PDA

Bekijk Volledige Versie : Ibn Rushd-prijs voor Mohammed Arkoun



Marsipulami
26-11-03, 21:22
Ibn Rushd-prijs voor Mohammed Arkoun


Dit jaar wordt de Ibn Rushd-Prijs voor Vrijheid van Denken toegekend aan de Algerijns-Berberse filosoof Mohammed Arkoun. De onafhankelijke jury, bestaande uit vijf vooraanstaande Arabische intellectuelen, willen Mohammed Arkoun hiermee eren voor zijn "zoektocht naar een weg voor het vreedzaam samenleven van culturen en religies". Verder verwijst de jury naar "de buitengewone diensten die hij de Arabische samenlevingen heeft betoond door te streven naar een Arabische benadering van rede en verlichting".

Klik hier voor meer informatie over het leven en het werk van Mohammed Arkoun en over de Ibn Rushd-prijs. (http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=552)

Bron: www.kifkif.be

Zagora
26-11-03, 22:37
Het valt mij op dat denkers als Arkoun en Tariq Ramadan vooral veel weerklank vinden in de westerse wereld. In de Arabische wereld krijgen ze nagenoeg geen voet aan de grond. Hoe die zoektoch dan moet plaatsvinden is mij een raadsel.

Marsipulami
26-11-03, 22:51
Geplaatst door Zagora
Het valt mij op dat denkers als Arkoun en Tariq Ramadan vooral veel weerklank vinden in de westerse wereld. In de Arabische wereld krijgen ze nagenoeg geen voet aan de grond. Hoe die zoektoch dan moet plaatsvinden is mij een raadsel.

De democratie en de vrijheid van denken is de toekomst van de ware islam. In de Arabische wereld en in veel ander moslimlanden wordt de islam misbruikt om dictaturen in het zadel te houden. Je weet wel "Allah, al Watan, al Malik". In zulke landen gaat de islam over pietepeuterige regeltjes en private moraal die voor de dictator niet schadelijk kan zijn. Zoals kledingvoorschriften en de wijze waarop men de rituele wassing moet verrichten. Denken over sociale rechtvaardigheid, gelijkheid tussen mensen, verzoening tussen volkeren en landen, culturen en godsdiensten, enz. dat is daar verboden omdat het een bedreiging kan inhouden voor de macht van het establischment en de islamgeleerden die uit de hand van allerlei dictators eten. Kritisch denken is er sowieso verboden. De democratische revolutie binnen de islamwereld zal op gang komen vanuit het westen omdat men daar zelfstandig mag nadenken.

Zagora
26-11-03, 22:56
...

Marsipulami
26-11-03, 23:22
Geplaatst door Zagora
Hoe de islam zich in het Westen zal ontwikkelen zal absoluut zijn weerslag vinden in de Arabische/Islamitische wereld. Echter, als je ziet dat hier in Europa de moslims zichzelf overladen met obscure boekjes van obscure schrijvers, gedrukt op obscuur papier, dan vraag je je toch af hoe en wanneer die revolutie plaats zal vinden. Ik ken alleen de El Hizjra winkel in Amsterdam die een breed aanbod hebben aan boeken van dit soort verlichte denkers.

Je hebt niet genoeg geduld en vertrouwen. Die obscure boekjes dienen alleen maar om de angst voor identiteitsverlies te bezweren in een chaotische wereld. Die obscure boekjes zullen samen met het islamfundamentalisme op langere termijn geruisloos verdwijnen. Het is een achterhoedegevecht dat radicaliseert omdat sommigen geen uitweg meer zien.

Moslims dromen echter niet van een talibanwereld. Beetje bij beetje zal er een verzoening komen tussen de culturele en ideële rijkdom van het westen en de rijkdom van de islamitische wereld. Voor sommigen zal dat een bron van treurnis zijn en voor sommigen een teken van hoop. De mens is echter niet in staat om de stroom van de rivier te stoppen net zo min als hij in staat is om de toekomst tegen te houden.

Ron Haleber
27-11-03, 07:53
Geplaatst door Marsipulami

Beetje bij beetje zal er een verzoening komen tussen de culturele en ideële rijkdom van het westen en de rijkdom van de islamitische wereld. Voor sommigen zal dat een bron van treurnis zijn en voor sommigen een teken van hoop. De mens is echter niet in staat om de stroom van de rivier te stoppen net zo min als hij in staat is om de toekomst tegen te houden.

Laten we hopen dat Mars gelijk heeft en dat de redelijkheid zal doorbreken...!

Boeken over Arkoun en liberale islam zoals het onderstaande dat ik schreef, zijn echter hoge uitzonderingen en vinden nog maar weinig aftrek óók hier in Europa.

Een vriend van me die boeken in Parijs bij de Porte d'Italie verkoopt nam het mee, maar vertelde dat Maghrebijnen daar nog niet aan toe zijn. Zij zweren nog steeds bij de oude conservatieve sjeichs.



http://www.maroc.nl/photopost/data/510/6836boek-ron.jpg


Boek van Ron over moderne islaminterpretaties in de Arabische wereld.

Uitgever: Al Ahali - Damascus Syrie 2001. 310 pagina's dundruk. Prijs in NL 12 euro (bij El Hizjra of via pb-mailtje bij Ron zelf - te krijgen voor deze kostprijs) - Bij de boekhandel in Syrie, Libanon, Jordanië en omgeving $ 5.

Met woordenlijst en appendix over het historische islam-onderzoek.

Het door Ron in het frans geschreven boek werd vertaald uit het origineel door dr Jamel Chehayed, hoogleraar aan de Universiteit van Damascus.



De Algerijn Med Arkoun die het uitgangspunt van de studie vormt, is weliswaar een liberaal ter rechterzijde, maar zijn wetenschappelijk project om op basis van de intellectuele islamtraditie tot vernieuwde interpretatie te komen blijft desondanks uniek in Europa.

Ron vergelijkt Arkoun op punten met de Marokkaanse islamist sheich Abdessalam Yassine die hem beloofd heeft zijn commentaar op het boek te geven.

Ron beschrijft de interpretatie-wijzen van Hassan Hanafi, Mohamed Abid el-Jabri en onder meer van de bevrijdingstheoloog - vriend van Nelson Mandela - Farid Esack.

Meer informatie, inhoudsopgave, inleiding, en ook recensies, etc. zijn te vinden op de webpagina van Ron: (http://members.ams.chello.nl/rphaleber/arabisch.html)



Arkoun was trouwens erg ontstemd met een islamist als Yassine te worden vergeleken, hij is daarbij immuun voor elke kritiek. Daarom boycotte Arkoun de persklaar gemaakte franstalige uitgave van het boek bij de uitgevers Harmattan (Parijs) en bij Afrique-Asie (Casablanca) om het daar te publiceren.

Beide uitgevers en hun readers vonden mijn kritiek zeer fair, maar zij wilden de goodwill van Arkoun tenslotte niet verspelen. Arkoun huwde een jonge stewardes van de Royal Air Maroc, woont sindsdien in Casablanca en kon de publicatie van mijn boek zo makkelijk saboteren.

Hetzelfde ervaarde het KMAN. Eerst zag men veel in Arkoun, maar later besefte men dat hij al te zeer vriendjes werd met Bolkestein en men zwaaide af. Mijn afkeer van Bolk steek ik niet onder stoelen of banken.



Voor mensen zoals uit België die frans lezen, kunnen ze terecht op mijn website waar ze het gehele boek in de franse taal zullen vinden:

- Étude sur l'Islam Libéral:

LE DÉSARROI DE LA RAISON ISLAMIQUE face à la modernité occidentale (http://members.lycos.nl/haroun/a.html)

Ron Haleber
27-11-03, 08:36
P.S. Voorzover de 'bescheiden' Ron bekend, is dit trouwens voor de eerste keer in de vele eeuwen geschiedenis van Nederland dat een autochtone Nederlander zich met een arabischtalig boek mengt in discussies over Islam in de Arabische wereld.

Nederland herdenkt binnenkort wel de 4 eeuwen handelscontacten met Marokko, de intellectuele contacten waren nada, politiek of uiterst spaarzaam...

Ik meen uit eigen zak daar een bijdrage te hebben gegeven (7000 euro van mijn spaargeld voor de kwalitatief professionele vertaling) hoewel het boek door de slechte distributie-omstandigheden voor boeken in de Arabische wereld in Marokko alsnog afwezig is. Zelf kan ik de distributie niet verzorgen...

Wel vind ik het typerend dat het Westen voor geen ene cent geïnteresseerd is in het verbreiden van wetenschappelijk moderne ideeën.

Ik kon de pot op bij de EU-fondsen: het Westen investeert voor de verbreiding van zijn moderniteit in F16's en Tomahawks en in het uitzenden van tot de tanden gewapende militairen...! Dat is de eigenlijke Cultuur van het Westen achter de bla-bla!

Niet met wetenschappelijk verantwoorde boeken maar met oorlog en geweld zal de Arabieren en moslims een lesje in democratie worden gegeven! Kortom een walgelijk en stupide idee! Nederland doet daar van harte aan mee en gelooft erin! Schandalig!


Dit feitje van een onbekende auteur is slechts het oplichten van een miniem slipje van de sluier van de Westerse schijnheiligheid! Maar het is wel als verwaarloosbare bijdrage van mijn kant heel erg kenmerkend dat het Westen zich geen ene reet interesseert voor moslims - of het moet de verkoop van oorlogstuig zijn...!