PDA

Bekijk Volledige Versie : Karin Spaink over het MDI



beheer
28-11-03, 15:36
De journaliste Karin Spaink publiceert vandaag in "Netkwesties" op www.netkwesties.nl het volgende artikel.


'Een vieze modderpoel'
Ronald Eissens en het Meldpunt Discriminatie Internet


Een paar weken geleden stuitte ik op een ingezonden brief in Het Parool waarin bestuurslid Dick Sipkes van Maroc.nl <http://www.maroc.nl> zich bekloeg over de werkwijze van het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI <http://www.meldpunt.nl>). Lange tijd verwijderde Maroc.nl berichten waarover het MDI klachten had ontvangen: het MDI stuurde de klachten aan Maroc.nl door, Maroc.nl deed er wat aan. Men betitelde de samenwerking over en weer als 'prettig'. Tevens had Maroc.nl een eigen klachtenprocedure. In de zomermaanden van 2002 liep het mis: de bestuursleden waren op vakantie en hadden - erg dom, erkenden ze later ootmoedig - geen vervangende moderators aangesteld. Een discussie tussen buurtende bezoekers van Joods.nl en een vaste Maroc.nl bezoeker liep uit de hand; MDI kreeg vervolgens een serie klachten van (vermoedelijk) de buurtende bezoekers op haar bureau gedeponeerd. Na de vakantie greep het bestuur van Maroc.nl rap in en de rust keerde weer.
Ogenschijnlijk, tenminste. Maroc.nl maakte een afspraak met het MDI om te bezien hoe ze dergelijke escalerende ruzies voortaan konden bezweren. Het MDI zegde die afspraak op het laatste moment af en weigerde een nieuw gesprek, die opstelling later schriftelijk motiverend met de denigrerende opmerking ' wij organiseren geen praatgroepjes bij een kopje thee'. (Een nogal bevreemdende kwalificatie voor een instantie die volgens haar eigen site veel aan voorlichting wil doen.) Kort daarna hoorde Maroc.nl via de pers dat het MDI 'het helemaal gehad heeft met die site' en aangifte bij het Openbaar Ministerie tegen Maroc.nl had gedaan. MDI-directeur Ronald Eissens meldde voorts publiekelijk dat Maroc.nl niets dan 'een vieze modderpoel' was. Maroc.nl had geen idee tegen welke berichten op haar forum de aangifte zich richtte, en het MDI wilde daar geen helderheid over verschaffen. Maroc.nl heeft ruim een jaar later nog niets van het OM gehoord.
Maroc.nl heeft een paar keer geprobeerd haar versie van het gebeurde in de publiciteit te krijgen, maar dat mislukte schromelijk. Kranten herhalen telkenmale het verhaal van het MDI als zou Maroc.nl een beerput zijn tegen wie aangifte loopt, zonder wederhoor bij Maroc.nl te vragen. Maroc.nl heeft uiteindelijk besloten een klacht bij de Raad voor Journalistiek neer te leggen, gericht tegen Het Parool, dat de beschuldigingen van het MDI zonder enige controle herpubliceerde.

Dat verhaal kwam me bekend voor. Vreselijk bekend. In april 2003 speelde zich iets dergelijks af tussen Indymedia.nl en het MDI. Indymedia.nl werkt via open publishing: iedereen kan er iets schrijven en dat wordt zonder meer gepubliceerd. Als de redactie wordt geattendeerd op stukken die over de schreef gaan, verhuizen ze die naar de bittenbak. In de herfst en winter van 2002 liepen de emoties op Indymedia.nl steeds hoger op: de opkomst van Fortuyn werd er met argwaan gadegeslagen, en er kwamen nogal wat rechtse lummels een potje stoken op de fora van Indymedia. Het MDI meldde Indymeda geregeld dat er een klacht over een anti-semitische of racistische bijdrage was binnengekomen, Indymedia verhuisde zo'n bericht dan gewoonlijk naar de afvalbak.
In de lente van 2003 stokte de communicatie plots. Vlak daarna verscheen er een groot artikel in de Volkskrant waarin MDI-directeur Ronald Eissens zich bij monde van een Volkskrant-redacteur bekloeg over Indymedia, dat hij 'één groot urinoir' noemde. De kop van het paginagrote stuk: 'Anti-semitische walm' <http://www.joods.nl/rubrieken/artikel?nr=2639>. Eissens beweerde in dat artikel onder meer: 'Het linkse web Indymedia.nl plaatst geregeld anti-semitische teksten en weigert ze te verwijderen.' Dat laatste was aantoonbaar niet waar: Indymedia had eerder, na overleg met het MDI, juist wél anti-semitische berichten verwijderd. (Dat Indymedia.nl zulke stukken zelf niet plaatst maar de bezoekers dat doen, is een verschil dat Eissens helemaal uit het oog verloor.) Eissens deelde de Volkskrant mee dat het MDI aangifte tegen Indymedia.nl had gedaan, en gaf en passant Maroc.nl nog een veeg uit de pan door die site 'een rotte appel' te noemen. De Volkskrant vroeg Indymedia.nl niet naar haar versie van het verhaal maar slikte de wwergave van Eissens voor zoete koek. En Eissens weigerde Indymedia in te lichten over welke berichten die aangifte precies handelde. (Ook Indymedia.nl heeft bij mijn weten nadien niets van het OM gehoord.)

