PDA

Bekijk Volledige Versie : Koerdistan / Eerwraak op platteland heel gewoon



jaja
29-11-03, 12:40
Koerdistan / Eerwraak op platteland heel gewoon
door Judit Neurink
Trouw, 2003-11-29

Eerwraak en zelfverbranding van vrouwen zijn in het noorden van Irak aan de orde van de dag. Waar die problemen in het Westen tot discussie en celstraf leiden, zijn ze in Iraaks Koerdistan taboe en gaan de daders vrijuit.

SOELEIMANIA - ,,We leven in een islamitische samenleving, waar seks voor het huwelijk verboden is. Wie als vrouw bij overtreding daarvan niet wordt doodgeschoten, wordt toch gezien als minder, als onrein.'' In de kamer vol jonge Koerdische vrouwen in Soeleimania neemt Sarah (22) het woord. De leerling-journaliste vat het probleem samen waarmee vrouwen in het noorden van Irak te kampen hebben. Boven de glaasjes zoete thee praten de jonge, goed opgeleide en zelfbewuste vrouwen over eerwraak en zelfverbranding als gevolg van de seksuele moraal, en over de frustratie van jongeren die stuiten op ingesleten taboes.

Er zijn geen statistieken van eerwraak, zegt Serdacht (27), die werkt bij het Koerdische ministerie voor maatschappelijke zaken. ,,Het komt vooral in de dorpen veel voor, waar het ontwikkelingsniveau lager is. Men praat er niet graag over, maar ik geloof dat tachtig procent van de stedelingen het afkeurt.'' Aryan (25) deed een onderzoekje voor de Koerdische krant Hawlati en ontdekte in één maand vijf gevallen van eerwraak op het platteland rondom Soeleimania. Vijf mannen of broers vermoordden hun dochters of zusters omdat ze de eer van de familie hadden geschonden - soms zonder dat ze echt iets hadden gedaan. ,,Mannen kletsen in de theehuizen'', zegt Aryan, ,,als ze een meisje hebben gezien dat een man aanraakte, ook al was dat per ongeluk. Vaders en broers zijn bang dat er zo ook over hun vrouwen wordt gesproken.'' ,,Ik heb een collega'', vertelt Serdacht, ,,over wie wordt gefluisterd dat ze met een man slaapt. Mensen waarschuwen je dan niet met haar om te gaan.'' Dit soort gefluister kan voor vrouwen aanleiding zijn zichzelf met benzine te overgieten en in brand te steken. Serdacht kwam erachter dat dit wekelijks meermalen gebeurt in Iraaks Koerdistan. ,,Ik weet van zeventien gevallen in de omgeving.''

De familie ontkent dat het om zelfmoord gaat, maar Serdacht hoorde van artsen dat het toch meestal geen ongeluk was. Enkele vrouwen vertelden haar kort voordat ze stierven dat ze hadden willen voorkomen dat bekend werd dat ze geen maagd meer waren, anderen hadden andere redenen om de eer van de familie te willen redden. Soeleimania staat bekend als vooruitstrevend in het conservatieve Iraaks Koerdistan. De plaatselijke universiteit en de vele intellectuelen zorgen voor een vrijere sfeer, maar in de net voorbije ramadan-maand droegen de studentes toch ook hier een hoofddoek. ,,Dat wil mijn vader'', zegt één van de vrouwen, ,,omdat ik anders de ramadan van een man zou kunnen bederven. Die zou seksuele gedachten kunnen krijgen bij het zien van mijn haren. En dan is zijn vasten ongeldig.''

Die redenering tekent de Koerdische maatschappij. ,,Als een jongen seks heeft, is dat niet erg'', zegt Sarah. ,,Maar vrouwen worden erom vermoord en de dader gaat vrijuit.'' Officieel zijn onlangs wetten veranderd, zodat eerwraak net zo zwaar bestraft zou moeten worden als iedere andere moord. Maar volgens de vrouwen doet wat smeergeld bij de leiders van de Koerdische partijen wonderen, want die willen geen stemmen verliezen. Dat veranderen is heel moeilijk, zuchten de vrouwen. Een duidelijk verbod in de nieuwe Iraakse grondwet zou een eerste stap zijn, maar de praktijken zijn zo ingesleten dat ze ook daar niet onmiddellijk een oplossing in zien.

Vertel ons over emancipatie in Europa, bedelen ze. Een actie als 'Baas in Eigen Buik' van Dolle Mina zien ze helemaal zitten, maar dan aangepast aan hun situatie. Ja, nemen ze zich voor, we moeten de vrouwenkrachten bundelen en politici dwingen naar ons te luisteren. Gevraagd naar het belang dat deze jonge vrouwen aan maagdelijkheid hechten, ontstaat een gemengd beeld. ,,Je hebt geen keus'', zegt één van hen nuchter, ,,je verliest het voor altijd''. Maar dan verhit de vraag naar de frustratie van het met seks moeten wachten tot een huwelijk de gemoederen. ,,Lieg niet tegen jezelf!'' roept één van hen fel als ze ontkennend antwoorden.

Een van de vrouwen maakt melding van een park in Soeleimania, waar jongens en meisjes elkaar kunnen ontmoeten zonder door politie of radicale moslims lastiggevallen te worden. ,,Niet iedereen weet daarvan, hoor'', haast ze zich toe te voegen. De anderen stellen dat veel jongeren niet meer accepteren dat ze met iemand moeten trouwen die ze nauwelijks kennen. Veel studenten gaan relaties aan, soms ook seksuele, zeggen de jonge vrouwen stellig, hoe moeilijk dat ook is in een maatschappij waar de sociale controle zo groot is als in Iraaks Koerdistan. Dat kan problemen met zich meebrengen als het uitgaat. De zakjes met kippenbloed die jonge stellen in Marokko gebruiken om de lakens toch te voorzien van de eervolle bloedvlekken, zorgen voor hilariteit. De vrouwen willen er alles over weten, maar als blijkt dat voorwaarde is dat de man meewerkt, verslapt de interesse. ,,De mannen hier zijn juist het probleem. Die laten zich van hun bruid scheiden als in de huwelijksnacht blijkt dat ze geen maagd is.''

Harez (26), die bij de overheid werkt aan het bestrijden van analfabetisme, kent één uitzondering. ,,De jongen hield veel van het meisje en vergaf haar. Maar dat gebeurt zelden, en hij zal erover zwijgen dat ze geen maagd meer was. Want het is natuurlijk niet goed voor de eer.''

Zwarte Schaap
29-11-03, 12:57
Geplaatst door jaja
Koerdistan / Eerwraak op platteland heel gewoon
door Judit Neurink

De zakjes met kippenbloed die jonge stellen in Marokko gebruiken om de lakens toch te voorzien van de eervolle bloedvlekken, zorgen voor hilariteit. De vrouwen willen er alles over weten, maar als blijkt dat voorwaarde is dat de man meewerkt, verslapt de interesse.

Ze3ma het is een marokkaanse gewoonte. De link met marokkanen is weer gelegd.

Mark
29-11-03, 13:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze3ma het is een marokkaanse gewoonte. De link met marokkanen is weer gelegd.

De dames in Irak danken u dat u weer het belangrijkste stukje op deze voortreffelijke wijze hebt weten te destilleren uit dit artikel :auw2:

Zwarte Schaap
29-11-03, 13:39
Geplaatst door Mark
De dames in Irak danken u dat u weer het belangrijkste stukje op deze voortreffelijke wijze hebt weten te destilleren uit dit artikel :auw2:

Ik prik hier niet voor de koerdische plattelandsdames, net zo min als dat jij of de journaliste of trouw een greintje om hun leven geven.

Mark
29-11-03, 13:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik prik hier niet voor de koerdische plattelandsdames, net zo min als dat jij of de journaliste of trouw een greintje om hun leven geven.

you don't even know me :ego:

Zwarte Schaap
29-11-03, 14:03
Geplaatst door Mark
you don't even know me :ego:

Ik ken jou beter dan de koerdische plattelandsvrouwen.

jaja
29-11-03, 15:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik prik hier niet voor de koerdische plattelandsdames, net zo min als dat jij of de journaliste of trouw een greintje om hun leven geven. ik begrijp dat je ook niet meer hier wilt lezen over Tjetjenië, Turkije, Georgië etc etc. ... :) ... zullen we vragen aan het beheer om al die "ballast" te verwijderen .." :)

Zwarte Schaap
29-11-03, 16:32
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat je ook niet meer hier wilt lezen over Tjetjenië, Turkije, Georgië etc etc. ... :) ... zullen we vragen aan het beheer om al die "ballast" te verwijderen .." :)

Dan scheelt er wat aan je begrijpend-leesvermogen.

Puk
29-11-03, 16:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik prik hier niet voor de koerdische plattelandsdames, net zo min als dat jij of de journaliste of trouw een greintje om hun leven geven.

Wat leuk die Koerdische cultuur! Zo anders dan in Nederland.

Check! Volgend jaar cultuursnuiven in Koerdistan! Heerlijk...

jaja
03-12-03, 10:33
Dit stond als bijlage onder het artikel aan het begin van de thread:
-----------------------------------

Trouw, zaterdag 29 november 2003
Eerwraak en de islam
redactie buitenland

*Eerwraak, zoals dat in Iraaks Koerdistan vrijwel dagelijks voorkomt, en ook regelmatig in andere islamitische landen, heeft niets met de islam te maken. Bij de Fatwa Bank van internetsite IslamOnline.net benadrukken islamitische geleerden dat 'islam het leven wil beschermen en geen enkele overtreding daarvan toestaat'. Wie dat wel doet, wacht de hel, stellen de deskundigen, gebaseerd op de Koran (An-Nisa': 93). Doden mag alleen als een rechtbank daartoe beslist, moslims mogen in geen geval het recht in eigen hand nemen. Sjeik Atijah Sakr, ex-hoofd van het Fatwa Comité van het vooraanstaande Al-Azhar Instituut in Cairo, stelt dat eerwraak ,,gebaseerd is op onwetendheid en minachting voor normen en wetten, die alleen door strafmaatregelen kunnen worden uitgebannen''.

Maar tegelijk maken uitspraken over afspraakjes en overspel duidelijk dat het toch allemaal niet zo eenduidig is. Afspraakjes zijn uit den boze, want in de islam 'is iedere relatie voor het huwelijk tussen leden van de andere sekse verboden'. Een huwelijk wordt door de familie geregeld, en een jong stel mag elkaar alleen met een chaperone ontmoeten, stellen de deskundigen. Dat staat overigens niet in de Koran, maar in de minder bindende Hadith, de overlevering van het leven van de profeet. Overspel of seks buiten het huwelijk, Zina, is één van de zwaarste zonden in de islam, zeggen de deskundigen van IslamOnline. Zelfs als een stel na de verboden seks trouwt, kunnen ze gestraft worden als de religieuze autoriteiten erachter komen. Weliswaar niet met de dood, maar wel met honderd zweepslagen per persoon.
Copyright: Trouw