PDA

Bekijk Volledige Versie : JSF. Pappie VS naait Nederland



Joesoef
06-12-03, 10:52
Nederland krijgt een inferieure JSF
MENNO STEKETEE

AMSTERDAM - De Verenigde Staten ontwikkelen een inferieure versie van de Joint Strike Fighter voor de export. Wanneer Nederland overgaat tot de aanschaf van de JSF, dan heeft de versie van de Koninklijke Luchtmacht boven het slagveld minder overlevingskansen dan de Amerikaanse. Dat blijkt uit contractspecificaties van het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon.

Militaire analisten bevestigen dat de export-JSF waarschijnlijk minder waard is dan de Amerikaanse versie.

Het Pentagon gaf JSF-producent Lockheed-Martin vorige maand de opdracht om de JSF-versie voor geïnteresseerde buitenlandse luchtmachten 'zo gelijk mogelijk te maken voorzover de National Disclosure Policy dit toestaat'. Maar dus niet helemaal: deze richtlijn van het Pentagon moet verhinderen dat buitenlandse mogendheden de hand weten te leggen op Amerikaanse militaire geheimen.

Volgens de in de Verenigde Staten werkende Britse luchtvaartanalist Bill Sweetman komt dit erop neer dat 'een Nederlandse JSF sneller opvalt op de vijandelijke radar dan de Amerikaanse JSF'.

Voor het afwaarderen van de niet-Amerikaanse JSF heeft het Pentagon, binnen het zogenoemde 'JSF International Partner Version Delta Systems'-programma, maar liefst meer dan zeshonderd miljoen dollar over. Dat is het geld dat Lockheed-Martin krijgt om het toestel inferieur aan de Amerikaanse versie te maken.

Sweetman zegt dat de Amerikaanse voorzichtigheid vooral de stealth-technologie betreft die vliegtuigen moeilijk waarneembaar maakt voor radar en andere detectie-middelen. ''Sinds het bestaan van die technologie begin jaren tachtig wereldkundig werd gemaakt, heb ik me afgevraagd hoe het Pentagon zou voorkomen dat de werkingsprincipes geheim zouden blijven. De opdracht aan Lockheed-Martin heeft daar direct mee te maken,'' zet de luchtvaartanalist.''

Ook de Britse luchtvaartconsultant Nick Cook stelt dat de export-versie van de JSF 'ongetwijfeld minder stealthy zal zijn dan het Amerikaanse toestel'.

Dat duidelijk werd dat de Amerikaanse en de export-JSF niet hetzelfde zijn, was een kwestie van tijd, zegt Cook. ''Dat Delta-contract heeft dat geformaliseerd. Ze kúnnen ook niet hetzelfde zijn. Stealth-technologie en export zijn volgens de Amerikanen eigenlijk twee zaken die elkaar uitsluiten,'' zegt hij.

Sweetman denkt dat sommige gevoelige technologieën, zoals bepaalde software, radarstraling absorberende verf en lastig te traceren radarsystemen, gewoon niet in de export-JSF zullen worden gemonteerd.

Dat het weglaten van bepaalde systemen zeshonderd miljoen dollar moet kosten, vindt Sweetman niet vreemd. ''Er moet nieuwe computerprogrammatuur worden geschreven, sommige onderdelen zullen een andere plaats krijgen. Het gaat om complexe aanpassingen aan het technische ontwerp.''

Volgens PvdA-kamerlid Frans Timmermans betekent de Amerikaanse gang van zaken 'de totale omkering van het JSF-principe', waarbij buitenlandse partners volledig zouden worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie ten behoeve van dit toestel.

De Nederlandse overheid heeft zich voor 800 miljoen dollar ingekocht in de ontwikkelingsfase van het JSF-program. In ruil hiervoor mag de Koninklijke Luchtmacht eisen stellen aan de eindversie van de JSF en zal ook de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling en productie worden ingeschakeld.

Timmermans zet daar een vraagteken bij: ''De Amerikaanse opstelling maakt dat alle echt interessante contracten naar Amerikaanse bedrijven gaan.'' Hij heeft intussen kamervragen over deze kwestie gesteld.

Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat de beoogde JSF 'voldoet aan de eisen die wij daaraan stellen'.

Naast Nederland doet een reeks van landen mee aan het JSF-project, waaronder Groot-Brittannië en Italië.



© Het Parool, 6-12-2003

nl-x
06-12-03, 12:14
Vreemd... Je zou zeggen dat Nederland geld zou toekrijgen als het bukt.

Nu bukt het, en betaalt er nog voor.

En het ergste: het komt uit mijn belastinggeld!
:duivel:

an3sdej
06-12-03, 12:43
Ik denk dat in de tijd het project wel teruggeschroefd gaat worden, de ontwikkelingen binnen de techniek achterhaalt de JSF

jaja
06-12-03, 13:35
Geplaatst door Joesoef
Nederland krijgt een inferieure JSF
MENNO STEKETEE

.... eehh dachten jullie echt dat Nederland precies dezelfde F16's heeft als de VS?? Of vroeger de Starfighters? ... Erger nog, dacht de PvdA dat echt????????????????? Dan moeten ze toch beter hun contracten nalezen ...
De naar het buitenland geleverde jets waren allemaal een uitgeklede variant van de amerikaanse. Sommige landen kregen een minder uitgeklede variant - Nederland heeft een type dat het dichtst bijde Amerikanen zit. Maar de Amerikanen (en volgens mij hadden de Fransen en de Russen dezelfde policy) sturen uit principe niet de allerbeste variant naar het buitenland. Mocht om wat voor reden dan ook dat "buitenlandse" vliegtuig bij een tegenstander belanden hebben zij nog steeds het betere vliegtuig. Eerlijk gezegd vrij standaard.

Blade20
06-12-03, 14:11
Goh, wat een verassing. (NOT!!)

vanaf het begin af aan wisten de meeste Nederlanders al dat het hier om 'een kat in de zak' ging. Waarom heeft Nederland uberhaupt een nieuw type straaljager nodig? En waarom persé een straaljager uit de VS?

Er waren en zijn genoeg goedkopere varianten uit bijvoorbeeld Europa. Het lijkt mij economisch veel verstandiger om Europeese straaljagers te kopen die goedkoper zijn en ook nog eens de Europeese economie ondersteunen. Ik begrijp best dat de kwaliteit minder KAN zijn. Maar maakt dat zoveel uit? Zolang als ze maar de nieuwste technieken ondersteunen. De nieuwe Europeese straaljagers zijn goed genoeg om huidige dreigingen af te handelen. (ervan uitgaand dat de VS geen dreiging voor Europa is)

Ik ben trouwens benieuwd of China een nieuwe straaljager aan het ontwikkelen is. Ik denk er zonet aan dat ze de VS niet zo moeten en waarschijnlijk nog zitten opgescheept met MIG 21 en MIG 29 serie straaljagers. Op zich wel goede straaljagers, maar over tijd ook achterhaald (zoals alles in technologie)

[Edit]
Wat extra informatie over veschillend (actueele) vliegtuigen:

De Eurofighter (http://www.eurofighter.com)
De Joint Strike Fighter (JSF) (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/jsf.htm)
De MIG-29 uitleg over de verschillende types (http://www.sci.fi/~fta/MiG-29.htm)

barfly
06-12-03, 14:33
Geplaatst door Blade20

[Edit]
Wat extra informatie over veschillend (actueele) vliegtuigen:

De Eurofighter (http://www.eurofighter.com)
De Joint Strike Fighter (JSF) (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/jsf.htm)
De MIG-29 uitleg over de verschillende types (http://www.sci.fi/~fta/MiG-29.htm)

Je vergeet de Rafale (http://www.airforce-technology.com/projects/rafale/)

jaja
06-12-03, 14:42
Geplaatst door Blade20
Goh, wat een verassing. (NOT!!)

vanaf het begin af aan wisten de meeste Nederlanders al dat het hier om 'een kat in de zak' ging. Waarom heeft Nederland uberhaupt een nieuw type straaljager nodig? En waarom persé een straaljager uit de VS?

Er waren en zijn genoeg goedkopere varianten uit bijvoorbeeld Europa. Het lijkt mij economisch veel verstandiger om Europeese straaljagers te kopen die goedkoper zijn en ook nog eens de Europeese economie ondersteunen. Ik begrijp best dat de kwaliteit minder KAN zijn. Maar maakt dat zoveel uit? Zolang als ze maar de nieuwste technieken ondersteunen. De nieuwe Europeese straaljagers zijn goed genoeg om huidige dreigingen af te handelen. (ervan uitgaand dat de VS geen dreiging voor Europa is)

Ik ben trouwens benieuwd of China een nieuwe straaljager aan het ontwikkelen is. Ik denk er zonet aan dat ze de VS niet zo moeten en waarschijnlijk nog zitten opgescheept met MIG 21 en MIG 29 serie straaljagers. Op zich wel goede straaljagers, maar over tijd ook achterhaald (zoals alles in technologie)

[Edit]
Wat extra informatie over veschillend (actueele) vliegtuigen:

De Eurofighter (http://www.eurofighter.com)
De Joint Strike Fighter (JSF) (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/jsf.htm)
De MIG-29 uitleg over de verschillende types (http://www.sci.fi/~fta/MiG-29.htm) op zich klopt dit verhaal, maar als Nederland serieus aan militaire vredesmissies wil mee doen moet de compatibiliteit met de Amerikaanse troepen hoog zijn ... want de komende 20 jaar is er waarschijnlijk geen enkele grotere vredesmissie mogelijk zonder massieve steun van de Amerikanen.
Als het alleen om peacekeeping gaat is het verschil nog tot daar aan toe, maar als om enforcing gaat is de bruikbaarheid van de Nederlandse troepen dan zeer beperkt.
We zagen het al boven Kosovo ... de Nederlnders hadden vliegtuigen die het meest op de Ami's leken en waren dus inzetbaar met de nieuwste wapensystemen ... de andere landen konden veel minder ingezet worden en vlogen voor een groot deel rond om te laten zien dat ze ook "meestampten" met de Amerikaanse olifant. Dat was grotendeels onnodige geldverspilling en luchtverontreiniging. Ze pasten gewoon niet effectief in de "machine' ... ze waren niet geavanceerd genoeg en zouden nog VEEL meer (onnodige) slachtoffers hebben gemaakt als de Ami's al gemaakt hebben.

lennart
06-12-03, 17:05
Algemeen worden multipurpose jachtvliegtuigen van Sukhoi gezien als de belangrijkste dreiging voor westerse vliegtuigen... de Sukhoi-37 is laatste uit deze serie. En de Russen verkopen ze aan iedereen die ze kan betalen.

Waterval
06-12-03, 17:37
Oorlog is stom!

jaja
06-12-03, 17:41
Geplaatst door lennart
Algemeen worden multipurpose jachtvliegtuigen van Sukhoi gezien als de belangrijkste dreiging voor westerse vliegtuigen... de Sukhoi-37 is laatste uit deze serie. En de Russen verkopen ze aan iedereen die ze kan betalen. ok, ik had moeten zeggen voordat de Russen totaal economisch door de knieen gingen en hoe dan ook aan cash moeten komen. Tegenwoordig verkopen ze zelfs hun topvliegtuigen aan de VS ...:)

Waterval
06-12-03, 17:45
Geplaatst door jaja
ok, ik had moeten zeggen voordat de Russen totaal economisch door de knieen gingen en hoe dan ook aan cash moeten komen. Tegenwoordig verkopen ze zelfs hun topvliegtuigen aan de VS ...:)


Yep, met ingebouwde spionage apparatuur :p

Dutchguy
06-12-03, 19:02
Geplaatst door Waterval
Oorlog is stom!

Superstom!

Maar ik vind dit zo zonde van het geld. Krijgen we dus een inferieur product, het levert het bedrijfsleven veel minder geld op dan oorspronkelijk gedacht en het kost klauwen met geld.

Als ik dan de discussie hoor over de "Robin Hood"-heffing voor de absolute minima en chronisch zieken word ik echt een partij niet goed. Dat JSF-geld had dus veel beter besteed kunnen worden.

Orakel
06-12-03, 19:21
Nederland kan in deze beter (selectief) naar Van Aartsen luisteren en zorgen dat ze wat meer eigenheid kweekt. Dan kan ze eindelijk es uit dat voorgeborchte van de VS kruipen en een eigen koers varen.

Anwaro
06-12-03, 22:37
Geplaatst door Orakel
Nederland kan in deze beter (selectief) naar Van Aartsen luisteren en zorgen dat ze wat meer eigenheid kweekt. Dan kan ze eindelijk es uit dat voorgeborchte van de VS kruipen en een eigen koers varen.

Volgens mij zijn ze allang het kompas kwijt...

Anwar