PDA

Bekijk Volledige Versie : Hevige rellen met jongeren rond Brussels Kinepolis-complex



Marsipulami
26-11-03, 06:45
Hevige rellen met jongeren rond Brussels Kinepolis-complex

In een zaal van het Brusselse bioscoopcomplex Kinepolis aan de Heizel hebben jongeren gisteren brand gesticht. Nadien veroorzaakten ze hevige rellen in de buurt.


Het personeel van Kinepolis kon het aangestoken vuur in zaal snel doven maar toch kwam de politie ter plaatse. De directie van het complex liet het gelijkvloers ontruimen door de hulpdiensten.

Op en rond de parking bleven jongeren wel nog een tijdje amok maken. De politie vroeg collega's van andere korpsen paraat te blijven voor het geval er hevige rellen zouden uitbreken. Zover kwam het aanvankelijk niet. Na een tijdje werd het publiek opnieuw de cinemazalen binnengeloodst.

Even later zetten de jongeren de buurt dan toch weer op stelten. Ze veroorzaakten ernstige schade in het metrostation aan de Kinepolis-parking. Vlakbij, aan de Houba de Strooperlaan, vielen ze een tram aan. Meerdere ruiten moesten er aan geloven. De politie riep versterking op om en probeerde de jongeren te isoleren.

Rond het bioscoopcomplex zijn al een tijdje jongerenbendes gesignaleerd die baldadigheden veroorzaken en de politie uitdagen.


26/11/2003 (bpv/hcb)

©Copyright De Standaard

Mark
26-11-03, 06:48
:duim:

We gaan door totdat de Vlaams/Wallonische bezetter de zee in is gedreven. Het heilige land van Brussel is van ons!

Marsipulami
26-11-03, 06:55
Geplaatst door Mark
:duim:

We gaan door totdat de Vlaams/Wallonische bezetter de zee in is gedreven. Het heilige land van Brussel is van ons!

Nee er staat niet bij dat er Marokkaanse jongeren bij betrokken zijn. De vergelijking met de Palestijnse kwestie gaat niet op. Het zijn waarschijnlijk Japanse jongeren die amok maken in Brussel. :fplet:

nefertiti
26-11-03, 07:52
Het waren "nieuwe Belgen"! Japanners ? :belgie:

Mark
26-11-03, 07:56
Geplaatst door Marsipulami
Nee er staat niet bij dat er Marokkaanse jongeren bij betrokken zijn. De vergelijking met de Palestijnse kwestie gaat niet op. Het zijn waarschijnlijk Japanse jongeren die amok maken in Brussel. :fplet:

Waarom kunnen Japanse jongeren niet betrokken zijn bij de bezetting van palestina of vlaanderen? Racist!

jaja
26-11-03, 09:27
Geplaatst door Marsipulami
Nee er staat niet bij dat er Marokkaanse jongeren bij betrokken zijn. De vergelijking met de Palestijnse kwestie gaat niet op. Het zijn waarschijnlijk Japanse jongeren die amok maken in Brussel. :fplet: ik ben bang dat de Standaard gewoon politiek correct trachtte te zijn...

----
Rellen in Brussel na brandstichting bioscoop

Uitgegeven: 26 november 2003 08:56

BRUSSEL - De politie van Brussel heeft in totaal dertig hoofdzakelijk Marokkaanse jongeren aangehouden die dinsdagavond laat betrokken waren bij diverse opstootjes. Dat is woensdagochtend bekendgemaakt. Een deel van de aangehouden jongeren is inmiddels weer op vrije voeten gesteld.

De problemen begonnen toen een groepje jongeren brand probeerde te stichten in een filmzaal bij het Atomium, in het noorden van de stad. Daardoor moest een deel van een groot bioscoopcomplex worden ontuimd. Daarna zakten de jongeren af naar het stadscentrum, waar het kwam tot rellen met de Brusselse politie.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=237444&c=21

JobHopper
26-11-03, 09:53
Het is toch een grof schandaal.

