PDA

Bekijk Volledige Versie : Haat zaaien op scholen in Israël



Maarten
25-11-03, 19:17
Haat zaaien op Israëlische scholen..

Zijn het de Palestijnse scholen waar haat gezaaid wordt, of juist de Israëlische?
Uit het onderstaande blijkt overduidelijk de Israëlische! Mij lijkt zelfs, dat er onder Israëlische kinderen een stevig racisme gekweekt wordt..

Allereerst vond ik op:
http://www.vlaamspalestinakomitee.be/Acties/Academisch/Bijlage%204.htm
het volgende:

Maar… is juist het Palestijnse onderwijs niet antisemitisch?

De nieuwe Palestijnse schoolboeken werden gesubsidieerd door de EU, ook door België. Het verwijt dat ze anti-semitisch zijn, duikt telkens weer op in de Israëlische propaganda. Daarom deed Nathan Brown, een joodse prof aan de George Washington University een onderzoek. Zijn conclusie is duidelijk: “De Palestijnse schoolboeken bevorderen het geweld niet en bevatten geen racistische of anti-semitische passages.” U kunt zijn verslag “Democracy, history and the contest over the Palestinian Curriculum” nalezen op het internet.
(als de link niet werkt, probeer dan de volgende.)
http://www.geocities.com/nathanbrown1/Adam_Institute_Palestinian_textbooks.htm

Daarentegen bestudeerde prof. Daniel Bar-Tal van de universiteit van Tel-Aviv de Israëlische schoolboeken. Hij vond systematisch een overdreven positief beeld van de joden en een negatief beeld van de Arabieren, waarbij woorden als ‘dieven’, ‘bloeddorstig’, ‘moordenaars’, enz. veel gebruikt werden. (Washington Report on Middle East Affairs sept 1999 p 19-20).
-----

Vervolgens vond ik een kleine bespreking van dat werk van die Professor Daniel Bar-Tal, Universiteit van Tel Aviv e.a, blijkbaar uit 1999, plus uitstekend commentaar daarop.
Ik haalde het van de forumsite van 2Vandaag, onder het onderwerp “antisemitisme op scholen”, nov 03, ingestuurd door V. van Galen.
Ik weet niet wie het schreef - niet onmogelijk hij zelf - maar de inhoud bewijst zichzelf.

----------------------

Vrijwel elke discussie over het onderwijs in Israël en de door Israël bezette Palestijnse gebieden draait er op uit dat Palestijnse schoolboeken studenten zouden ophitsen tegen Israël. Maar wat hebben de Israëlische school- en kinderboeken eigenlijk te melden over de Palestijnen?
Professor Daniel Bar-Tal van de Universiteit van Tel Aviv verrichtte onderzoek naar de studieboeken van 124 basisscholen, middelbare en hoge scholen voor de vakken grammatica en Hebreeuwse literatuur, geschiedenis, geometrie en burgerschap.
Daaruit kwam naar voren dat Israëlische tekstboeken de joden voorstellen als een volk dat betrokken is in gerechtvaardigde, ja zelfs humane oorlog tegen de Arabische vijand die weigert het bestaan en de rechten van de joden in Israël te erkennen.

Het de-legitimeren en stereotyperen van Palestijnen en Arabieren is in het Israëlische onderwijs eerder regel dan uitzondering. Ze zouden vooral uit zijn op de vernietiging van de joodse staat en worden afgeschilderd als moordenaars en relschoppers, als verdacht, bij voorbaat achterlijk en onproductief. De eerste Israëlische tekstboeken kenmerkten de Arabieren als vijandig, afwijkend, wreed, immoreel, onbetrouwbaar, irrationeel, inferieur, fatalistisch, lui, licht ontvlambaar, onverschillig, primitief, wraakzuchtig, arm, ziek, vies, lawaaierig, gekleurd en agressief.

Daarentegen werden de joden afgeschilderd als vlijtig, heldhaftig en vastberaden de problemen met de opbouw van het land het hoofd te bieden, iets waartoe de Arabieren in ieder geval niet in staat werden geacht.

