PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitzonderlijke straffen op maat voor allochtonen?



Zara
29-11-03, 12:33
Kan dit? Mag dit? Valt te verwachten dat dit het gewenste effect sorteert? Of zal hierdoor juist bereikt worden dat de tegenstellingen tussen allochtonen/autochtonen worden aangescherpt? En wie zijn die allochtonen die baat zouden hebben bij een forsere aanpak? Is de nationaliteit het doorslaggevende criterium? De nationaliteit bij de geboorte? De nationaliteit van de ouders? Geldt het voor allen die niet-Nederlander zijn?

barfly
29-11-03, 12:34
Geplaatst door Zara
Kan dit? Mag dit? Valt te verwachten dat dit het gewenste effect sorteert? Of zal hierdoor juist bereikt worden dat de tegenstellingen tussen allochtonen/autochtonen worden aangescherpt? En wie zijn die allochtonen die baat zouden hebben bij een forsere aanpak? Is de nationaliteit het doorslaggevende criterium? De nationaliteit bij de geboorte? De nationaliteit van de ouders? Geldt het voor allen die niet-Nederlander zijn?

Bedoel je daarmee ook de Sharia voor moslims invoeren?

AEL is daar, meen ik, voorstander van...

Zara
29-11-03, 12:58
Nee dit las ik gisteren op teletekst was een voorstel van een minister......Donner dacht ik...vond het moeilijk te geloven en het bericht gaf de indruk dat er een groot drgaavlak voor was onder de etnische minderheden. Raar dacht ik toen.

MokroMike
29-11-03, 12:59
Geplaatst door barfly
Bedoel je daarmee ook de Sharia voor moslims invoeren?

AEL is daar, meen ik, voorstander van...

oh ? vertel eens ?

barfly
29-11-03, 13:00
Geplaatst door MokroMike
oh ? vertel eens ?

Heb ik jou daar niet eens over zien posten hier?

jaja
29-11-03, 13:09
Geplaatst door Zara
Kan dit? Mag dit? Valt te verwachten dat dit het gewenste effect sorteert? Of zal hierdoor juist bereikt worden dat de tegenstellingen tussen allochtonen/autochtonen worden aangescherpt? En wie zijn die allochtonen die baat zouden hebben bij een forsere aanpak? Is de nationaliteit het doorslaggevende criterium? De nationaliteit bij de geboorte? De nationaliteit van de ouders? Geldt het voor allen die niet-Nederlander zijn? zie ook

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1077677#post1077677

Overigens is er geen sprake van zwaarder straffen, maar anders straffen. Dit is ook al eerder vanuit allochtoonse hoek (ook marokkaanse hoek) naar voren gebracht omdat men vond dat de nederlandse straffen niet bij hun eigen kinderen het gewenste effect hadden. De discussie over taakstraffen is daarvan het grote voorbeeld. In bepaalde kringen werd dat niet als straf gezien ...

Het is daarom ook niet verwonderlijk dat een organisatie als Forum Donner niet gelijk heeft afgewezen. Het enige wat ze wel benadrukken dat er geen sprake van ZWAARDERE straffen mag zijn, enkel andere straffen .. en dat men ERG goed moet uitkijken dat het niet discriminerend gaat werken. Dus liever niet te veel op groepsniveau, maar meer op individueel niveau.

Zie ook ANP bericht
---------------------------------
Breed draagvlak voor straffen op maat


DEN HAAG (ANP) - De mogelijkheid dat allochtonen andere straffen krijgen dan autochtonen kan volgens het CDA rekenen op brede steun in de maatschappij. Ook in de Tweede Kamer staat een ruime meerderheid van CDA en PvdA hier welwillend tegenover.

Tweede-Kamerlid Cörüz van het CDA zegt onlangs veel positieve reacties te hebben gekregen, ook van etnische minderheden, op zijn voorstel om bij jonge allochtonen meer uit te gaan van de specifieke strafbeleving. ,,Als we hiermee beginnen bij de jongeren, kunnen we dat later ook bij volwassenen toepassen.'' Het gaat hem niet om zwaardere straffen maar om een andere uitvoering.

Cörüz is blij dat minister Donner van Justitie, eveneens CDA, nu ook heeft aangegeven dat hij andere straffen voor allochtonen niet uitsluit. ,,Hij komt onze richting op.'' Tijdens een debat in september was Donner nog terughoudend hierover.

Ook de PvdA is niet principieel tegen maatwerk bij straffen voor allochtonen. Kamerlid Wolfsen vindt het eigenlijk een ,,open deur'', want rechters houden al rekening met de achtergrond van verdachten. ,,Maar bij allochtonen gebeurt dat te weinig. Als Donner dit bedoelt als een aanmoediging voor officieren van justitie en de rechters, vind ik het goed.''

Forum

Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling verzet zich niet tegen minister Donner van Justitie die vindt dat allochtone delinquenten soms een andere straf nodig hebben dan autochtone criminelen. Dat zei vrijdag directeur S. Harchaoui van die organisatie. Hij waarschuwde wel voor discriminatie.

MokroMike
29-11-03, 13:32
Geplaatst door barfly
Heb ik jou daar niet eens over zien posten hier?

oh ? vertel eens ? (part II)

MokroMike
29-11-03, 13:37
All people are equal, but some people are more equal than others ???

dus jantje neemt genoegen met een stevige vermaning....maar hassan moet met harde straffen tot de orde groepen worden ?

barfly
29-11-03, 13:40
Geplaatst door MokroMike
oh ? vertel eens ? (part II)

Ik heb geen zin om in het archief te duiken vind je 't erg?

barfly
29-11-03, 14:11
Geplaatst door barfly
Ik heb geen zin om in het archief te duiken vind je 't erg?

Nou toch maar even wat opgezocht

http://www.ael.nl/new_site/ael/index.php/demo/content/view/full/324/

http://www.islamenburgerschap.nl/discussie/viewreplies.asp?cbid=15&tid=871

http://www.benjebangvoormij.nl/threadid1278session.html

Het is natuurlijk duidelijk dat een moslim organisatie de Sharia niet kan ontkennen..

sadeeQ
29-11-03, 14:21
:corcky: ik denk dat marokkaanse crimi's met sex massages beter op het rechte pad zijn te houden.dat alternatieve straffen voor allochtonen zie ik wel zitten :D

http://www.sokissable.com/images/newuniform2.gif

barfly
29-11-03, 14:23
Geplaatst door sadeeQ
:corcky: ik denk dat marokkaanse crimi's met sex massages beter op het rechte pad zijn te houden.dat alternatieve straffen voor allochtonen zie ik wel zitten :D

http://www.sokissable.com/images/newuniform2.gif

Uhm, ik zie een reden om me te laten naturaliseren tot Marokkaan! :D

Puk
29-11-03, 16:57
Geplaatst door Zara
Kan dit? Mag dit? Valt te verwachten dat dit het gewenste effect sorteert? Of zal hierdoor juist bereikt worden dat de tegenstellingen tussen allochtonen/autochtonen worden aangescherpt? En wie zijn die allochtonen die baat zouden hebben bij een forsere aanpak? Is de nationaliteit het doorslaggevende criterium? De nationaliteit bij de geboorte? De nationaliteit van de ouders? Geldt het voor allen die niet-Nederlander zijn?

Misschien zit er wel wat in... cultuurgebonden straffen.

Aan de ketting, de katoenplantages in en zweepslagen. :duim:

Mark
29-11-03, 17:01
Ik vind het erg vreemd, straffen laten afhangen naar ethniciteit is wat mij betreft puur racisme, dit kunnen ze nooit maken!

barfly
29-11-03, 17:03
Geplaatst door Mark
Ik vind het erg vreemd, straffen laten afhangen naar ethniciteit is wat mij betreft puur racisme, dit kunnen ze nooit maken!

Ik vraag me eigenlijk af wat typisch katholieke straffen zijn :nerveus:

lennart
29-11-03, 17:05
Ze kunnen beter straffen op basis van de persoon en misdaden die hij gepleegd heeft, dan naar de ethniciteit te kijken. Door dit soort maatregelen in te voeren, probeert Donner gewoon meer macht te krijgen voor de regering over het jusdicieel apparaat. Straks gaat hij ook beweren dat arme mensen andere straffen moeten krijgen als rijke mensen etc. etc.

De overheid zou het bepalen van de straf nu eens moeten neerleggen bij het gerechtelijk apparaat, het liefst per regio. Montesquieu heeft het scheiden van die machten niet bedacht omdat dit hem wel aardig leek. Dan moet de benoeming van rechters natuurlijk ook dichterbij de bevolking komen te staan.

Mark
29-11-03, 17:06
Geplaatst door barfly
Ik vraag me eigenlijk af wat typisch katholieke straffen zijn :nerveus:

Kom maar eens mee naar het martelmuseum in Delft :stout:

ps. een typisch straf voor katholieken is verplichte sex met jonge blonde tweelingzusjes brrrrrrrrr (dan ga je naar de hel enzo)

Mark
29-11-03, 17:06
Ik ben al blij als ze uberhaupt een straf aan criminelen uitdelen.

barfly
29-11-03, 17:10
Geplaatst door Mark
Ik ben al blij als ze uberhaupt een straf aan criminelen uitdelen.

Inderdaad! Als dat nou eens goed werd georganiseerd dan was het een stuk eenvoudiger allemaal.

Zwarte Schaap
29-11-03, 17:22
Ik ben vergeten waar ik het gelezen heb.

Zou het ook geen goed idee zijn om mensen naar hun portmonnaie te laten betalen?

De strafbeleving bij rijke mensen is anders dan bij een arme werkloze. Voor een rijke is een boete van 500 euro helemaal niets.

Zou het ook niet handig zijn als mensen hun inkopen konden betalen naar hun inkomen. De beleving van de koopkracht is anders bij een rijke dan bij een arme.

Zwarte Schaap
29-11-03, 17:24
Geplaatst door lennart
Ze kunnen beter straffen op basis van de persoon en misdaden die hij gepleegd heeft, dan naar de ethniciteit te kijken. Door dit soort maatregelen in te voeren, probeert Donner gewoon meer macht te krijgen voor de regering over het jusdicieel apparaat. Straks gaat hij ook beweren dat arme mensen andere straffen moeten krijgen als rijke mensen etc. etc.

De overheid zou het bepalen van de straf nu eens moeten neerleggen bij het gerechtelijk apparaat, het liefst per regio. Montesquieu heeft het scheiden van die machten niet bedacht omdat dit hem wel aardig leek. Dan moet de benoeming van rechters natuurlijk ook dichterbij de bevolking komen te staan.

In de praktijk worden allochtonen en werklozen zwaarder gestraft dan werkenden en autochtonen bij een zelfde misdrijf.

T.A.F.K.A.Z
29-11-03, 17:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de praktijk worden allochtonen en werklozen zwaarder gestraft dan werkenden en autochtonen bij een zelfde misdrijf.


Que?

Zwarte Schaap
29-11-03, 21:13
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Que?

Ik schrijf toch geen koeterwaals? Alle criminologen weten uit onderzoeken dat de factor werkloos zijn of allochtoon zijn als gevolg heeft dat men harder wordt gestraft dan diegenen die dat niet zijn.

Ook blijkt dat bepaalde misdrijven in een andere arrondisement oftwel strenger ofwel minder streng worden bestraft.

ZbaqZbaq
29-11-03, 21:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de praktijk worden allochtonen en werklozen zwaarder gestraft dan werkenden en autochtonen bij een zelfde misdrijf.

klopt

Zwarte Schaap
29-11-03, 21:29
Geplaatst door Dave20
Zullen we niet gewoon gelijk overstappen op het communisme?

Ik zou zeggen beter het communisme dan de apartheid waar we nu op af stevenen.

ZbaqZbaq
29-11-03, 21:31
Geplaatst door barfly
Nou toch maar even wat opgezocht

1
http://www.ael.nl/new_site/ael/index.php/demo/content/view/full/324/

2
http://www.islamenburgerschap.nl/discussie/viewreplies.asp?cbid=15&tid=871

3
http://www.benjebangvoormij.nl/threadid1278session.html

Het is natuurlijk duidelijk dat een moslim organisatie de Sharia niet kan ontkennen..


wat zijn dit nou voor links ? wat heb je nu opgezocht ?
wat wil je hiermee bewijzen ?

Zwarte Schaap
29-11-03, 21:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
klopt

Ergens meen ik gelezen te hebben dat men al jaren bezig is met software om de rechtspraak/straffen in heel het land meer in overeenstemming met elkaar te brengen. Dit om rechtsongelijkheid te verminderen zoniet uit te bannen.

Maar goed we krijgen nu ineens een minister die dat met één idee teniet wil doen.

barfly
29-11-03, 21:57
Geplaatst door ZbaqZbaq
wat zijn dit nou voor links ? wat heb je nu opgezocht ?
wat wil je hiermee bewijzen ?

Dat moslims zich sowieso liever onder islamitische wetgeving laten vallen.
Of heb ik het mis?

ZbaqZbaq
29-11-03, 21:59
Geplaatst door barfly
Dat moslims zich sowieso liever onder islamitische wetgeving laten vallen.
Of heb ik het mis?

lijkt me evident.....

maar wie zegt dat elke moslim sjaria als islamitisch ziet ?

en wat is DE sjaria ?

barfly
29-11-03, 22:04
Geplaatst door ZbaqZbaq
lijkt me evident.....

maar wie zegt dat elke moslim sjaria als islamitisch ziet ?

Is er zoveel verdeeldheid dan?



en wat is DE sjaria ?

Tja daar is ook niet altijd duidelijheid over. D'as jammer...

ZbaqZbaq
29-11-03, 22:34
conclusie:

je weet dus niet waar je het over hebt.

Zwarte Schaap
29-11-03, 22:36
Geplaatst door barfly
Is er zoveel verdeeldheid dan?


Wanneer het westerlingen betreft noemt men het pluriforme open samenleving, wanneer het arabische wereld en/of moslims betreft noemt men het verdeeldheid.

barfly
29-11-03, 22:44
Geplaatst door ZbaqZbaq
conclusie:

je weet dus niet waar je het over hebt.

Je hebt gelijk.

Kennelijk ben jij in deze expert en kom je niet met veel argumenten.

Jammer. Mag k dan inmiddels conclusies trekken? :)

T.A.F.K.A.Z
29-11-03, 22:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik schrijf toch geen koeterwaals? Alle criminologen weten uit onderzoeken dat de factor werkloos zijn of allochtoon zijn als gevolg heeft dat men harder wordt gestraft dan diegenen die dat niet zijn.

Ook blijkt dat bepaalde misdrijven in een andere arrondisement oftwel strenger ofwel minder streng worden bestraft.

Omdat je allochtoon bent of werkeloos word je harder gestraft? Dat is een bewering die ik alleen kan geloven als je met cijfers of uitspraken van criminologen komt.

Oja, je spreekt geen koeterwaals, je spreekt schaaps.