Wat is dat MDI eigenlijk? Op hun site word je niets wijzer. Er staat uitgebreid uitgelegd hoe ze te werk gaan (en tussen neus en lippen staat dat ze door de overheid worden gesubsidieerd, plus de wat cryptische mededeling dat ze hun inkomsten aanvullen door de 'verkoop van producten (website design en onderhoud)' - hoe nu, een meldpunt tegen discriminatie dat websites zit te bouwen?), maar daarmee houdt het op.
Wie werken er bij het MDI, wie zitten er in het bestuur? Hoeveel meldingen van discriminatie krijgen ze jaarlijks binnen en hoeveel daarvan betitelen zijzelf daarvan als terecht? Wat beschouwen ze precies als discriminatie? (Gaat het alleen om anti-semitisme of ook om moslimhaat? Vallen homofobe uitspraken volgens het MDI onder discriminatie?) Hoe vaak slagen ze erin de beheerders van webfora te overtuigen dat ze specifieke berichten beter kunnen verwijderen? Hoe vaak hebben ze aangifte gedaan? Hoe vaak leidde zo'n aangifte metterdaad tot een veroordeling? Hoe effectief is het MDI?
Allemaal niets over te vinden. Het laatste jaarverslag dateert van 1999, en cijfers van na die tijd zijn nergens te vinden. Ze lijken er wel te zijn: het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI <http://www.cidi.nl>) verwijst in haar eigen rapportage, lopend tot mei van dit jaar <http://www.cidi.nl/dossiers/an/rapport2002.html>, immers naar cijfers van het MDI over 2001 en 2002, maar het MDI verschaft deze rapportages niet aan de bezoekers van haar eigen site. Een bestuurslid van Maroc.nl vertelde me dat hij herhaaldelijk om het laatste jaarrapport van het MDI heeft gevraagd, maar het simpelweg niet van ze krijgt. Waarom staan zulke cijfers niet on-line? Is het MDI, als gesubsidieerde instantie, niet gehouden zo breed mogelijk inzage te geven in haar werkzaamheden? Waarom is Eissens in hemelsnaam zo idioot stil over de goede werken die hij verricht, behalve als hij met overtrokken beschuldigingen kan uitpakken in een krant?

Karin Spaink
Netkwesties, 29 november 2003

sadeeQ
28-11-03, 17:19
http://www.politiekincorrect.com/images/stockholm8.jpg

Ronald Eissens (1963) is een buitengewoon actief baasje in het professionele, gesubsidieerde "anti"-racisme wereldje. Hij is de man achter een keur van websites van de multiculti-lobby, zoals www.icare.to, www.auschwitz.nl, meldpunt.nl, kafka.nl, magenta.nl enz enz.
Een uitspraak in een interview van de Volkskrant: 'Mensen hebben steeds meer het idee dat je op Internet alles mag en kan zeggen' (Volkskrant, 19-06-99)

Rechtzaak om domeinnaam
Het kort geding was aangespannen n.a.v. het feit dat Eissens de domeinnaam ariel.nl bezet hield, terwijl wasmiddelen-multinational Procter & Gamble daar plannen mee had.

uit de nutulen van de rechtszitting:
Medio juli 1999 heeft Eissens alle pagina's van zijn website verwijderd. Vervolgens was op de site enige tijd de tekst te lezen: "No homepage here, I got bored with it. So sue me, huh :P". Sinds september 1999 staat er op de homepage van Eissens alleen een plaatje van een luipaard met de mededeling "Ari's home is under re-rereconstruction. Eissens gebruikt het Internet-emoticon :P als gulle lach, niet als uitgestoken tong, zoals Procter beweert. Ariel is een joodse naam die in het Hebreeuws "leeuw van god" betekent. Eissens is zelf van joodse afkomst en de leeuw is een van zijn lievelingsdieren.

Sappig detail is dat Eissens tijdens de zitting heeft verzwegen dat hij in de klachtencommissie van de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) zit en zich daarmee schuldig maakte aan belangenverstrengeling. Eissens won daardoor het kort geding dat multinational Procter & Gamble tegen hem had aangespannen om de door Eissens geclaimde domeinnaam www.ariel.nl te verkrijgen. Aangezien deze domeinnaam heden toch in het bezit is van Procter & Gamble, wordt vermoed dat Ronald Eissens hier heel veel geld voor heeft gevangen.

Nieuw Israelisch Weekblad
Meneer Eissens is tevens co-auteur van het Nieuw Israelietisch Weekblad. informatie over het weekblad: Het Nieuw Israelietisch Weekblad, opgericht 4 augustus 1865, is het oudste nieuws-opinieblad in Nederland. Het beoogt informatie te verschaffen aan en de spreekbuis te zijn van de joodse gemeenschap. Het NIW wordt uitgegeven door de Stichting Nieuw Israelietisch Weekblad.
http://www.xs4all.nl/~niw/

nieuwenationalepartij.nl
Deze domeinnaam stond geregistreerd op naam van Ronald Eissens. De enige reden om deze domeinnaam te registreren was om te voorkomen dat de Nieuwe Nationale Partij deze Nederlandse domeinnaam, waar ze overigens recht op hebben, konden registreren. Op het moment van schrijven is de domeinnaam weer vrij.