Uit het onderzoek van Bar-Tal kwam verder naar voren dat vanaf de jaren vijftig tot en met de jaren zeventig Hebreeuwse geografie-boeken zich concentreerden op Israëls glorieuze geschiedenis en op de wijze waarop de uit ballingschap teruggekeerde joden het door de Arabieren ‘vernietigde en verlaten’ land ‘met de hulp van de zionistische beweging’ deden opleven. Zo’n interpretatie impliceert dat de ‘terugkerende’ joden in tegenstelling tot de Arabieren wel genoeg van het land hielden om de moerassen en woestijnen om te toveren in bloeiende landbouwgronden. De aanspraak van de Palestijnen op hetzelfde land wordt ermee van zijn legitimiteit ontdaan; zij zijn immers primitief en hebben het land verwaarloosd.

Hoewel de schoolboeken die momenteel in het Israëlische onderwijssysteem worden gebruikt volgens Bar-Tal wat minder denigrerend zijn, bevatten ze nog steeds negatieve stereotyperingen over de Arabieren en is er de laatste jaren in positieve zin weinig veranderd. De inhoud van de Israëlische schoolboeken en de standpunten die sommige onderwijzers op school innemen hebben bovendien vaak een blijvende negatieve invloed op de houding van joodse studenten tegenover Palestijnen, omdat ze geleerd wordt dat alles wat de joden doen bij voorbaat rechtvaardig en legitiem is, terwijl de Arabieren het op voorhand bij het verkeerde eind hebben en er slechts op uit zijn de joden de zee in te drijven.

Studenten horen steeds hetzelfde eenzijdige liedje: toen Israël in 1948 werd ‘geboren’ begonnen de Arabieren een oorlog. Er wordt verder geen melding gemaakt van de honderdduizenden Arabieren die vóór Israëls 'onafhankelijkheidsverklaring' waren verdreven. In plaats van dat de studenten leren van tolerantie en verzoening lijkt het eerder dat schoolboeken en docenten haat ten opzichte van de Arabieren juist aanwakkeren. Met deze lessen op zak gaan de schoolverlaters hun driejarige dienstplicht in en komen zij bij de wegversperringen in contact met Palestijnen die ze ongestraft kunnen vernederen.

Ook de Israëlische kinderboeken zijn niet bepaald het schoolvoorbeeld voor de overdracht van gelijkwaardigheid tussen joden en Arabieren. Een boek van de hand van de Israëlische schrijver/onderzoeker Adir Cohen, getiteld 'Een lelijk gezicht in de spiegel' toont dat aan. Het boek bestudeert de aard van de opvoeding van kinderen in Israël en concentreert zich onder meer op de wijze waarop Arabische Palestijnen in Israël worden afgeschilderd en hoe Israëlische kinderen Palestijnen daardoor aanschouwen.

Een deelonderzoek onder joodse scholieren uit de vierde tot zesde klas op een school in Haïfa wees het volgende uit. 75% van de kinderen beschreef ‘de Arabier’ als een moordenaar, als iemand die kinderen ontvoerd, als een crimineel of een terrorist; 80% zei de Arabier smerig en eng te vinden; 90% van de kinderen vond dat Palestijnen geen recht hebben op het land van Israël/Palestina.

Ook onderzocht Cohen 1700 kinderboeken die na 1967 zijn verschenen en ondervond dat 520 daarvan vernederende en negatieve beschrijvingen bevatte van Palestijnen. Cohen is van mening dat dit samenhangt met een bepaalde overtuiging en de cultuur die overheerst in de Hebreeuwse literatuur en de geschiedenisboeken. Israëlische uitgevers en schrijvers blijken openlijk te kennen te geven dat zij het Arabische karakter bewust negatief omschrijven, om met name het jongere publiek te beïnvloeden en ze voor te bereiden op een toekomstige confrontatie met de Arabieren. Als je met deze boeken bent opgegroeid weet je volgens Cohen niet anders dan ‘de Arabier’ met minachting te benaderen.

