PDA

Bekijk Volledige Versie : oud worden in Nederland

frank van gemert
28-11-03, 10:25
Oud worden in Nederland

Mijn ouders zijn op leeftijd, in de tachtig. Toch wonen zij nog steeds in het huis waarin mijn broers, zus en ik zijn opgegroeid. Het is nu misschien te groot voor ze, maar ze weten goed de weg in de buurt en ze zijn gehecht aan de tuin. Zij hebben hun eigen hobby’s en sociale contacten. Niet alleen zijn mijn beide ouders nog in leven en actief, ze zijn ook allebei gezond. Zij kunnen zichzelf nog goed verzorgen. Dat is een groot geluk, want veel mensen bereiken deze leeftijd niet en vaak komt ouderdom met (ernstige) gebreken.

Het kan haast niet anders of ook mijn ouders zullen behoeftig worden voordat ze uiteindelijk doodgaan. Wat moet ik en mijn broers en zus doen om hun levensavond zo prettig mogelijk te maken? Wij hebben daarover gesproken en mijn ouders hebben gezegd zo lang mogelijk zelfstandig te willen blijven wonen. Wat er later gaat gebeuren schuiven we deels voor ons uit.

Ook de Marokkaanse migranten van het eerste uur bereiken een gevorderde leeftijd en ook voor hen werpen zich vragen op over de oude dag. De eerste generatie staat opnieuw in de voorhoede, want zij zullen als eersten uitvinden wat het betekent om oud te worden als Marokkaan in Nederland. Voor velen roept het verblijf in Nederland gemengde gevoelens op, want sinds hun aankomst hebben zij geleefd met het idee terug te keren. Lange vakanties in het zelf gebouwde huis in de Rif blijken echter het maximaal haalbare, want kinderen zien hun toekomst in Nederland en ouders willen bij hen in de buurt blijven.

Daarnaast is er de Nederlandse medische zorg en sociale zekerheid die zij hoger aanslaan dan de Marokkaanse tegenhangers. Zodoende worden steeds meer Marokkaanse gezinnen geconfronteerd met het feit dat ouderen blijven en een nieuwe plaats in Nederland moeten vinden.
In de Utrechtse wijk Lombok heeft ruim een jaar geleden een aantal gesprekken plaats gevonden over dit thema. Marokkaanse jongeren, jonge ouders en ouderen zijn separaat in kleine groepjes aan het woord gelaten, ook mannen en vrouwen apart. De traditionele oplossing is dat ouderen worden opgenomen in het gezin van een van de kinderen, meestal dat van de oudste zoon. Een probleem is echter dat huishoudens in Nederland minder ruimte ter beschikking hebben en dat vaak man en vrouw werk hebben en dus niet voortdurend zorg kunnen bieden. Het was opvallend dat juist de ouderen deze praktische zaken heel scherp in het oog hadden, terwijl de jongeren ervan uitgingen dat de traditie in stand zou blijven.

Als de ouderen het bij het rechte eind hebben, betekent dit dat er voorzieningen zullen moeten komen om de Marokkaanse senioren op te vangen en de zorg te kunnen bieden die ze nodig hebben. Dat gaat niet vanzelf en om tot passende oplossingen te komen moet hierover worden gesproken. In Marokkaanse gezinnen blijkt dat weinig of niet te gebeuren, zo werd althans duidelijk in Lombok. Natuurlijk, het is een beladen onderwerp en daarom wil men er liever niet mee te maken hebben. Dat neemt niet weg dat het beter is te kiezen voor realisme dan door de realiteit te worden overvallen.

Frank van Gemert

shema23
09-12-03, 13:02
ik ben het helemaal met je eens ,want het klopt dat er niet over gepraat word met de ouderen wat hun zelf graag zouden willen! want net zoals je zegt er word bij de jongeren van uit gegaan dat ze uiteindelijk bij hun zullen komen wonen! maar dat is niet meer zo gewoon zoals dat vroeger was want ja , ik kan het me niet vorstellen dat ik mijn schoonvader zou moeten verzorgen vooral niet als ik zelf 3 kinderen heb rondlopen en part-time erbij werk en ook nog een huis schoon moet houden! begrijp me niet verkeerd ,ik ben heel gek met mijn schoonvader ,maar om hem 24-7 te moeten verzorgen is te veel denk ik ! en ik denk en ik weet dat ik niet de enigste ben die er zo over denkt!maar ja waar moeten onze islamitische ouderen anders heen zodra zij hulpbehoevend worden , daar zouden dan islamitische verzorgingstehuizen voor moeten komen ,en ik weet dat dat vroeger al eens voorgestelt is aan het kabinet ,maar uiteindelijk weer in de zo overvolle pot gestopt met andere ideen waar onze gemeenschap beter van zou kunnen worden! Dus zolang er niet zo;n instantie komt dan zie ik het somber in voor de ouderen voor zowel de jongeren !