PDA

Bekijk Volledige Versie : Bos bepleit immigratie op zijn Amerikaans



T.A.F.K.A.Z
08-12-03, 10:39
Bos bepleit immigratie op zijn Amerikaans
van onze redactie politiek
2003-12-08

DEN HAAG - PvdA-fractieleider Bos vindt dat Nederland soepeler arbeidsmigranten moet toelaten, maar aan deze immigranten eisen mag stellen. Zo moeten zij niet direct aanspraak kunnen maken op alle rechten van de verzorgingsstaat. Bos bepleit zo'n politiek naar het model van klassieke immigratielanden als Amerika en Australië in een artikel in de Volkskrant.



Volgens de PvdA-voorman kan van deze landen worden geleerd dat je bij immigratie mag kijken naar de kosten en baten voor de ontvangende samenleving. ,,Dat leidt tot betere kansen op integratie en een minder verkrampte houding tegenover arbeidsmigratie.'' Volgens Bos is de kramp nu zo groot dat Nederland zelfs de overkomst belemmert van knappe koppen uit China en India. Dat is, zegt hij, een gevolg van draconisch verhoogde leges die waren bedoeld om heel andere groepen af te remmen.

Bos vindt het de wereld op z'n kop dat Nederland bij gezinsvorming eisen stelt aan de ontvangende in plaats van de komende partner. Hij acht het verdedigbaar migranten die uit eigen vrije wil naar Nederland komen, zoals economische migranten en bruiden, anders te behandelen dan vluchtelingen, voor wie Nederland altijd een vrijhaven moet blijven. Zo mogen zij pas na verloop van tijd recht doen gelden op sociale voorzieningen.

De PvdA-leider vindt dat het kabinet in de integratiekwestie een 'politiek van angst en vermijding' voert. Het lost volgens hem geen problemen op, maar schuift die weg of weert die af. Als voorbeeld noemde hij gisteren in het tv-programma 'Buitenhof' het voorstel van de liberale vice-premier Zalm om de stichting van nieuwe islamscholen tegen te houden. Volgens Bos gebeurt dat onder het mom van voorkoming van achterstanden. ,,Maar voor scholen met achterstandsproblemen trekt Zalm geen cent uit. Dat vind ik cynisch.''
De PvdA neemt het standpunt in dat scholen een afspiegeling moeten zijn van de wijk waarin zij staan, ook als ze daardoor helemaal zwart zijn. Als er achterstanden ontstaan, moeten die worden bestreden. Als het de VVD ernst is met haar bezwaren tegen achterstandsscholen, moet zij volgens Bos consequent zijn en leerlingen elders onderbrengen. ,,Maar dat zie ik de VVD nog niet doen'', zei hij. Bos vindt dat de integratiepolitiek van het kabinet terzake getuigt van ,,een in zichzelf gekeerde oestermentaliteit die haaks staat op de open oriëntatie waar Nederland groot mee is geworden''.


trouw.nl

et_2000nl
08-12-03, 11:11
Bossie toch.... De huidige economische situatie levert een overvloed aan arbeidskrachten op de nederlandse arbeids markt. Een andere sitautie dan zo'n 3 jaar terug.... Maar toch, op zich vind ik het een goed plan, de economie gaat ooit wel weer eens aantrekken. Dit plan heeft wel minder aantrekkelijke neven effecten:

1. Knappe koppen uit India en China, kunnen daar naar lokale begrippen ook een behoorlijk bestaan hebben. De drang voor de minder bedeelden uit die landen om om economische redenen te vluchten, zal door dit plan niet verminderen, eerder toenemen.
2. Het wegtrekken uit landen als China, India en bijv Zuid Afrika heeft het gevolg dat die landen verarmen kwa kennis. De boven klasse van die samenlevingen, vluchten naar het westen om economische redenen.

Helaas zal dit dus enorme gevolgen hebben op de minder ontwikkelde landen, die beschikken over relatief goed onderwijs....

Zijn reaktie op de VVD vind ik prachtig :blij:.... Het geeft de spagaat van de VVD aan op dit moment. Die spagaat is wel jammer, tot voor kort was de VVD een respectabele partij, of ik er ooit op zou stemmen, is een andere kwestie. Maar de degelijkheid is er wel helemaal van af :moe:

observer
08-12-03, 12:14
het is wel onzin scholieren op achterstand scholen krijgen al jaren een hoger bedrag per leerling dan "normale" scholen. 1,7x zoveel als ik me goed voor de geest haal

bos vergeet ook dat aan het amerikaans systeem wel meer dan dat vast zit

je moet ook kunnen bewijzen dat er geen amerikanen zijn die dat werk kunnen doen

an3sdej
08-12-03, 12:21
bos vergeet ook dat aan het amerikaans systeem wel meer dan dat vast zit

Onder andere trouw zweren aan de Amerikaanse staat op de Amerikaanse vlag. Eisen qua opleiding en het volkslied uit het hoofd leren :stout: