PDA

Bekijk Volledige Versie : Zionistische soldaten en familie bang voor Palestijnse film over Jenin



Zwarte Schaap
04-12-03, 16:11
Film wekt woede in Israël

Door onze correspondent

JERUZALEM, 4 DEC. Soldaten bivakkeerden in tenten voor het Hooggerechtshof, familieleden van omgekomen soldaten schreven brieven in kranten over de ,,schandalige'' documentaire Jenin, Jenin van de Israëlisch-Arabische filmmaker Mohammed Bakri. Velen praten erover, maar slechts weinigen hebben de film gezien en dat zal voorlopig ook niet gebeuren.

Uren voor de vertoning gisteren in Jeruzalem greep de Israëlische Hoge Raad opnieuw in en schortte openbare vertoning op. Eerst moet een nieuw bezwaarschrift worden behandeld. De dagenlange gevechten tussen het leger en Palestijnen in het voorjaar van 2002 in het vluchtelingenkamp bij Jenin, waarbij 60 Palestijnen en 23 Israëliërs omkwamen, is een open wond. De militaire operatie in Jenin kwam op gang na een Palestijnse zelfmoordaanslag in een hotel in Nethanya, waarbij 29 feestgangers werden gedood.

Bakri vertelt het drama vanuit Palestijns perspectief. Hij verhaalt over het gebombardeerde ziekenhuis in Jenin, de bejaarde man die in handen en voeten werd geschoten en de doorboorde baby. Waar gebeurd, zegt Bakri. Allemaal leugens, menen soldaten die in Jenin hebben gevochten. De Hoge Raad had na een jaar nadenken in oktober beslist dat vrijheid van expressie en van meningsuiting zwaarder wogen dan feitelijke en historische accuratesse.

Maar daar hebben familieleden van soldaten en de militaire arts David Zanger zich niet bij neer willen leggen. Zij hebben het debat in het hoogste juridische orgaan heropend gekregen. Bakri is uiteraard boos en vermoedt uitsluitend ,,politieke motieven''. Soldaten en families willen dat Jenin, Jenin nooit wordt vertoond. Volgens hun advocaat is de documentaire ,,propagandistische munitie voor de vijand in een tijd van oorlog''. In de Knesset wordt nu gedebatteerd of Bakri vervolgd moet worden wegens laster. Vice-premier en minister van Diasporazaken Sharansky wil een proces omdat Jenin, Jenin door en door antisemitisch zou zijn. De filmmaker zelf stond gisteravond beduusd voor de Cinematheque in Jeruzalem met een handjevol Israëlische filmfans die een kleine privé-vertoning wilden. Maar daar kon directrice Lia van Leer natuurlijk niet aan beginnen.


Bron: Nrc-Handelsblad 04/12/03

~Panthera~
04-12-03, 16:19
Gewoon de film op het internet pleuren. :duivels:

Simon
04-12-03, 16:26
Nou die film moet wel een hit worden. Erg stomme strategie van die Israeliers.

jaja
04-12-03, 18:11
Geplaatst door Simon
Nou die film moet wel een hit worden. Erg stomme strategie van die Israeliers. het is dan ook niet zozeer de regering die tegen is maar de soldaten ... Zij voelen zich beledigd, omdat de documentaire inhoudelijk omstreden is. Let op wat de rechter zegt: "vrijheid van expressie en van meningsuiting zwaarder wogen dan feitelijke en historische accuratesse". Een documentaire die veel vertoond wordt heeft veel, veel meer inpact dan een boek bij de beste onderzoeksjournalist. Het zal toch als "de waarheid" gezien worden ... de macht van het bewegende beeld is sinds Vietnam meer dan duidelijk geworden. De film lijkt de "waarheid" te vertellen, terwijl dat vaak toch niet helemaal klopt ......

Het is een loosing battle die ze vechten, maar ik kan het wel begrijpen dat die soldaten en hun familieleden hier tegen in het geweer komen. zoals ik de maker heb horen vertellen over zijn docu is één ding duidelijk .. dit is niet een afstandelijk verslag, een poging tot objectiviteit, maar een heel persoonlijke overtuiging weergegeven in filmbeelden. Zoals de rechter zegt, de man heeft het recht die overtuiging te hebben en hem te "verbeelden", maar ik geef je op een briefje datd e docu niet als een persoonlijk statement wordt gezien, maar als "de waarheid over Jenin" ... wat het zelfs volgens de maker NIET is.

et_2000nl
04-12-03, 18:16
Geplaatst door ~Panthera~
Gewoon de film op het internet pleuren. :duivels:

Als het MDI daar achter komt!!!!

et_2000nl
04-12-03, 18:20
Militairen die het publiceren van een film over hun daden een bedreiging en belediging vinden. Waarom denk ik in ene aan Srebenica. :moe: Kunnen ze die film niet gewoon "kwijt" maken. :ego:

Chips, ik word steeds nieuwgieriger. Ik MOT die film zien....