Desondanks is het in discussies over het onderwijs steeds de Israëlische hoek van waaruit je hoort dat het die Palestijnen zijn die hun kinderen leren ‘ons’ te haten. De beschuldiging op zich doet al de nodige twijfels rijzen over de oprechtheid ervan en het bevestigt in meer of mindere mate de arrogantie van de Israëli. Want, al zou er voor deze aanklacht gegronde reden zijn, dan nog kan men het zich blijkbaar niet voorstellen dat de Palestijnen haat koesteren ten opzichte van hun ‘verlichte’ onderdrukkers.
Men verwacht kennelijk dat ze dankbaar zijn voor alles wat hen in naam van de joodse staat Israël is aangedaan en dat de Palestijnse schoolboeken vol staan met lofdichten op degenen die hen sinds mensenheugenis als honden behandelen. Het is voor de Israëli kennelijk niet nodig om zich af te vragen waarom de Palestijnen wel eens wrok zouden kunnen koesteren.

Het doet een beetje denken aan al die Amerikanen, die zich na 11 september massaal afvroegen ‘waarom haten ze ons toch?’, zonder ook maar één serieuze poging te wagen om werkelijk op zoek te gaan naar het antwoord op die vraag (en dan hoefden ze zich niet eens af te vragen of het eigenlijk wel ‘de Arabieren’ zijn geweest die de Twin Towers in as hebben gelegd, maar dat is weer een heel ander verhaal).

Maar, stel dat de Israëlische aanklachten waar zijn en stel dat het Palestijnse onderwijs scholieren tegen Israël ophitst. Waarom zou Israël zich daarover beklagen?
Waarom zou Israël de Palestijnen verwijten dat zij Israëls grenzen niet respecteren als het nota bene Israël zelf is dat voortdurend uitdijt en met extreem geweld Palestijns land confisceert en overal waar Palestijnen leven joodse kolonies sticht? Israëls grenzen zijn tot de dag van vandaag niet vastgesteld. Op de website van het Israëlische Ministerie van Tourisme staat een Israëlische kaart waarop de Golan Hoogte en de Westelijke Jordaanoever staan afgebeeld als onderdeel van Israël.

Waarom zouden de Palestijnen de legitimiteit van de staat Israël onvoorwaardelijk moeten erkennen als Israël een Palestijnse staat niet erkent en de totstandkoming daarvan stelselmatig ondermijnt? Israël ontkent zelfs dat het is verrezen op het as van wat ooit een Palestijnse gemeenschap was. Dat het Palestijnse leiderschap Israël meerdere malen expliciet heeft erkend en dat het streeft naar een Palestijnse staat volgens de grenzen van 1967 doet de aanklacht allerminst verstommen. Maar dat heeft dan weer te maken met het feit dat de voortdurend herhaalde beschuldigingen niet bedoeld zijn om de Palestijnen tot een vriendelijker curriculum te bewegen. Ze zijn bedoeld om de aandacht af te leiden van Israëls eigen hardnekkige weigering om de grenzen van 1967 te erkennen en om de schuld van het geweld op de Palestijnen af te schuiven; ze dienen als (zoveelste) rookgordijn voor de voortgaande kolonisatie van de Palestijnse gebieden.

Maar zelfs zonder Browns studie moet natuurlijk duidelijk zijn dat de Palestijnse schoolboeken niet de oorzaak zijn van het geweld. Of moeten we soms geloven dat - als Palestijnse schoolboeken zouden zijn geschreven door het Israëlische Ministerie van Onderwijs - de Palestijnse kinderen verheugd zouden zijn om te moeten leven onder de Israëlische bezetting, dat ze dan blij zouden zijn om te zien hoe hun ouders en vrienden worden vermoord en vernederd, dat ze het oké vinden dat hun huizen met de grond gelijk gemaakt worden en dat hun land van ze afgepakt wordt ten faveure van nederzettingen waar alleen joden mogen komen?

