PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschillen tussen de joden en de zionisten



Sawda
27-11-03, 09:41
Misschien kennen jullie deze site al maar voor degene die het nog niet kennen een interessante site om er achter te komen wat de verschillen zijn tussen de zionisten en de joden.

Bron (http://www.jewsagainstzionism.com)

ronald
27-11-03, 09:50
Geplaatst door Sawda
Misschien kennen jullie deze site al maar voor degene die het nog niet kennen een interessante site om er achter te komen wat de verschillen zijn tussen de zionisten en de joden.

Bron (http://www.jewsagainstzionism.com)


De factor dat Joden doet verschillen met Zionisten is volgens jou of ze wel of niet tegen Israël zijn? Zoiets van: Joden zijn per definitie tegen Israël en Zionisten zijn per definitie geen Joden?

freya
27-11-03, 09:53
Geplaatst door ronald
De factor dat Joden doet verschillen met Zionisten is volgens jou of ze wel of niet tegen Israël zijn?

Geef jij dan eens een definitie van een zionist.

Sawda
27-11-03, 09:54
Geplaatst door ronald
De factor dat Joden doet verschillen met Zionisten is volgens jou of ze wel of niet tegen Israël zijn? Zoiets van: Joden zijn per definitie tegen Israël en Zionisten zijn per definitie geen Joden?

Deze topic is ter informatie, niets meer en niets minder. Uiteindelijk is het ieder voor zich wat voor conclusies hij/zij daaruit kunnen trekken.

Simon
27-11-03, 09:56
Ik vind het ook een nogal kunstmatig onderscheid. Als in de Torah had gestaan dat de Joden een staat moeten stichten en alle autochtone inwoners moeten verjagen dan waren deze lieverdjes fascisten geweest. Maar goed, ik heb het nu eenmaal niet zo op mensen die zo letterlijk een boek van duizenden jaren geleden willen navolgen.

freya
27-11-03, 09:58
Geplaatst door Simon
Ik vind het ook een nogal kunstmatig onderscheid. Als in de Torah had gestaan dat de Joden een staat moeten stichten en alle autochtone inwoners moeten verjagen dan waren deze lieverdjes fascisten geweest. Maar goed, ik heb het nu eenmaal niet zo op mensen die zo letterlijk een boek van duizenden jaren geleden willen navolgen.

Jij houdt meer van mensen die met 'heilige' teksten zwaaien en ze wat ruimer interpreteren, om zo een rechtvaardiging voor hun misdaden te vinden.

jaja
27-11-03, 09:59
Geplaatst door freya
Geef jij dan eens een definitie van een zionist. een jood die er naar streeft terug te keren naar "Zion" ... het land van zijn voorouders, Abraham, Isaac en Jacob.
Vervolgens heb je zionisten in allerlei soorten ... een deel daarvan wil een eigen staat in dat gebied.

Simon
27-11-03, 10:05
Geplaatst door freya
Jij houdt meer van mensen die met 'heilige' teksten zwaaien en ze wat ruimer interpreteren, om zo een rechtvaardiging voor hun misdaden te vinden.

Beetje vreemde opmerking. Ik hou meer van mensen die hun humanitaire normen en waarden gebruiken om een situatie te beoordelen. Dat mag van mij best op basis van hun religie zijn. Maar die orthodoxe Joden die hier wel vaker als "echte" Joden worden opgevoerd zijn op vele gebieden fundamentalisten. Ze hebben toevallig op basis van hun bronnen een opvatting die sommigen hier goed uitkomt.

Wat mij overigens opviel is dat Jacob Israel de Haan (1881-1924) op die site als martelaar wordt opgevoerd. Ik heb nog eens gezocht en vond dit document over de moord op deze nederlandse auteur ... (acrobat reader nodig)
http://www.actaacademica.nl/pdf/de_moord_op_Jacob_Israel.pdf
Het is wel interessant omdat deze nederlandse auteur een ommekeer in zijn leven heeft meegemaakt van zionist naar orthodox jood. Deze ommekeer was bij hem ingegeven door zijn afkeer van de onrechtvaardige tendenzen die in het zionisme de overhand kregen en die hij als strijdig met de torah heeft ervaren. Overigens begrijp ik uit het artikel dat hij aan het eind van zijn leven in een geloofscrisis belandde. Er is wat onenigheid over de toedracht rond zijn dood.

