PDA

Bekijk Volledige Versie : Parlement vergelijkt Tuf-Tuf Club met Dyab Abou Jahjah en eist een keiharde aanpak.



Marsipulami
25-11-03, 15:39
Daan Schalck wil kordate aanpak Tuf-Tuf Club

BRUSSEL 25/11 (BELGA) = Kamerlid Daan Schalck (sp.a) wil dat de overheid kordaat optreedt tegen de Tuf-Tuf Club. Die riep de bevolking op tot burgerlijke ongehoorzaamheid tegenover de aanpak van snelheidsduivels. Schalck heeft het dinsdag over "verkeersterroristen" en wil van de minister van Justitie te weten komen wat ze gaat doen tegen de organisatie.Volgens hem wil de Tuf-Tuf Club de werking van een goed verkeersbeleid lamleggen en speelt de organisatie met mensenlevens. De sp.a ergert zich aan de onverschilligheid tegenover het initiatief. "Toen Dyab Abou Jahjah aankondigde de politie te controleren, stond het land op stelten. Nu deze verkeersterroristen hetzelfde doen, blijft het oorverdovend stil", luidt het dinsdag in een mededeling. Schalck gaat minister van Justitie Laurette Onkelinx donderdag tijdens het vragenuurtje in de Kamer vragen wat ze van plan is te doen tegen de organisatie. (DWM/LUM).

____________

Belgische Tuf-Tuf Club roept op tot burgerlijke ongehoorzaamheid

,,Snelheidsboete? Eis een foto''

(gn) 25/11/2003

BRUSSEL -- ,,Voortaan betaal ik mijn boetes niet meer klakkeloos. Ik vraag altijd de foto op én het ijkingsattest van de camera. Als iedereen dat doet, gaat het hele systeem plat. En al die extra manuren zullen voor minder blauw op straat zorgen.'' De Nederlandse antiflits-actiegroep de Tuf-Tuf Club heeft er een Belgisch broertje bij. Woordvoerder Willem Laurens roept op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij dreigt ermee de wetsdienaars te volgen en hun verkeersgedrag op het Internet te plaatsen. ,,Ook prins Laurent is gewaarschuwd.''


Mechelaar Willem Laurens heeft ervaring met snelheidsboetes. ,,Vroeger, toen ik beroepshalve tot 70.000 kilometer per jaar aflegde, betaalde ik toch wel gemiddeld vijf boetes per jaar en soms een pak meer. Meestal 10.000 frank per keer en eentje van meer dan 30.000 frank. Ik ben niet tegen snelheidscontroles waar zij zin hebben.''

,,Zo staan binnen een straal van vijftig meter van mijn woning drie flitspalen en ik zou begot niet willen dat die worden verwijderd. Maar waarom iemand een boete aansmeren die 's nachts te snel rijdt op een autosnelweg zonder verkeer?''

,,Spelen daar kinderen of rijden daar fietsers? En het zal nog erger worden als volgend jaar honderd nieuwe anonieme flitspalen langs de Vlaamse autosnelwegen worden geplaatst.''

Willem Laurens roept de Belgische automobilisten op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. ,,Voortaan betaal ik mijn boetes niet meer klakkeloos. Ik vraag altijd de foto op én het ijkingsattest van de camera. Als iedereen dat doet, gaat het hele systeem plat. En al die extra manuren zullen voor minder blauw op straat zorgen.''

De Belgische Tuf-Tuf Club wil ook nog op andere manieren actie voeren.

,,Wij denken eraan om, in navolging van Q-Music, snelheidscontroles te verklikken via sms'jes. Wij zijn er nog niet uit of je gratis of tegen betaling van die dienst gebruik zult kunnen maken.''

De antiflitsbeweging zoekt ook nog juristen die belangeloos mensen willen helpen als zij een verweerschrift willen indienen tegen een onzinnige snelheidsboete. ,,Wij hebben al drie juristen die zich daar anoniem willen voor inzetten.''

Het meest verregaande verzetsplan van de Belgische Tuf-Tuf Club is het volgen en filmen van de wetsdienaars die argeloze automobilisten flitsen en ,,de duvel aandoen''.

,,Agenten , substituten, politierechters en beambten die de boetes evalueren, hebben zelf voor die job gekozen en moeten dan maar het goede voorbeeld geven. Wel, wij gaan dat natrekken door hen te volgen in het verkeer. Overtreden zij zelf de wet, dan zetten wij de gefilmde beelden, auto en gezicht van de betreffende persoon op onze website die over enkele weken klaar zal zijn. Ook de politici en de leden van het vorstenhuis zullen wij controleren. Als wij tenminste prins Laurent kunnen bijhouden.''

