PDA

Bekijk Volledige Versie : Sommige allochtonen hoeven nooit nederlands te leren. Hypocrieten !



Zwarte Schaap
28-11-03, 12:45
Bij de NAM is het voortaan: Ho, ho, English please

Bert Bontsema

assen - Engels is bij de Nederlandse Aardolie Maatschappij in Assen voortaan de officiële voertaal.
Documenten en verslagen worden in het Engels opgesteld. Er wordt in het Engels vergaderd als er een niet- Nederlander bij is. "Alleen al uit oogpunt van beleefdheid gebeurt dat. Engels werd altijd al veel bij ons gesproken. Dat gebruik is nu geformaliseerd", zegt woordvoerder Reinier Treur.

Engels als voertaal is praktisch voor de NAM. Het bedrijf heeft medewerkers uit veertig landen in dienst en doet veel zaken met buitenlanders. Medewerkers die hun Engels willen oppoetsen kunnen op cursus.

Op de werkvloer mogen Nederlanders met elkaar hun moerstaal blijven spreken. En die N in de bedrijfsnaam wordt in ere gehouden. Treur: "We gaan de telefoon heus niet opnemen met Good morning, this is the Dutch Oil Company."

Bron: Dagblad van het Noorden 28/11/03

Mark
28-11-03, 12:47
Dat is bij mijn bedrijf al jaren zo :rolleyes:

Donna
28-11-03, 12:53
Bij mij ook. En dat is nooit formeel besloten door de bedrijfsleiding ofzo, dat is gewoon zo gegroeid. Er werken veel Amerikanen en Aussies bij mij, als er een van hen bij een bespreking zit is de voertaal automatisch Engels.

nefertiti
28-11-03, 13:17
Ik neem aan dat niet-engelstaligen bij die firma totaal niet in aanmerking komen voor een job op niveau?

Wordt het geen tijd om aan die DISCRIMINATIE een einde te maken?

Hop hop! klacht indienen bij het anti-racisme ding!

Alcatraz
28-11-03, 13:26
Geplaatst door nefertiti
Ik neem aan dat niet-engelstaligen bij die firma totaal niet in aanmerking komen voor een job op niveau?

Wordt het geen tijd om aan die DISCRIMINATIE een einde te maken?

Hop hop! klacht indienen bij het anti-racisme ding!

Jij maakt je ergens druk over, heb ik gelijk......? :roken:

Mark
28-11-03, 13:27
Geplaatst door nefertiti
Ik neem aan dat niet-engelstaligen bij die firma totaal niet in aanmerking komen voor een job op niveau?

Wordt het geen tijd om aan die DISCRIMINATIE een einde te maken?

Hop hop! klacht indienen bij het anti-racisme ding!

niet-universitair opgeleiden mogen ook niet komen solliciteren, discriminatie :)

freya
28-11-03, 13:29
Geplaatst door Alcatraz
Jij maakt je ergens druk over, heb ik gelijk......? :roken:

:haha:

nefertiti
28-11-03, 16:41
Geplaatst door Alcatraz
Jij maakt je ergens druk over, heb ik gelijk......? :roken:

Wie? Ik?

Ik HEB zo'n job bij een multinational! Ik spreek nl. Engels zie je.

lennart
28-11-03, 16:44
Nog ff en Engels is onze eerste taal :(

Dutchguy
28-11-03, 16:54
Heb bij een Nederlandse tak van een Amerikaans bedrijf gewerkt. Mooi dus dat werkelijk alles in het engels gaat. Aangezien de globalisering nog wel ff door zal zetten moeten we er maar aan wennen ben ik bang.

nefertiti
28-11-03, 17:22
In België is het in elk geval zo dat elke officiele mededeling aan het personeel in het Nederlandstalige landsgedeelte, VERPLICHT in het Nederlands moet gesteld worden.

Tevens was het zo dat voor verslagen binnen in het bedrijf, vb. opdrachten aan fabriekspersoneel VERPLICHT in het Nederlands moesten gebeuren.
Dus zelfs indien de manager Engelstalig is, moesten deze verslagen naar het Nederlands worden vertaald.

De onderlinge voertaal is natuurlijk ook het Nederlands, tenzij er inderdaad anderstalige mensen aanwezig zijn (vb. ook franstaligen): dan wordt automatisch overgeschakeld op het Engels.

In een wereldwijde firma lijkt me zoiets de beste oplossing. Zoals gewoonlijk sputteren de Fransen (Frankrijk dus) weer tegen en slagen ze erin om wereldwijde documenten enkel in het Frans te publiceren, met het nodige vertaalwerk als gevolg.

lennart
28-11-03, 19:13
Frankrijk is tenminste trots op de eigen taal :duim:

Alcatraz
28-11-03, 19:20
Geplaatst door nefertiti
Wie? Ik?

Ik HEB zo'n job bij een multinational! Ik spreek nl. Engels zie je.

leuk voor je :tik:

wat heeft dat te maken met de opmerking over discriminatie

nefertiti
29-11-03, 07:23
nou sommige mensen roepen toch heel erg hard DISCRIMINATIE als ze ergens niet worden aangenomen, terwijl het meestal zo is dat ze gewoon niet voldoende talenkennis hebben!

freya
29-11-03, 10:48
Geplaatst door nefertiti
nou sommige mensen roepen toch heel erg hard DISCRIMINATIE als ze ergens niet worden aangenomen, terwijl het meestal zo is dat ze gewoon niet voldoende talenkennis hebben!

bron?

nefertiti
29-11-03, 10:50
Geplaatst door freya
bron? :maf2: :maf2: :maf2: :maf2:

sorry ik wist niet dat het probleem van "discriminatie" ondertussen al opgelost was! :tover:

~Panthera~
29-11-03, 10:51
English ?? :schok: OK...can we cut the crap then ?
By order of Her Majesty, we are ALL obligated to talk English from now on. :D
Lets rolllllllllll ! :D

Mark
29-11-03, 11:46
Geplaatst door ~Panthera~
English ?? :schok: OK...can we cut the crap then ?
By order of Her Majesty, we are ALL obligated to talk English from now on. :D
Lets rolllllllllll ! :D

yes.

~Panthera~
29-11-03, 11:48
Geplaatst door Mark
yes.
----------------------


Nice.