Simon

freya
27-11-03, 10:54
Geplaatst door jaja
een jood die er naar streeft terug te keren naar "Zion" ... het land van zijn voorouders, Abraham, Isaac en Jacob.
Vervolgens heb je zionisten in allerlei soorten ... een deel daarvan wil een eigen staat in dat gebied.

En hoe zit het dan met bv christenen die geld inzamelen om het voor zo'n jood mogelijk te maken naar Zion te gaan?
Zijn dat geen zionisten?

freya
27-11-03, 10:57
Geplaatst door Simon
Beetje vreemde opmerking. Ik hou meer van mensen die hun humanitaire normen en waarden gebruiken om een situatie te beoordelen. Dat mag van mij best op basis van hun religie zijn. Maar die orthodoxe Joden die hier wel vaker als "echte" Joden worden opgevoerd zijn op vele gebieden fundamentalisten. Ze hebben toevallig op basis van hun bronnen een opvatting die sommigen hier goed uitkomt.

Je weet heel goed dat ik bedoel dat het zionisme ook op bepaalde geschriften is gebaseerd, waaruit men meent te mogen opmaken dat Palestina ooit is beloofd aan de joden.

Maar over dat misbruik van teksten hoor ik je niet



Wat mij overigens opviel is dat Jacob Israel de Haan (1881-1924) op die site als martelaar wordt opgevoerd. Ik heb nog eens gezocht en vond dit document over de moord op deze nederlandse auteur ... (acrobat reader nodig)
http://www.actaacademica.nl/pdf/de_moord_op_Jacob_Israel.pdf
Het is wel interessant omdat deze nederlandse auteur een ommekeer in zijn leven heeft meegemaakt van zionist naar orthodox jood. Deze ommekeer was bij hem ingegeven door zijn afkeer van de onrechtvaardige tendenzen die in het zionisme de overhand kregen en die hij als strijdig met de torah heeft ervaren. Overigens begrijp ik uit het artikel dat hij aan het eind van zijn leven in een geloofscrisis belandde. Er is wat onenigheid over de toedracht rond zijn dood.

Simon

Ja joh, meteen de aandacht van de kern van de zaak afleiden door op de man te gaan spelen. Trap ik niet in, kost veel te veel tijd en energie.

jaja
27-11-03, 11:03
Geplaatst door freya
En hoe zit het dan met bv christenen die geld inzamelen om het voor zo'n jood mogelijk te maken naar Zion te gaan?
Zijn dat geen zionisten? In strikte zin niet ... ze ondersteunen zionisten en in die zin zou je een soort steunleden kunnen noemen. (Misschien zou ook iemand die vindt dat het joodse streven an sich om terug te keren naar "Zion" dan een zionist genoemd kan worden ... hoewel je dan weer een heel breed scala krijgt van mensen die dat streven in al zijn vormen ondersteunen of zij die slechts bepaalde varianten (van joods zionisme) ondersteunen.)

freya
27-11-03, 11:08
Geplaatst door jaja
In strikte zin niet ... ze ondersteunen zionisten en in die zin zou je een soort steunleden kunnen noemen. (Misschien zou ook iemand die vindt dat het joodse streven an sich om terug te keren naar "Zion" dan een zionist genoemd kan worden ... hoewel je dan weer een heel breed scala krijgt van mensen die dat streven in al zijn vormen ondersteunen of zij die slechts bepaalde varianten (van joods zionisme) ondersteunen.)

OK Israelische kolonisten zijn duidelijk zionisten, maar hoe zit het met de gewone burgers van Israel die in een staat met exclusief joods karakter leven. Zijn dat zionisten?

