
Zijn het alleen autochtonen die ondervraagt zijn, of is het een mengelsmoes? Hangen de ondervraagden verschillende religies aan, of juist geen een??

Rotterdam is een multi-religeuze stad geworden men moet dat eens gaan accepteren. Ik kan enigzins begrijpen dat men niet op elke straathoek een minerat wil hebben, maar dat men een stop vanuit de gemeente hierop wil hebben gaat mij te ver. Daarnaast druist het tegen de grondwettelijke regels in, ik vraag mij dus ook af in hoeverre zou een stop toelaatbaar is in de oegen van de wetgever?

Maslov
25-11-03, 17:23
Daarnaast druist het tegen de grondwettelijke regels in, ik vraag mij dus ook af in hoeverre zou een stop toelaatbaar is in de oegen van de wetgever?

Tegen welke wet druist dit in?
Dit heeft namelijk met de wet op ruimtelijke ordening te maken, en niet met de vrijheid van godsdienst.

samira21__
25-11-03, 17:30
Geplaatst door Maslov
Tegen welke wet druist dit in?
Dit heeft namelijk met de wet op ruimtelijke ordening te maken, en niet met de vrijheid van godsdienst.

Inderdaad daar heb je gelijk in, maar deze wet bied de ruimte/vrijheid aan de burgers om ruimte, binnen wettelijke maatstaven natuurlijk, te gebruiken zoals het hun goeddunkt.

De gemeente kan nietzomaar beslissen dat zij deze vrijheid niet meer toestaat, hiervoor moeten zij zich basseren op gegronde redenen. Het willekeurig een stop zetten op bouw van een minaret kan niet, dat druist in tegen de vrijheid. Wel kan men elke bouw bekijken, en kijken of ze een gegronde reden kunnen vinden om het te verbieden.

Vergis je ook niet, de vrijheid van godsdienst speelt indirect wel een rol!

Maar dit beantwoord mijn vraag nog niet wie die 62% inhemelsnaam zijn?

Maslov
25-11-03, 17:39
De gemeente kan nietzomaar beslissen dat zij deze vrijheid niet meer toestaat, hiervoor moeten zij zich basseren op gegronde redenen.

Ja hoor, de gemeenten zijn eigenstandig verantwoordelijk voor bouwen binnen de gemeente grenzen.
En als de gemeentelijke overheid besluit dat een minaret van hoger dan 20 meter niet mag, dan kan dat dus.
En dat er dan iets tegen de islam mee zou spelen, kun je pas bewijzen als een kerk ernaast wel een toren van 25 meter mag bouwen.

Puk
25-11-03, 17:46
Geplaatst door samira21__
Wat ik mij dus afvraag, met alle verhalen in mijn achterhoofd dat de bevolking van rotterdam uit een groot percentage burgers bestaat van niet-nederlandse origine, wie dan deze 62% in hemelsnaam zijn??
Zijn het alleen autochtonen die ondervraagt zijn, of is het een mengelsmoes? Hangen de ondervraagden verschillende religies aan, of juist geen een??

Rotterdam is een multi-religeuze stad geworden men moet dat eens gaan accepteren. Ik kan enigzins begrijpen dat men niet op elke straathoek een minerat wil hebben, maar dat men een stop vanuit de gemeente hierop wil hebben gaat mij te ver. Daarnaast druist het tegen de grondwettelijke regels in, ik vraag mij dus ook af in hoeverre zou een stop toelaatbaar is in de oegen van de wetgever?

Multi-religeuze stad... je zegt het zelf. Dat impliceert dat je een beetje rekening moet houden met elkaar. Dat je dus niet tegen elkaar op gaat zitten tetteren met de grootste moskee van Europa, de grootste Kathedraal van europa, enzovoorts.

Wat vind je van het idee om de grootste synagoge van Europa in Amsterdam-West te bouwen?

Het mag allemaal best wat minder, vind je niet?

Zwarte Schaap
25-11-03, 17:48
Geplaatst door Dave20
Is het belijden van de islam afhankelijk van de hoogte van de minaretten?

Je kunt jezelf beter afvragen of integratie afhankelijk is van de lengte van de minaretten.

000NobelPrizes
25-11-03, 17:49
Die minaretten zijn alleen maar fallussymbolen.

Dus wie de grootste heeft, zegeviert.

Maslov
25-11-03, 17:50
Je kunt jezelf beter afvragen of integratie afhankelijk is van de lengte van de minaretten.

Hoe korter hoe beter geïntegreerd :boer:
Daar zetten we een subsidie op :engel:

Zwarte Schaap
25-11-03, 17:51
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Die minaretten zijn alleen maar fallussymbolen.

Dus wie de grootste heeft, zegeviert.

Aldus sprak onze [censored] .

000NobelPrizes
25-11-03, 17:51
Geplaatst door Puk


Wat vind je van het idee om de grootste synagoge van Europa in Amsterdam-West te bouwen?


Puuuuuuuuuuuuuk! :lol:


*hopeloos de slappe lach*

Oh maar wacht... een synagoge is vast iets anders :slaap:

Maslov
25-11-03, 17:54
Op de bouw van de grootste synagoge van Europa in A'dam heb ik natuurlijk niks tegen :wink:

Puk
25-11-03, 17:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Puuuuuuuuuuuuuk! :lol:


*hopeloos de slappe lach*

Oh maar wacht... een synagoge is vast iets anders :slaap:

Het blijft allemaal binnen de wet.

Dus ze kunnen ons niks maken.

* maakt een hele lange neus naar de moslims *

Dutchguy
25-11-03, 18:37
Geplaatst door 151 NobelPrizes


Dus wie de grootste heeft, zegeviert.

GEWONNEN!!!! :bril:

000NobelPrizes
25-11-03, 18:45
Geplaatst door Dutchguy
GEWONNEN!!!! :bril:

Sjow, jij durft, met al die berbers om je heen.

Dutchguy
25-11-03, 18:51
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Sjow, jij durft, met al die berbers om je heen.

Ach ik ben zeker van mijn zaak(je). :wink:

observer
25-11-03, 20:20
binnenkort komt er een surinaamse moskee en je weet het negers hebben de grootste :stout:

Zwarte Schaap
25-11-03, 22:34
Geplaatst door splijtstof
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=77802


voor de Marokkaanen die maden in plaats van brein beziten.

De straat waar de Feyenoordsupporter ( Ik ben trouwens ook een Feyenoordsupporter) dood aangetroffen is heet de Rosestraat. De nieuwe Marokkaanse moskee komt aan het einde van de Rosestraat.