Je mag als Marokkaanse jongere tegenwoordig ook niets meer. Niet eens een bioscoop in de fik steken, Trams vernietigen of Metrostations beschadigen !!

DISCRIMINATIE !!

Ik hoop dat de AEL weer in de bres spring. Want het moet voor eens en altijd afgelopen zijn met deze schandalige behandeling van Marokkaanse jongeren...

:schok:

ZbaqZbaq
26-11-03, 10:14
turken gaan naar een turkse bioscoop

jaja
26-11-03, 10:18
Geplaatst door Dave20
Die Belgen lopen ook altijd achter! Ik las zojuist in de krant dat Pathébioscoop De Munt in Amsterdam vijftien Marokkaanse buurtvaders en twaalf man extra beveiliging heeft ingehuurd, met aan de deur een Marokkaanse portier. En iedereen gedroeg zich ineens voorbeeldig! :)

Ik vraag me alleen af hoe het dan bijv. met de Turken zit. Is het voor hun niet gebruikelijk om het suikerfeest in de bios te vieren, of hebben zij gewoon geen gedragsproblemen? hallo , je moet dus 15 +12 +1 extra personeel inhuren om er voor te zorgen dat je bioscoop niet gesloopt wordt ... het kaartje zal binnenkort toch wel weer een eurootje duurder worden.

Puk
26-11-03, 10:49
Geplaatst door jaja
ik ben bang dat de Standaard gewoon politiek correct trachtte te zijn...

----
Rellen in Brussel na brandstichting bioscoop

Uitgegeven: 26 november 2003 08:56

BRUSSEL - De politie van Brussel heeft in totaal dertig hoofdzakelijk Marokkaanse jongeren aangehouden die dinsdagavond laat betrokken waren bij diverse opstootjes. Dat is woensdagochtend bekendgemaakt. Een deel van de aangehouden jongeren is inmiddels weer op vrije voeten gesteld.

De problemen begonnen toen een groepje jongeren brand probeerde te stichten in een filmzaal bij het Atomium, in het noorden van de stad. Daardoor moest een deel van een groot bioscoopcomplex worden ontuimd. Daarna zakten de jongeren af naar het stadscentrum, waar het kwam tot rellen met de Brusselse politie.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=237444&c=21

Fuck! Toch Marokkaanse jongeren.

Was net zo blij dat die scholiere in Nederland niet door een Marokkaan in brand was gestoken.

En dan dit...

taouanza
26-11-03, 10:57
Zo de Haan van Pathe gaat klagen over een topdag.
Ze hebben veel geld verdiend aan de Marokkaantjes en het beste wat ze kunnen doen is daarover klagen.Het hoort nu eenmaal zo.

Mark
26-11-03, 10:58
Ik vind die Pathe normaal al een ramp!

Ik ga lekker naar de Pathe in Scheveninguh!!!

nefertiti
26-11-03, 11:04
Waarschijnlijk wilden ze een serene optocht houden voor eenof andere marokkaanse crimineel die door de politie was neergeschoten of zoiets?

Maslov
26-11-03, 11:22
Maar dit alles is geen probleem hoor :blowen:

Problemen zijn er niet met Marokkaanse jongeren :p

taouanza
26-11-03, 11:25
Geplaatst door Dave20
Het is maar wat je een topdag noemt... Zouden de extra opbrengsten opwegen tegen de andere mensen die worden lastig gevallen, het geklieder met eten en drinken en alle klachten na afloop van reguliere bezoekers? Om nog maar te zwijgen over de extra beveiligingskosten.