En joden elders in de wereld die niet van plan zijn op naar Israel te gaan, maar deze staat wel financieel en op andere manieren steunen?

jaja
27-11-03, 11:23
Geplaatst door freya
OK Israelische kolonisten zijn duidelijk zionisten, maar hoe zit het met de gewone burgers van Israel die in een staat met exclusief joods karakter leven. Zijn dat zionisten?

En joden elders in de wereld die niet van plan zijn op naar Israel te gaan, maar deze staat wel financieel en op andere manieren steunen? zoals ik al zei zionisme is veel breder dan jij hier wilt doen voorkomen. Het is het joodse streven naar Zion - de uitleg van hoe en wanneer kan reusachtig verschillen. Je hebt - ook in het huidige Israel - joden die hun zionisme het liefst zien verwerkelijkt in een samenleven met arabieren en je hebt zionisten met een Groot Israel gedachte.

Het feit dat men in het huidige Israel leeft (overigens NIET exclusief joods) zegt niets over wat voor vorm van zionisme men voorstaat - tot het punt dat er zelfs joden leven die tegen zionisme zijn (zie de site van Sawda). Die rabbi's willen dat men blijft leven waar men leeft en als dat toevallig in Israel is, dan blijf je in Israel.

Nogmaals zoals elke ideologie is het zionisme zo divers als het maar kan. De staat Israel drijft natuurlijk op de variant die voorstander is van een terugkeer NU en een terugkeer die de bevolking niet afhankelijk maakt van anderen. De groep die heel Palestina claimt is erg machtig, maar in de laatste opiniepeilingen had de stelling dat 1967 grenzen ook goed zijn weer de meerderheid ...
Kortom, er zijn heel veel zionisten op de wereld, maar de ene zionist is anders zionistisch als de andere. We hebben hier ooit een thread gehad over 4 hoofdstromingen binnen het zionisme. Eén van de stromingen wil helemaal geen joodse staat ...

freya
27-11-03, 11:32
Geplaatst door jaja
zoals ik al zei zionisme is veel breder dan jij hier wilt doen voorkomen. Het is het joodse streven naar Zion - de uitleg van hoe en wanneer kan reusachtig verschillen. Je hebt - ook in het huidige Israel - joden die hun zionisme het liefst zien verwerkelijkt in een samenleven met arabieren en je hebt zionisten met een Groot Israel gedachte.

Het feit dat men in het huidige Israel leeft (overigens NIET exclusief joods) zegt niets over wat voor vorm van zionisme men voorstaat - tot het punt dat er zelfs joden leven die tegen zionisme zijn (zie de site van Sawda). Die rabbi's willen dat men blijft leven waar men leeft en als dat toevallig in Israel is, dan blijf je in Israel.

Nogmaals zoals elke ideologie is het zionisme zo divers als het maar kan. De staat Israel drijft natuurlijk op de variant die voorstander is van een terugkeer NU en een terugkeer die de bevolking niet afhankelijk maakt van anderen. De groep die heel Palestina claimt is erg machtig, maar in de laatste opiniepeilingen had de stelling dat 1967 grenzen ook goed zijn weer de meerderheid ...
Kortom, er zijn heel veel zionisten op de wereld, maar de ene zionist is anders zionistisch als de andere. We hebben hier ooit een thread gehad over 4 hoofdstromingen binnen het zionisme.

Vorr mij tellen niet-joden die wel het streven naar een joodse staat ondersteunen ook mee.
Dat is toch de kern waar het om gaat, een eigen staat voor de joden in het 'beloofde land'. En daar zit een hele steun-organisatie achter van joden en niet joden. Dat is voor mij zionisme


Eén van de stromingen wil helemaal geen joodse staat ...