Anti-racisme conferentie in Durban SA
Klik hier voor een foto-impressie van een snoepreisje naar Z.A. dat hij in ‘97 maakte, samen met zijn vriendin Suzette Bronkhorst plus hun 2 kinderen. Ronald Eissens is de man met de baard en het ziekenfondsbrilletje, Suzette Bronkhorst de dame met het zwart geverfde haar en "anti"-racisme T-shirt in "ban de bom"-stijl.

Eissens beticht van racisme
Meindert Fennema, politicoloog aan de universiteit van Amsterdam en auteur van verschillende gezaghebbende boeken op het terrein van racisme, heeft op maandag 21 augustus 1995, op een antiracistische bijeenkomst op de Dam te Amsterdam, verklaard dat een uitspraak van Ronald Eissens, bestuurslid van de stichting Magenta, ondubbelzinnig racistisch is. De gewraakte uitsprrak was: `Het Duitse volk is het meest efficient-moorddadige ter wereld'. Eissens deed deze uitsprrak in de internet-nieuwsgroep dds.multcult, alwaar een discussie gaande is over racisme en vrijheid van meningsuiting. Dezelfde Eissens heeft onlangs een deelnemer aan die discussie, Rinus V. uit Rotterdam, aangegeven bij de hoofdstedelijke politie wegens een -in de ogen van Eissens- ontoelaatbare racistische uiting tijdens het electronische debat.

Adresgegevens
Hij woont (vermoedelijk) in het MDI-pand te Amsterdam. z'n email adressen zijn [email protected] en [email protected] . [mod.] schuilnamen in nieuwsgroepen op het internet zijn voor zover bekend Zeester, Ariel, the Lion en Ariel2.

siempiel
28-11-03, 19:11
De bovenstaande tekst is gehaald van de persoonlijk website van "onderzoeker" peter siebelt. Zie voor meer informatie over Siebelt: http://www.evel.nl/pandora/10oudpapier.htm

De informatie hierboven is geenszins dan ook te bestempelen als waardevol. Wellicht dat een en ander klopt, maar je weet niet wat wel en wat niet. Siebelt is niet te vertrouwen en hij controleert zijn bronnen slecht. Het ontsiert het originele bericht.

sadeeQ
28-11-03, 20:22
Geplaatst door Simon
Nou je kan zo bij de Story of de Privé gaan werken !

omdat........

Simon
28-11-03, 20:46
Geplaatst door sadeeQ
omdat........

Nou ik ben het wel met siempiel eens dat dat artikel wel erg matig is vergeleken met het verhaal van Karin Spaink.

sadeeQ
28-11-03, 21:04
Geplaatst door Simon
Nou ik ben het wel met siempiel eens dat dat artikel wel erg matig is vergeleken met het verhaal van Karin Spaink.

De verhalen die de heer Eissens ophangt zijn nog matiger en vaager,maar daar hoor ik je niet over :jammer:

Simon
28-11-03, 21:12
Geplaatst door sadeeQ
De verhalen die de heer Eissens ophangt zijn nog matiger en vaager,maar daar hoor ik je niet over :jammer:

Nou als auteur ken ik hem niet. Verder is het voor een Forum nooit leuk door het MDI op de vingers getikt te worden dus het is logisch dat men dan de boodschapper aanvalt: "wat ........ WIJ anti-semitisch?".

Karin Spaink stipt wel wat goede punten aan. Ik vind wel dat het MDI meer openheid mag betrachten en meer verantwoording mag afleggen over het beleid dat gevoerd wordt en de resultaten die geboekt worden.

Simon

sadeeQ
28-11-03, 21:23
ik vind het een trieste en zielige geval.zo een subsidie-zuiger kan beter wat nuttigs gaan doen dan i.p.v als een debiele idioot op te duiken overal waar het woordje jood valt :moe:

gediea
28-11-03, 23:22
Hierboven is door sadeeQ een heel verhaal gepost over ene Ronald van het MDI. Siempiel zegt dat dat verhaal met een flinke korrel zout genomen moet worden, omdat het uit de koker zou komen van Peter Siebelt, een notoire rechtse leugenachtige klootzak. Het klopt dat Siebelt een rechtse anti-islamitische en anti-linkse klootzak is, maar het verhaal dat sadeeQ post is direct en letterlijk afkomstig van de fascistische site www.antifa.nl. Deze site keert zich tegen alle linkse elementen en ******t volop op de islam. De fascisten van www.antifa.nl hebben een hekel aan het MDI, omdat het MDI hen continu het vuur aan de schenen legt.

Ik vind het triest dat de post van sadeeQ hier mag blijven staan. Hiermee laadt Maroc.nl de verdenking op zich om hand in hand met fascisten te strijden tegen een organisatie als het MDI. Mijn advies is dan ook: haal die posting weg.

gediea
28-11-03, 23:28
Spaink slaat de plank geheel mis door te stellen dat het MDI geen openheid van zaken geeft en zegt dat het MDI geen jaarverslagen publiceert. Als Spaink iets beter had opgelet, had ze de antwoorden op haar vragen kunnen vinden op:

http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf

T.A.F.K.A.Z
28-11-03, 23:56
Ik zie dat Victory in ieder geval maroc.nl heeft vertegenwoordigd in dat jaarverslag. Wat een reclame!


maroc.nl koploper met 236 gemelde uitingen!

sadeeQ
29-11-03, 00:14
Geplaatst door gediea
Hierboven is door sadeeQ een heel verhaal gepost over ene Ronald van het MDI. Siempiel zegt dat dat verhaal met een flinke korrel zout genomen moet worden, omdat het uit de koker zou komen van Peter Siebelt, een notoire rechtse leugenachtige klootzak. Het klopt dat Siebelt een rechtse anti-islamitische en anti-linkse klootzak is, maar het verhaal dat sadeeQ post is direct en letterlijk afkomstig van de fascistische site www.antifa.nl. Deze site keert zich tegen alle linkse elementen en ******t volop op de islam. De fascisten van www.antifa.nl hebben een hekel aan het MDI, omdat het MDI hen continu het vuur aan de schenen legt.