Willem Laurens is er zich van bewust dat hij geviseerd zal worden. ,,Nog voor de oprichting van de Belgische afdeling van de Tuf-Tuf Club, werden wij er al van beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor het beschadigen van flitspalen. Daar houden wij ons echter niet mee bezig. Ik ken wel de sites waar de foto's van de vernielingen al twee uur na de feiten te bekijken waren. Maar wij zijn de gebeten hond. Een politicus én een politie-adviseur hebben mij verteld dat wij afgeluisterd worden. Maar ik heb ook al schouderklopjes gekregen van politici die vinden dat ik goed bezig ben.''



©Copyright De Standaard

______________

Tuf-tuf Club strijdt tegen ,,onzinnige'' snelheidscontroles
Flitspaalterreur in Vlaanderen

Geert Neyt 04/11/2003

,,Proficiat aan de helden van Werchter. Zou zeggen, doe zo voort want er is nog veel werk aan de winkel.'' Het is slechts een van de talrijke reacties op de jongste vernieling van een flitspaal die gisteren verschenen op de website van de Tuf-tuf Club. Sinds die Nederlandse flitspaalterroristen eind september in Telefacts (VTM) werden opgevoerd, lijkt het in brand steken van onbemande camera's in Vlaanderen een nieuwe rage.


Zijn er misschien mensen die het zien zitten om in België een afdeling van de Tuf-tuf Club op te richten? , leest een oproep op het forum van de website. De mailer die zich verschuilt achter de naam Vlammerke, voegt eraan toe: I hate wielertoeristen op de weg en bompa's die overal 40-60 rijden. FUCK SPEEDLIMITS ON HIGHWAYS AT NIGHT!

De Tuf-tuf Club was er als de kippen bij om het nieuws van een vijfde brandstichting (na Peer, Oostende, Olmen en Roeselare) op haar website te plaatsen (Vierde Vlaamse paal dood ) samen met een viertal foto's. Onder het bericht stond een opmerkelijk commentaarstukje van de twee stichters van de actiegroep, Frank Jacobs en Harald Kolijn, waarin zij zich distantieerden van de Vlaamse actie.


Behoorlijk hypocriet, niet? Harald Kolijn: ,,Toch niet. Wij fungeren als een nieuwsmedium voor alles wat met de strijd tegen snelheidscontroles te maken heeft, dus plaatsen wij alle informatie daarover op onze site. En wij zullen dat blijven doen. Maar wij hebben begrepen dat de paal in Werchter in de bebouwde kom stond en daar was geplaatst nadat er meerdere doden waren gevallen. Daar heeft zo'n camera wel zin en dan keuren wij het vernielen daarvan gigantisch af.


Pure geldkwestie

Maar u bent wel het slechte voorbeeld voor de Vlaamse flitspaalvernielers. Kolijn: ,,Wij worden soms verkeerd geïnterpreteerd. Wij strijden tegen de onzinnige controles die enkel zijn bedoeld om de staatskas te stijven, zoals bijvoorbeeld 's nachts op autosnelwegen. Ik ken de situatie in België niet zo goed maar in Nederland zijn de snelheidscontroles echt een pure geldkwestie. Er wordt zelfs elk jaar een doel gesteld: zoveel moeten de controles opbrengen. Autorijden is een verworven, peperduur betaald genot. Dat laten we ons dus niet ontnemen door kleptomane, slecht presterende bewindslieden en hun slaafse ambtenaren in de berm.''


Kennen jullie de daders van de vernielingen in Vlaanderen? ,,Neen en ik wil hun namen ook niet kennen. Meestal ontvangen wij het nieuws en de foto's van toevallige passanten. Eén keer kregen wij een mail van een dader in Nederland. Maar die had het bericht verzonden met een speciaal gemaakt e-mail adres en vanuit een internetcafé.''


In Nederland worden jaarlijks 1.500 flitspalen, ongeveer tien procent van het bestand, onklaar gemaakt. Wordt de Tuf-tuf Club nog langer gedoogd? ,,Wij zijn al vier keer het onderwerp geweest van strafrechtelijke onderzoeken. Maar dat heeft niks opgeleverd. Wij doen niks illegaals en roepen op onze site niet op om brand te stichten. Wij willen de strijd op politiek vlak voeren. We zitten zelfs steeds meer samen aan tafel met de politie.''




©Copyright De Standaard
[SIZE=4]