Normaal wordt er niet gekliederd bedoel je?
Normaal is het wel leuk als mensen tijdens de film een stoelendans houden?
Of dan maakt de leeftijd niet uit zodat mensen baby's en peuters meenemen naar een film voor 12jaar en ouder?

taouanza
26-11-03, 11:27
Geplaatst door Maslov
Maar dit alles is geen probleem hoor :blowen:

Problemen zijn er niet met Marokkaanse jongeren :p

Nee die zijn er met Nederlands jongeren, want in Marokko doen ze dat niet. :boer:

Maslov
26-11-03, 11:30
Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst beter gezegd :wijs:

taouanza
26-11-03, 11:31
Geplaatst door Maslov
Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst beter gezegd :wijs:

Hey, whatever gets you trough the day!:duim:

Zagora
26-11-03, 11:35
Na het zien van de Matrix Revolutions zou ik ook zo reageren.

taouanza
26-11-03, 11:48
Geplaatst door Dave20
Ach ja, het is allemaal normaal. Die bioscopen in de grote steden hebben samen een complotje gesmeden, waar ook de media in betrokken zijn, om de Marokkanen zwart te maken. En die onnodige kosten voor extra beveiliging hadden ze daar natuurlijk graag voor over! :moe:

Dinsdagmiddag:moe:

Zagora
26-11-03, 11:52
Suikerfeest / Veel voorzorgsmaatregelen voor een rustige avond
door John Hoogerwaard


AMSTERDAM - Met pretoogjes somt Martje Statema, manager van de Pathébioscoop De Munt in Amsterdam, de maatregelen op. ,,Er zijn 15 Marokkaanse buurtvaders, twaalf man beveiliging en ook onze vaste medewerkers houden een oogje in het zeil. Bij de deur staat een Marokkaanse portier. Die kent ze allemaal.''



Vooral Marokkaanse jongeren vierden gisteren het Suikerfeest, het einde van de ramadan, in de bioscopen. Ze komen massaal, vooral naar de nieuwe film van Tarantino: Kill Bill. ,,Iets met samoeraizwaarden'', weet een jongen. Met Suikerfeest naar de film is traditie geworden, zoals Nederlanders met kerst naar de bios gaan. Alleen: de laatste jaren is het op islamitische feestdagen soms wat onrustig in de filmzalen, vooral in Amsterdam.

Statema vindt de incidenten wat 'opgeblazen'. ,,In februari moesten we met het slachtfeest een zaal ontruimen. Dat was erg, maar slechts een klein groepje zorgde voor moeilijkheden. We hebben nu veel beveiliging omdat we het beste willen voor onze gasten.''

Mustafa Kandouli (18) en Khalil Fadel (18) uit Haarlem hebben een 'dubbel gevoel' als ze de extra bewakers zien. Aan de ene kant worden ze weer bestempeld als overlastgevend. ,,Maar anders gaan die kinderen toch weer lopen klieren'', weet Mustafa. ,,Na die keer bij het slachtfeest, begrijp ik het wel.''

De gele jassen van de buurtvaders vallen op. ,,We staan op iedere verdieping'', zegt Abderrahim Arrihani uit Slotervaart/ Overtoomse Veld. ,,Die jongens zien zoveel gele jassen met bekende gezichten daarboven, dat ze wel tien keer nadenken voor ze iets doen.'' De mobilofoon bromt. Of iemand even naar de toiletten op de vierde wil komen. Er blijkt niets aan de hand.

Statema noemt het 'prettig' dat de buurtvaders er zijn. De voorbereidingen begonnen al einde zomer. Overleg met de politie, de Marokkaanse gemeenschap en beveiligers. Op een zaterdag zijn ook veel voorzorgsmaatregelen nodig, zegt Statema. ,,We hebben nu ook 4000 bezoekers op een dinsdag. Je moet een bioscoop midden in de grote stad sowieso beveiligen. Waar het eindigt? Detectie poort jes zou voor mij wel de grens zijn.'' De avond verloopt rustig.

De problemen moeten niet overschat worden, denkt buurtvader Arrihani. Marokkaanse jongens zijn nu eenmaal druk. Ze bedoelen het niet kwaad. ,,Ik zit nu ook te gebaren. Velen ervaren dat als agressief, maar dat is niet zo. Er komt een tijd dat we elkaar begrijpen. Dan kan het weer zonder beveiliging.''

trouw.nl

taouanza
26-11-03, 12:04
Geplaatst door Zagora
Suikerfeest / Veel voorzorgsmaatregelen voor een rustige avond
door John Hoogerwaard


AMSTERDAM - Met pretoogjes somt Martje Statema, manager van de Pathébioscoop De Munt in Amsterdam, de maatregelen op. ,,Er zijn 15 Marokkaanse buurtvaders, twaalf man beveiliging en ook onze vaste medewerkers houden een oogje in het zeil. Bij de deur staat een Marokkaanse portier. Die kent ze allemaal.''



Vooral Marokkaanse jongeren vierden gisteren het Suikerfeest, het einde van de ramadan, in de bioscopen. Ze komen massaal, vooral naar de nieuwe film van Tarantino: Kill Bill. ,,Iets met samoeraizwaarden'', weet een jongen. Met Suikerfeest naar de film is traditie geworden, zoals Nederlanders met kerst naar de bios gaan. Alleen: de laatste jaren is het op islamitische feestdagen soms wat onrustig in de filmzalen, vooral in Amsterdam.

Statema vindt de incidenten wat 'opgeblazen'. ,,In februari moesten we met het slachtfeest een zaal ontruimen. Dat was erg, maar slechts een klein groepje zorgde voor moeilijkheden. We hebben nu veel beveiliging omdat we het beste willen voor onze gasten.''

Mustafa Kandouli (18) en Khalil Fadel (18) uit Haarlem hebben een 'dubbel gevoel' als ze de extra bewakers zien. Aan de ene kant worden ze weer bestempeld als overlastgevend. ,,Maar anders gaan die kinderen toch weer lopen klieren'', weet Mustafa. ,,Na die keer bij het slachtfeest, begrijp ik het wel.''

De gele jassen van de buurtvaders vallen op. ,,We staan op iedere verdieping'', zegt Abderrahim Arrihani uit Slotervaart/ Overtoomse Veld. ,,Die jongens zien zoveel gele jassen met bekende gezichten daarboven, dat ze wel tien keer nadenken voor ze iets doen.'' De mobilofoon bromt. Of iemand even naar de toiletten op de vierde wil komen. Er blijkt niets aan de hand.

Statema noemt het 'prettig' dat de buurtvaders er zijn. De voorbereidingen begonnen al einde zomer. Overleg met de politie, de Marokkaanse gemeenschap en beveiligers. Op een zaterdag zijn ook veel voorzorgsmaatregelen nodig, zegt Statema. ,,We hebben nu ook 4000 bezoekers op een dinsdag. Je moet een bioscoop midden in de grote stad sowieso beveiligen. Waar het eindigt? Detectie poort jes zou voor mij wel de grens zijn.'' De avond verloopt rustig.

De problemen moeten niet overschat worden, denkt buurtvader Arrihani. Marokkaanse jongens zijn nu eenmaal druk. Ze bedoelen het niet kwaad. ,,Ik zit nu ook te gebaren. Velen ervaren dat als agressief, maar dat is niet zo. Er komt een tijd dat we elkaar begrijpen. Dan kan het weer zonder beveiliging.''

trouw.nl


Ik dacht dat die sociale controle zo fout was?

Zagora
26-11-03, 12:07
Geplaatst door taouanza
Ik dacht dat die sociale controle zo fout was?

Dat het zo in goede banen kan worden geleid is prima. Blijft toch over dat de mentaliteit van dusdanig niveau is dat dit soort voorzorgsmaatregelen nodig zijn. Hooligans en Marokkaanse jongeren.....ze zouden verboden moeten worden.

taouanza
26-11-03, 12:12
Geplaatst door Zagora
Dat het zo in goede banen kan worden geleid is prima. Blijft toch over dat de mentaliteit van dusdanig niveau is dat dit soort voorzorgsmaatregelen nodig zijn. Hooligans en Marokkaanse jongeren.....ze zouden verboden moeten worden.