:maf: Dat snap ik dus niet

jaja
27-11-03, 12:10
Geplaatst door freya
Vorr mij tellen niet-joden die wel het streven naar een joodse staat ondersteunen ook mee.
Dat is toch de kern waar het om gaat, een eigen staat voor de joden in het 'beloofde land'. En daar zit een hele steun-organisatie achter van joden en niet joden. Dat is voor mij zionisme



:maf: Dat snap ik dus niet nou, zoals zionisme is begonnen in Palestina ... huizen kopen en met de andere bewoners samenleven als deel van de bevolking. Eén van de beroemdste .. tenminste voor mij, daarom heb ik steeds over hem :) ... is Martin Buber. Maar er zijn ook andere zionisten (geweest) die daarin nog veel verder gingen dan Buber. Een ander voorbeeld was de "zionistische" gemeenschap van Hebron in de jaren 20 - ze gingen samen met een al eeuwenoude joodse gemeenschap in de stad en wilden niets met de zionisten van de Hagannah oid te maken hebben. Zij wilden leven in het Heilig Land, maar als immigranten in de bestaande samenleving. (Ging uit eindelijk rampzalig fout ... ze zijn verdreven door een arabische mob - dat geeft gelijk aan waarom dit soort zionisme het meestal verliest van het "staats-zionisme" - in het staatszionisme is men veiliger.)

Maar nogmaals zionisme is het streven van een terugkeer van de joden naar het Heilige Land ... en dat kan velerlei vormen aannemen.

Angeldust
27-11-03, 12:28
Geplaatst door Sawda
Misschien kennen jullie deze site al maar voor degene die het nog niet kennen een interessante site om er achter te komen wat de verschillen zijn tussen de zionisten en de joden.


Als je je eigen logica serieus zou nemen, dus navolgen zou je moslims die nationalistisch zijn er op moeten wijzen dat ze in feite geen moslim zijn. :melig2:

Simon
27-11-03, 13:01
Geplaatst door freya
Je weet heel goed dat ik bedoel dat het zionisme ook op bepaalde geschriften is gebaseerd, waaruit men meent te mogen opmaken dat Palestina ooit is beloofd aan de joden.

'Het' zionisme is net zoiets als 'de' Islam en bestaat dus niet. Waarmee ik wil zeggen dat zionisme vele stromingen heeft die jij voor het gemak maar even op één hoop gooit.


Ja joh, meteen de aandacht van de kern van de zaak afleiden door op de man te gaan spelen. Trap ik niet in, kost veel te veel tijd en energie.

Ach de kern van de zaak is hier dagelijkse kost en weet ik nu wel. Dat is teveel herhaling van hetzelfde liedje. Maar als jij niet wil leren of nadenken is dat jouw probleem. Maar dan verspil ik ook geen energie meer aan jou!

Simon

VanGalen
27-11-03, 13:08
Ik zeg het nog maar eens:

Op de site http://www.jewsagainstzionism.com/books is ook het boek van rabbijn Moshe Shonfeld 'The Holocaust Victims Accuse' GRATIS te downloaden. Daarin komt het verschil tussen (religieuze) joden en zionisten maar al te duidelijk naar voren. Het handelt over de groteske rol van de zionisten tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin zij miljoenen Europese joden opofferden voor de toekomstige staat Israël.
Toen ik hier vorige week op wees en de inhoud van het boek samenvatte concludeerden enkele forumdeelnemers echter dat er sprake was van, natuurlijk, antisemitisme. Vreemd, want het boek is toch echt door een rabbijn geschreven.

Simon
27-11-03, 13:10
Geplaatst door VanGalen
Ik zeg het nog maar eens:

Op de site http://www.jewsagainstzionism.com/books is ook het boek van rabbijn Moshe Shonfeld 'The Holocaust Victims Accuse' GRATIS te downloaden. Daarin komt het verschil tussen (religieuze) joden en zionisten maar al te duidelijk naar voren. Het handelt over de groteske rol van de zionisten tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin zij miljoenen Europese joden opofferden voor de toekomstige staat Israël.
Toen ik hier vorige week op wees en de inhoud van het boek samenvatte concludeerden enkele forumdeelnemers echter dat er sprake was van, natuurlijk, antisemitisme. Vreemd, want het boek is toch echt door een rabbijn geschreven.

Ja ja meneer van Galen of Maarten. Ga nu maar weer in je hok.

VanGalen
27-11-03, 13:13
Zo'n reactie komt me erg bekend voor, alleen is dit dacht ik niet het forum van joods.nl. Maar als u het zegt... Waf!

