PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland desnoods uit de EU?



Waterval
03-12-03, 16:39
'Landen die grondwet afwijzen, moeten uit EU'

Uitgegeven: 3 december 2003 17:10

BRUSSEL - Landen die meermalen de nieuwe Europese grondwet afwijzen, kunnen uiteindelijk uit de Europese Unie gezet worden. De voorzitter van de Europese Commissie, de Italiaan Prodi, heeft dat woensdag gezegd tegen de Irish Times.

"We zullen niet direct zeggen: 'u stemt tegen, u moet weg', maar we moeten een oplossing zoeken waardoor een enkel weigerend land niet de andere 24 lidstaten tegenhoudt", zei Prodi. Meerdere landen, waaronder Nederland, hebben gezegd in 2004 een referendum te houden over de Europese grondwet. De tekst regelt de organisatie van de Europese Commissie en de verhoudingen met de lidstaten.

De regeringsleiders van de EU-lidstaten leggen momenteel de laatste hand aan een grondwet. Prodi is optimistisch dat de definitieve tekst eind volgende week klaar is. Daarna kan de tekst nog gewijzigd worden zonder goedkeuring van alle lidstaten, zegt Prodi. Een vier-vijfde meerderheid is dan genoeg.

Buitenspel

Landen die de tekst echter blijven afwijzen zetten zichzelf buitenspel, zegt Prodi: "Ik denk dat het een belangrijke beslissing is die niet snel of simpel gennomen kan worden. We kunnen het zeker niet negeren als een land zegt: 'Nee, nee, nee, nee'. Dat is dan een besluit van het land om buiten te blijven. Dan hoef je het niet eens weg te sturen."

Een woordvoerder van de Europese Commissie zei woensdag dat Prodi zijn persoonlijke mening heeft gegeven en niet namens de Commissie had gesproken.

nu.nl

et_2000nl
03-12-03, 18:50
Eerst democratiseren die EU en dan pas over een grondwet lullen....

~Panthera~
03-12-03, 20:08
Yep. gewoon opstappen uit die flauwekul.

barfly
03-12-03, 20:28
Dit is niet echt een keuze, Nederland uit de EU is economische zelfmoord.

et_2000nl
03-12-03, 20:36
Geplaatst door barfly
Dit is niet echt een keuze, Nederland uit de EU is economische zelfmoord.

Idd, kijk maar naar Zwitserland....

Ik betwijfel het toch ten zeerste. Nederland heeft altijd een enorme aantrekkingskracht gehad op multinationals die hier een europees hoofdkwartier wilden vestigen. Met name belasting technisch en qua invoer- uitvoer rechten is Nederland zeer interessant geweest. Op last van de EU moeten die voordelen opgeheven worden. In en uitvoer rechten zijn sinds schengen natuurlijk al verdwenen....

Ik zie in mijn branche (ICT), dat die bedrijven zich allang niet meer in Nederland vestigen.... Is niet meer zo interessant als het vroeger was....

barfly
03-12-03, 22:21
Geplaatst door et_2000nl
Idd, kijk maar naar Zwitserland....

Ik betwijfel het toch ten zeerste. Nederland heeft altijd een enorme aantrekkingskracht gehad op multinationals die hier een europees hoofdkwartier wilden vestigen. Met name belasting technisch en qua invoer- uitvoer rechten is Nederland zeer interessant geweest. Op last van de EU moeten die voordelen opgeheven worden. In en uitvoer rechten zijn sinds schengen natuurlijk al verdwenen....

Ik zie in mijn branche (ICT), dat die bedrijven zich allang niet meer in Nederland vestigen.... Is niet meer zo interessant als het vroeger was....

Kut-calvinisten! :)

et_2000nl
03-12-03, 22:25
Geplaatst door barfly
Kut-calvinisten! :)

Wil je dat gore plaatje onder je berichten weghalen, deze zuiplap krijgt er dorst van....

barfly
03-12-03, 22:28
Eej, op.
Eej, op.
Eej, op.