Ik vind het triest dat de post van sadeeQ hier mag blijven staan. Hiermee laadt Maroc.nl de verdenking op zich om hand in hand met fascisten te strijden tegen een organisatie als het MDI. Mijn advies is dan ook: haal die posting weg.

:loens: Waar maak je je druk om ventje? kom op vertel het aan papa sadeeQ :)

sadeeQ
29-11-03, 00:16
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik zie dat Victory in ieder geval maroc.nl heeft vertegenwoordigd in dat jaarverslag. Wat een reclame!

Victory rules :fpetaf:



maroc.nl koploper met 236 gemelde uitingen!
Tja hoe zou dat nou komen.denk door de hoog zionistische gehalte,schop die zionisten weg zou ik zeggen

Simon
29-11-03, 00:44
Geplaatst door gediea
Spaink slaat de plank geheel mis door te stellen dat het MDI geen openheid van zaken geeft en zegt dat het MDI geen jaarverslagen publiceert. Als Spaink iets beter had opgelet, had ze de antwoorden op haar vragen kunnen vinden op:

http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf

o sorry, ik ben haar verhaal niet gaan checken want nam wel aan dat ze dat zelf goed doet voordat ze zoiets publiceert. :verdriet:

Simon
29-11-03, 00:45
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z

maroc.nl koploper met 236 gemelde uitingen!

Oh ik ben dus niet de enige ...

Ron Haleber
29-11-03, 07:36
N.a.v zijn oproep tot herdenking van de Kristall-nacht heb ik kort geleden op deze site twee topics geopend over de acties van Magenta (MDI) voorzitter Mellouki Cadat, tevens Groen Links deelraadslid in A'dam Zeeburg en voorheen vice-voorzitter (naast Abdou Menebhi als voorzitter) van 'Nederland bekent kleur'.

Ik bekritiseerde o.m. het artikel dat hij met Ronald Eissens schreef in het NIW met beschuldigingen aan het adres van Menebhi en hun verslag n.a.v. de VN-conferentie in Durban. Deze artikelen dienden voor Cadat als rechtvaardiging voor bovenstaande oproep om te demonstreren tegen het "groeiend nieuwe antisemitisme".

Op grond van mijn analyses noemde ik hem de "allochtone zionist" van Groen Links.

Mijn artikel werd tegelijkertijd met instemming opgenomen door de sites www.zeeburgnieuws.nl van Martin van Etten en daarnaast door www.indischebuurt.nl van Rogier Schravendeel.

Ook op herhaald persoonlijk verzoek van deze laatste webmasters leverde Cadat geen enkel weerwoord... Ook mij zond hij geen antwoord, maar hij verwijderde wel de vraag die ik hem erover stelde op zijn eigen weblog...


Ron.

freya
29-11-03, 10:20
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik zie dat Victory in ieder geval maroc.nl heeft vertegenwoordigd in dat jaarverslag. Wat een reclame!


maroc.nl koploper met 236 gemelde uitingen!

Wat ik me nu afvraag is: hoe is het gegaan met die melding van de post van Victory?

Deze is nu niet meer terug te vinden en is dus verwijderd.
Hoelang heeft het er gestaan?

En hoeveel tijd is redelijk om beheer te geven zoiets te ontdekken en te verwijderen? Zijn daar richtlijnen voor?

In dat topic waren nogal wat zionisten aktief, hebben die meteen bij het MDI gemeld, of eerst bij beheer? Is daar een log van?

En zo nog wat vraagjes :strik:

gediea
29-11-03, 10:33
"Waar maak je je druk om ventje? kom op vertel het aan papa sadeeQ"

SadeeQ, je reactie geeft aan dat je een puberale schreeuwlelijk bent. Ik vind het walgelijk van je dat jij je hand er niet voor om draait om samen met neo-nazi's te strijden tegen joden.

sadeeQ
29-11-03, 10:59
Geplaatst door gediea
"Waar maak je je druk om ventje? kom op vertel het aan papa sadeeQ"

SadeeQ, je reactie geeft aan dat je een puberale schreeuwlelijk bent. Ik vind het walgelijk van je dat jij je hand er niet voor om draait om samen met neo-nazi's te strijden tegen joden.

:haha: :haha:

je hebt zeker de berichten van de samenwerking tussen de joden en extreem rechts niet gevolgd zeker?

moet ik een paar artikels voor je plakken? :hihi: :hihi:

siempiel
29-11-03, 11:20
Geplaatst door gediea
Spaink slaat de plank geheel mis door te stellen dat het MDI geen openheid van zaken geeft en zegt dat het MDI geen jaarverslagen publiceert. Als Spaink iets beter had opgelet, had ze de antwoorden op haar vragen kunnen vinden op:

http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf

Hier is al over gediscuzeurd op http://indymedia.nl En het blijkt dat het jaarverslag pas kort geleden op de website is geplaatst. In het verhaal van Spaink, wordt melding gemaakt van in ieder geval twee mensen (Spaink en iemand van Maroc.nl) die verzocht hebben het jaarverslag in handen te krijgen. Dat zij het jaarverslag niet gevonden of gekregen hebben, zullen ze daarbij heus niet verzinnen. Daarnaast wijst de cache van google uit, dat het nieuwe jaarverslag pas sinds kort online is.

