PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelegimiteerde normvervaging



Orakel
03-12-03, 20:43
Kabinet: geen garanties voor koopkracht


Door een onzer redacteuren


DEN HAAG, 3 DEC. Het kabinet heeft nooit de garantie gegeven dat het koopkrachtverlies voor iedereen beperkt zou blijven tot maximaal één procent. Dat schrijft premier Balkenende in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister De Geus (Sociale Zaken) onderstreepte vanmorgen in een Kamerdebat dat ,,uitschieters naar boven en naar beneden van alle tijden zijn''.

PvdA-leider Bos vroeg gisteren om de brief omdat Balkenende volgens hem tijdens de algemene politieke beschouwingen in september zou hebben toegezegd dat niemand er meer dan één procent op achteruit zou gaan. Het ministerie van Sociale Zaken kwam maandag met berekeningen naar buiten dat minima, onder meer chronisch zieken en gehandicapten, er als gevolg van de opeenstapeling van bezuiningsmaatregelen in individuele gevallen tot acht procent op achteruit kunnen gaan. Met name de bezuinigingen in de zorg, zoals hogere eigen bijdragen in de thuiszorg en verkleining van het ziekenfondspakket, hebben voor deze groep soms grote gevolgen. De Geus zei vanmorgen dat circa 33.000 chronisch zieken en gehandicapten die op het minimum zitten er meer dan één procent in koopkracht op achteruit gaan. Voor de overige minima is dat in totaal circa 62.000, aldus de Geus.

Volgens Balkenende en De Geus geven de recente cijfers geen nieuw beeld, maar alleen gedetailleerde informatie. Balkenende schrijft dat hij het in september over gemiddelden had en dat er uitschieters in koopkracht naar beneden en naar boven zijn, afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. Maar daar is voor gewaarschuwd, aldus de premier. Het Kamerlid Verburg (CDA) zei vanmorgen dat haar partij wel geschrokken is van de nieuwe informatie. Om met name de chronisch zieken en gehandicapten te compenseren voor het koopkrachtverlies stelden de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 vanmorgen voor om vijftig miljoen euro extra uit te trekken voor de bijzondere bijstand. Hiermee kunnen gemeenten minima op individuele basis ondersteunen en een collectieve ziektekostenverzekering plus aanvullende verzekeringen afsluiten voor mensen onder de inkomensgrens.

De PvdA wil hier 150 miljoen euro extra voor beschikbaar stellen. Minister De Geus neemt het coalitievoorstel over, het PvdA-voorstel wijst hij af. Ook willen de coalitiepartijen het Belastingplan voor volgend jaar openbreken om ook de thuiszorg en de zelfzorgmedicijnen als pijnstillers ruimer aftrekbaar te maken. Staatssecretaris Wijn (Financiën) zei hier gisteren nog niets voor te voelen. De PvdA wil chronisch zieken en gehandicapten bovendien nog een jaarlijkse toeslag van 250 euro geven. Daarnaast willen de coalitiepartijen kijken of de eigen bijdrage voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) omhoog moet voor de hogere inkomens om zo de eigen bijdrage voor de chronische zieken en gehandicapten te verlagen. Het debat in de Tweede Kamer was aan het begin van de middag nog niet afgelopen.

www.nrc.nl

Nee gaat lekker. Lekker druk maken om hooddoekjes en zo en intussen flink genaaid worden door de hoeders van de beschaving.

mrz
03-12-03, 20:46
Ik las, gelimiteerde normvervaging en had acuut even geen zin verder te lezen. :watte?:

Orakel
03-12-03, 20:52
Geplaatst door mrz
Ik las, gelimiteerde normvervaging en had acuut even geen zin verder te lezen. :watte?:

:p No limits. De dood of de gladiolen, do or die, beter in vogel in de pan dan 10 in de lucht.

an3sdej
03-12-03, 21:22
Wat normvervaging precies in dit geval voor jou betekent snap ik niet helemaal.
Wat is de norm in deze, en waar vervaagt deze dan? Is de norm dat iedereen een kleuren TV en een auto moet kunnen bezitten, of dat iedereen gegarandeert elk jaar op vakantie kan?

Orakel
03-12-03, 21:31
Geplaatst door an3sdej
Wat normvervaging precies in dit geval voor jou betekent snap ik niet helemaal.
Wat is de norm in deze, en waar vervaagt deze dan? Is de norm dat iedereen een kleuren TV en een auto moet kunnen bezitten, of dat iedereen gegarandeert elk jaar op vakantie kan?

Je vraagt aan een veelvuldig beschimpte Marokkaan om jou uit te leggen waarin de normvervaging schuilt als we het hebben over 8% koopkrachtverlies; een verlies dat niet strookt met allerlei electorale toezeggingen?
Hoeveel is 8% van jouw aow?

En als je ut echt niet snapt, verdien je het ook om genaaid te worden.

an3sdej
03-12-03, 21:42
Ben jij vaak beschimpt Orakel? Waarom dan?

Maar nogmaals, waar ligt voor jou de norm? Zijn we met z'n allen niet stinkend verwend hier?

Ik ben nog niet toe aan mijn AOW hoor, maar die 8 procent zijn de uitschieters, die elke jaar optreden, naar boven, en naar onderen.

Als jij nou de norm aangeeft, dan pas kunnen we praten over een vervaging.

Orakel
03-12-03, 21:57
Geplaatst door an3sdej
Ben jij vaak beschimpt Orakel? Waarom dan?

:lol:


Maar nogmaals, waar ligt voor jou de norm? Zijn we met z'n allen niet stinkend verwend hier?

Ik ben nog niet toe aan mijn AOW hoor, maar die 8 procent zijn de uitschieters, die elke jaar optreden, naar boven, en naar onderen.

Als jij nou de norm aangeeft, dan pas kunnen we praten over een vervaging.

Een sociaal schild voor de zwakkeren, komt die term je bekend voor?
Medeleven, mededogen, barmhartigheid, solidariteit, sterke schouders en sterke lasten; nog een paar waarden.

En dan een draconisch koopkrachtverlies voor minima, chronisch zieken en gehandicapten. Fatsoen moet je doen, zei Balkie dapper begin dit jaar.

Maar met de VVD in het kabinet kun je niet anders verwachten en het gros van het volk ziet inderdaad scheel van de welvaart, so who gives a fuck.
Anders hadden ze b.v. de kinderbijslag van de modalen en bovenmodalen stopgezet en de hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de pakkum beet 1 miljoen euro bevroren.
Moe je's kijken wat dat oplevert, naast een verlies aan kiezers.

freya
03-12-03, 22:32
Geplaatst door Orakel

Nee gaat lekker. Lekker druk maken om hooddoekjes en zo en intussen flink genaaid worden door de hoeders van de beschaving.

Ben ik nou de enige die ziet dat als dat geschreeuw over gevaarlijke niet-geintegreerde moslims alleen maar bedoelt is als afleiding van de draconische economische maatregelen.

De VVD naait Jan met de Pet, maar die laat ze niet meteen vallen omdat ze zo fijn zeggen wat ie graag hoort. Dus kunnen ze nog lekker ff doorgaan.

Je denkt toch niet dat Zalm zich echt druk maakt over de kwaliteit van scholen?

an3sdej
03-12-03, 22:38
OK Orakel, nu ben je duidelijk.

Nu kan ik ook zeggen dat bepaalde normen van Belkenende door Balkenende zelf overschreden worden.

Maar dat geld natuurlijk niet voor de VVD ministers, die hebben in dat opzicht weer andere normen, maar ik durf niet te zeggen dat die normen a-sociaal of niet goed zijn.

Wat ik wel weet is dat we in Nederland te verwend zijn in onze welvaarts- en consumptiestaat.

et_2000nl
03-12-03, 22:42
Ik heb het voorrecht om in de 52% schaal te zitten. Dit procenten gegochel ontgaat mij enigszins. Ik verbaasde me er al over toen het tarief van 60 naar 52 ging, dat was nog onder paars....