Bottoms up! :duim:

Julien
15-12-03, 00:23
slechte zaak als Nederland uit de EU stapt! Europa is erg belangrijk voor NL en wordt steeds belangrijker.

Ik ben erg voor de Europese grondwet en voor een Verenigd Europa.

Mensen als jullie willen dat er iets verandert in Europa en dat het democratischer wordt: stem dan voor de grondwet; alleen dan zal er wat veranderen.

Als NL tegenstemt, moeten ze wat mij betreft uit de EU als straf want ze belemmeren dan de progressie van de EU.

Die Hollanders, altijd zeiken over geld. Nog steeds janken ze over het stabiliteitspact. Duitsland zei terecht "Nederland verziekt de stemming".

observer
15-12-03, 00:45
Geplaatst door Julien
slechte zaak als Nederland uit de EU stapt! Europa is erg belangrijk voor NL en wordt steeds belangrijker.

Ik ben erg voor de Europese grondwet en voor een Verenigd Europa.

Mensen als jullie willen dat er iets verandert in Europa en dat het democratischer wordt: stem dan voor de grondwet; alleen dan zal er wat veranderen.

Als NL tegenstemt, moeten ze wat mij betreft uit de EU als straf want ze belemmeren dan de progressie van de EU.

Die Hollanders, altijd zeiken over geld. Nog steeds janken ze over het stabiliteitspact. Duitsland zei terecht "Nederland verziekt de stemming". kijken of je het nog zo leuk vind als je pensioen straks niet genoeg meer is

nee het gaat niet over het geld het gaat over vertrouwen

net zoals stalin in 41 er achter kwam dat een duitse handtekening niets waard was, is zalm er achter gekomen dat een frandse of duitse handtekening heden tendage dat nog steeds is

dat duitsland daar meer op aangekeken wordt is logisch

nederland en duitsland hadden pre euro altijd gelijke ideeen als het over stabiliteit in valuta ging

van frankrijk wisten we al dat ze alleen maar naar zichzelf keken en niet vies waren van een vies spelletje (bootje opblazen wat bloeddiamanten aannemen)

duitsland heeft zelfs duisenberg naar voren geschoven omdat ze de fransen op dat gebied niet vertrouwden

zoals de grondwet er nu bij ligt is het niet minder dan een anexatie

de stemverhoudingen zal het voor de fransen en duitsers mogenlijk maken om met een klein beetje hulp elk voorstel te torpederen
(je hebt 60% van de bevolking nodig voor een ja de 2 hebben samen 35,6 % dus met ongeveer 14 miljoen erbij is het al gelukt een voorstel te torpederen

de engelsen zijn de lachende 3en ze hebben de euro buiten, zijn geen deel van sommige verdragen maar hebben wel de economische voordelen van toegang

Tomas
15-12-03, 07:54
Mij gaat dit nog niet ver genoeg. Ik ben er voor dat we zelfs uit Europa stappen.

Marsipulami
15-12-03, 09:42
Geplaatst door Tomas
Mij gaat dit nog niet ver genoeg. Ik ben er voor dat we zelfs uit Europa stappen.

Daar krijg je wel natte voeten van.

jaja
15-12-03, 13:20
eehhh hoort deze enquette over Sadam echt bij deze thread??

Dutchguy
15-12-03, 14:16
Ik herinner me de kwestie van de vogelpest nog goed. Alle dieren moesten afgemaakt worden omdat "Brussel" dat zegt. Preventief inenten mocht niet en daarom werden dieren onnodig gedood, zeg maar vermoord wat weer veel leed tot gevolg had.

Nee, fantastisch die regels.

Waterval
15-12-03, 16:58
Geplaatst door jaja
eehhh hoort deze enquette over Sadam echt bij deze thread??


Nee dus, maar een of andere klote-moderator heeft weer zitten kutten...