Neeh wordt het zo saai hier!

nefertiti
26-11-03, 18:50
De lokale politie van Brussel heeft dinsdagavond 23 personen opgepakt en drie personen gerechtelijk aangehouden na incidenten in de bioscopen Kinepolis en UGC De Brouckère en in de metrostations Houba, Stuyvenberg en Brugmann.
De politie greep in toen dinsdagavond een 50-tal jongeren amok maakte in een zaal van het Kinepolis-complex op de Heizel en zo de voorstelling verstoorde. De jongeren schreeuwden, rookten en gooiden voetzoekers. De securitydienst van Kinepolis evacueerde de zaal waar intussen een vuilbak in brand was gestoken.
Zo'n 200 tot 300 bezoekers eisten daarop aan de kassa de terugbetaling van hun bioscoopticket. Toen er ook ramen sneuvelden, dreven de ongeveer 50 opgedraafde politieagenten de massa uiteen. De jongeren trokken daarop naar de metro. Daarbij kwam het tot incidenten in de stations Houba, Stuyvenberg en Brugman. In het metrostation Stuyvenberg werden twee jongeren aangehouden omdat ze vernielingen aanrichtten.

Rond 21.30 uur kwam de politie tussenbeide in zalen 6 en 7 van de bioscoop UGC De Brouckère. Daar vierde een bende jongeren het einde van de ramadan door geschreeuw en het gooien van voetzoekers in het publiek.

De politie arresteerde in totaal 23 personen, 3 personen werden gerechtelijk aangehouden. Het ging voor 90 procent om minderjarigen tussen 13 en 17 jaar oud. Hun ouders werden op het politiecommissariaat geroepen en een proces-verbaal is overgemaakt aan de jeugdsectie van het parket van Brussel. Bij de feiten vielen geen gewonden.


Bron: www.gva.be


Weer snotapen ! Zouden onze ma en ons pa het érg vinden dat ze naar het politiebureel moeten komen? Of gaan morgen de ouders de boel nu kort en klein slaan omdat ze gediscrimineerd worden door de racistische politie, terwijl de burgemeester van Brussel geeneens een feest heeft georganizeerd om hun suikerfeest te kunnen vieren op kosten van de Brusselse burger die te racistisch is om plaats te maken in de cinema als hun brave kindjes ook eens een filmpje willen bekijken en een voetzoekertje willen afsteken?

Ghazi
26-11-03, 21:47
Geplaatst door jaja
ik ben bang dat de Standaard gewoon politiek correct trachtte te zijn...


Dat valt reuze mee. Pak hem beet twee jaar geleden kopten ze dat Anti-Joods geweld Antwerpen zou ontsieren.

Marsipulami
26-11-03, 22:12
Geplaatst door nefertiti
De jongeren schreeuwden, rookten en gooiden voetzoekers. De securitydienst van Kinepolis evacueerde de zaal waar intussen een vuilbak in brand was gestoken. Toen er ook ramen sneuvelden, dreven de ongeveer 50 opgedraafde politieagenten de massa uiteen. De jongeren trokken daarop naar de metro. Daarbij kwam het tot incidenten in de stations Houba, Stuyvenberg en Brugman.

Tjonge, tjonge toch er zit niks in dat lijstje wat ik ook al niet gedaan heb in mijn apejaren en ik was dan nog wel de braafste van mijn klas. Kat en muis spelen met de politie is ook heel tof. Dat deden we in Leuven. Allerlei stoere slogans roepen (in groep natuurlijk) tegen de oproerpolitie om dan vervolgens als die chargeerde heel hard het dichtstbijzijnde café in te hollen. Daar mocht de politie niet binnenkomen. Haha, wat een mooie tijd was dat toch. :haha:

Mark
27-11-03, 06:49
Geplaatst door Marsipulami
Tjonge, tjonge toch er zit niks in dat lijstje wat ik ook al niet gedaan heb in mijn apejaren

Jij bent zo oud dat jij persoonlijk de evolutie hebt meegemaakt? :hihi:

observer
27-11-03, 13:49
Of dan maakt de leeftijd niet uit zodat mensen baby's en peuters meenemen naar een film voor 12jaar en ouder?

dat is een veelgemaakte fout

de grens van 12 jaar is een advies het is aan ieder te bepalen of wel of niet

de grens van 16 jaar is wettelijk vastgelegd en als je 15 bent mag je dus iet naar binnen