PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimleider sust kritiek op al te hoge minaretten



jaja
08-12-03, 10:18
Moslimleider sust kritiek op al te hoge minaretten
door Koert van der Velde
Trouw, 2003-12-08

Wie bouwt de grootste moskee van Nederland? Wie heeft de hoogste minaretten? En waarom? Gemotiveerd door 'religieus imperialisme' zoals tegenstanders roepen, of is het alleen maar om aan de grote vraag te voldoen?


De nieuwe moskeeën in Nederland zijn gesloten bastions met minaretten die hoog boven de huizen uittorenen en daarmee een boodschap van religieus imperialisme lijken te verkondigen'', schreef HP/De Tijd onlangs in een artikel 'Kathedralen voor Allah'. Het zijn volgens dit blad ,,monumenten voor een godsdienst die in het gunstigste geval ongelijkheid tussen mannen en vrouwen propageert en in het ongunstigste onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden''.

Tijd dus om de strijd aan te binden tegen 'de grootste moskee van Nederland', de (Marokkaanse) Essalaam-moskee, die begin volgend jaar in Rotterdam gebouwd gaat worden. In vloer oppervlakte steekt hij bescheiden af bij andere moskeeën in Nederland, verweert Mohammed Boutaher, de vice-voorzitter zich. Er zal plaats zijn aan maximaal duizend gelovigen. ,,We worden door onze tegenstanders steeds groter gemaakt - ze noemen ons nu zelfs 'de grootste moskee van Europa'.'' Maar de twee minaretten worden met hun vijftig meter wel hoger dan andere minaretten in Nederland. ,,Och meneer, dat heeft de Nederlandse architect verzonnen. Echt waar.'' De woordvoerder van het architectenbureau bevestigt dit.

Naar Marokkaanse begrippen is de Essalaam-moskee gewoon orthodox. De geldschieters in Doebai, die 3 miljoen euro op tafel leggen, hebben geen inhoudelijke eisen gesteld, zegt Boutaher. Maar naar Nederlandse maatstaven is de Essalaam-moskee wel conservatief. Boutaher: ,,Vrouwen en mannen samen is gewoon niet normaal. Vrouwen zijn privé. Je moet er toch niet aan denken dat er een mooie vrouw naast je komt zitten tijdens het gebed. Dan wil je gelijk een afspraakje maken, en dat kan natuurlijk niet.''

Ook de Sultan Ahmet in Zaandam zou de grootste moskee van Europa zijn - weer vooral volgens critici. Ahmet Altikulac van het moskeebestuur wil er niet van horen. ,,Het maakt mij niet uit. Waarom discussie?'' Omdat de neiging zich zo groot mogelijk te manifesteren een neiging is van veel religieuze leiders. Altikulac: ,,Ik weet van niks.''

,,U kunt op naam van uw lieve voorouders, papa, mama, oom tante, echtgenoot of broeder een deel van de Taibah-moskee kopen'', laat kandidaat-grootste, de Surinaamse Taibah-moskee in Amsterdam-ZO weten. ,,Een gouden kans voor ons en deze komt niet terug!'' De nieuwbouw (plaats voor 3000 gelovigen) heeft maar liefst vier minaretten van 30 meter, en gaat minstens 3,2 miljoen euro kosten. Wie geeft voor een overledene, helpt zo iemand van het paradijs, want ,,God bouwt een huis in het paradijs voor wie een huis bouwt voor Hem'', belooft de Koran, aldus hadj Mohammed Gaffer van het bestuur van de moskee.

Van de 3000 gebedsplaatsen zijn er nu 1600 verkocht (€110), van de 120 pilaren of heipalen zijn er nog 80 in de aanbieding (€2250). Ook gewone giften zijn meer dan welkom, zegt Gaffer. Want de bankgarantie is nog steeds geblokkeerd. Terwijl de moskee toch al lang klaar had moeten zijn.

Heeft ook Gaffer veel gegeven? ,,Héél veel'', zegt hij. ,,God heeft ons uitgekozen om dit gebouw neer te zetten. Zo probeert hij ons uit om te kijken of we de uitdaging om zo'n groot gebouw neer te zetten aannemen of dat we wegrennen.''

