PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie / 'Amsterdam en Utrecht hebben pas écht een hek om de stad'



T.A.F.K.A.Z
05-12-03, 23:48
Integratie / 'Amsterdam en Utrecht hebben pas écht een hek om de stad'
door Kustaw Bessems
2003-12-06

Het is niet de schuld van Rotterdamse politici dat hun stad er beroerder aan toe is dan Amsterdam, vinden PvdA'ers uit de havenstad. Ze zijn de kritiek van Amsterdams wethouder Rob Oudkerk zat.


ROTTERDAM - Ze schieten allebei in de lach om Oudkerk. Bert Cremers, fractievoorzitter van de PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad. En Dominic Schrijer, de bestuurder ruimtelijke ordening in de Rotterdamse deelgemeente Charlois die de discussie over spreiding van 'kansarmen' aanzwengelde. ,,Ik ben niet onder de indruk'', zegt Cremers.

Oudkerk betoogde gisteren in deze krant dat de Rotterdamse PvdA, die de stad jaren meebestuurde, te weinig nieuwe huizen heeft gebouwd en voor de economie te veel op de haven heeft vertrouwd. Nu schuift Rotterdam volgens hem alles af op het rijk en wil het een 'hek om de stad'. Als de PvdA daaraan meedoet, wil Oudkerk niet meer bij de partij horen. Rotterdam heeft iemand als Jan Schaefer nodig, die als wethouder in Amsterdam begin jaren tachtig goede huizen bouwde, vindt hij.

,,Amsterdam had Schaefer, wij hadden Jan van der Ploeg'', zegt Cremers. Wethouder Van der Ploeg gaf in 1975 de aftrap voor de stadsvernieuwing. ,,Rotterdam heeft stadsvernieuwing uitgevonden'', zegt Schrijer, ,,Amsterdam nam die over. Oudkerk ontbeert kennis over lokaal bestuur.''

,,De woonomgeving heeft onder de haven geleden'', zegt Schrijer. ,,En Rotterdam is platgebombardeerd'', zegt Cremers. ,,Er moesten snel goedkope woningen worden gebouwd. Dat had Amsterdam niet. Daar ligt een grachtengordel die uit de hele wereld mensen trekt. Dat is niet de verdienste van Rob Oudkerk, hoor. We bouwen trouwens al aan een diverse economie. De dienstensector is voor Rotterdam nu groter dan de haven.''

,,In Amsterdam trekken zelfs kleine woningen hoge inkomens aan. Want dat mag ook wel eens gezegd: Amsterdam en Utrecht hebben pas écht een hek om de stad. Daar moet je economische binding mee hebben als je er wilt wonen, met Rotterdam niet.'' Schrijer: ,,Amsterdam en Utrecht kom je niet in als je niet veel geld hebt. Die drukken de lage inkomens eruit.'' Cremers: ,,Als Oudkerk zich zo bekommert om de minima, moet hij zorgen dat er een paar in zijn stad kunnen wonen. Juist op dat vlak past hem bescheidenheid, in plaats van ons steeds de les te lezen.''

Cremers zegt dat zijn partij plannen van het Rotterdamse college om kansarmen te spreiden in hoofdlijnen steunt, maar niet de maatregelen om minima of vluchtelingen uit de stad te weren, waar Oudkerk het meeste bezwaar tegen maakt. ,,Oudkerk speelt een oneigenlijke rol in de discussie. Hij praat erg graag met de pers, maar nooit met ons.'' PvdA-kamerleden doen dat wel, zeggen de twee, maar PvdA-bestuurders in andere grote steden niet. Zij noemen naast Oudkerk ook Marie Louise van Kleef, Hans Spekman en Pierre Heijnen, wethouders in Utrecht of Den Haag. ,,Oudkerk gaat in Amsterdam niet eens over ruimtelijke ordening'', zegt Cremers.

Ook prominent Tweede-Kamerlid Adri Duivesteijn heeft moeite met de Rotterdamse opstelling. Cremers en Schrijer waren donderdag bij de kamerfractie op bezoek. Cremers: ,,Die fractie steunt ons, ook Wouter Bos.'' Schrijer: ,,Oudkerk en Duive steijn voeren een achterhoedegevecht. Ik geloof dat hun motief nobel is, namelijk solidariteit met de zwakkeren. Maar wij kunnen de solidariteit niet meer vertalen in zorg, opvang en hulp. Dan is die puur principiële sociaal-democratie toch asociaal?''

Cremers: ,,Ik zie er geen politieke stroming in. Volgens mij is het probleem dat Rob Oudkerk zijn ego te belangrijk vindt.'' Zowel Oudkerk als Cremers claimt steun van partijleider Bos. Schrijer: ,,Bos hakt niet de knoop door, maar laat de discussie plaatsvinden. Je kunt ook niet verwachten dat een partij in een paar maanden een standpunt heeft over een onderwerp dat zij nooit eerder besprak.''

de wakkerste krant van nederland

trouw.nl

TonH
06-12-03, 00:38
Het is dat het Sinterklaasnacht is, anders was ik echt boos geworden. Want als dat sooitje daar een apartheidssysteem willen instellen dan moeten ze vanuit hun overtuiging kritiek kunnen parreren en geen botte onzin uitkramen. Nu wordt ik morgen wel boos.

Op deze schaamteloze onzin kun je reageren met :aftel: of inhoudelijk.

Je krijgt in Amsterdam ook een vestigingsvergunning wanneer:
"...u in Nederland woont en langdurig werkloos bent (2˝ jaar aaneengesloten), gepensioneerd, volledig arbeidsongeschikt, erkend vluchteling, remigrant zonder huisvesting of gescheiden en daardoor zonder onderdak. "

Da's toch echt niet wat die heertjes in Rotterdam willen.

Alle regels staan op http://www.wonen.amsterdam.nl/asp/get.asp?xdl=../views/dw/xdl/Page&PosIdt=00002690&ItmIdt=00002330&SitIdt=00000007&VarIdt=00000001#voorwaarden

Hier gaat het dus niet om de 'rijken' in deze maatschappij. En 30% van alle nieuwbouw in Amsterdam moet nog altijd in de sociale sector vallen.
En zover ik weet hebben Amsterdam en Rotterdam ongeveer een gelijk percentage aan inkomens op of onder het bijstandsniveau. Iets van 25 %. :kotsen:

jaja
06-12-03, 12:50
Geplaatst door TonH
Het is dat het Sinterklaasnacht is, anders was ik echt boos geworden. Want als dat sooitje daar een apartheidssysteem willen instellen dan moeten ze vanuit hun overtuiging kritiek kunnen parreren en geen botte onzin uitkramen. Nu wordt ik morgen wel boos.

Op deze schaamteloze onzin kun je reageren met :aftel: of inhoudelijk.

Je krijgt in Amsterdam ook een vestigingsvergunning wanneer:
"...u in Nederland woont en langdurig werkloos bent (2˝ jaar aaneengesloten), gepensioneerd, volledig arbeidsongeschikt, erkend vluchteling, remigrant zonder huisvesting of gescheiden en daardoor zonder onderdak. "

Da's toch echt niet wat die heertjes in Rotterdam willen.

Alle regels staan op http://www.wonen.amsterdam.nl/asp/get.asp?xdl=../views/dw/xdl/Page&PosIdt=00002690&ItmIdt=00002330&SitIdt=00000007&VarIdt=00000001#voorwaarden

Hier gaat het dus niet om de 'rijken' in deze maatschappij. En 30% van alle nieuwbouw in Amsterdam moet nog altijd in de sociale sector vallen.
En zover ik weet hebben Amsterdam en Rotterdam ongeveer een gelijk percentage aan inkomens op of onder het bijstandsniveau. Iets van 25 %. :kotsen: kortom, alleen een paar specifieke groepen met een laag inkomen zijn welkom in A'dam, terwijl iedereen met een laag inkomen naar Rotterdam mag / mocht ....

PS: ik herinner me nog de wethouder van A'dam (en toelomstig burgervader van Leeuwarden) reageren op de mogelijke weigering van erkende vluchtelingen naar Rotterdam. Volgens hem was in Amsterdam elke erkende vluchteling welkom met een hoge (=hbo / academische) opleiding. Ehhh nee duidelijk geen hek ... :rolleyes: