PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL en identificatieplicht



Donna
08-12-03, 17:46
Vraagje aan actieve AEL leden:

Vandaag wordt de algemene identificatieplicht behendeld in de tweede kamer (nu zo'n beetje). Verwacht wordt dat die wet negatief kan gaan uitpakken voor allochtonen. De identificatieplicht zou discriminatie in de hand kunnen werken door politie e.d.

Wat is de mening van de AEL over de identificatieplicht?

Voert de AEL hier actie tegen?

Zit de AEL zometeen op de publieke tribune?

Blade20
08-12-03, 17:57
Pfff.....wat is het probleem. Je moet gewoon je ID bij je hebben, dat heb ik dagelijks. Je zult echt niet worden gediscrimineerd door een politie als erop staat dat je allochtoon bent.
Gewoon standaard, niets meer en niets minder.

Maar ik ben wel geen AEL, die willen natuurlijk hun achterban beschermen die geen ID hebben.

TonH
08-12-03, 18:23
Geplaatst door Blade20
Pfff.....wat is het probleem. Je moet gewoon je ID bij je hebben, dat heb ik dagelijks. Je zult echt niet worden gediscrimineerd door een politie als erop staat dat je allochtoon bent.
Gewoon standaard, niets meer en niets minder.

Maar ik ben wel geen AEL, die willen natuurlijk hun achterban beschermen die geen ID hebben.

't Probleem zit 'm erin zodra je drie keer per week je zou moeten identificeren omdat je geen blauwe ogen en blond haar hebt.

GroenLinks en SP in de Tweede Kamer willen van Donner de verzekering dat er aan het criterium dat er een dreiging voor het ernstig verstoren van de openbare orde streng de hand wordt gehouden om dit soort willekeur te voorkomen.

ZbaqZbaq
08-12-03, 19:32
Geplaatst door Donna
Vraagje aan actieve AEL leden:

Vandaag wordt de algemene identificatieplicht behendeld in de tweede kamer (nu zo'n beetje).


is niet vandaag maar over 2 weken pas

Blade20
08-12-03, 19:35
Geplaatst door TonH
't Probleem zit 'm erin zodra je drie keer per week je zou moeten identificeren omdat je geen blauwe ogen en blond haar hebt.

GroenLinks en SP in de Tweede Kamer willen van Donner de verzekering dat er aan het criterium dat er een dreiging voor het ernstig verstoren van de openbare orde streng de hand wordt gehouden om dit soort willekeur te voorkomen.

Ow, dan moet ik het ook. Het zij zo, ik moet ook iedere dag twee vijf of zes keer mijn OV uit de beurs halen.

an3sdej
08-12-03, 19:39
Zbaqzbaq, ik zit nu te luisteren naar het debat via internet, alhoewel, de pauze is nu net begonnen.


GroenLinks en SP in de Tweede Kamer willen van Donner de verzekering dat er aan het criterium dat er een dreiging voor het ernstig verstoren van de openbare orde streng de hand wordt gehouden om dit soort willekeur te voorkomen.

De meerderheid van de kamer ziet dit bezwaar niet, is ook niet voor hantering van het GL criterium.
En ik denk echt niet dat de politie op extra werk zit te wachten, dus in principe vertrouw ik de politie dat zij alleen wanneer het nodig is, om identificatie gevraagd wordt.
Als ik niets te verbergen heb, waarom zou ik dan op IDplicht tegen zijn?
Als zou ik hem een paar keer per week moeten tonen, nou en? In tijden van terreurdreiging zoals nu, is het denk ik nodig.

et_2000nl
08-12-03, 19:43
Geplaatst door Donna
Vraagje aan actieve AEL leden:

Vandaag wordt de algemene identificatieplicht behendeld in de tweede kamer (nu zo'n beetje). Verwacht wordt dat die wet negatief kan gaan uitpakken voor allochtonen. De identificatieplicht zou discriminatie in de hand kunnen werken door politie e.d.

Wat is de mening van de AEL over de identificatieplicht?

Voert de AEL hier actie tegen?

Zit de AEL zometeen op de publieke tribune?

Identificatieplicht is een schromelijk overdreven onderwerp. Er is al identificatie plicht. Als je auto rijd ben je verplicht je rijbewijs bij je te hebben. Bij fuiken en controles controleren ze ook altijd je naam in het grote boek van justitie en de CJIB en zo.... Zo ook als je in schiphol op een vliegtuijg stapt. Nooit iemand over horen zeiken.

Helaas is het in Amsterdam west de statistieken die tegenwerken. Als discriminatie de reden zou zijn, zou dat slecht zijn. Maar ik denk dat die k*t koters hier weer een reden meer hebben om "racist" te bleren als er om identificatie word gevraagd.... :moe:

Goodnight
08-12-03, 19:54
ik vergeet altijd mijn huissleutels, ik vergeet mijn OV vervoersbewijs, mijn rijbewijs...
Damn!Nu krijg ik nog iets erbij wat ik thuis vergeet :mad:

Donna
08-12-03, 21:36
Geplaatst door ZbaqZbaq
is niet vandaag maar over 2 weken pas


De stemming misschien. Het debat was vandaag.

