PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer probleem in R'dam met moskee



MO_NL
26-11-03, 10:29
Weer probleem in R'dam met moskee

http://images.fok.nl/upload/moskee-kocatepe.jpg
Zo moet de minaret bij de Turkse Koçatepe Moskee worden

Na de commotie in de Rotterdamse raad over de Marokkaanse Essalam-moskee bij het Feyenoord-stadion, is er nu ophef in de Raad ontstaan over bouwplannen van de Turkse Koçatepe Moskee in de Afrikaanderwijk. Leefbaar Rotterdam is tegen de bouw van een 42-meter hoge minaret bij het gebedshuis.

Het valt echter te bezien of er nog wat tegen de minaret ondernomen kan worden, daar zeven jaar geleden al de bouwaanvraag werd ingediend. Volgens LR-wethouder Pastors zal hij in de toekomst hoe dan ook géén nieuwe minaretten meer toestaan in de Maassatad. ,,Zo lang integratie nog een probleem is, moeten we er geen meer bij hebben. Te veel minaretten; dat is een verkeerd signaal''.

Pastors hoopt dat het moskeebestuur zelf inziet dat er tegenwoordig een andere tijdsgeest heerst dan zeven jaar geleden. Hij verwijst daarbij naar het meest recente belevings en waarderingsonderzoek, waaruit bleek dat 62% van de ondervraagden moeite heeft met opvallende islamitische gebedshuizen. ,,Over veel gebouwen hebben mensen helemaal geen mening. Over moskeeën wel. Daar heeft het stadsbestuur rekening mee te houden''.

Of het bestuur van de Koçatepe Moskee af zal zien van de bouw is niet bekend. Pastors laat wel weten dat voor hen pleit dat Turken in Rotterdam ''relatief goed zijn geïntegreerd''. Ook vindt hij het een goed teken dat de Turkse gemeenschap zelf het geld voor de minaret bij elkaar heeft gebracht. ''Dat is toch wat anders dan een financier in huis halen die hier macht wil uitoefenen''.

Bron: Rotterdams Dagblad (http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=msql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=656&w3s_template=Artikel)

taouanza
26-11-03, 11:52
Het lijkt wel een raket.:cheefbek:

Puk
26-11-03, 11:56
Geplaatst door taouanza
Het lijkt wel een raket.:cheefbek:

Dat is het ook. Gericht op de nog te bouwen Essalaam moskee.

taouanza
26-11-03, 11:58
Geplaatst door Puk
Dat is het ook. Gericht op de nog te bouwen Essalaam moskee.


Ach ik dacht dat je tegen geweld was.:moe:

freya
26-11-03, 12:24
Dat ding is echt heel lelijk :verward:


Ik vraag me altijd af: zou zo'n architect nou trots zijn op z'n werk? :moe:

Puk
26-11-03, 12:28
Geplaatst door taouanza
Ach ik dacht dat je tegen geweld was.:moe:

Dat moet je tegen die Turken zeggen. Het steekt ze gewoon dat de Marokkanen de grootste gaan bouwen. Of wordt die miniraket van die Turken niet hoger dan die van de Essalaam moskee?

Anyway... de Euromast blijft de grootste. Hoe dan ook.

taouanza
26-11-03, 12:29
Geplaatst door freya
Dat ding is echt heel lelijk :verward:


Ik vraag me altijd af: zou zo'n architect nou trots zijn op z'n werk? :moe:

Volgens mij is het bij mode en andere trendy dingen net als de ''Nieuwe kleren van de keizer", je mag het dan wel lelijk vinden maar je zegt het niet want dan ben je dom.:cheefbek:

Puk
26-11-03, 12:29
Geplaatst door freya
Dat ding is echt heel lelijk :verward:


Ik vraag me altijd af: zou zo'n architect nou trots zijn op z'n werk? :moe:

Die architect woont in een luxe verbouwde boerderij ergens in the middle of nowhere. Om voeling te houden met de natuur. Wat weer inspireert. Zo gaat dat.

taouanza
26-11-03, 12:30
Geplaatst door Puk
Dat moet je tegen die Turken zeggen. Het steekt ze gewoon dat de Marokkanen de grootste gaan bouwen. Of wordt die miniraket van die Turken niet hoger dan die van de Essalaam moskee?

Anyway... de Euromast blijft de grootste. Hoe dan ook.


