PDA

Bekijk Volledige Versie : Huizenprijzen kunstmatig hoog gehouden door kartels...



Wizdom
07-12-03, 15:26
Ik ben een agrarier en mijn vrouw werkt bij de overheid,we hebben het goed maar onze verbazing stijgt met de dag.
In West-Nederland kost een leuke woning met een tuin ongeveer 500.000 euro,we hebben het over een twee onder een kapper,gewoon een lekker huis in bijvoorbeeld de bollenstreek.
Er worden ongeveer 60 huizen per hectare gebouwd,das een feit,de AGRARISCHE grondprijs is maximaal 22 euro per vierkante meter,das 220.000 per hectare.
Er moeten wegen en rioleringen op en in die grond,dat kost de wereld niet maar we gaan uit van nog eens 220.000 euro.
De grond kost dus bouwrijp 440.000 voor 60 huizen,dat is dan ongeveer 8000 euro per huis.
Een hele mooie woning kost zeker niet meer dan 150.000 aan bouwkosten(eerder de helft).
Iedere baby snapt toch dat een huis niet meer dan 180.000 waard is.
Dan komen alle geleerden zeuren over het feit dat er geen grond is,das onzin,elke boer verkoopt voor 22 euro,er is grond zat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er is een lobby in Nederland die de hele zaak blokkeert,en niemand durft iets te zeggen,de belangen zijn te groot.
Verleden week is er 70 hectare grond bij Alkmaar geveild en geen boer wilde een bod doen van 7 euro per meter,7 euro was te veel!!!!!!,de bank heeft de boel opgehouden omdat de verliezen te hoog waren.
Is er dan NIEMAND die het ziet en er iets van zegt?????????????////

an3sdej
07-12-03, 15:59
Ik kan mezelf nog geen magnaat noemen, maar het vastgoed van mijn vrouw is zo sterk gestegen, dat ik daar in geen duizend jaar tegen kan werken. :) Lekker appeltje voor de dorst. Vooral de binnenstad panden zijn tien keer over de kop gegaan de laatste 20 jaar.

Maar voor de minder vermogenden is het een moeilijke zaak, dat is een ding dat zeker is. Projekt ontwikkelaars hebben goede informanten bij de gemeentes en provincie's. Onbegrijpelijk dat justitie daar nog nooit mee bezig is geweest.

Timoesh
07-12-03, 16:09
Geplaatst door an3sdej
Onbegrijpelijk dat justitie daar nog nooit mee bezig is geweest.


Dat zien ze blijkbaar door de vingers..zij moeten toch ook een mooie woning hebben....dus waarom zouden ze zich hiermee bezighouden als het in hun voordeel werkt ;)





Greetz,...

Simon
07-12-03, 16:44
Maar Wizdom, als het zou kloppen wat je zegt dan kan je tcoh zelf een lapje grond kopen en daarop een huis (laten) bouwen?

Wizdom
07-12-03, 20:05
Geplaatst door Simon
Maar Wizdom, als het zou kloppen wat je zegt dan kan je tcoh zelf een lapje grond kopen en daarop een huis (laten) bouwen?

Het gaat erom dat de gemeenten de prijs van bouwgrond opdrijven. Zij verstrekken vaak de vergunningen en verkopen zogenaamde bouwkavels. Verder is schaalgroote natuurlijk ook belangrijk... De consortia maken onderling afspraken over de verkoop prijzen en dat is natuurlijk alles behalve de zo geroemde vrije markt... maar riekt meer naar een corrupte plan economie...

Ik ben verder heel erg benieuwd in welke portemonnee die woeker winsten verdwijnen.... Gemeenten klagen vaak dat ze geld tekort komen...

Ik denk inderdaad dat wanneer je goedkoop grond koopt en een architect en aannemer in de arm zou nemen je wel eens flink goedkoper uit zou kunnen zijn hoewel het natuurlijk wel een hoop geregel is (kost veel tijd) en dan heb ik het nog niet over de risico's die je loopt met aannemers...