Lobbyen heeft nu geen zin meer, de stemmen zijn al bepaald.

barfly
08-12-03, 21:42
Identificatieplicht onveilig voor kinderen

AMSTERDAM (ANP) - De uitgebreide identificatieplicht die Nederland
invoert, is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van
de Mens en het VN-verdrag inzake de rechten van het kind. Vooral
voor kinderen is het onveilig om een identiteitskaart bij zich te
hebben, omdat ze zo makkelijker doelwit kunnen worden van
straatroof.
Dat stelt de internationale mensenrechtenorganisatie Privacy
International, dat in Londen is gevestigd. De organisatie vindt de
plicht voor iedereen vanaf veertien jaar om een identiteitsbewijs
op zak te hebben, overbodig en buiten proportie. Het betekent een
inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van onschuldige burgers en
de noodzaak daarvan ontbreekt in haar ogen volledig.
De Tweede Kamer praat maandagavond over het wetsvoorstel. Op 1
januari 2005 moet de maatregel ingaan.

Wellicht dat Europa de boel de das ffies omdoet?

TonH
08-12-03, 22:40
Geplaatst door Blade20
Ow, dan moet ik het ook. Het zij zo, ik moet ook iedere dag twee vijf of zes keer mijn OV uit de beurs halen.

Alsof je dat doet ter identificatie. 't Is gewoon je ticket. Op mijn nieuwe NS-kortingskaart en op de Museumjaarkaart staat niet eens meer een foto... Toch wat anders dan een paspoort of gemeentekaart.


Geplaatst door an3sdej
De meerderheid van de kamer ziet dit bezwaar niet, is ook niet voor hantering van het GL criterium.
En ik denk echt niet dat de politie op extra werk zit te wachten, dus in principe vertrouw ik de politie dat zij alleen wanneer het nodig is, om identificatie gevraagd wordt.
Als ik niets te verbergen heb, waarom zou ik dan op IDplicht tegen zijn?
Als zou ik hem een paar keer per week moeten tonen, nou en? In tijden van terreurdreiging zoals nu, is het denk ik nodig.

Omdat de meerderheid er niet mee eens is bestaat het bezwaar niet?

Juist omdat de politie niet op extra werk zit te wachten is dit voorstel ook zo dom. Wanneer je wilt dat het een effectief middel is moet je regelmatig grote groepen mensen controleren. En ik benijd en gun je van harte je naïviteit...

Ik heb een paar maal in Frankrijk meegemaakt hoe mooi die identificatieplicht werkt. Twee praktijkvoorbeelden:
1. In Parijs werd tijdens een vakbondsdemonstratie het Place de la Bastille hermetisch afgesloten. Ook toeristen zoals ik zaten klem. Daarna werden een paar duizend mensen via enkele zijstraten weer van het plein afgelaten. Alleen vreemd dat alle 'witte' toeristen, Parijzenaren en demonstranten rustig de controles konden passeren en alle 'noord-afrikanen' en 'zwarten' vriendelijk doch dringend naar hun papieren werd gevraagd.

2. In de de tijd dat er nog grenscontrole tussen Nederland, België en Frankrijk was gebeurde het regelmatig dat Franse ambtenaren door de trein liepen. En altijd pikten ze maar een paar mensen uit iedere coupé die hun paspoorten moesten tonen. En dat waren nooit 'witten'.

Dat Donner niet nadrukkelijk nogmaals wil bevestigen dat de identificatieplicht alleen geldt in gevallen waar sprake is van een dreiging voor het ernstig verstoren van de openbare orde bevestigt mijn vrees dat e.e.a. willekeuriger toegepast zal worden dan nu gesteld.

papol
09-12-03, 08:56
Geplaatst door TonH

Omdat de meerderheid er niet mee eens is bestaat het bezwaar niet?

Juist omdat de politie niet op extra werk zit te wachten is dit voorstel ook zo dom. Wanneer je wilt dat het een effectief middel is moet je regelmatig grote groepen mensen controleren. En ik benijd en gun je van harte je naïviteit...

Ik heb een paar maal in Frankrijk meegemaakt hoe mooi die identificatieplicht werkt. Twee praktijkvoorbeelden:
1. In Parijs werd tijdens een vakbondsdemonstratie het Place de la Bastille hermetisch afgesloten. Ook toeristen zoals ik zaten klem. Daarna werden een paar duizend mensen via enkele zijstraten weer van het plein afgelaten. Alleen vreemd dat alle 'witte' toeristen, Parijzenaren en demonstranten rustig de controles konden passeren en alle 'noord-afrikanen' en 'zwarten' vriendelijk doch dringend naar hun papieren werd gevraagd.

2. In de de tijd dat er nog grenscontrole tussen Nederland, België en Frankrijk was gebeurde het regelmatig dat Franse ambtenaren door de trein liepen. En altijd pikten ze maar een paar mensen uit iedere coupé die hun paspoorten moesten tonen. En dat waren nooit 'witten'.