Lees meer hierover: http://www.indymedia.nl/nl/2003/11/15747.shtml

Mark
29-11-03, 11:23
Moet ik die blauwe ogen - bruine ogen experimenten weer opduiken die zoveel schade hebben aangericht :hihi:

Weest gerust, jullie zijn ALLEMAAL doorgedraaide fanatiekelingen :)

nl-x
29-11-03, 12:03
Geplaatst door gediea
Spaink slaat de plank geheel mis door te stellen dat het MDI geen openheid van zaken geeft en zegt dat het MDI geen jaarverslagen publiceert. Als Spaink iets beter had opgelet, had ze de antwoorden op haar vragen kunnen vinden op:

http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf
Lul niet. Deze url staat nergens op www.meldpunt.nl en is nergens verkrijgbaar. Je moet een verzoek indienen, en als zij dan reageren, zouden ze je deze url kunnen geven.

Ook ik heb als maroc.nl-ler deze verslag opgevraagd. Mijn verzoek werd gewoon meerdere malen genegeerd.

Pas toen ik onder een andere naam, e-mail en op basis van 'mijn studie', had aangevraagd, kreeg ik plots een reactie op mn mail, met een url.


nlx

TonH
29-11-03, 12:09
Geplaatst door nl-x
Deze url staat nergens op www.meldpunt.nl en is nergens verkrijgbaar.

Deze url STOND nergens op... Nu wel op http://www.meldpunt.nl/index.php3?link=download

Zouenzemeeleze?

nl-x
29-11-03, 12:14
Geplaatst door TonH
Deze url STOND nergens op... Nu wel op http://www.meldpunt.nl/index.php3?link=download

Zouenzemeeleze?

Smerig hoor van die hufters... Ik heb namelijk begin deze maand pas mijn exemplaar kunnen bemachtigen. En toen nog wist ik ZEKER dat ie daar niet op stond.

nl-x
29-11-03, 12:23
Sterker nog... Hier is de url waar ik m toen moest downloaden:
http://www.inach.net/index.php3?link=download

Best vreemd he, hoe een overheids-subsidie-instelling haar jaarverslag niet op haar eigen site draait(/de), maar mensen deze op aanvraag pas op een andere (internationale) site moest plukken?

Nederland betaalt hen om die dingen te onderzoeken... Daarna krijgen de Nederlanders het niet te zien, maar gaat het internationaal bij de INACH (waar Eissens ook erg aanwezig is).


nlx

ps. De versie die ik toen kreeg was zelfs compleet in het engels. Zelfs de post van Victory werd (zonder dat te vermelden) in het Engels vertaald.

Dank je wel, Nederland!

Mark
29-11-03, 12:32
Ik zag net voor het eerst die grap over die hangplek voor marokkaanse jongeren :haha:

Trouwens, de layout van die opmerking van vic klopt toch niet??

nl-x
29-11-03, 12:42
Ik heb trouwens doorgevraagd destijds. Er bestond volgens hen geen link naar een jaarverslag voor 2001. Echter heb ik wel cijfers mogen krijgen daarover. Misschien interessant. Wil iemand dit doen toekomen bij Indymedia, ik ken het daar niet.


PS. Meldpunt lijkt nu het verslag van '99 weg te hebben gehaald. Heeft iemand die nog? Kan je die even posten?


Cijfers 2001:
WTC ramp gerelateerd antisemitisme: 10
WTC ramp gerelateerd discriminatie van Moslims: 54



1. 2001 in numbers

Primary activities
Reports
Number of reports
Number of reported expressions 1081

Categories of reported expressions
Racism 507
Anti-Semitism 184
Anti-Semitism related to the WTC disaster 10
Anti-Semitism related to Intifada 3
Holocaust denial 33
Sexual preference 39
Religion, Islam 71
Religion, Christianity or other 2
Discrimination of Muslims related to WTC disaster 54
Discrimination of asylum-seekers 48
Threats and harassment 28
Gender 17
Discrimination of indigenous Dutch people 20
Nationality 2
Disabled 6
Roma and Sinti 1
Anti-black racism 11
Child porn 29
Age 4
Other 12
Total 1081

Reports categorised by their location/ medium on the Internet

Web sites (121 of which on web forums) 465
Usenet (news groups) 75
Chatboxes (web chat) 18
IRC (Inter Relay Chat) 2
ICQ (Page & chat system) 1
e-mail and e-mail spam 46
MP3’s (sound files, via Napster, Kazaa or other P2P network) 17
Mailing lists 1
SMS/Web 6
Video (via web pages and P2P network) 3
(Online)games 3
In Real Life (as opposed to on the Internet) 51
Other 3
Total 691

Geographical location

Location in the Netherlands 520
Location abroad in Dutch 116
Location abroad in other language 49
No location found 6
Total 691

