PDA

Bekijk Volledige Versie : kwestie:jodenvervolging



Zara
29-11-03, 12:42
Hallo allemaal,

Tussenhaakjes dit is een oproepje voor mensen die voldoende weten over de jodenvervolging. Als je wilt reageren op mijn vraag is dat heel mooi voor mij maar het is niet de bedoeling dat je een zinloze discussie uitlokt.

Ik zit met een probleempje ik moet namelijk voor school een prikkelende kwestie bedenken over de jodenvervolging maar ik kom er niet helemaal uit! Het is de bedoeling dat het een lessenserie wordt met als eindopdracht het beantwoorden van de kwestie in een betoog. Nu heb ik er wel een aantal bedacht maar ik vind het nogal moeilijk om deze toe te passen in een lessenserie: Zijn de joden door de Nederlanders aan hun lot overgelaten. Die had ik bedacht aan de hand van het boek grijs verleden. Maar het is nogal een moeilijke kwestie, ik denk dat het te moeilijk is voor leerlingen. Want er bestaan heel verschillende perspectieven op dit gebied. Het is ook een recent discussiepunt waar niet alle historici er helemaal over uit zijn. Een tweede kwestie is: Heeft de Nederlandse bevolking kunnen weten wat er met de Nederlandse Joden ging gebeuren? Deze kwestie is wat makkelijker. Het antwoord is over het algemeen nee en toen ze het wisten was het al te laat. ( de meetse joden waren toen al gedeporteerd) Ik wil er dit weekend aan beginnen maar het probleem hierbij is dat ik mijn leraar dus niet kan raadplegen en doe ik het op deze manier. Misschien zijn er van jullie goede suggesties? En kunnen jullie misschien enkele goede tips geven van wat ik zeker moet integereren in mijn lessenserie en wat van groot belang is geweest in de jodenvervolging.
Het mag wel duidelijk zijn dat er enkele hiaten zijn in mijn kennis van de jodenvervolging het is namelijk een onderwerp waar ik mij voor het eerst echt persoonlijk in zal verdiepen. Anywayzzz alle hulp is welkom!

Groetjes,
Zara



--------------------------------------------------------------------------------

jaja
29-11-03, 12:52
Geplaatst door Zara
Hallo allemaal,

Tussenhaakjes dit is een oproepje voor mensen die voldoende weten over de jodenvervolging. Als je wilt reageren op mijn vraag is dat heel mooi voor mij maar het is niet de bedoeling dat je een zinloze discussie uitlokt.

Ik zit met een probleempje ik moet namelijk voor school een prikkelende kwestie bedenken over de jodenvervolging maar ik kom er niet helemaal uit! Het is de bedoeling dat het een lessenserie wordt met als eindopdracht het beantwoorden van de kwestie in een betoog. Nu heb ik er wel een aantal bedacht maar ik vind het nogal moeilijk om deze toe te passen in een lessenserie: Zijn de joden door de Nederlanders aan hun lot overgelaten. Die had ik bedacht aan de hand van het boek grijs verleden. Maar het is nogal een moeilijke kwestie, ik denk dat het te moeilijk is voor leerlingen. Want er bestaan heel verschillende perspectieven op dit gebied. Het is ook een recent discussiepunt waar niet alle historici er helemaal over uit zijn. Een tweede kwestie is: Heeft de Nederlandse bevolking kunnen weten wat er met de Nederlandse Joden ging gebeuren? Deze kwestie is wat makkelijker. Het antwoord is over het algemeen nee en toen ze het wisten was het al te laat. ( de meetse joden waren toen al gedeporteerd) Ik wil er dit weekend aan beginnen maar het probleem hierbij is dat ik mijn leraar dus niet kan raadplegen en doe ik het op deze manier. Misschien zijn er van jullie goede suggesties? En kunnen jullie misschien enkele goede tips geven van wat ik zeker moet integereren in mijn lessenserie en wat van groot belang is geweest in de jodenvervolging.
Het mag wel duidelijk zijn dat er enkele hiaten zijn in mijn kennis van de jodenvervolging het is namelijk een onderwerp waar ik mij voor het eerst echt persoonlijk in zal verdiepen. Anywayzzz alle hulp is welkom!

Groetjes,
Zara



-------------------------------------------------------------------------------- wellicht heb je hier wat aan ..

http://www.werkstuknetwerk.nl/uu/let/ges/135/thema.html

Simon
29-11-03, 12:58
Een kwestie zou kunnen zijn:
De rol van de financiële instellingen zoals banken bij de Jodenvervolgingen.

Bijvoorbeeld aan de hand van het boek ...

Milja van Tielhof Banken in bezettingstijd

De voorgangers van ABN AMRO tijdens de Tweede Wereldoorlog en de periode van het rechtsherstel

In haar belangwekkende onderzoek naar de houding van de handelsbanken in de oorlog geeft Milja van Tielhof een genuanceerd beeld van wat er gebeurde in de jaren 1940-1945. De banken worstelden met de bezetting. Verordeningen dwongen hen de joodse medewerkers te ontslaan en het joodse bezit aan de Duitsers uit te leveren. Vaak reageerden de banken daarop met pogingen hun joodse personeel en cliënten te helpen en joods vermogen te beschermen.
Daarnaast waren zij intensief betrokken bij de financiering van het verzet, hoewel dit grote risico's met zich meebracht voor de directeuren persoonlijk en het bedrijf als geheel. Tegelijkertijd zijn de banken niet vrij te pleiten van vormen van verregaande collaboratie. De rol van de banken bij de handel in - gestolen - joodse effecten is schokkend en het beeld dat oprijst van het naoorlogse rechtsherstel ontluisterend.

Van Tielhof baseert haar onderzoek op de archieven van de Amsterdamsche Bank, de Hollandsche Bank-Unie, de Incasso-Bank, de Nederlandsche HandelMaatschappij, de Nederlandsch-Indische Handelsbank, de Rotterdamsche Bankvereeniging en de Twentsche Bank, en laat een beeld van binnenuit zien.

Daarbij slaagt zij erin de gebeurtenissen onbevooroordeeld te beschrijven. In een poging het handelen van de banken te verklaren betrekt zij nadrukkelijk het Duitse bezettingsregime en de financieel-economische maatregelen die het nam, alsook de houding van de joden zelf.