Dat Donner niet nadrukkelijk nogmaals wil bevestigen dat de identificatieplicht alleen geldt in gevallen waar sprake is van een dreiging voor het ernstig verstoren van de openbare orde bevestigt mijn vrees dat e.e.a. willekeuriger toegepast zal worden dan nu gesteld.

Ja, en in de rest van de wereld is het andersom, kan de 'witte' zich uitgebreid legitimeren en laten ze je 10tallen uren wachtten zelfs met kleine kinderen in een snikhete auto. Tot je begrijpt hoe het wel werkt, en laat je per ongeluk wat geld achter in een van de paspoorten. Binnen 1 minuut alles geregeld.

Heb je niets te verbergen en zijn je papieren in orde, who cares??

Overigens, in Belgie gold al jaaaaren een IDplicht én minimaal 100BF op zak. Of dat moet de laatste 5 jaar verandert zijn.

Gr.P

TonH
09-12-03, 10:35
Geplaatst door papol
Ja, en in de rest van de wereld is het andersom, kan de 'witte' zich uitgebreid legitimeren en laten ze je 10tallen uren wachtten zelfs met kleine kinderen in een snikhete auto. Tot je begrijpt hoe het wel werkt, en laat je per ongeluk wat geld achter in een van de paspoorten. Binnen 1 minuut alles geregeld.

Heb je niets te verbergen en zijn je papieren in orde, who cares??

Overigens, in Belgie gold al jaaaaren een IDplicht én minimaal 100BF op zak. Of dat moet de laatste 5 jaar verandert zijn.

Gr.P

't Is goed joh. Wanneer m'n buurman een hufter is ben ik het lekker ook. Moet je ook vooral hier blijven en lekker slapen. Totdat je last krijgt van die zoem uit de telefoon op je nachtkastje waar een vriendelijke beambte regelmatig even door luistert of je nog vredig en zonder zonde in je bedje ligt.

Mensen die anderen hun rechten ontnemen of mensen die hun rechten te grabbel gooien; ik weet niet wat ik erger vind.

En dat over "de rest van de wereld is het andersom" is natuurlijk onzin. De enige plaatsen waar ik mij, als 'witte' regelmatig moest identificeren en zelfs gevolgd werd was het voormalige oostblok. In de rest van de wereld is zo'n hoofd als de mijne :engel: meestal genoeg voor een zeer spoedige afhandeling van formaliteiten.

jamalfaqir
09-12-03, 12:52
Mijn mening over de identificatieplicht is de volgende.

Ik zie hier al hoe de politie werkt zonder, maar met? Mijn neven in Frankrijk hebben me laten zien hoe het in Frankrijk werkt waar het wel verplicht is. Als er een groep maghrebain op straat staat te praten en de politie ziet dat dan proberen ze de weg te blokkeren en iedereen wordt gevraagd om zijn id. Als je die niet hebt wordt je geboeid en naar het buro gebracht.

Zwarte Schaap
09-12-03, 13:38
Geplaatst door Donna
Vraagje aan actieve AEL leden:

Vandaag wordt de algemene identificatieplicht behendeld in de tweede kamer (nu zo'n beetje). Verwacht wordt dat die wet negatief kan gaan uitpakken voor allochtonen. De identificatieplicht zou discriminatie in de hand kunnen werken door politie e.d.

Wat is de mening van de AEL over de identificatieplicht?

Voert de AEL hier actie tegen?

Zit de AEL zometeen op de publieke tribune?


Volgens mij heeft er altijd een identificatieplicht bestaan voor allochtonen. Er verandert juridisch gezien vrijwel niets voor de allochtonen.

Donna
09-12-03, 13:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij heeft er altijd een identificatieplicht bestaan voor allochtonen. Er verandert juridisch gezien vrijwel niets voor de allochtonen.

Voor niet-nederlanders geldt dat. Maar nu ook voor alle allochtonen met een NL paspoort.

Er verandert dus weldegelijk iets, ook voor allochtonen. Daarnaast houdt de identificatieplicht in dat bevoegden in veel meer gevallen (namelijk: altijd) naar je identificatie kunnen vragen. Ook dat is nieuw.

lennart
09-12-03, 13:59
Ze moeten toch een goede reden hebben?

Daviddavid
09-12-03, 14:02
maar die identificatie toestand is toch voor alle Nederlanders? allochtoon en autochtoon? Of heb ik iets gemist? wordt wel zooitje, ik vergeet altijd al telefoons, sigaretten, aanstekers, agenda's, portemonnaies. Verschijn op Schiphol zonder paspoort etc. etc. Enfin, dit kan er dan ook nog wel bij. En ik heb ook al geen blauwe ogen, noch blond haar. Help!

Zwarte Schaap
09-12-03, 14:11
Geplaatst door Donna
Voor niet-nederlanders geldt dat. Maar nu ook voor alle allochtonen met een NL paspoort.

Er verandert dus weldegelijk iets, ook voor allochtonen. Daarnaast houdt de identificatieplicht in dat bevoegden in veel meer gevallen (namelijk: altijd) naar je identificatie kunnen vragen. Ook dat is nieuw.
Ik had beter moeten zeggen allochtonen zonder nederlandse nationaliteit. (Zoals ik )

Ik zei ook juridisch gezien verandert er voor allochtonen niet veel. In de praktijk kan ik me van alles voorstellen hoe de politie de algemene identificatieplicht zal misbruiken.