Gravity of the reports
Discrimination* 370
Offence** 73
Biased 115
Harmless 31
No longer on the Internet/already removed, therefore not verifiable 22
No location received - not verifiable 6
In Real Life discrimination, referred to ADB or complaints bureau, not checked 45
Child porn referred to complaints bureau child porn, not checked 29
Total 691
* Found punishable after assessment by the Complaints Bureau.
** Offence in the sense of the Law

Dispatched by the MDI
Requests for removal sent 360
No request nor removal sent*** 191
Added to report file 7
Report made by caller, acted as intermediary 3
Referred to Complaints bureau or anti-discrimination bureau 45
Referred to others, (Commission for equal treatment, Internet Provider, MPK etc) 66
Referred to the Police 19
Total 691
***Not illegal, extreme-right provider, located abroad, other reasons

Results
Removed 312
Not removed 48
Provider issued warning to offender after complaint by the MDI 12
Account cancelled after complaint by the MDI 9
Reported to the DA’s office in 2001 11
Other reasons for reporting to the DA’s office, (threats) 2

Complaints received from
Compaints bureau or anti-discrimination bureau 42
Other institutions 25
Individuals, companies and organisations 624
Total 691

Offenders
Individuals 565
Organisations or companies 38
Parties or organisations form the extreme-right 81
Ethnic or religious groups 7
Total 691

Miscellanious
Hatemail received 22
Threats to the MDI or MDI staff 2
Libel targeted towards MDI or MDI staff 3

Secondary activities

Information, advice following questions
Individuals 7
Police 2
Complaint bureaus or ADB’s 8
Providers 3
Schools 2
Students 12
Universities, or academic institutions in the Netherlands -
Universities, or academic institutions abroad -
University students 2
Government 1
Foreign governments -
Companies 3
Political parties -
Radio/TV stations -
Other organisations -
Total 40

nl-x
29-11-03, 12:47
Ook merkenswaardig:

Onder de download die het MDI nu dus op haar site heeft gezet staat nu dit onder.


Let op: aan deze downloads kunnen geen rechten worden ontleend. © Copyright berust bij de stichting Magenta, 1997-2003, Amsterdam. Citeren uit downloads alleen na toestemming van de stichting Magenta.

Ze denken dus gewoon voorbij aan de Nederlandse wetgeving te kunnen gaan, en mensen het citaatrecht te ontnemen. Vraagje: Waarom zou een normale overheidsgesubsidieerde instelling zoiets nou doen?

Voor de duidelijkheid: Hun toestemming is uiteraard niet nodig om te citeren.

TonH
29-11-03, 12:49
Beste nl-x

Gewoon naar http://www.indymedia.nl/nl/2003/11/15747.shtml en op 'aanvullingen' (onderaan) klikken. Een kind kan de was doen. :zwaai:

nl-x
29-11-03, 13:06
Trouwens... Hier nog wat verborgen belastinggeld:

Ik heb het volgende toch nog op gevonden op mijn harde schijf.

Zipfile bevat:
- Jaarverslag 2002 Nederlands
- Jaarverslag 2002 Engels
- Jaarverslag 1999 Nederlands
- Jaarverslag 1999 Engels
- Feiten en cijfers van voor 1999
- Cijfers 2001 zoals ik ze persoonlijk van MDI heb kunnen ontvangen

MDI.zip (http://members.ams.chello.nl/zhimdi/meldpunt/MDI.zip)

TonH
29-11-03, 16:19
Geplaatst door nl-x

'k Zie dat het gelukt is. :duim:

En ze hebben ook meteen die reactie van Theo van Gogh er weer afgehaald. :hihi:

T.A.F.K.A.Z
29-11-03, 17:27
Meldpunt over Maroc.nl en Joods.nl

Gepubliceerd op zaterdag 29 november 2003

(P7) Afgelopen week trok Karin Spaink, de meest invloedrijke publiciste over internet, de neutraliteit van het Meldpunt Discriminatie in twijfel. Directeur Ronald Eissens reageert, op ons verzoek.
In haar column op Netkwesties (http://www.netkwesties.nl/editie74/column1.php) uit Karin Spaink ernstige kritiek op het Meldpunt Discriminatie, om te concluderen:

"Waarom is Eissens in hemelsnaam zo idioot stil over de goede werken die hij verricht, behalve als hij met overtrokken beschuldigingen kan uitpakken in een krant?"

Karin Spaink heeft onder andere kritiek op de uitingen van Eissens over Maroc.nl in interviews en op de gebrekkige rapportage door het Meldpunt Discriminatie (http://www.meldpunt.nl). Op dat laatste heeft Eissens inmiddels geantwoord, zegt hij in het interview. Hij plaatste het jaarverslag over 2002 (pdf) online (http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf). Dat is een interessant verslag maar de door Spaink gevraagde verantwoording van de financiering staat er niet in.

Een gesprek over discriminatie en etniciteit is niet zo eenvoudig. Dat blijkt ook wel uit het gesprek. Dat is ook een reden dat het lang duurt. Het interview met Ronald Eissens duurt meer dan twintig minuten.
(http://streams.planet.nl/cgi-bin/reflector.cgi?source=195.121.7.100&type=wma&dir=planet&subdir=multimedia&stream=Meldpunt-RonaldEissens-20031128)

Peter Olsthoorn, P7

http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=423257/sc=13f9e2

TonH
29-11-03, 18:19
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Meldpunt over Maroc.nl en Joods.nl

Gepubliceerd op zaterdag 29 november 2003

(P7) Afgelopen week trok Karin Spaink, de meest invloedrijke publiciste over internet, de neutraliteit van het Meldpunt Discriminatie in twijfel. Directeur Ronald Eissens reageert, op ons verzoek.
In haar column op Netkwesties (http://www.netkwesties.nl/editie74/column1.php) uit Karin Spaink ernstige kritiek op het Meldpunt Discriminatie, om te concluderen:

"Waarom is Eissens in hemelsnaam zo idioot stil over de goede werken die hij verricht, behalve als hij met overtrokken beschuldigingen kan uitpakken in een krant?"

Karin Spaink heeft onder andere kritiek op de uitingen van Eissens over Maroc.nl in interviews en op de gebrekkige rapportage door het Meldpunt Discriminatie (http://www.meldpunt.nl). Op dat laatste heeft Eissens inmiddels geantwoord, zegt hij in het interview. Hij plaatste het jaarverslag over 2002 (pdf) online (http://www.meldpunt.nl/dl/mdi-jaarverslag-2002.pdf). Dat is een interessant verslag maar de door Spaink gevraagde verantwoording van de financiering staat er niet in.

Een gesprek over discriminatie en etniciteit is niet zo eenvoudig. Dat blijkt ook wel uit het gesprek. Dat is ook een reden dat het lang duurt. Het interview met Ronald Eissens duurt meer dan twintig minuten.
(http://streams.planet.nl/cgi-bin/reflector.cgi?source=195.121.7.100&type=wma&dir=planet&subdir=multimedia&stream=Meldpunt-RonaldEissens-20031128)

Peter Olsthoorn, P7

http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=423257/sc=13f9e2

Voor hen die niet als ik ruim 23 minuten van hun, toch al zo kort leven willen besteden aan het luisteren naar RE, deze highlights?:


Als we kijken wat er nu op Maroc.nl aan de hand is moeten we concluderen dat dat niet geholpen heeft.
Schokeffect. Bij Indymedia heeft het absoluut geholpen.

Wat Maroc betreft is de situatie nog steeds slecht, ja.

We publiceren absoluut verslagen. Hebben het een tijdje gedaan en zijn gestopt omdat die verslagen in allerlei vormen en verdraaid op het internet verschenen. Ik heb ze onlangs op het internet gezet.

Maroc.nl wil ons neerzetten als Jodenvrienden. Maar ik ben volkomen neutraal in hoe wij onze klachten behandelen.

Maroc heeft duidelijk niet voor ogen wat discriminatie is. We hebben ze dat een aantal keren proberen uit te leggen. Toch komen de meest afschuwlijke dingen er daar doorheen. Kijk toch eerst hoe dat gaat met het modereren.

Twee weken geleden heb ik nog met de officier van Justitie gesproken.... Er komt eerst een proces
(Kunt u niet beter een bemiddelaar vragen i.pv. het OM.) Maroc heeft een soort therapeutische sessie voorgesteld. Geen behoefte aan.

"Het zal!" :fplet:

Simon
29-11-03, 18:55
Geplaatst door nl-x
Ze denken dus gewoon voorbij aan de Nederlandse wetgeving te kunnen gaan, en mensen het citaatrecht te ontnemen. Vraagje: Waarom zou een normale overheidsgesubsidieerde instelling zoiets nou doen?

Voor de duidelijkheid: Hun toestemming is uiteraard niet nodig om te citeren.

Uiteraard mag je altijd citeren met bronvermelding!

Mark
30-11-03, 18:36
allemaal de bak in die moderators en dan neem ik het hier over :)

nl-x
30-11-03, 22:34
Geplaatst door Mark
allemaal de bak in die moderators en dan neem ik het hier over :)
Een dag voor de uitspraak maak ik je moderator... Mochten we vrijuit gaan, haal ik dat er gelijk weer af :)... anders mag je het houden :D

Mark
01-12-03, 08:28
Geplaatst door nl-x
Een dag voor de uitspraak maak ik je moderator... Mochten we vrijuit gaan, haal ik dat er gelijk weer af :)... anders mag je het houden :D

Met een rechtse autochtoon als ik als moderator kunnen ze jullie niets maken :ego:

T.A.F.K.A.Z
03-12-03, 10:17
Reactie op de column in Netkwesties van 28-11-2003
De column van Karin Spaink in Netkwesties van 28-11-2003 bevat een aantal beweringen en suggesties die onjuist zijn. Helaas heeft mevrouw Spaink niet de moeite genomen haar feiten te checken of even verder te kijken dan haar neus lang is. De bestuursleden van Stichting Magenta, Meldpunt Discriminatie Internet staan op de website van Stichting Magenta en een linkje daar naartoe is te vinden In 'Veel gestelde vragen'. Na 1999 zijn vanwege misbruik door extreem-rechts jaarverslagen niet meer online gezet maar waren op aanvraag beschikbaar. Het jaarverslag 2002 staat nu op de website. Wij hebben overigens van de Stichting Maroc.nl nooit een aanvraag ontvangen voor een jaarverslag.