Als de Palestijnse jeugd Israëlische schoolboeken zou lezen, zouden ze de Israëlische invasietroepen dan met rozen begroeten in plaats van met stenen?
Als Palestijnse studenten zich al een weg hebben kunnen banen door de kogels en wegversperringen om hun school te bereiken om daar hun door Israël goedgekeurde studieboeken te lezen, zouden ze dan minder haat voelen ten opzichte van Israël?
Zou Israël overigens niet in een betere positie verkeren om de Palestijnen de les te lezen over wat te doen in het klaslokaal als zij de schoolgebouwen gewoon overeind hadden laten staan of als ze niet gebruikt zouden worden als detentiekampen?

De Palestijnse inwoners van Israël hebben decennialang moeten leren uit door het Israëlische Ministerie van Onderwijs uitgevaardigde schoolboeken, net zoals ze elke dag het Israëlische volkslied mee moeten zingen. Maar ondanks hun ‘goede gedrag’ is hun onvrede en haat ten opzichte van Israël er niet minder om geworden. Die haat wordt niet veroorzaakt door mogelijk inefficiënt zionistisch onderwijs, maar door de constante en almaar toenemende discriminatie op alle mogelijke terreinen van het dagelijkse leven, zowel door de Israëlische overheid als door de Israëlische joden.

Als dat al het geval is in Israël zelf, wat is dan de situatie in de bezette gebieden, waar sinds het uitbreken van de Tweede Intifada honderden schoolkinderen zijn doodgeschoten door het Israëlische leger?? De Israëlische bezetter heeft echt de hulp van Palestijnse schoolboeken niet nodig om haatgevoelens over zichzelf af te roepen.

Natuurlijk koesteren Palestijnen wraak- en haatgevoelens ten opzichte van de Israëli. Maar wat te denken van de even zo vaak hoorbare racistische uitspraken van Israëlische politici, rabbijnen en andere hoogwaardigheidsbekleders en hun openlijk propageren van etnische zuivering en de vernietiging van het Palestijnse volk?

Alleen al omdat Israël als staat de legitimiteit heeft die de Palestijnen zonder een staat ontberen, telt Israëls stem in de internationale politieke arena veel zwaarder dan die van de Palestijnen. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar de situatie waarin het Palestijnse volk zich momenteel bevindt, of naar het grondgebied dat Israël inmiddels bij elkaar heeft geroofd tegenover het beetje wat de Palestijnen nog van hun land rest.
Om diezelfde reden zou ook Israëls ‘officiële’ en openlijke racisme zwaarder beoordeeld moeten worden dan Palestijnse uitingen van soortgelijke aard in de schoolboeken, die bovendien vaak uit hun verband worden gerukt en/of worden uitvergroot om vervolgens misbruikt te worden als camouflage voor Israëls misdadige kolonisatiepolitiek.

Alleen degenen die het Israëlisch-Palestijnse conflict willen laten voortduren zullen vasthouden aan de leugen over Palestijnse schoolboeken en daarin het niet-bestaande excuus vinden voor de onderdrukking en ontmenselijking van het Palestijnse volk.

Royce
25-11-03, 19:19
Jaja en Gerrit Jan. Val er maar overheen.

We krijgen zometeen topics over Saudis schoolmateriaal, wedden? :hihi:

Maarten
25-11-03, 19:23
Geplaatst door Royce
Jaja en Gerrit Jan. Val er maar overheen.

We krijgen zometeen topics over Saudis schoolmateriaal, wedden? :hihi:

Jij loopt hier ook al een tijdje rond he? :hihi:

Royce
25-11-03, 19:23
Geplaatst door Maarten
Jij loopt hier ook al een tijdje rond he? :hihi:


Tè lang. Het is maar dat ik met andermans posts en Sigs kan kloten anders was ik allang weggeweest.

freya
25-11-03, 20:26
Geplaatst door Royce
Jaja en Gerrit Jan. Val er maar overheen.

We krijgen zometeen topics over Saudis schoolmateriaal, wedden? :hihi:


Ze zitten nog te google-en :stout:

Mark
25-11-03, 20:28
Geplaatst door Royce
Tè lang. Het is maar dat ik met andermans posts en Sigs kan kloten anders was ik allang weggeweest.

had ik maar zulke macht :argwaan:

barfly
25-11-03, 20:33
Geplaatst door Royce
Tè lang. Het is maar dat ik met andermans posts en Sigs kan kloten anders was ik allang weggeweest.

:haha:
Ik ben allang blij als ik weer eens een foutje ergens ontdek en een poll kan vernachelen :p

Maarten
25-11-03, 21:05
Geplaatst door Royce
Tè lang. Het is maar dat ik met andermans posts en Sigs kan kloten anders was ik allang weggeweest.


Geplaatst door barfly
:haha:
Ik ben allang blij als ik weer eens een foutje ergens ontdek en een poll kan vernachelen :p

:hihi: wordt geloof ik toch weer tijd voor een essay over "Die Marokkanische VolksArt", met als conclusie, dat scholen híer in elk geval weinig meer aan kunnen verkloten! :hihi:

barfly
25-11-03, 21:15
Geplaatst door Maarten
:hihi: wordt geloof ik toch weer tijd voor een essay over "Die Marokkanische VolksArt", met als conclusie, dat scholen híer in elk geval weinig meer aan kunnen verkloten! :hihi:

Ik zie ook geen problemen en heb me over het algemeen altijd erg op m'n gemak gevoeld bij Marokkanen.
Ik zie die Mocro's wel met succes integreren :D

Maarten
25-11-03, 21:29
Geplaatst door barfly
Ik zie ook geen problemen en heb me over het algemeen altijd erg op m'n gemak gevoeld bij Marokkanen.
Ik zie die Mocro's wel met succes integreren :D

Dacht eerst dat je er juist geen was, daarna ineens weer wel, en ben ineens de tel kwijt.. Toch dement aan ut worden?.. Maar was je nou wél of géen probleem? :hihi:

000NobelPrizes
25-11-03, 21:32
Maarten man, je wordt een soort van Bassie en Adriaan-act met je oeverloze doorwrochte anti-Israel-verhalen.

Zelf hier krijg je geen poot meer an de grond. Ga snotteren op de stoep van het CIDI of zo. Of zoek een leuke joodse vriendin.

barfly
25-11-03, 21:33
Geplaatst door Maarten
Dacht eerst dat je er juist geen was, daarna ineens weer wel, en ben ineens de tel kwijt.. Toch dement aan ut worden?.. Maar was je nou wél of géen probleem? :hihi:

Tis altijd een probleem! This is Holland weetjewel!? :p

nl-x
25-11-03, 22:09
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maarten man, je wordt een soort van Bassie en Adriaan-act met je oeverloze doorwrochte anti-Israel-verhalen.

Zelf hier krijg je geen poot meer an de grond. Ga snotteren op de stoep van het CIDI of zo. Of zoek een leuke joodse vriendin.

151, ik zou het omgekeerde eerder van jou zeggen. Alsmaar beweren dat je geen Jood bent, en continu Israel koste wat kost verdedigen.

Alleen jij doet het ongefundeerd, en Maarten doet het beter. Ik zou zeggen, mondje dicht en notitties maken, misschien heeft Israel dan eens echt wat aan je?

:fpetaf:

nlx

ps. Enige kritiek van mij aan Maarten: Schrijf een potjandorie wat kortere berichten :D

barfly
25-11-03, 22:19
Geplaatst door nl-x
Enige kritiek van mij aan Maarten: Schrijf een potjandorie wat kortere berichten :D

Kijk da's een reden waarom ik nou in die vernachelde poll op jou heb gestemd! :haha:

Hay Jouhara
25-11-03, 22:19
Geplaatst door nl-x
151, ik zou het omgekeerde eerder van jou zeggen. Alsmaar beweren dat je geen Jood bent, en continu Israel koste wat kost verdedigen.

Alleen jij doet het ongefundeerd, en Maarten doet het beter. Ik zou zeggen, mondje dicht en notitties maken, misschien heeft Israel dan eens echt wat aan je?

:fpetaf:

nlx

ps. Enige kritiek van mij aan Maarten: Schrijf een potjandorie wat kortere berichten :D


daar zeg je wat man veels te lang ik word er helemaal :loog: van

000NobelPrizes
25-11-03, 22:26
Geplaatst door nl-x
151, ik zou het omgekeerde eerder van jou zeggen. Alsmaar beweren dat je geen Jood bent, en continu Israel koste wat kost verdedigen.