Overigens kun je nu als allochtoon met een nederlandse paspoort nog altijd aangehouden worden om je te legitimeren. Als je je nederlandse paspoort niet bij je hebt kun je ook niet bewijzen dat je je niet hoeft te legitimeren.

Ach ja, diegenen die de 2de wereld-oorlog hebben overleefd zijn nu met veel minder en dus is er minder weerstand tegen het AUSWEIS BITTE !!

Zwarte Schaap
09-12-03, 14:13
Geplaatst door lennart
Ze moeten toch een goede reden hebben?

Daar hoef je je niet druk om te maken, een reden is zo verzonnen.

lennart
09-12-03, 14:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daar hoef je je niet druk om te maken, een reden is zo verzonnen.

Maar dan hoef je het nog niet eens te zijn met die reden.. Kortom... gewoon weigeren je papiertje te laten zien, omdat de reden ongegrond is...

Daviddavid
09-12-03, 14:16
eerst is er niet genoeg politie op straat, nu worden iedereen ineens zonder reden om de tien minuten aangehouden. waar gaat de politie om te beginnen het personeel vandaan halen? doe niet zo dramatisch allemaal!

nefertiti
09-12-03, 14:48
In Belgie is dat altijd al zo geweest dat we ALTIJD onze identiteitskaart moeten bijhebben, dus ook de belgische allochtonen.

Wat verandert er dan ?

Donna
09-12-03, 16:12
Geplaatst door nefertiti
In Belgie is dat altijd al zo geweest dat we ALTIJD onze identiteitskaart moeten bijhebben, dus ook de belgische allochtonen.

Wat verandert er dan ?

Aangezien het een Nederlandse wet is, verandert er in Belgie hoogstwaarschijnlijk niets :moe:

lennart
09-12-03, 16:16
Geplaatst door Donna
Aangezien het een Nederlandse wet is, verandert er in Belgie hoogstwaarschijnlijk niets :moe:

Je weet het maar nooit met die Belgen.

Donna
09-12-03, 16:16
Volgens mij is Belgie een van de weinige landen in de EU die een identificatieplicht kent, in andere landen geldt meestal een toonplicht. Dat houdt in dat je niet verplicht bent je kaart bij je te dragen, maar wel verplicht bent om die desgevraagd te komen laten zien op bijvoorbeeld een politiebureau.

Volgens mij gaat er een principezaak aangespannen worden bij het Europees hof, aangezien juridisch gezien vraagtekens kunnen worden geplaatst bij de vraag of de identificatieplicht (dus een stap verder dan de toonplicht) wel in lijn is met Europese verdragen, o.a. rond burgerrechten. Dat zou ook voor Belgie consequenties kunnen hebben.

an3sdej
09-12-03, 16:41
Daarnaast houdt de identificatieplicht in dat bevoegden in veel meer gevallen (namelijk: altijd) naar je identificatie kunnen vragen. Ook dat is nieuw.

Alleen als daar dringende redenen voor zijn.

an3sdej
09-12-03, 16:43
Ik had beter moeten zeggen allochtonen zonder nederlandse nationaliteit. (Zoals ik )

Als jij niet Nederlander bent, op wat voor een visum ben jij dan hier?

En als niet Nederlander heb je aardig wat kritiek op interne aangelegenheden hier zeg :gniffel:

Donna
09-12-03, 16:52
Geplaatst door an3sdej
Alleen als daar dringende redenen voor zijn.

Dringend, maar wat dringend is bepaalt de vrager, niet de toner. Denk maar niet dat er een lijst komt van zaken waar je voor moet tonen, die criteria worden natuurlijk vaag gehouden want een uitputtende lijst is onmogelijk en een niet uitputtende lijst vervolgens wel exclusief. Dat zou de weigeraar te veel armslag geven.

Zelf een inschatting maken en weigeren, is alleen als je van plan bent een proefproces uit te lokken een optie. Je krijgt namelijk alleen proceskosten vergoed als je wint, niet de kosten van een advocaat. Ook riskeer je dan een boete van maximaal 2400 euro ofzo (ook als je 14 jaar bent).

Wat wel kan, is tonen en vervolgens een klacht indienen, maar wat je daaraan hebt weet niemand: het tonen is dan immers al gebeurd.

Donna
09-12-03, 16:54
Geplaatst door an3sdej
En als niet Nederlander heb je aardig wat kritiek op interne aangelegenheden hier zeg :gniffel:



Tsja.

Ik ben geen Italiaan, maar heb behoorlijk wat kritiek op de manier waarop het daar gaat. Op interne aangelegenheden in Irak en Afghanistan schijnt ook veel kritiek 'van buitenaf' te zijn geweest de afgelopen jaren.

observer
09-12-03, 16:57
Geplaatst door Donna
Volgens mij is Belgie een van de weinige landen in de EU die een identificatieplicht kent, in andere landen geldt meestal een toonplicht. Dat houdt in dat je niet verplicht bent je kaart bij je te dragen, maar wel verplicht bent om die desgevraagd te komen laten zien op bijvoorbeeld een politiebureau.