Over de kwestie met Maroc.nl is ruimschoots gepubliceerd. Mevrouw Spaink baseert zich in haar publicatie op beweringen van de Stichting Maroc. Ook in de kwestie Indymedia laat de columniste zich verleiden tot papagaai-gedrag. Er heeft tussen Indymedia en ons nooit overleg plaats gevonden. Na een waarschuwing van het MDI heeft Indymedia een aantal uitingen verwijderd maar ging een paar maanden later weer de fout in. Er is toen door het MDI aangifte gedaan, onze taak is niet het modereren van webfora, dat hoort men zelf te doen. Inmiddels modereert Indymedia nu wel goed en worden strafbare uitingen over het algemeen weggehaald.

De publiciteit die soms door het Meldpunt wordt gezocht heeft als doel het aan de kaak stellen van misstanden. Dat men dat niet prettig vind is logisch. Heeft men een hoogstaande morele boodschap zoals bijvoorbeeld bij Indymedia.nl, dat zich 'een democratische media organisatie die op een radicale, accurate en gepassioneerde manier de waarheid naar buiten brengt' noemt of zoals Maroc.nl, dat o.a. gericht is op 'het stimuleren van het contact en de interactie tussen minderheden onderling en tussen minderheden en de Nederlandse samenleving' dan zou dat ook verantwoordelijkheidsgevoel met zich mee moeten brengen. Daarbij past niet het (laten) plaatsen of laten staan van discriminerende uitingen.

De financiering van het MDI geschiedt voor 100% door het Ministerie van Justitie en stichting Magenta draagt daarover elk jaar verantwoording af inclusief een financieel jaarverslag gecontroleerd door een accountant. Daar is weinig onduidelijks aan.

Insinuaties, beweringen en verdachtmakingen over het MDI en haar medewerkers zijn al zo oud als het MDI zelf.

_h4T3D_sE7eN
06-12-03, 19:01
moslimhaat en anti-semitisme zijn toch hetzelfde, of zie ik dit verkeerd ?

zo nee, waarom staat dit dan in de Talmoed en de Qur'an ?

zo ja, waarom wordt er bij een melding van anti-semitisme meteen uitgegaan van een negatieve uitspraak tegen het jodendom en/of aanhangers daarvan ?


of gaat men selectief te werk ?

Avirn
09-12-03, 10:58
Mij valt vooral op hoe dom het MDI over internetzaken spreekt in dat Jaarverslag. "Polico.net" (die site bestaat niet) "de nieuwsgroep politiek.nl" (die nieuwsgroep bestaat niet) en zelfs taalblunders als "wordt toch niemand veroordeelT". En dat met allemaal van die dure titeltjes in de MDI-gelederen.

"Wederom lag het accent lag op meldingen..."
"Usenet [....] lijkt aan bekendheid en populariteit in te boeten" (WHAHAHA!)

"Steeds meer gewone burgers gaan zich te buiten aan discriminatie op Internet."

En hoe zou dat nou toch komen?
Toch niet door die schatjes van kindertjes van al die allochtonen die zich zo uitstekend en vredelievend weten te vermaken op straat, en die ook echt nooit iemand lastigvallen?
Toch niet vanwege die prettige mensen die zo fijn hun eigen geloof belijden zonder andersdenkenden uit te maken voor "gore honden" en "hoeren" (indien zij van het vrouwelijk geslacht zijn)?
Toch niet vanwege die verdraagzame allochtone medelanders die Nederland accepteren zoals het is omdat ze hier nu eenmaal volgens het LIFO-systeem zijn en zich dus dienen aan te passen of als eerste weer op te donderen?
Toch niet vanwege die fijne allochtone medelanders die helemáál niet het grootste deel van de """"arbeidsongeschikten"""" vormen, die helemáál niet het grootste deel van de werkonwilligen, eh, ik bedoel natuurlijk werklózen vormen?

_h4T3D_sE7eN
09-12-03, 16:46
Geplaatst door Avirn
Mij valt vooral op hoe dom het MDI over internetzaken spreekt in dat Jaarverslag. "Polico.net" (die site bestaat niet) "de nieuwsgroep politiek.nl" (die nieuwsgroep bestaat niet) en zelfs taalblunders als "wordt toch niemand veroordeelT". En dat met allemaal van die dure titeltjes in de MDI-gelederen.

"Wederom lag het accent lag op meldingen..."
"Usenet [....] lijkt aan bekendheid en populariteit in te boeten" (WHAHAHA!)

"Steeds meer gewone burgers gaan zich te buiten aan discriminatie op Internet."

En hoe zou dat nou toch komen?
Toch niet door die schatjes van kindertjes van al die allochtonen die zich zo uitstekend en vredelievend weten te vermaken op straat, en die ook echt nooit iemand lastigvallen?
Toch niet vanwege die prettige mensen die zo fijn hun eigen geloof belijden zonder andersdenkenden uit te maken voor "gore honden" en "hoeren" (indien zij van het vrouwelijk geslacht zijn)?
Toch niet vanwege die verdraagzame allochtone medelanders die Nederland accepteren zoals het is omdat ze hier nu eenmaal volgens het LIFO-systeem zijn en zich dus dienen aan te passen of als eerste weer op te donderen?
Toch niet vanwege die fijne allochtone medelanders die helemáál niet het grootste deel van de """"arbeidsongeschikten"""" vormen, die helemáál niet het grootste deel van de werkonwilligen, eh, ik bedoel natuurlijk werklózen vormen?


Wat wil je eigenlijk zeggen ? Durf duidelijke taal te spreken. Het is tenslotte maar internet. :vreemd: