PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Verharding Nederlanders neemt toe'



Waterval
06-12-03, 09:20
'Verharding Nederlanders neemt toe'

Uitgegeven: 6 december 2003 08:38
Laatst gewijzigd: 6 december 2003 09:03

AMSTERDAM - De verharding van Nederlanders nam in 2003 toe. Mensen hebben minder mededogen met de kwetsbare groepen in de samenleving, zoals daklozen, gehandicapten, verslaafden, criminelen en mensen met weinig geld. Slechts 69 procent van de Nederlanders meent dat iedereen die dat wil en nodig heeft hulp kan krijgen. Een jaar geleden was dat 74 procent.

Dit blijkt uit het TNS NIPO-onderzoek 'Geloof jij in ieder voor zich?', gehouden in opdracht van het Leger des Heils. Aan het onderzoek, naar de beleving en ervaring van sociale onderwerpen, namen 1277 mensen deel. Het is het derde jaar op rij dat het Leger des Heils het onderzoek heeft laten verrichten.

"Wat mij verontrust is de gewenning die in Nederland optreedt", zei I. Voorham, directeur Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg. "Je schrikt als je voor het eerst een dakloze op straat tegenkomt die psychisch in de war is. Als je er elke dag een tegenkomt vind je het de gewoonste zaak van de wereld. Maar het is niet gewoon. Het is afschuwelijk."

Overlast

Nederlanders denken vooral aan etnische minderheden als uitgesloten groep, en minder aan anderen. In 2001 vond 24 procent van de bevolking daklozen een kwetsbare groep, nu is dat nog slechts 12 procent. Twee jaar geleden werd de groep verslaafden door 22 procent spontaan genoemd, nu is dat 9 procent. Daklozen worden steeds meer gezien als mensen die overlast veroorzaken, alcoholist zijn, verslaafd zijn aan drugs en profiteren van de samenleving.

Het 'niet in mijn achtertuin'-syndroom neemt volgens de onderzoekers toe. Nederlanders vinden dat er wel zorg moet zijn en dat de samenleving vervlakt, maar meer dan de helft heeft problemen met een opvanghuis voor daklozen in hun eigen buurt. Ook een psychatrische voorziening in de buurt ziet 42 procent niet zitten. In 2001 hadden mensen er minder problemen mee.

Individualisme

De Nederlandse bevolking wijt het verminderde mededogen aan individualisme, zelfgerichtheid, onverdraagzaamheid en agressie. Burgers noemen dit als de belangrijkste problemen in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. De meerderheid denkt dat de maatschappij hieraan ten onder gaat en dat deze problemen leiden tot toenemende eenzaamheid.
Geen vrienden

Uit het onderzoek blijkt dat ruim één miljoen mensen geen vrienden heeft en dat 600.000 mensen zich vaak eenzaam voelen. Ook de financiële problemen nemen toe. Het aantal mensen dat zich zorgen maakt of zij kunnen rondkomen, is in 2003 verdubbeld naar 15 procent. Ruim 600.000 Nederlanders hebben schulden die zij niet op eigen kracht kunnen aflossen.

Meer dan de helft van de bevolking vindt tegelijkertijd dat mensen die niet in staat zijn met geld om te gaan, daar zelf schuldig aan zijn. Nederlanders zijn wel milder gaan oordelen over tieners die ongewenst zwanger zijn. In 2003 vindt 69 procent dat de pubers hier zelf schuldig aan zijn, terwijl dat een jaar eerder nog 77 procent was.

Zinvol

In 2003 is 43 procent van de burgers helemaal tevreden met hun leven. Een jaar geleden was dat 48 procent. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden vindt zinvol leven een moeilijke opdracht en eenderde heeft behoefte aan iets dat het leven zinvoller maakt. Vooral jongeren vallen in deze categorie. Zij zijn nog zoekende naar een passende levensstijl, aldus de onderzoekers.

nu.nl

an3sdej
06-12-03, 09:34
De mate waarin kan me weleens zorg baren, maar het is een natuurlijk en logisch proces na de grote "laat maar waaien" periode van de zestiger, zeventiger, en deels tachtiger jaren. Ook hierbij geldt dat aktie tegenreaktie geeft.

Het is niet alleen te wijten aan de economische achteruitgang, het is gewoon genoeg geweest met de tolerante houding t.o.v. divers "klein" crimineel gedrag, en tolerantie t.a.v. van deviant en non-conformistisch gedrag in de ogen van veel Nederlanders.

Dat dit dan nu wat doorschiet is ook een normale beweging, evenals dat het in de zestiger en zeventiger jaren doorschoot naar de andere kant.

an3sdej
06-12-03, 13:08
V.w.b. zwervers met psychiatrische problemen pleit ik voor het herinvoeren van wetten uit de jaren '70. Waarin iemand die duidelijk psychiatrisch gestoord is, voor eigen bestwil opgenomen kan worden. Volgens mij zijn die mensen wel degelijk een gevaar voor zichzelf met hun alcoholgebruik en de lichamelijke verwaarlozing.

Waterval
06-12-03, 13:15
Voorzie jij over een tijdje een opleving van de "laat maar waaien"- gedachte...?

an3sdej
06-12-03, 13:20
Als je ziet hoelang het geduurt heeft dat deze 'laat maar waaien' periode optrad, denk ik dat DAT nu wel weer even zal duren.

Alhoewel, de wereld en het maatschappelijke gebeuren verloopt sneller dan vroeger, dus na enige decennia zou het ook best wel weer eens kunnen optreden.

Maar de maatschappij uit de jaren '50 zal niet weer terugkeren, gelukkig maar. Ik geloof namelijk niet in de uitspraak dat de geschiedenis zich herhaald, wel dat bepaalde patronen weer kunnen terugkomen.

taouanza
06-12-03, 14:24
Individualisme

De Nederlandse bevolking wijt het verminderde mededogen aan individualisme, zelfgerichtheid, onverdraagzaamheid en agressie. Burgers noemen dit als de belangrijkste problemen in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. De meerderheid denkt dat de maatschappij hieraan ten onder gaat en dat deze problemen leiden tot toenemende eenzaamheid.
Geen vrienden


Nou laat Ayaan maar dit niet horen.:rolleyes:

Waterval
06-12-03, 14:32
Ben ik de enige die denkt dat het volgende kabinet niet uit VVD en CDA zal bestaan?

Fillastiene
06-12-03, 14:45
Geplaatst door Waterval
Ben ik de enige die denkt dat het volgende kabinet niet uit VVD en CDA zal bestaan?

Nee hoor.

:)

jaja
06-12-03, 14:51
Geplaatst door Waterval
Ben ik de enige die denkt dat het volgende kabinet niet uit VVD en CDA zal bestaan? ik heb geen idee waaruit het volgende kabinet gaat bestaan. Hangt van veel dingen af ... allereerst de economie ... als de kleine oprisping van dit moment echt iets wordt ... dan heeft dit kabinet een goede kans over 3 jaar ...
Er zijn op dit moment zoveel onvoorspelbare zaken, dat het elk jaar anders kan zijn (kijk maar even naar de periode sinds 2000 ...)
De oppositie heeft tot nu toe zeer zeker niet overtuigd! De problemen die we nu hebben had een CDA-PvdA regering ook gehad ... en de oplossingen zouden alleen in detail verschillen. Let wel: ook de PvdA was VOOR de 3% norm ... de integratie-discussie is ook vooral binnen de PvdA van het ene extreme standpunt tot het andere extreme standpunt - en een echt standpunt hebben ze dus echt niet.
Zelfs Groenlinks is intern verdeeld ... de enige partij met enigzins een "uitgewerkt" politiek beleid en visie voor meer dan 4 maanden is de SP. Echter, geloof jij dat de SP al in het volgende kabinet komt? Woutertje slikt nog liever al zijn stropdassen in ...
Kortom, het is allemaal erg onduidelijk en we 'll have to wait and see ...