Angeldust
27-11-03, 13:20
Geplaatst door VanGalen
alleen is dit dacht ik niet het forum van joods.nl. Maar als u het zegt... Waf!

In de jaren 30/40 hoorde je soortgelijke opmerkingen, jegens joden.
last van morbide nostalgieen jongen?.

VanGalen
27-11-03, 13:33
Ga voor de gein even naar het "forum" van joods.nl zal ik zeggen, en laat daar een enigszins kritisch geluid horen. Dan weet je meteen waar ik het over heb. Daar heb je die orginele verwijzing naar de jaren 30-40 niet voor nodig hoor...

Simon
27-11-03, 14:44
Geplaatst door VanGalen
Ga voor de gein even naar het "forum" van joods.nl zal ik zeggen, en laat daar een enigszins kritisch geluid horen. Dan weet je meteen waar ik het over heb. Daar heb je die orginele verwijzing naar de jaren 30-40 niet voor nodig hoor...

Nee op joods.nl ben ik ook al voor anti-semiet uitgemaakt. Maar daar hebben we het nu niet over. Jouw bijdrage van vorige week is hier op mijn verzoek verwijderd omdat ik het anti-semitisch van aard vind. Niet omdat je het fenomeen 'foute Joden' (die er wel degelijk waren in WOII) aan de kaak stelt. Maar wel gezien de eenzijdige wijze waarop je dat doet die ik inderdaad alleen maar als anti-semitisch kan bestempelen. Of dat boek nu wel of niet door een Rabbijn is geschreven maakt in dat kader natuurlijk niks uit. En verder is het nogal laf zo'n stuk te plaatsen en je verder dan niet met de discussie te bemoeien die daarna ontstaat hetgeen alleen maar op dubieuze motieven wijst.

Simon

VanGalen
27-11-03, 15:22
Zit wat in, wat je zegt, alleen ben ik niet dag en nacht online en van een echte discussie rond het betreffende stuk is niet eens sprake geweest dacht ik. Maar waarom zou het hier bij voorbaat om een antisemitisch stuk gaan? Naar mijn mening is er veel te weinig bekend over de rol van niet van zomaar een paar "foute joden" tijdens WOII. We hebben het hier over de "Vader van Israël" David Ben Gurion, over Moshe Sharett of over Chaim Weizmann, de eerste president van Israël. Dat zijn niet de eerste de besten.
Waar het mij om gaat is dat zij, met David Ben Gurion voorop, ik weet niet hoe vaak misbruik hebben gemaakt van het joodse leed uit WOII om er een zeer agressieve Israëlische buitenlandse politiek mee te rechtvaardigen en om kritiek op Israël de mond te snoeren, terwijl zij aan dat leed zelf debet zijn geweest. Ik vind dat van een onuitspreekbare hypocrisie getuigen waaraan niet zomaar voorbij kan worden gegaan, zeker als je ziet dat de slachtofferstatus, waarop Israël als zionistische staat helemaal geen aanspraak kan maken, ook vandaag de dag nog dient om critici op Israël huidige beleid het zwijgen toe te doen.

Simon
27-11-03, 16:08
Geplaatst door VanGalen
Waar het mij om gaat is dat zij, met David Ben Gurion voorop, ik weet niet hoe vaak misbruik hebben gemaakt van het joodse leed uit WOII om er een zeer agressieve Israëlische buitenlandse politiek mee te rechtvaardigen en om kritiek op Israël de mond te snoeren, terwijl zij aan dat leed zelf debet zijn geweest. Ik vind dat van een onuitspreekbare hypocrisie getuigen waaraan niet zomaar voorbij kan worden gegaan, zeker als je ziet dat de slachtofferstatus, waarop Israël als zionistische staat helemaal geen aanspraak kan maken, ook vandaag de dag nog dient om critici op Israël huidige beleid het zwijgen toe te doen.

Als je over specifieke gevallen praat en dat illustreert is dat heel wat anders dan als je - zoals vorige week - een stuk plaatst waarin een groep nogal tendentieus over één kam gescoren wordt. Maar goed, ik ga die discussie niet opnieuw voeren want blijkbaar heb je die van vorige week gemist. Dat vind ik nogal vreemd en je verklaring vind ik nogal mager. Voor mij is dit een herhaling van de discussie toen.

Simon

freya
27-11-03, 17:27
Geplaatst door Simon
'Het' zionisme is net zoiets als 'de' Islam en bestaat dus niet.

Waarmee ik wil zeggen dat zionisme vele stromingen heeft die jij voor het gemak maar even op één hoop gooit.



Al die stromingen hebben met elkaar gemeen dat ze de staat Israel steunen en dat blijven doen terwijl de meest radicale zionisten daar de beest uithangen.

Dat is voor mij genoeg overeenkomst om mezelf anti-zionist te noemen


Ach de kern van de zaak is hier dagelijkse kost en weet ik nu wel. Dat is teveel herhaling van hetzelfde liedje.
Simon

Over de kern van de zaak verschillen wij grondig van mening, vandaar dat ik daar steeds weer mijn mening over zal geven hier. De rest is bijzaak en wordt door zionisten vooral gebruikt om aandacht af te leiden van gerechtigde kritiek op hun geliefde Israel.



Maar als jij niet wil leren of nadenken is dat jouw probleem.

Dat is een argument dat altijd wordt gebruikt door mensen die een discussie aan het verliezen zijn.

BTW het laatste wat je over mij kan zeggen is dat ik niet nadenk, beetje domme opmerking dus.

jaja
27-11-03, 17:46
Geplaatst door freya
Al die stromingen hebben met elkaar gemeen dat ze de staat Israel steunen en dat blijven doen terwijl de meest radicale zionisten daar de beest uithangen.

Dat is voor mij genoeg overeenkomst om mezelf anti-zionist te noemen



Over de kern van de zaak verschillen wij grondig van mening, vandaar dat ik daar steeds weer mijn mening over zal geven hier. De rest is bijzaak en wordt door zionisten vooral gebruikt om aandacht af te leiden van gerechtigde kritiek op hun geliefde Israel. ik begrijp dat mijn uiteenzetting over zionisme in vormen en maten ook geen genade in uw ogen heeft kunnen vinden ... het leek er even op dat je tenminste wilde accepteren dat er variatie was ... helaas.





Dat is een argument dat altijd wordt gebruikt door mensen die een discussie aan het verliezen zijn.

BTW het laatste wat je over mij kan zeggen is dat ik niet nadenk, beetje domme opmerking dus.

freya
27-11-03, 17:58
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat mijn uiteenzetting over zionisme in vormen en maten ook geen genade in uw ogen heeft kunnen vinden ... het leek er even op dat je tenminste wilde accepteren dat er variatie was ... helaas.

Ik weet heus wel dat er variatie is maar in die variatie zit toch steeds die gemeenschappelijke factor van steun aan Israel.

En ik ben gewoon tegen het bestaan van die staat in de huidige vorm.

En volgens van Dale zijn joden die gezellig met Arabieren willen samenwonen in Palestina, zonder aparte staat geen zionisten, kijk maar:

zi·o·nis·me (het ~)
1 het streven om de joden naar een eigen zelfstandige, nationale staat in Palestina terug te brengen

Aan deze definitie houd ik me dus maar gewoon en het zou in discussies een stuk eerlijker zijn als iedereen zich aan de standaard definitie zou houden.

Joesoef
27-11-03, 18:01
Vreemde titel eigenlijk. Net alsof er een soort warentest is tussen bindjes en opperdoezers. Ok ik zou geen andere benaming weten maar het is net alsof er over iets wordt gesproken ipv personen.

jaja
27-11-03, 18:09
Geplaatst door freya
Ik weet heus wel dat er variatie is maar in die variatie zit toch steeds die gemeenschappelijke factor van steun aan Israel. neen ...


En ik ben gewoon tegen het bestaan van die staat in de huidige vorm.