Gelukkig maar!

freya
26-11-03, 12:30
Geplaatst door taouanza
Volgens mij is het bij mode en andere trendy dingen net als de ''Nieuwe kleren van de keizer", je mag het dan wel lelijk vinden maar je zegt het niet want dan ben je dom.:cheefbek:

Liever dom dan slechte smaak :ego:

taouanza
26-11-03, 12:37
Geplaatst door freya
Liever dom dan slechte smaak :ego:


Vinik ook.:ego:

Mark
26-11-03, 12:48
Hoe groter hoe beter! En dat geldt voor alles behalve vrouwen!

Maar als tegemoetkoming naar de autochtonen toe moeten de Turken schriftelijk erkennen dat de europese cultuur superieur is aan hun cultuur, om de verhoudingen wat te verbeteren :)

taouanza
26-11-03, 12:50
Geplaatst door Mark
Hoe groter hoe beter! En dat geldt voor alles behalve vrouwen!



:hihi:

Dat andere heb ik niet gekopierd vond ik maar onzin.:moe:

Mark
26-11-03, 12:55
Geplaatst door taouanza
:hihi:

Dat andere heb ik niet gekopierd vond ik maar onzin.:moe:

Je geeft in ieder geval toe dat je het met mij eens bent over vrouwen, dat is al mooi :)

Onze superieuriteit erkennen is inderdaad een bittere pil, slik hem en je leven is gelijk een stuk leuker! :)

taouanza
26-11-03, 13:09
Geplaatst door Mark
Je geeft in ieder geval toe dat je het met mij eens bent over vrouwen, dat is al mooi :)

Ja als je me ziet weet je waarom.:hihi:





Geplaatst door Mark
Onze superieuriteit erkennen is inderdaad een bittere pil, slik hem en je leven is gelijk een stuk leuker! :)


Whatever.:strik:

Mark
26-11-03, 13:17
Geplaatst door taouanza
Ja als je me ziet weet je waarom.:hihi:


want je bent 1.40 m lang?

taouanza
26-11-03, 13:18
Geplaatst door Mark
want je bent 1.40 m lang?

Nee!:moe:

Mark
26-11-03, 13:27
Geplaatst door taouanza
Nee!:moe:

oh! wat is er dan aan het handje? :rambo:

:staart:

taouanza
26-11-03, 13:31
Geplaatst door Mark
oh! wat is er dan aan het handje? :rambo:

:staart:


:hihi:

Niks

Mark
26-11-03, 13:32
Geplaatst door taouanza
:hihi:

Niks

hmmmm ik moet en zal er achter komen!

MocroStyle
26-11-03, 13:39
Geplaatst door Mark
hmmmm ik moet en zal er achter komen!

Gatver, dacht dat jij getrouwd was :cheefbek:

Mark
26-11-03, 13:41
Geplaatst door MocroStyle
Gatver, dacht dat jij getrouwd was :cheefbek:

ja, en? :rolleyes:

MocroStyle
26-11-03, 13:47
Geplaatst door Mark
ja, en? :rolleyes:

Heb gewoon een levendige fantasie :lachu:

taouanza
26-11-03, 13:49
Geplaatst door MocroStyle
Gatver, dacht dat jij getrouwd was :cheefbek:


Wat is dit nou voor reactie?!:cheefbek:

taouanza
26-11-03, 13:50
Geplaatst door MocroStyle
Heb gewoon een levendige fantasie :lachu:


Valt me tegen van je.:jammer:

MocroStyle
26-11-03, 13:55
Geplaatst door taouanza
Valt me tegen van je.:jammer:

Dacht dat ze alleen thuis men humor niet waardeerden :(

Mark
26-11-03, 13:55
Geplaatst door MocroStyle
Heb gewoon een levendige fantasie :lachu:

gewoon 's ochtends als je opstaat 10 keer tegen jezelf zeggen:

"Internet is niet het echte leven"

en dan komt alleshhh goed :duim:

taouanza
26-11-03, 13:59
Geplaatst door MocroStyle
Dacht dat ze alleen thuis men humor niet waardeerden :(




http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=77880&highlight=mocrostyle


Ik kan je humor juist heel goed waarderen alleen heb je vandaag niet je beste dag,denk ik.

Mark
26-11-03, 14:04
Geplaatst door taouanza
http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=77880&highlight=mocrostyle



Die is wel leuk ja :p

MocroStyle
26-11-03, 14:16
Geplaatst door taouanza
http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=77880&highlight=mocrostyle


Ik kan je humor juist heel goed waarderen alleen heb je vandaag niet je beste dag,denk ik.

haha ok, ik houd er dan voor de rest van de dag mee op:)

Ramzi
27-11-03, 12:22
Bron: Novatv.nl (http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=24343260&cftoken=817068&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=2106)

Leefbaar Rotterdam hekelt minaretten
De islam overheerst te veel in Rotterdam en dus moet het afgelopen zijn met de bouw van hoge minaretten op moskeëen. Dat vindt Leefbaar Rotterdam.

Aanleiding is het plan om een voormalige HBS, een rijksmonument, te verbouwen tot moskee met 44 meter hoge minaret.

In de studio debatteren Barry Madlener, fractielid van Leefbaar Rotterdam, en Ayhan Tonça, voorzitter van de TICF, de grootste moskeekoepel in Nederland.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nps/nova/bb.20031126-a.rm?proto=rtsp&start=0:0:8:15.798&end=0:0:23:55.191 ( Bekijk hier de reportage in breedband: klik hier!

BiL@L
27-11-03, 12:28
Geplaatst door taouanza
Het lijkt wel een raket.:cheefbek:

biraat

BiL@L
27-11-03, 12:33
Het is natuurlijk van het gekke dat men vanwege de bewoners van een stad en hun religie er gemaand wordt naar een beklag op de bouw van een gebouw. Men heeft niets te zeggen over een gebouw die ook nog eens door eigen middelen gefinancierd worden, dat is helemaal niet gepast wanneer er toestemming is gegeven tot de bouw van een gebouw en deze ook veilig is. Hoe wilt men voor economische investeringen zorgen (van Turken in dit geval) als dat wordt tegen gegaan bij etnische minderheden?

Men steunt hiermee de Islamitische Zuil in haar ergste vorm...


Geplaatst door Ramzi
Bron: Novatv.nl (http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=24343260&cftoken=817068&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=2106)

Leefbaar Rotterdam hekelt minaretten
De islam overheerst te veel in Rotterdam en dus moet het afgelopen zijn met de bouw van hoge minaretten op moskeëen. Dat vindt Leefbaar Rotterdam.

Aanleiding is het plan om een voormalige HBS, een rijksmonument, te verbouwen tot moskee met 44 meter hoge minaret.

In de studio debatteren Barry Madlener, fractielid van Leefbaar Rotterdam, en Ayhan Tonça, voorzitter van de TICF, de grootste moskeekoepel in Nederland.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nps/nova/bb.20031126-a.rm?proto=rtsp&start=0:0:8:15.798&end=0:0:23:55.191 ( Bekijk hier de reportage in breedband: klik hier!

taouanza
27-11-03, 12:38
Nou ik vind het nog steeds leluk,Bilal.

BiL@L
27-11-03, 12:40
Geplaatst door taouanza
Nou ik vind het nog steeds leluk,Bilal.

Ik vind die (kerst)boom in jouw achtertuin ook lelijk...

ze3ma?

taouanza
27-11-03, 12:51
Geplaatst door BiL@L
Ik vind die (kerst)boom in jouw achtertuin ook lelijk...

ze3ma?


Wat ben jij gemeen zeg!:huil:


Ik heb geeneens een tuin.:droef:

Maslov
27-11-03, 12:55
Normaal gesproken mag aan een rijksmonument nooit iets veranderd worden, ook mag het aangezicht er niet aan veranderd worden.

Toen monumentenzorg en welstandscie 7 jaar geleden de geodkeuring gaf, wilde men een politiek correcte beslissing nemen.
Vanaf nu zullen dit soort zinloze symbolen denk ik niet meer toegestaan worden, daar de politieke correctheid nu een andere invulling heeft gekregen.

Yasmeen
27-11-03, 12:56
27-11-2003 Algemeen Dagblad

'Laat mannen en vrouwen samen bidden'

Pastors stelt eisen aan islam
Door Katja Meertens

De komende vijf jaar mogen er geen minaretten in Rotterdam meer bijkomen, zegt wethouder Pastors (LR). Eerst moeten de islamieten beter integreren in de maatschappij. ,,De eerste moskee die mannen en vrouwen in één ruimte laten bidden, mag een 100 meter hoge minaret bouwen'', belooft Pastors.


Rotterdam telt op dit moment twee minaretten aan de Mevlana-mokee in West. Er staan nog vier minaretten op stapel. Twee aan de Marokkaanse Essalam Moskee in Zuid, een bij de Turkse Kocatepe-moskee (foto) in hetzelfde stadsdeel en een aan de Shaan e Islam-moskee in IJsselmonde.

Voorzitter Arif Akdemir van de Koçatepe-moskee voelt zich 'een 100 procent geïntegreerde bewoner van Rotterdam-Zuid' en vindt Pastors opmerking over het gezamenlijk bidden van mannen en vrouwen buiten de orde. ,,Dat bepaalt Pastors niet, dat bepaalt de koran. Daarin staat dat mannen en vrouwen niet in één ruimte mogen bidden. Wel onder één dak.''

Akdemir wil deze discussie niet met Pastors aangaan. ,,Daarover moet hij maar met theologen discussiëren. Ik ga over sociaal-maatschappelijke zaken.''

Na de commotie over de 50 meter hoge torens van de Marokkaanse Essalam-moskee, heeft Pastors nu zijn bedenkingen over de 49 meter hoge minaret voor de Turkse Koçatepe-moskee. Formeel mag de toren worden gebouwd, aangezien het besluit hierover al in 2000 is genomen. ,,Het bestuur van de moskee staat in zijn recht'', zegt Pastors.

,,Maar ze hebben ook de plicht om ervoor te zorgen dat er een betere geïntegreerde samenleving komt. Die hebben we allemaal.''

Pastors hoopt door een gesprek met het moskeebestuur dat de bouwtekening van de minaret nog kan worden aangepast, maar daar is volgens Akdemir weinig kans op. ,,Wij hebben de vergunning. Van dat recht willen we gebruik maken.''

Ronald van Duivenbode heeft de minaret op de Turkse Koçatepe-moskee ontworpen. Volgens hem gaat de discussie niet zo zeer over de hoogte van minaretten maar meer over de islam.

,,Ik heb het idee dat we de integratiediscussie die we 30 jaar hebben laten liggen in anderhalf jaar willen inhalen en corrigeren. Dat gaat niet.''

Volgens Leefbaar Rotterdam schept de Koçatepe-minaret een precedent voor andere moskeeën. De partij vreest dat er binnen de kortste keren 30 minaretten de skyline van de stad domineren. Van Duivenbode noemt die angst 'onredelijk en absurd'.

Puk
27-11-03, 13:23
Wat die meneer van LR zegt over het aantal minaretten dat over een tijdje zullen worden opgericht in Rotterdam snijdt wel hout natuurlijk.
Er zullen er nog veel meer gaan volgen. Er zal een ware race ontstaan: wie heeft de grootste. Dit zal het stadsbeeld enorm veranderen. Rotterdam zal meer de uitstraling krijgen van een stad in een islamitisch land. En met de associaties die veel mensen hebben met de Islam zal dat tot vervreemding leiden.

Ook hier is het weer de idee: als je maar binnen de wet blijft dan is het allemaal wel okay. Zo werkt het niet. Dit zal als erg provocerend ervaren worden door autochtone Rotterdammers. Er zit niks anders op dan hier wetten op te maken. Zo'n welstandscomissie zal ook moeten mogen kijken naar het karakter van een stad als geheel. Ik vind het gerechtvaardigd bouwplannen af te keuren als dat teveel het karakter van een hele stad aantast. En ja... ik woon liever in een Westerse stad. Dat is mijn keuze en daar heb ik recht op.

taouanza
27-11-03, 15:21
Geplaatst door Yasmeen
27-11-2003 Algemeen Dagblad

'Laat mannen en vrouwen samen bidden'

Pastors stelt eisen aan islam
Door Katja Meertens

De komende vijf jaar mogen er geen minaretten in Rotterdam meer bijkomen, zegt wethouder Pastors (LR). Eerst moeten de islamieten beter integreren in de maatschappij. ,,De eerste moskee die mannen en vrouwen in één ruimte laten bidden, mag een 100 meter hoge minaret bouwen'', belooft Pastors.


.

Fijn, hoe verzin die sukkel het?
Heeft hij het van de moslima's zelf?!
Nee die kunnen natuurlijk niet voor zichzelf denken dus bedenkt hij het maar ff.
Idioot!


Trouwens zo ver ik weet is een minaret helemaal niet verplicht bij een moskee.En zeker lelijke minaretten.

Yasmeen
27-11-03, 18:48
Geplaatst door Yasmeen
27-11-2003 Algemeen Dagblad

'Laat mannen en vrouwen samen bidden'

Pastors stelt eisen aan islam
Door Katja Meertens

,,De eerste moskee die mannen en vrouwen in één ruimte laten bidden, mag een 100 meter hoge minaret bouwen'', belooft Pastors.




met andre woorden: als pasen en pinksteren op dezelfde dag vallen :)

BiL@L
28-11-03, 12:46
Geplaatst door Yasmeen
27-11-2003 Algemeen Dagblad

'Laat mannen en vrouwen samen bidden'

Het is vanuit Islamitisch oogpunt toegestaan om samen te bidden, dit naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem. In zijn tijd baden de vrouwen achter de mannen, weliswaar niet door elkaar maar wel op zo'n manier dat de vrouwen de mannen konden zien en de mannen als zij zich om keerden ook de vrouwen...

:bril: