PDA

Bekijk Volledige Versie : Imams: mannen moeten meehelpen in het huishouden



ieniemienie
05-12-03, 14:48
Imams: Mannen moeten meehelpen in het huishouden

Uitgegeven: 5 december 2003 15:18

AMSTERDAM - De imams van de sociaal-religieuze beweging Milli Görus hebben hun mannelijke gehoor vrijdag opgeroepen te delen in de huishoudelijke taken. In de 23 moskeeën van Milli Görus in Nederland klonk een pleidooi voor een "islamitisch gezinsmodel" waarin mannen en vrouwen volledig gelijkwaardig zijn.

De boodschap was volgens Milli Görus vooral gericht op moslimmannen van de eerste generatie. Mannen moeten zich spiegelen aan de profeet Mohammed, die zijn echtgenotes hielp in het huishouden en zelf de was deed en zijn kleren naaide, aldus de imams in hun preek.

"Daarom is het binnen een gezin waar ook de vrouw kostwinner is, niet rechtvaardig om van haar te verwachten dat ze na het werk nog eens alle huishoudelijke taken doet", aldus de imams. "Of wanneer de meisjes huiswerk voor school moeten maken, hun broers niets in het huishouden hoeven te doen. Een rechtvaardige taakverdeling leren kinderen in de opvoeding en in het voorbeeld dat hun ouders geven."

De preek wijst elk gevoel van mannelijke superioriteit af. De komst van de islam in de 7e eeuw bracht volgens de imams in de toenmalige Arabische samenleving een revolutie teweeg door de verkondiging van gelijke rechten en verantwoordelijkheden voor man en vrouw.

Koranverzen en overleveringen die de man lijken te bevoordelen, zijn tijdgebonden, klonk het in de moskeeën. "Tegenwoordig is het vanuit ons geloof ondenkbaar dat er verschil zou bestaan tussen de rechten van de man en die van de vrouw."

Milli Görus sluit met de boodschap aan bij het project Mannen in de hoofdrol van het ministerie van Sociale Zaken. Dat wil mannen ertoe bewegen meer huishoudelijke en zorgtaken op zich te nemen. De beweging van Turkse moslims organiseert op 14 december in de Ayasofya Moskee in Amsterdam tevens een debat over de taakverdeling tussen mannen en vrouwen. Ook daar is de eerste generatie moslims de doelgroep.

(C) ANP

Royce
05-12-03, 14:53
Dat daar `n Imam voor nodig is, :jammer:

Hell, dat ik mn handen uit mn mouwen steek! :corcky:

~Panthera~
05-12-03, 15:34
Zo, heren, wat eten we vandaag ???? http://www.kurts-smilies.de/brille.gif

jaja
05-12-03, 15:35
Geplaatst door Royce
Dat daar `n Imam voor nodig is, :jammer:

Hell, dat ik mn handen uit mn mouwen steek! :corcky:
moet je maar christen worden ..!!!
Wel de goede sekte uitkiezen natuurlijk ....

---


Breastfeeding driver stuns police

A US woman has been sentenced to three months house arrest after being spotted breastfeeding her child while driving. Catherine Donkers, 29, was nursing her baby daughter on an Ohio highway while driving at 65mph. She said she did not stop because she was talking on the phone to her husband and taking notes on the steering wheel. Donkers is said to belong to a sect which requires her to follow her husband's orders. She was convicted of breaking child restraint laws.

'Sacrificing principles'

Donkers, who was driving from Pittsburgh to Detroit at the time of her arrest, was also found guilty of driving without a licence and failing to comply with officers. She drove for three miles without stopping despite officers demanding she pull over.She finally pulled off the road and stopped near a toll booth, she said, because she felt it was safe there. "When I haven't done anything wrong, why would I... sacrifice my principles?" she told local radio, adding she felt her civil rights had been violated. Donkers reportedly said she fed the baby on her husband's orders to save time.
Donkers and her husband are believed to be members of an organisation called the First Christian Fellowship for Eternal Sovereignty which instructs that the husband is the head of the family and a wife can submit to punishment only from him. The fellowship, thought to have been founded in the state of Nevada in the 1990s, is said to have a history of challenging US government laws. Donkers now has 30 days to decide whether she intends to appeal against her sentence.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3293447.stm

Simon
05-12-03, 16:19
Nou ik vind wel dat Milli Gürus een opmerkelijk vooruitstrevende rol speelt in Nederland. Aanvankelijk dacht ik dat dat een soort cosmetisch sausje was gezien de veel behoudender toon die de beweging in Turkije lijkt voor te staan. Maar daar ben ik wel van terug gekomen.

jaja
05-12-03, 16:29
Geplaatst door Simon
Nou ik vind wel dat Milli Gürus een opmerkelijk vooruitstrevende rol speelt in Nederland. Aanvankelijk dacht ik dat dat een soort cosmetisch sausje was gezien de veel behoudender toon die de beweging in Turkije lijkt voor te staan. Maar daar ben ik wel van terug gekomen. Ze lijken meer te kijken naar de problemen die hun eigen gemeenschap hier ondervindt en minder - zoals vroeger - alleen maar naar Turkije te kijken. Ze zoeken oplossingen binnen de nederlandse context, met behoud van hun eigen "identiteit".

Simon
05-12-03, 16:45
Geplaatst door jaja
Ze lijken meer te kijken naar de problemen die hun eigen gemeenschap hier ondervindt en minder - zoals vroeger - alleen maar naar Turkije te kijken. Ze zoeken oplossingen binnen de nederlandse context, met behoud van hun eigen "identiteit".

Ja maar het tijdgebonden achten van uitspraken in de Koran daar hoef je hier niet mee aan te komen bij prikkers in de sectie Islam. Wat betreft de Hadiths wil men nog wel zover gaan maar de meesten niet als het om de Koran gaat.

taouanza
05-12-03, 16:57
Geplaatst door Simon
Ja maar het tijdgebonden achten van uitspraken in de Koran daar hoef je hier niet mee aan te komen bij prikkers in de sectie Islam. Wat betreft de Hadiths wil men nog wel zover gaan maar de meesten niet als het om de Koran gaat.


Zover ik weet staat er niks in de Koran over huishoudelijke taken en mannen. Dus ook niet dat ze GEEN huishoudelijke taken horen te doen.

Royce
05-12-03, 17:12
Maaruh betekent dit ook dat de vrouw mag Werken, Volgende week weer `n nieuwe spannende preek van de Milli-Gorus Imam...:)

:duim:

Simon
05-12-03, 18:06
Geplaatst door taouanza
Zover ik weet staat er niks in de Koran over huishoudelijke taken en mannen. Dus ook niet dat ze GEEN huishoudelijke taken horen te doen.

Ja wel lezen. Ik refereerde natuurlijk aan deze opmerking in het artikel:

Koranverzen en overleveringen die de man lijken te bevoordelen, zijn tijdgebonden, klonk het in de moskeeën.