En volgens van Dale zijn joden die gezellig met Arabieren willen samenwonen in Palestina, zonder aparte staat geen zionisten, kijk maar:

zi·o·nis·me (het ~)
1 het streven om de joden naar een eigen zelfstandige, nationale staat in Palestina terug te brengen

Aan deze definitie houd ik me dus maar gewoon en het zou in discussies een stuk eerlijker zijn als iedereen zich aan de standaard definitie zou houden. dat is leuk voor Van Dale ... zo geldt het voor de grootste en meest zichtbare groep, maar de werkelijkheid is zoals gezegd iets pluriformer. Buber noemde zichzelf zionist ... en vele anderen met hem ...

Van Dale is leuk, maar is algemeen in zijn definities.

Woestijn: "barre landstreek zonder water en plantengroei" - vraag een specialist en hij zal je vertellen dat er weinig woestijnen zijn zonder water ... en plantegroei komt zo ongeveer in elke woestijn voor ... kortom, Van Dale is geen specialist ...

~Panthera~
27-11-03, 18:16
Geplaatst door freya
En hoe zit het dan met bv christenen die geld inzamelen om het voor zo'n jood mogelijk te maken naar Zion te gaan?
Zijn dat geen zionisten?
--------------------

Nee, die hebben OF geld te veel, OF zijn niet goed in hun pan. :moe:

Simon
27-11-03, 21:50
Geplaatst door freya
Over de kern van de zaak verschillen wij grondig van mening, vandaar dat ik daar steeds weer mijn mening over zal geven hier. De rest is bijzaak en wordt door zionisten vooral gebruikt om aandacht af te leiden van gerechtigde kritiek op hun geliefde Israel.


Volgens mij luister je zo graag naar jezelf dat je niet eens weet wat mijn mening is.

Simon

freya
27-11-03, 21:54
Geplaatst door Simon
Volgens mij luister je zo graag naar jezelf dat je niet eens weet wat mijn mening is.

Simon

Misschien ben jij wel steeds zo bezig met mij tegen te spreken, dat jouw mening helemaal niet duidelijk wordt. :moe:


Wou je zeggen dat jij net als ik tegen Israel in de huidige vorm bent?

Simon
27-11-03, 22:12
Geplaatst door freya

Wou je zeggen dat jij net als ik tegen Israel in de huidige vorm bent?

Ik ben voor een oplossing waarin alle inwoners van dat gebied (palestijnen en israeliers) gelijke burgerrechten krijgen. Eigenlijk de oplossing die in Zuid Afrika gekozen is na afschaffing van de apartheid. Dat was het standpunt van Edward Saïd en dat is het standpunt van de AEL. En het is dus ook het standpunt van mij. Maar dat heb ik hier zal zo vaak verkondigd.

Simon

freya
27-11-03, 22:23
Geplaatst door Simon
Ik ben voor een oplossing waarin alle inwoners van dat gebied (palestijnen en israeliers) gelijke burgerrechten krijgen. Eigenlijk de oplossing die in Zuid Afrika gekozen is na afschaffing van de apartheid. Dat was het standpunt van Edward Saïd en dat is het standpunt van de AEL. En het is dus ook het standpunt van mij. Maar dat heb ik hier zal zo vaak verkondigd.

Simon

Dat was dan waarschijnlijk voor mijn tijd :vreemd:

Heb dat niet uit jouw posts van de laatste tijd kunnen halen :verrassin


Ontmanteling van de zionistische entiteit :lole:

Zijn we het toch over iets eens :D

Simon
27-11-03, 22:32
Geplaatst door freya
Dat was dan waarschijnlijk voor mijn tijd :vreemd:

Heb dat niet uit jouw posts van de laatste tijd kunnen halen :verrassin


Ontmanteling van de zionistische entiteit :lole:

Zijn we het toch over iets eens :D

Ja ik zal het alleen nooit in jouw termen formuleren. Het gaat er niet zozeer om wat je "ontmanteld" (hetgeen al snel verstaan wordt als 'vernietigen') maar om hetgeen je wil 'opbouwen'. En dat is een staat waarin Israeliers en Palestijnen dezelfde rechten hebben. Op het ogenblik is zelfs de wetgeving in Israel racistisch.

Simon