Mag wat mij betreft weer terug naar 60. Ontzie de "echte" minima....

PS, wat doet D66 eigenlijk in deze regering....

freya
03-12-03, 22:47
Geplaatst door an3sdej


Wat ik wel weet is dat we in Nederland te verwend zijn in onze welvaarts- en consumptiestaat.

Vandaar dat juist de mensen met minimum inkomen meer dan anderen moeten inleveren, die zijn nog niet zoveel gewend :aanwal:

an3sdej
03-12-03, 22:50
Precies ET, die schaal kan gerust naar 62%, en rente aftrek van hypotheken boven de 300.000 Euro niet meer aftrekbaar laten zijn.
Dat is constructief denken, en niet dat vage geleuter over die tiende procenten.

De rijksoverheid maakt het niet te bont, maar de gemeentelijke overheden maken het te bont met hun lokale belastingen. Kijk eens op lokaal niveau wat er over de balk gegooid wordt, wat er aan misrekeningen plaatsvinden, en waar de burger dan weer voor moet opdraaien d.m.v. verhogingen van OZB.

et_2000nl
03-12-03, 22:58
Geplaatst door an3sdej
Precies ET, die schaal kan gerust naar 62%, en rente aftrek van hypotheken boven de 300.000 Euro niet meer aftrekbaar laten zijn.
Dat is constructief denken, en niet dat vage geleuter over die tiende procenten.

De rijksoverheid maakt het niet te bont, maar de gemeentelijke overheden maken het te bont met hun lokale belastingen. Kijk eens op lokaal niveau wat er over de balk gegooid wordt, wat er aan misrekeningen plaatsvinden, en waar de burger dan weer voor moet opdraaien d.m.v. verhogingen van OZB.

Hoho.... 60% is genoeg.... 300000 Euro is 660.000 NLG.... OK dan is het goed....

Oh chips, die OZB acceptgiro komt zeker weer in Januari....

et_2000nl
03-12-03, 23:03
Geplaatst door freya
Vandaar dat juist de mensen met minimum inkomen meer dan anderen moeten inleveren, die zijn nog niet zoveel gewend :aanwal:

Nee hoor, die moeten wat mij betreft niets inleveren. En dat gelul over herziening van het sociale verzekerings stelsel hebben die rukkerts zich zelf ook aangepraat.... Maar gepielepeuter achter de komma maakt het verschil ook niet.

BTW, kom net terug uit India, en dan leer je wel relativeren.... Aanvliegen op de luchthaven van Mumbai (Bombay), en dan over zo'n kilometers krottenwijken vliegen zet je wel aan het denken....

Simon
03-12-03, 23:15
Die Balkenende liegt wel makkelijk. Hij zei toch dat men er tussen de 0 en 1 procent op achteruit kon gaan. Dat is toch geen gemiddelde? Dat is een range.

freya
03-12-03, 23:59
Geplaatst door et_2000nl
Nee hoor, die moeten wat mij betreft niets inleveren. En dat gelul over herziening van het sociale verzekerings stelsel hebben die rukkerts zich zelf ook aangepraat.... Maar gepielepeuter achter de komma maakt het verschil ook niet.

BTW, kom net terug uit India, en dan leer je wel relativeren.... Aanvliegen op de luchthaven van Mumbai (Bombay), en dan over zo'n kilometers krottenwijken vliegen zet je wel aan het denken....

Ik reageerde op andries


En wat dat relativeren betreft de situaties zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken.
Klasseverschillen zijn er hier nauwelijks meer, een bijstandsmoeder kan heel bevriend raken met een bankdirectrice.

In deze maatschappij moet je gewoon op volle toeren proberen mee te doen, zeker als je kinderen hebt. Zodra er een achterstandswijk ontstaat worden er dure huizen neergezet om juppen in te proppen.
En dan is het heel moeilijk om je kind van alles te ontzeggen, wat de buurkinderen wel hebben.

zou jij willen dat er hier ook weer krottenwijken komen?