Gaffer ontkent dat de moskee groot moet worden als statussymbool, die de islam, die volgens hem in Nederland onderdrukt wordt, smoel moet geven. ,,Nu moeten op vrijdag vele gelovigen op straat bidden - mensonterende toestanden.''

Hoe zeker is Gaffer nu van een plekje in het paradijs? ,,Honderd procent. Maar in het paradijs heb je veel rangen. Hoe meer je geeft hoe hoger je rang wordt in het paradijs. De hoogste rangen zullen God ontmoeten, gezeten in de schaduw van zijn troon.''

Het is de vraag wie nog in het aardse huis van God zal komen, wanneer de huidige sponsors dit huis hebben verruild voor een huis in het paradijs. Vooral oudere mannen bezoeken de moskee. Zestig procent van de moslims in Nederland is jonger dan 25 jaar en daarvan bezoekt minder dan tien procent soms een moskee. Wie weet heb je over 25 jaar niet alleen tapijthallen en disco's met kerktorens, maar ook met minaretten.


copyright Trouw

observer
08-12-03, 12:11
Hoe zeker is Gaffer nu van een plekje in het paradijs? ,,Honderd procent. Maar in het paradijs heb je veel rangen. Hoe meer je geeft hoe hoger je rang wordt in het paradijs. De hoogste rangen zullen God ontmoeten, gezeten in de schaduw van zijn troon.'' lijkt wel ene beetje op de goede oude amerikaanse tv evangelisten en hun "pay the lord" methoden

an3sdej
08-12-03, 12:18
Ondanks al die mooie hoge minaretten, en grote moskeeën, doen ze weinig als sociaal hoekje in de maatschappij.
Op de NMO was gisteren te zien dat dakloze moslims niet onderdak krijgen in moskeeën, geen hulp krijgen van moslims uit die moskeeën, maar in de christelijke kerken.

Het is allemaal uiterlijk vertoon. Dus waarom die vreselijke efteling gebouwen, met hun afzichtelijke minaretten?

Allemaal accenten op een zoektocht naar identiteit dus :jammer:

nefertiti
08-12-03, 14:38
Tijdens de middeleeuwen hadden we hier ook zo'n systeem:

je kon AFLATEN kopen (moest je wel rijk zijn natuurlijk) om zo je plaatsje in het paradijs te verzekeren.

in feite zijn de prachtige kathedralen ook zo'n beetje en gevolg daarvan, ik ben er namelijk van overtuigd dat degenen die hun centjes hebben bijgedragen om die gothische kathedralen te laten optrekken, zeker heel hoog geklasseerd zijn in de hemel!

lennart
08-12-03, 14:45
rijk valt wel mee hoor.. alleen je had gradaties van aflaten.

religie is de bedenker van belastingen... dat is geen toeval :p

sadeeQ
08-12-03, 17:59
Geplaatst door an3sdej
Ondanks al die mooie hoge minaretten, en grote moskeeën, doen ze weinig als sociaal hoekje in de maatschappij.
Op de NMO was gisteren te zien dat dakloze moslims niet onderdak krijgen in moskeeën, geen hulp krijgen van moslims uit die moskeeën, maar in de christelijke kerken.

Het is allemaal uiterlijk vertoon. Dus waarom die vreselijke efteling gebouwen, met hun afzichtelijke minaretten?

Allemaal accenten op een zoektocht naar identiteit dus :jammer:

:maf2:

een tijdje terug was de opvang van een dakloze man reden voor de politie om een inval te doen op zoek naar gevaarlijke criminelen en terroristen die de moskee zou huisvesten .die debiele kazen weten nou ook niet echt wat ze willen :fucyc:

Blade20
08-12-03, 18:07
Geplaatst door nefertiti
Tijdens de middeleeuwen hadden we hier ook zo'n systeem:

je kon AFLATEN kopen (moest je wel rijk zijn natuurlijk) om zo je plaatsje in het paradijs te verzekeren.

in feite zijn de prachtige kathedralen ook zo'n beetje en gevolg daarvan, ik ben er namelijk van overtuigd dat degenen die hun centjes hebben bijgedragen om die gothische kathedralen te laten optrekken, zeker heel hoog geklasseerd zijn in de hemel!

Hulde voor deze uitspraak.

Het klopt idd, vroeger in de Middeleeuwen werd in heel Europa hetzelfde gedaan. Had je geld en schonk je geld aan de kerk, dan kwam je in de hemel. Het gewone 'gepeupel' moest de rest van hun leven hard werken en zwoegen voor de kerk om, als ze geluk hadden, in de hemel te komen.

Echter zit er een kleine kanttekening mijnszijde aan, Nederland heeft lang geen plaats meer voor grote religieuze gebouwen, en ook het nut ervan is erg dubieus.

Ik kan zelf alleen maar concluderen dat de term 'religieus imperialisme' correct is.

[edit]
Overigens is het heel gemakkelijk om te voorkomen dat religieuze gebouwen als dekmantel voor criminaliteit en terrorisme worden gebruikt. Gewoon surveilliance, en dan echt gewoon in relgieuze gebouwen van elke religieuze stroming. Niks inbreuk op de privacy, het is een gemeenschappelijke plaats, daar is geen privacy.

Hudhaifa
08-12-03, 18:07
Ondanks al die mooie hoge minaretten , en grote moskeeën , doen ze weinig als sociaal hoekje in de maatschappij.


Het is allemaal uiterlijk vertoon. Dus waarom die vreselijke efteling gebouwen , met hun afzichtelijke minaretten?

Volgens mij heb je een klaagmuur nodig :lol:

an3sdej
08-12-03, 19:20
een tijdje terug was de opvang van een dakloze man reden voor de politie om een inval te doen op zoek naar gevaarlijke criminelen en terroristen die de moskee zou huisvesten .die debiele kazen weten nou ook niet echt wat ze willen

Ja hoor, de NMO zelf wees op de tekortkomingen in de sociale plicht van moskeeën.

En nee Hudje, klagen doe ik op de plaats waar ik dat wil. Reageer eens inhoudelijk!

Goodnight
08-12-03, 19:33
[quote]Hoe zeker is Gaffer nu van een plekje in het paradijs? ,,Honderd procent. Maar in het paradijs heb je veel rangen. Hoe meer je geeft hoe hoger je rang wordt in het paradijs. De hoogste rangen zullen God ontmoeten, gezeten in de schaduw van zijn troon.''[\quote]

knap dat hij al weet dat zijn plaatsje in de hemel voor 100% verzekerd is.
Ga ik ook snel een plaatsje kopen.Als hij dit inderdaad echt gezegd heeft vind ik het een hele domme man! :ego:

Goodnight
08-12-03, 19:36
Overigens vind ik dat de moskeeen inderdaad meer moeten doen aan opvang van ( moslim) junks en daklozen.Er wordt wel veel aan liefdadigheid gedaan,maar naar mijn idee niet georganiseerd.

Joesoef
08-12-03, 19:44
Geplaatst door Goodnight
Er wordt wel veel aan liefdadigheid gedaan,maar naar mijn idee niet georganiseerd.


Ik denk eerder selectief en onzichtbaar.

Joesoef
08-12-03, 19:45
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat een hoop zakaat verdwijnt in een bouwsel in het land van herkomst. De bouw van een eigen prive minaret of zo.

Goodnight
08-12-03, 19:46
Geplaatst door Joesoef
Ik denk eerder selectief en onzichtbaar.

hoezo selectief?

Goodnight
08-12-03, 19:48
Geplaatst door Joesoef
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat een hoop zakaat verdwijnt in een bouwsel in het land van herkomst. De bouw van een eigen prive minaret of zo.

hmm..dat zou erg triest zijn,maar zakkenvullers heb je overal.Ik probeer zakaat altijd te geven aan iemand van wie ik weet dat die erg nodig heeft.
Maar ja geef ook aan Unicef en weet ook niet wat er uiteindelijk met mijn centjes gebeurd.

Joesoef
08-12-03, 19:50
Geplaatst door Goodnight
hoezo selectief?

Uitsluitend islamitische doelen.

Simon
08-12-03, 19:51
Dat beeld van het Paradijs van Gaffer is wel erg naïef. Gulle gevers voor zijn moskee beloofd hij zelfs een persoonlijke ontmoeting met God. Ik vraag mij af of hij het zelf gelooft.

Joesoef
08-12-03, 19:52
Geplaatst door Goodnight
hmm..dat zou erg triest zijn,maar zakkenvullers heb je overal.Ik probeer zakaat altijd te geven aan iemand van wie ik weet dat die erg nodig heeft.
Maar ja geef ook aan Unicef en weet ook niet wat er uiteindelijk met mijn centjes gebeurd.

Ach. Ik laat ook bouwen aan mijn eigen prive minaret en hamam. En ik steun daarmee de lokale economie oook nog eens. Als dat geen weldoenerij is.

Goodnight
08-12-03, 20:05
Geplaatst door Joesoef
Uitsluitend islamitische doelen.

Als er maar iemand mee geholpne wordt.
Trouwens er zijn zat islamitische organisatie's die ook niet moslims helpen.

Goodnight
08-12-03, 20:06
Geplaatst door Joesoef
Ach. Ik laat ook bouwen aan mijn eigen prive minaret en hamam. En ik steun daarmee de lokale economie oook nog eens. Als dat geen weldoenerij is.

Over dat onzichtbaar, binnen de islam is het zo dat je niet te koop moet lopen over hoeveel geld je nu weer aan goede doelen hebt geschonken.

Goed dat je ons waarschuwt Joesoef....ik weet in ieder geval nu waar ons geld heen gaat. :sniper:

Goodnight
08-12-03, 20:07
Geplaatst door Simon
Dat beeld van het Paradijs van Gaffer is wel erg naïef. Gulle gevers voor zijn moskee beloofd hij zelfs een persoonlijke ontmoeting met God. Ik vraag mij af of hij het zelf gelooft.

als die man dat echt gezegd heeft zit er een steekje bij hem los.Zou mooi zijn als hij voor iedere mens dat kon bepalen.als hij het niet geloofde had ie het niet gezegd denk ik.

an3sdej
08-12-03, 20:08
Goodnight, heb je voorbeelden van dat soort niet islamitische doelen, en moslim organisaties die daaran geven?

Joesoef
08-12-03, 21:57
Geplaatst door Goodnight
Als er maar iemand mee geholpne wordt.
Trouwens er zijn zat islamitische organisatie's die ook niet moslims helpen.

Na de ramadan stonden we te bidden op de trap terwijl een paar dames achter mij een discussie hadden over het te slachten schaap. De een weigerde ook maar iets aan de buren te geven ondanks dat deze geen cent te makken hadden. De reden die zij aangaf was erg simpel, de buren waren geen moslim.... De vrouw die te vuur en te zwaard bleef volhouden dat ook deze mensen er recht op hadden had de meest blauwe ogen die ik ooit heb gezien (op een paar na dan ;) ).

Joesoef
08-12-03, 21:59
Geplaatst door Goodnight
Goed dat je ons waarschuwt Joesoef....ik weet in ieder geval nu waar ons geld heen gaat. :sniper:

een deel van mijn geld!... Dat van jou zal je zelf wel weten, en dat van een ander (moslims lopen er toch niet mee te koop?) ??? Only God nows!

Joesoef
08-12-03, 22:01
Geplaatst door an3sdej
Goodnight, heb je voorbeelden van dat soort niet islamitische doelen, en moslim organisaties die daaran geven?

Bij stichtingen is dit simpel te achterhalen. Een abbo op www.kvk.nl maakt dat simpel openbaar.

Goodnight
09-12-03, 09:00
Geplaatst door an3sdej
Goodnight, heb je voorbeelden van dat soort niet islamitische doelen, en moslim organisaties die daaran geven?

zoek en gij zult vinden An3dej....islamic relief is een organisatie die dat doet...

Goodnight
09-12-03, 09:02
Geplaatst door Joesoef
Na de ramadan stonden we te bidden op de trap terwijl een paar dames achter mij een discussie hadden over het te slachten schaap. De een weigerde ook maar iets aan de buren te geven ondanks dat deze geen cent te makken hadden. De reden die zij aangaf was erg simpel, de buren waren geen moslim.... De vrouw die te vuur en te zwaard bleef volhouden dat ook deze mensen er recht op hadden had de meest blauwe ogen die ik ooit heb gezien (op een paar na dan ;) ).

bidden op de trap????

Gierig gulzig mens was dat zeg!!

Joesoef
09-12-03, 09:05
Geplaatst door Goodnight
bidden op de trap????

Het was wat druk zo na de Rammadan (en erug koud).




Geplaatst door Goodnight
Gierig gulzig mens was dat zeg!!

Ik ben ook gulzig maar niet gierig...