Volgens mij gaat er een principezaak aangespannen worden bij het Europees hof, aangezien juridisch gezien vraagtekens kunnen worden geplaatst bij de vraag of de identificatieplicht (dus een stap verder dan de toonplicht) wel in lijn is met Europese verdragen, o.a. rond burgerrechten. Dat zou ook voor Belgie consequenties kunnen hebben. volgens mij is juist nederland 1 van de weinige landen waar je nog geen toon of identplicht had

en wat is er eigenlijk op tegen zolang het niet misbruikt wordt

je was al verplicht in het ov en in de auto te hebben
steeds meer winkels accepteren alleen nog maar creditcards met een extra id
je bent verplicht straks in het ziekenhuis je te identificeren
je bent verplicht je op je werk te identificeren (kopie paspoort)

dus in de praktijk veranderd er niets

en wederom een eerzame burger heeft niets te vrezen, er zijn geen nazi stormtroopers meer die bij de grens klaarstaan.

Daviddavid
09-12-03, 17:04
Geplaatst door observer
volgens mij is juist nederland 1 van de weinige landen waar je nog geen toon of identplicht had

en wat is er eigenlijk op tegen zolang het niet misbruikt wordt

je was al verplicht in het ov en in de auto te hebben
steeds meer winkels accepteren alleen nog maar creditcards met een extra id
je bent verplicht straks in het ziekenhuis je te identificeren
je bent verplicht je op je werk te identificeren (kopie paspoort)

dus in de praktijk veranderd er niets

en wederom een eerzame burger heeft niets te vrezen, er zijn geen nazi stormtroopers meer die bij de grens klaarstaan.


Precies. alsof er nu inééns uit alle hoeken en gaten politie op gaat duiken die ieder zonder vorm van proces in 't gevang gaan gooien. ik zie dat op één of andere manier niet gebeuren. Dus vanwaar de paniek?

nefertiti
09-12-03, 17:04
Nou natuurlijk verandert er in België niets.

Ik doelde eigenlijk op het feit dat allochtone belgen hier ook altijd al een ID-kaart op zak moeten hebben.
Dus nu zullen ook de Nederlanders en de allochtone nederlanders dat moeten hebben. So what?

Ik ben ook al een paar maal gevraagd om me te identificeren. Ik heb daar geen enkel probleem mee.

Waar ik WEL een probleem mee heb is wat me in Egypte is overkomen: daar werden we op de boot VERPLICHT onze paspoorten af te geven en die kregen we enkel terug nadat de reis beëindigd was!

Bijgevolg: tijdens de reis had ik geen enkel wettelijk legitimatiebewijs dat ik belg was--> ik kon dus niets bewijzen bij de belgische ambassade moest ik dat nodig gehad hebben!
bovendien kon men tijdens de reis gerust heel die hoop paspoorten kopieren!
Dàt vind ik pas een aantasting van mijn persoonlijke vrijheid! Niet het feit dat ik me ten allen tijde moet kunnen identificeren: dat laatste geeft mij eerder een gerust gevoel.

Donna
09-12-03, 17:12
Geplaatst door observer
volgens mij is juist nederland 1 van de weinige landen waar je nog geen toon of identplicht had

Klopt.


Geplaatst door observer
en wat is er eigenlijk op tegen zolang het niet misbruikt wordt

Weinig. Maar er is op niets iets tegen zolang het niet misbruikt wordt.

Wat is er mis met een verkrachter zo lang hij niet verkracht?

Wat is er mis met een pistool, zo lang je er niet mee schiet?

Niets.

Waar het om gaat, is de gevolgen en de risico's op misbruik. De voorbeelden uit andere landen stemmen wat dat betreft niet hoopvol.


Geplaatst door observer
je was al verplicht in het ov en in de auto te hebben

Je kunt ervoor kiezen geen auto te rijden. Of niet met de trein te gaan. De trein is geen 'openbare ruimte'. J ekunt er straks niet meer voor kiezen je paspoort niet bij je te dragen in de openbare ruimte. Want je bent verplicht het bij je te hebben.


Geplaatst door observer
steeds meer winkels accepteren alleen nog maar creditcards met een extra id

Klopt, dat is vooruitlopend op de identificatieplicht.

Je kunt ervan uitgaan dat nadat de identificatieplicht is ingevoerd, steeds meer winkels inderdaad om je ID gaan vragen. Je hebt het toch al verplicht bij je. Wettelijk mogen ze dat niet, maar wettelijk heb jij vervolgens geen poot om op te staan als ze je een bepaald product niet willen verkopen.

De vraag is of we daarop zitten te wachten.

Het CDA heeft bijvoorbeeld al voorgesteld spuitbussen verf alleen nog maar te verkopen op vertoning van paspoort of ID kaart. Want na invoering van de plicht heeft toch iedereen die bij zich. En zo kan ik me nog legio andere dingen voorstellen waar je eerst je paspoort voor moet laten zien voordat je het krijgt, nadat de identificatieplicht is ingevoerd.





Geplaatst door observer
je bent verplicht straks in het ziekenhuis je te identificeren

Jaja. En zo hebben we straks inderdaad nog een bestand waar al die gegevens aan kunnen worden gekoppeld.


Geplaatst door observer
je bent verplicht je op je werk te identificeren (kopie paspoort)

Niet helemaal. Dat kun je weigeren op principiele gronden.


Geplaatst door observer
dus in de praktijk veranderd er niets)

Jawel hoor.

14 jarigen krijgen nu ook een ID plicht. En de rest van NL ook, en dan niet in specifieke plekken (trein) maar overal. Op straat, in het park, op het strand, overal. In de gehele publieke ruimte dus.



Geplaatst door observer
en wederom een eerzame burger heeft niets te vrezen, er zijn geen nazi stormtroopers meer die bij de grens klaarstaan.

Dat laatste, daar heb je gelijk in. Dat eerste, dat is echt grenzeloos naief.

Ook als je niets misdoet heb je iets te vrezen. Het is echt een grote misvatting dat privacyregels er zijn om criminelen te beschermen. Integendeel. Je wilt niet weten waar je als onschuldig burger in verzeild kan raken en hoeveel moeite het kost in bepaalde gevallen je onschuld te bewijzen als het eenmaal een keer is misgegaan.

Dat jij niets fout doet, wil namelijk nog niet betekenen dat een ander geen fouten kan maken met jouw gegevens of zijn bevoegdheden kan misbruiken.

observer
09-12-03, 17:13
Ik doelde eigenlijk op het feit dat allochtone belgen hier ook altijd al een ID-kaart op zak moeten hebben.
Dus nu zullen ook de Nederlanders en de allochtone nederlanders dat moeten hebben. So what?
. eu iedereen moet toch in belgie een legitimatie bij zich hebben?


Bijgevolg: tijdens de reis had ik geen enkel wettelijk legitimatiebewijs dat ik belg was--> ik kon dus niets bewijzen bij de belgische ambassade moest ik dat nodig gehad hebben!

voelde zeker wel als een bevrijding? :zwaai:

nee die trucs zijn onacceptabel natuurlijk ook een beetje dom om je bezoekers zo welkom te heten (tip neem een goede kopie van je papieren mee doe ik ook altijd als je dan je paspoort kwijt bent kun je in iedergeval op de ambassade wat laten zien)

Daviddavid
09-12-03, 17:14
Donna, lieverd, je leest te veel Ludlum.

Donna
09-12-03, 17:16
Geplaatst door Daviddavid
Donna, lieverd, je leest te veel Ludlum.


Nee schatje. Ik werk bij een internetprovider.

Weet je hoe makkelijk het is om 1 cijfer in een IP adres verkeerd te typen/lezen?

En weet je wat de potentiele gevolgen daarvan kunnen zijn?

Maar ga maar rustig slapen.

Daviddavid
09-12-03, 17:21
Het kán allemaal wel, maar hoevaak gebeurd het expres? en hoeveel voegt verplichte ID plicht er aan toe? mensen doen zo graag belangrijk op deze manier, terwijl naar de meesten geen instantie op of om kijkt. zouden ze wel willen misschien, dan lijken ze interesanter. En geloof me, ik heb het nodige meegemaakt, van kraakscene, tot alle mogelijke nichtenacties, tot al tien jaar werken in de media, met alle under-cover reportages, bekende nederlanders, ingewikkelde reizen en dergelijke van dien. Ik slaap absoluut niet. Maar al die die hystyerie op dit forum over vanalles en nog wat: kleine kinderen die interessant willen doen.

nefertiti
09-12-03, 18:30
Ik doelde eigenlijk op het feit dat allochtone belgen hier ook altijd al een ID-kaart op zak moeten hebben.
Dus nu zullen ook de Nederlanders en de allochtone nederlanders dat moeten hebben. So what? .
eu iedereen moet toch in belgie een legitimatie bij zich hebben?

ja sorry natuurlijk! ik begrijp gewoon niet waarom hier op dit forum vooral de allochtone Nederlanders daar zo'n punt van willen maken! wat hebben ze in godsnaam te verbergen?

Wij(Belgen) moeten trouwens al vanaf 12 jaar een IDkaart op zak hebben.

Dat was dus ook het probleem bij die zwembadonlusten deze zomer: het grootste gedeelte van de minderjarige opgepakte belgen (nou ja! je bent het of je bent het niet! :haha: ) hadden geen ID kaart bij zich en waren dus in de fout!

lennart
09-12-03, 18:38
Geplaatst door nefertiti
Nou natuurlijk verandert er in België niets.

Ik doelde eigenlijk op het feit dat allochtone belgen hier ook altijd al een ID-kaart op zak moeten hebben.
Dus nu zullen ook de Nederlanders en de allochtone nederlanders dat moeten hebben. So what?

Ik ben ook al een paar maal gevraagd om me te identificeren. Ik heb daar geen enkel probleem mee.

Waar ik WEL een probleem mee heb is wat me in Egypte is overkomen: daar werden we op de boot VERPLICHT onze paspoorten af te geven en die kregen we enkel terug nadat de reis beëindigd was!

Bijgevolg: tijdens de reis had ik geen enkel wettelijk legitimatiebewijs dat ik belg was--> ik kon dus niets bewijzen bij de belgische ambassade moest ik dat nodig gehad hebben!
bovendien kon men tijdens de reis gerust heel die hoop paspoorten kopieren!
Dàt vind ik pas een aantasting van mijn persoonlijke vrijheid! Niet het feit dat ik me ten allen tijde moet kunnen identificeren: dat laatste geeft mij eerder een gerust gevoel.

Vrijwel alle campings/hotels in de wereld willen hetzelfde, als je niet met cc betaald :rolleyes:

Daarom zijn ook zoveel mensen lid bij de ANWB in Nederland... omdat die er een speciale kaart voor hebben zodat je je paspoort niet hoeft af te geven.

Zwarte Schaap
09-12-03, 19:12
Geplaatst door observer

je was al verplicht in het ov



Nee klopt niet. In het openbaar vervoer ben je alleen verplicht om je identiteitsbewijs te tonen als je gepakt wordt voor zwartrijden en ze je niet vertrouwen dat je de juiste naam gegeven hebt.

Marsipulami
09-12-03, 19:26
Toen de eerste stoomtrein langs weiden en velden raasde was er ook veel protest. Volgens critici van dat rokende ijzeren gevaarte was de kans groot dat de koeien langs het spoor zouden panikeren en voortaan alleen nog maar zure melk zouden geven.

Identificatie daar is geen probleem mee. Het kan zijn dat racistische agenten allochtonen vaker willen controleren. Maar racisme zit dan niet in die kaart maar tussen de oren van die agenten. Allochtonen pesten kan op allerlei manieren daar heb je zelfs geen ID-kaart voor nodig.

Ikzelf heb die kaart meestal niet bij. Toch zeker niet als ik ze nodig heb :p. Als ik op reis ga of als ik een bankrekening wil openen, bij de notaris, of aangifte wil doen van een gestolen fiets of zo. Er is bij mijn weten ooit één keer zomaar langs de straat naar mijn ID gevraagd door de politie en dat was op een weekend in de ardennen toen ik om zes uur in de morgen door een verlaten streek zat te wandelen. Men was toen vermoedelijk op zoek naar een ontsnapte gangster.

Verder heb ik zes jaar rondgelopen met een identiteitskaart die vervallen was. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Behalve één keer toen ik een cheque wou innen bij de bank van de post waar ze me niet kenden.

Loketbediende: "Sorry meneer, we kunnen deze cheque niet uitbetalen. Je paspoort is vervallen."

Marsipulami: "Huh ? Waarom dan niet ? Mijn naam staat toch op mijn (vervallen) identiteitskaart ?"

Loketbediende: "Nee, het gaat echt niet. Ik doe ook maar mijn werk. We mogen alleen cheques op naam uitbetalen aan mensen die een geldig paspoort kunnen voorleggen."

Marsipulami: "Wat maakt dat nou uit ?"

Loketbediende: "Je ID-kaart is niet geldig. Misschien is het niet eens jouw ID-kaart en heb je een ID-kaart bij je die iemand anders verloren heeft of zo."

Marsipulami: " :maf2: Iemand anders verloren ? Gevonden ? een ID-kaart met mijn eigen foto erop ?" (Haha, die domme Belgen). "Ok, ik zal niet langer aandringen, maar zal zo meteen eens een poging doen bij de bediende van het loket hiernaast, goeiemiddag nog. :p"

an3sdej
09-12-03, 19:34
Ik had beter moeten zeggen allochtonen zonder nederlandse nationaliteit. (Zoals ik )


Als jij niet Nederlander bent, op wat voor een visum ben jij dan hier?

En als niet Nederlander heb je aardig wat kritiek op interne aangelegenheden hier zeg :boer: :D

an3sdej
09-12-03, 19:36
Donna,


Het CDA heeft bijvoorbeeld al voorgesteld spuitbussen verf alleen nog maar te verkopen op vertoning van paspoort of ID kaart.

Een leven zonder graffiti op de muren, heerlijk toch? :knipoog:

Zwarte Schaap
09-12-03, 21:32
Geplaatst door an3sdej
Als jij niet Nederlander bent, op wat voor een visum ben jij dan hier?

En als niet Nederlander heb je aardig wat kritiek op interne aangelegenheden hier zeg :boer: :D

Ik ben hier niet op een visum, ik ben hier op grond van een: A-vergunning tot vestiging. Arbeid is vrij toegestaan. Een TWV is hiervoor niet vereist

Wat bedoel je met je zinnetje dat ik wat aardig kritiek heb op interne aangelegenheden? Hebben niet-Nederlanders dan minder rechten om kritiek te hebben? Als je vindt dat ik Nederland ten onrechte bekritisseer mag je me daar best wel op wijzen hoor. Verder zou ik wel willen weten wat jij verstaat onder interne aangelegenheden?

Tomas
09-12-03, 22:44
De AEL had vandaag geen tijd voor zulke onbelangrijke zaken als de id-plicht in Nederland:


AEL herdenkt intifada met controle op snelweg

Uitgegeven: 9 december 2003 20:57
Laatst gewijzigd: 9 december 2003 22:36

AMSTERDAM/ANTWERPEN - Actievoerders van de Arabisch Europese Liga (AEL) hebben dinsdagavond een controlepost ingesteld op de ringweg A10 aan de westkant van Amsterdam. De AEL wilde zo herinneren aan het begin van de eerste intifada, de opstand van de Palestijnen in de bezette gebieden, op 9 december 1987. De politie beëindigde de actie, omdat de situatie levensgevaarlijk was, aldus een woordvoerder. Ook in de Tweede Kamer en in Antwerpen zijn acties gevoerd.

De AEL is tegen wat het noemt "het zionistische apartheidsregime": de bezetting van Palestina. De AEL wil een eigen staat voor de Palestijnen. Bij de actie daarvoor werden dinsdag op de A10 alle auto's stilgehouden. De actievoerders deelden folders uit en lieten daarna het verkeer weer door. Zo wilden zij Nederlanders eraan herinneren dat niet iedereen vrij is om te gaan en staan waar en wanneer hij wil.

Arrestaties

Bij het beëindigen van de actie door de politie werden vier actievoerders gearresteerd, aldus een politiewoordvoerder. Eerder op de dag had een AEL-activist geprobeerd tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer een Palestijnse vlag op te hangen. Dat werd verijdeld.

Antwerpen

In Antwerpen, waar de AEL is opgericht, verstoorden leden van de organisatie een uitzending van de regionale televisiezender ATV. Volgens de publieke omroep VRT ontrolden zij er vlaggen en spandoeken en hekelden zij de banden tussen Antwerpen en Israël.
Mede door de diamantsector heeft Antwerpen een aanzienlijke joodse gemeenschap. De Antwerpse politie heeft diverse actievoerders meegenomen voor ondervraging, onder wie de tweede man van de AEL, Ahmed Azzuz.

Brussel

Later op de avond drong een team van AEL door in de studio van het actualiteitenprogramma Terzake op de Vlaamse publieke zender Canvas in Brussel. De omroep staakte de uitzending meteen, waarna drie activisten zijn aangehouden en vastgezet.

(c) www.nu.nl

observer
09-12-03, 22:55
Klopt, dat is vooruitlopend op de identificatieplicht.

Je kunt ervan uitgaan dat nadat de identificatieplicht is ingevoerd, steeds meer winkels inderdaad om je ID gaan vragen. Je hebt het toch al verplicht bij je. Wettelijk mogen ze dat niet, maar wettelijk heb jij vervolgens geen poot om op te staan als ze je een bepaald product niet willen verkopen.
. nee dat komt omdat er zoveel gefraudeerd wordt met gestolen creditcards

ongeveer een 1/3 van de fee die een winkelier aan een american express oid betaald is om dat te dekken

(nadat iemand mijn kaart gestolen had en in 15 min duizenden euro's had uitgegeven kan ik faar over meepraten)

een winkel heeft er geen baat bij jou iets niet te verkopen ze hebben er baat bij dat jij niet een misdaad pleegt in hun winkel

wederom iemand die legaal bezig heeft wat heeft die te vrezen

zit ik in de trein met mijn paspoort in mijn zak so what als dat er voor zorgt dat zakenrollers, terreurknaapjes en rovers minder kansen krijgen perfect toch

moet ik mijn paspoort laten zien als ik het voetbalstadion in wil nou en als dat betekend dat ik mijn neefje veilig mee kan nemen perfect

de enige die baat hebben bij anonimiteit is iemand die iets te verbergen hebben

an3sdej
09-12-03, 23:14
Schaap, zie je die smiley niet staan? Van mij mag je zeggen wat je wilt. :blowen:

Zwarte Schaap
09-12-03, 23:27
Geplaatst door an3sdej
Schaap, zie je die smiley niet staan? Van mij mag je zeggen wat je wilt. :blowen:

Ik communiceer niet via smileys, die sla ik bijna altijd over.

an3sdej
09-12-03, 23:34
Reageer je ook niet op lichaamstaal in real live? :knipoog:

Zwarte Schaap
09-12-03, 23:41
Geplaatst door an3sdej
Reageer je ook niet op lichaamstaal in real live? :knipoog:

Voor mij staan smileys niet gelijk aan lichaamstaal in real live. Smileys zie ik meer als een kleurige versiering op dit grijze forum.

an3sdej
10-12-03, 00:03
OK, maar hou er rekening mee dat smileys veel kunnen zeggen over priksels.

Maar jij jouw opvatting :fpetaf:

Zwarte Schaap
10-12-03, 00:12
Geplaatst door an3sdej
OK, maar hou er rekening mee dat smileys veel kunnen zeggen over priksels.

Maar jij jouw opvatting :fpetaf:

Dat heeft geen zin omdat ik de smileystaal ook niet machtig ben en daarnaast geen zin heb om die taal te leren. Verder bestaan er zoveel smileys en varianten dat het geen zin heeft om ze te kennen. Ook hebben smileys geen eenduidige betekenis.

Ik hou het gewoon op het Nederlands.