Alleen jij doet het ongefundeerd, en Maarten doet het beter. Ik zou zeggen, mondje dicht en notitties maken, misschien heeft Israel dan eens echt wat aan je?

:fpetaf:

nlx

ps. Enige kritiek van mij aan Maarten: Schrijf een potjandorie wat kortere berichten :D

Wat moeilijk is te geloven
is het feit van Israel
staat die overal dan boven
of is het gewoon een hel?

Palestijnen, Israeli
beiden lijden, hebben 't zwaar
waar iedereen omheen gaat
beide zijden, zij zijn daar

Dit klinkt erg bekend in oren
'Wij zijn er, dus leef ermee"
Wel, dat doen wij ook, weet je
Het is zo, wees okay

Hay Jouhara
25-11-03, 22:39
dus je geeft het toe werd tijd
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maarten
25-11-03, 23:15
Geplaatst door 151 NobelPrizes

Zelf hier krijg je geen poot meer an de grond.

Ik niet? Over Israel niet hier? :hihi: Het blijven grote ontkenners die pro-Israel jongens. Hebben met de dag minder te melden, en weten van gekigheid niet meer wat ze moeten zeggen om in de discussies nog het hoofd boven water te houden.
151NP is heb je nog nooit wat anders dan leegheid over het onderwerp zien verspreiden..

Maarten
25-11-03, 23:28
Geplaatst door 151 NobelPrizes
[B]
Palestijnen, Israeli
beiden lijden, hebben 't zwaar
B]

Zie je wel? Doet haar mond open over de zaak, en er komt meteen weer de grootst mogelijke onzin uit.
Jij hebt hier zoveel postings kunnen zien, waaruit bleek, dat de Palestijnen het minstens 100x zwaarder hebben, dat ik het je echt niet meer ga uitleggen.
Waar anderen wel nog kunnen zeggen dat ze niet geweten hebben hoe erg het was, kun jij dat niet meer.
Als jij wil blijven leven in die leugens, dan mag je dat helemaal zelf weten. Aardig he?

Hay Jouhara
25-11-03, 23:33
wir haben das nicht gewust

dat was een hele bekende uitspraak 58 jaar geleden
je ogen sluiten voor de realiteit is altijd is het makkelijkste vooral als het in je eigen voordeel is bandiet

Maarten
25-11-03, 23:48
Geplaatst door nl-x
Schrijf een potjandorie wat kortere berichten :D

Het spul moet gewoon ergens staan. Jullie zijn gewoon de lul! :D

Ik denk dat ik er maar eens wat antisemitisme in ga verwerken. Aan het einde of zo. Als jij dat er dan niet uithaalt, dan is Maroc.nl weer de lul in de krant, en ben jij weer stoepveger bij maroc.nl :D M'n volgede stuk wordt 5 kantjes. :D

Maar serieus, je kunt er een compleet forum mee vullen. Wat Lennart plaatst is bij lange na niet alles. De zaak is al jaren bijna dagelijks nieuws, maar een goed forum is er eigenlijk niet over. Helaas heb ik er geen tijd voor.

Donna
26-11-03, 00:46
Geplaatst door splijtstof
Nee Maarten dan ga je sigaren in plekken die er niet voor bestemd
zijn stoppen ,en dan moet je arme landen bombarderen.
en zo een gemene persoon ben je niet maarten.


Splijtstof! Je bent er weer! :zwaai:

000NobelPrizes
26-11-03, 00:56
Geplaatst door Maarten
Ik niet? Over Israel niet hier? :hihi: Het blijven grote ontkenners die pro-Israel jongens. Hebben met de dag minder te melden, en weten van gekigheid niet meer wat ze moeten zeggen om in de discussies nog het hoofd boven water te houden.
151NP is heb je nog nooit wat anders dan leegheid over het onderwerp zien verspreiden..

