PDA

Bekijk Volledige Versie : Noorse hoogleraar heeft Nederland opgegeven en weigert Ned. parlementaire delegatie



Zwarte Schaap
05-12-03, 12:16
Noorse hoogleraar heeft Nederland opgegeven

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM - De Noorse hoogleraar Kristjana Kristiansen heeft een ontmoeting geweigerd met een Nederlandse parlementaire delegatie die over het gehandicaptenbeleid wilde komen praten. Kristiansen heeft de Kamerleden in een e-mail laten weten dat ze er genoeg van heeft hen steeds weer te ontvangen, want in Nederland verandert er toch niets.

Zorgvisie tekent deze week de geërgerde reactie van Kristiansen op. 'Ik heb Nederland zo langzamerhand opgegeven. Nederlanders gaan almaar op studiereis en werkbezoek en geven inleidingen op internationale congressen. Al dat geld zouden ze beter kunnen besteden aan de verbetering van de gehandicaptenzorg.'

Kristiansen, hoogleraar sociale wetenschappen, stond aan de basis van de omvorming van de gehandicaptenzorg in Noorwegen. Instellingen zijn er verdwenen, alle gehandicapten wonen er met ondersteuning in de samenleving. Nederland wil dat voorbeeld volgen, maar de vermaatschappelijking is alweer op zijn retour, weet PvdA-Kamerlid José Smits. 'Het aandeel gehandicapten in instellingen neemt weer toe.'

De Noorse hoogleraar kent de Nederlandse situatie, was twee keer op bezoek bij het ministerie van Volksgezondheid en ontving vele Nederlandse parlementariërs. Nu is ze het zat, schrijft ze. 'Ik zal heel direct en eerlijk tegen u zijn: na mijn vele bezoeken aan Nederland de afgelopen tien jaar heb ik erg weinig zien veranderen en ook weinig bereidheid tot verandering gezien. Ik vraag me af waarom het nodig is steeds hierheen te komen. '

Smits en haar collega's van de Kamercommissie voor Volksgezondheid zijn desondanks wel afgereisd naar Oslo en hebben daar een aantal projecten voor gehandicapten en ouderen bezocht. Probleem is dat de samenstelling van de commissie steeds weer verandert, zegt Smits. Kristiansen in Zorgvisie: 'Ik heb er geen trek meer in elke nieuwe regering of vernieuwd parlement bij

Bron: De Volkskrant 05/12/03