En jij, oh big boy, jij hangt jouw oeverloze boring blablabla-strijd over Israel op aan Maroc.nl? Omdat niemand verder van jouw gezeik wil horen?
You're too much dude. Zelfs hier hebben mensen geen zin meer in jouw gejammer. Oh ja, the occasional bystander.
Maar triest he, dat jij in fanatici die niemand pruimt je companen moet vinden. Duh.

sadeeQ
26-11-03, 00:59
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En jij, oh big boy, jij hangt jouw oeverloze boring blablabla-strijd over Israel op aan Maroc.nl? Omdat niemand verder van jouw gezeik wil horen?
You're too much dude. Zelfs hier hebben mensen geen zin meer in jouw gejammer. Oh ja, the occasional bystander.
Maar triest he, dat jij in fanatici die niemand pruimt je companen moet vinden. Duh.



maarten raakt een gevoelige snaar zo te zien :schok:

Maarten
26-11-03, 11:37
Geplaatst door sadeeQ
maarten raakt een gevoelige snaar zo te zien :schok:

:hihi: Terwijl 74% van de Nederlanders Israël inmiddels een probleem vindt, oefent maroc.nl nog een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op het restant fanatieke pro-Israël-denkers, die vanuit een bijna autistisch cocon-denken inmiddels Shahaf-achtige trekken begint te vertonen à la “Belive me! You are all terrorists! I tell you!..”

Niets nieuws. De complete VN worden ook op die manier verguist, of wie dan ook. En het Nobelprijscomité wordt natuurlijk bejubeld bij toekenning aan joden, maar er worden complete campagnes tegen gestart, zodra het om die prijs aan Arafat gaat.
De standaard kotsmethode is altijd om individuen te pakken en proberen te isoleren, compleet met het antisemitisme-circus als knuppel op de achtergrond. Who cares? I don’t.

Leuk dat behang “sjeng” hier ook weer plakt. Dat spul kleeft overal. Jongens die niets anders doen dan bijvoeglijke naamwoorden gebruiken, schelden, en lollig doen, zonder ooit maar éen zinnige bijdrage in de discussie te leveren. Passen met 84 in een dozijn. Standaardruis.

VPRO!!

a.s Zondag 30 nov in Tegenlicht Ned 3, 20.55-22.00 uur: CHECKPOINT !!!
dinsdag 2 december 2003 14:00 (herhaling)

De schrijver hierboven had het al over die geindoctrineerde kinderen, die vervolgens als soldaat op de Westbank gaan rondlopen!.. Nou, dat kunnen we dus eens gaan zien! Ik zag al een lekker pittig voorproefje. De maker is overigens Joods. (Shamir)

De site schrijft: …wordt gezien als een van de hoogtepunten van het komende Internationaal Documentaire Festival te Amsterdam (IDFA). Tegenlicht selecteerde deze documentaire voor vertoning op televisie. De televisievertoning betreft een wereldpremière en valt samen met het slot van het documentairefestival.
Lees verder:
(tekst hier gewijzigd:) Helaas krijg ik de Link niet aan het werk. Zie volgende posts hoe je er moet komen.

Bedenk er maar bij, dat dit is wat de soldaten laten zien, als er een camera bij is. Mag je zelf bedenken wat er zonder camera zoal gebeurt.
Ik betwijfel of onze koningin der beschaving 151NP daar wat van opsteekt. Wie weet?... Sommige mensen kun je met tonnen info bestoken, maar die strijken binnen de kortste keren weer alles netjes glad. Die plamuurmachine is onverwoestbaar.

Die 151.. :hihi: Als Nederlandse joden sites over Israël hebben (die elke kritiek op Israël weren), dan is dat natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld. Als Marokkanen/Arabieren/Moslims dat doen, en vooral gewoon nieuws over de misdaden plaatsen, en er commentaar geleverd wordt, dat je binnen de VN ook hoort, dan zijn het fanato-fundies, bij wie de uitgerangeerde autochtonen hun verpestende schrijfsels dumpen! :hihi: Gaat toch weer richting Gobbels..

Hay Jouhara
26-11-03, 11:52
die link doet het niet

Maarten
26-11-03, 11:52
Geplaatst door hay jouhara
wir haben das nicht gewust

dat was een hele bekende uitspraak 58 jaar geleden
je ogen sluiten voor de realiteit is altijd is het makkelijkste vooral als het in je eigen voordeel is bandiet

Nou, die documentairemaker Shamir dus ook weer he? Die was uitgebreid aan het vertellen, dat Israeli's zich toch eens bewust moesten worden van wat er 30 KM verderop gebeurde, en hoeveel haat er daardoor onder de Palestijnen gezaaid werd! Het niet willen weten, is gewoon een enorm probleem in Israel. En erger nog bij die Nederlandse steun, die zich helemaal nooit met de neus op de feiten laat drukken.

Als vele jaren hoor je de vergelijking met het "Wir haben es nicht gewusst". Dat wordt consequent als antisemitisch afgedaan in veelkringen. Nou is de Israelische misdaad absoluut kleiner, maar de beschuldiging is veel ernstiger: "Wir haben es nicht wissen wollen!"

Het CDA, en met name de VVD doen daar hard aan mee. Net als rond 1978, toen de ellende rond de Argentijnse Junta werd gebagatelliseerd, en de betrekkingen en handel met Argentinie ongewijzigd bleven, zo gebeurt dat nou met Israel. Ze zeggen wel de problemen te zien, maar willen absoluut niet weten hoe erg het is, noch daar enige consequentie aan verbinden. Het beleid loopt zelfs nog achter op dat van Bush.

Hay Jouhara
26-11-03, 11:58
klopt ik heb gisteren ook een gedeelte gezien van die docu ik kijk al uit naar de gehele docu op tegenlicht volgende week, knapen van 18 of 19 die het allemaal als een spelletje zien

Maarten
26-11-03, 12:15
Geplaatst door hay jouhara
die link doet het niet
Shit, ik krijg de link niet aan de gang!
Dan moet het maar zo:
Als je op www.vpro.nl linksonder klikt op TV, dan kom je uit op

http://www.vpro.nl/index/index.shtml?2781170+3788353

Dan zie je een tabel met uitzendingen met de dagen bovenaan.
Momenteel staat de zondag er nog niet (zaterdag al wel) en moet je even op het pijltje rechts naast zaterdag klikken. Dan zie je zondag: aanklikken en naar beneden scrollen voor Tegenlicht..
Hay, Bedankt!

Maarten
26-11-03, 12:33
Geplaatst door hay jouhara
klopt ik heb gisteren ook een gedeelte gezien van die docu ik kijk al uit naar de gehele docu op tegenlicht volgende week, knapen van 18 of 19 die het allemaal als een spelletje zien

Precies, maar dan wel een spelletje door geindoctrineerde jongeren! En dat aspect zal de uitzending niet laten zien, want daar gaat de docu waarschijnlijk niet over. Wat dat betreft is dat stuk hierboven dus een welkome aanvulling, die begrijpelijker maakt waarom ze doen wat ze doen.

De protesten die de uitzending zal ontlokken, zullen waarschijnlijk de Israelische opvoeding, waar de ellende begint, over het hoofd zien.
Waarschijnlijk zal er eerst een docu over israelisch racisme moeten komen, maar ik betwijfel of iemand die durft te maken.

Shamir kan nog wel doen wat hij doet - ook al wordt hij ongetwijfeld als verrader aangemerkt, die de barbaren in de kaart speelt - omdat hij gewoon bewustzijn nastreeft van de hoeveelheid ellende die Israel veroorzaakt.

Die professor hierboven kon zijn werk waarschijnlijk nog net doen, omdat hij gewoon boeken kon bestuderen. Maar echt onderzoek naar het racistisch denken in praktijk lijkt me echt een tandje te ver daar. Wie daar aan begint vliegt er waarschijnlijk meteen als antisemiet uit.
En dat ik dit schrijf, kwalificeert me natuurlijk ook weer als antisemiet. Dat is namelijk geen politieke kritiek meer, maar cultuurkritiek, en dat kan voor velen niet. Die willen absoluut van niets weten.