PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse alevieten verkiezen humanistenclub boven moslimclub



Zwarte Schaap
08-12-03, 21:34
Liberale moslimclub wordt lid Humanistische Alliantie

Van onze verslaggeefster Janny Groen


AMSTERDAM - De Federatie van de Alevitische Gemeenschap in Nederland (HAK-DER), een liberale stroming in de islam, heeft zich aangesloten bij de Humanistische Alliantie. 'Levensbeschouwelijk voelen we ons meer verwant met de humanisten dan met de conservatieve moslims van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO)', licht HAK-DER-voorzitter Nurettin Altundal de stap toe.

Volgens Altundal was HAK-DER, dat zo'n tachtigduizend Turkse alevieten vertegenwoordigt, al enkele jaren in gesprek met de Humanistische Alliantie. Twee jaar geleden werd ook overleg gevoerd met het comité dat de oprichting van het islamitisch contactorgaan moest voorbereiden. Het CMO wordt vermoedelijk begin januari officieel gelanceerd.

Altundal: 'Al snel werd duidelijk dat dit officiële contactorgaan een conservatief ingestelde club zou worden. En dat wij niet welkom zouden zijn met onze liberale visie. Over een andere liberale stroming, de Ahmadiyya's, werd zelfs een veto uitgesproken. Wij worden door de moslimkoepels in het CMO niet als islamitisch beschouwd.'

Alevieten, zegt hij, zien de islam meer als een levensstijl dan als een dogmatisch geloof. Net als bij de humanisten staat in de alevitische filosofie de mens centraal. De koran wordt beschouwd als boek met richtlijnen voor een goed leven. In plaats van te bidden in de moskee, houden alevieten cems, religieuze bijeenkomsten met liederen, gebeden, liturgische dans en een maaltijd.

Toen voormalig minister Van Boxtel voor Grotesteden- en Integratiebeleid najaar 2001 het idee van een groot islamitisch platform opperde, leek Altundal dat nog een prima gedachte. 'Ik hoopte op een platform, waarbinnen alle stromingen vertegenwoordigd zouden zijn. Dan zou er een dialoog op gang kunnen komen over de onderlinge vooroordelen. Want de islamitische gemeenschap is lang niet zo homogeen als wordt gedacht.'

Hij ervoer het overleg met onwillige conservatieve moslims als tijdverspilling en investeerde in de band met de humanisten. 'Wij voeren een eigen koers, we laten ons niet door de overheid sturen.'

De Ahmadiyya's, vertegenwoordigd door de Unie van Lahore Ahmadiyya Organisaties Nederland (Ulamon), proberen aansluiting bij het CMO via de rechter af te dwingen.

Bron: Volkskrant 06/12/03

Joesoef
08-12-03, 21:42
Verbaast mij dat je er nix over te mekkeren hebt.

an3sdej
08-12-03, 22:03
Humanisme is ook beter voor de mens :roker:

Malcolm_X
09-12-03, 00:56
dat die gasten zich nog moslims durven te noemen net als die gasten van die ahmadiyya beweging.....

Malcolm_X
09-12-03, 00:56
dat die gasten zich nog moslims durven te noemen net als die gasten van die ahmadiyya beweging.....

Puk
09-12-03, 01:00
Geplaatst door Malcolm_X
dat die gasten zich nog moslims durven te noemen net als die gasten van die ahmadiyya beweging.....

Dat zijn ook moslims... maar andere moslims.

Heb je daar nou zo'n probleem mee?

Marsipulami
09-12-03, 02:15
Ik heb respect voor humanisten, alevieten, fundamentalisten en bountys. Ik denk dat we ze allemaal nodig hebben om toekomst te maken. Bountys versterken zonder het te beseffen de positie van fundamentalisten en fundamentalisten versterken zonder het te beseffen de positie van bountys. Zolang mensen met elkaar in gesprek blijven is het allemaal OK voor mij. Meningsverschillen beschouw ik eerder als een rijkdom dan als een handicap. Ik ben echter geen voorstander van segregatie of het optrekken van muren tussen mensen, wel van een eerlijke dialoog.

et_2000nl
09-12-03, 09:45
Geplaatst door Malcolm_X
dat die gasten zich nog moslims durven te noemen net als die gasten van die ahmadiyya beweging.....

Gelukkig zijn er vele groepen die van zich zelf zeggen dat ze voldoen aan het rolmodel van een moslim. Helaas zijn er vele van dit soort groepen, die mekaar af en toe het liefst de hersens inbeuken. Daarmee is tevens het bewijs geleverd dat er geen rolmodel moslim bestaat, net zo min als een rolmodel nederlander, italiaan, christen.

Tanzaoui1
09-12-03, 12:03
Geplaatst door Puk
Dat zijn ook moslims... maar andere moslims.

Heb je daar nou zo'n probleem mee?

Ja, ik heb daar een probleem mee. Het zijn geen moslims. Om Moslim te zijn moet je van goeie huize komen. Daar past geen muziek bij.

Heb jij daar een probleem mee?

jamalfaqir
09-12-03, 12:34
Geplaatst door et_2000nl
Gelukkig zijn er vele groepen die van zich zelf zeggen dat ze voldoen aan het rolmodel van een moslim. Helaas zijn er vele van dit soort groepen, die mekaar af en toe het liefst de hersens inbeuken. Daarmee is tevens het bewijs geleverd dat er geen rolmodel moslim bestaat, net zo min als een rolmodel nederlander, italiaan, christen.

Onze rolmodel zijn de Profeet Mohammed sA3wasallam en de Sahaaba lkiraam Abu Bakr Omar Oethmaan en Ali. Iedereen die hun als rolmodel ziet en net als hun tot goede daden oproept en die ook doet en van slechte daden wegblijft en die afkeurt is een moslim.
Een groep die zich niet aan de 5 zuilen houdt en niet naar de moskee gaat omdat ook hun rolmodel Ali daar als martelaar is vermoord is daarmee in contradictie.

et_2000nl
09-12-03, 14:56
Geplaatst door jamalfaqir
Onze rolmodel zijn de Profeet Mohammed sA3wasallam en de Sahaaba lkiraam Abu Bakr Omar Oethmaan en Ali. Iedereen die hun als rolmodel ziet en net als hun tot goede daden oproept en die ook doet en van slechte daden wegblijft en die afkeurt is een moslim.
Een groep die zich niet aan de 5 zuilen houdt en niet naar de moskee gaat omdat ook hun rolmodel Ali daar als martelaar is vermoord is daarmee in contradictie.

Ben jij sji-iet?

an3sdej
09-12-03, 15:11
Ja, ik heb daar een probleem mee. Het zijn geen moslims. Om Moslim te zijn moet je van goeie huize komen. Daar past geen muziek bij.

Dus iemand die van muziek houdt en draait en/of zelf instrumenten bespeelt kan geen moslim zijn Taouanza? :(

mrz
09-12-03, 15:15
Humanistenclub boven moslimclub? Hmm.

Alleen lofzang mag ofzo geloof ik an3sdej.

Daviddavid
09-12-03, 15:15
als je alle moslims die naar muziek luisteren eruit dondert, hou je volgens mij ene heel klein miniscuul splinter groeperinkje over.

jamalfaqir
09-12-03, 15:16
Geplaatst door et_2000nl
Ben jij sji-iet?

Nee ik ben moslim. Waarom vraagje dat?

Dutchguy
09-12-03, 15:18
Geen muziek is geen leven in mijn opinie. Krijg je hele nare starre mensen van, kan niet anders.

an3sdej
09-12-03, 15:19
Nee ik ben moslim. Waarom vraagje dat?

Voor sommigen zijn de shi'iten niet echte moslims hoor. Dat zullen ze hier niet hardop toegeven, maar in real live gesprekken is mij dat wel degelijk verteld. De kloof tussen de shia en sunni's is erg groot

et_2000nl
09-12-03, 15:26
Geplaatst door jamalfaqir
Nee ik ben moslim. Waarom vraagje dat?

Omdat er nogal wat mening verschillen zijn wie er "rolmodellen" zijn binnen de Islam....
Als ze muziek willen maken en zich moslim noemen, wie ben ik om dat te beoordelen.
Als ze zich willen aansluiten de Humanistische Alliantie en niet bij de CMO, wie ben ik om dat te beoordelen.

Ik word zo moe :moe: van "oh dan zijn het geen moslims" beoordelingen. Als dat de manier is om een eigen ideaal beeld van de Islam hoog te houden. Dan is de groep "niet-moslims" vele malen groter dan de groep moslims, omdat de verdeeldheid zo gigantisch groot is....

et_2000nl
09-12-03, 15:28
Geplaatst door an3sdej
Voor sommigen zijn de shi'iten niet echte moslims hoor. Dat zullen ze hier niet hardop toegeven, maar in real live gesprekken is mij dat wel degelijk verteld. De kloof tussen de shia en sunni's is erg groot

Mensen mekkeren en zeiken liever om de kleine verschillen dan herkenning van de gigantische overeenkomsten....

jamalfaqir
09-12-03, 16:05
Geplaatst door et_2000nl
Omdat er nogal wat mening verschillen zijn wie er "rolmodellen" zijn binnen de Islam....
Als ze muziek willen maken en zich moslim noemen, wie ben ik om dat te beoordelen.
Als ze zich willen aansluiten de Humanistische Alliantie en niet bij de CMO, wie ben ik om dat te beoordelen.

Ik word zo moe :moe: van "oh dan zijn het geen moslims" beoordelingen. Als dat de manier is om een eigen ideaal beeld van de Islam hoog te houden. Dan is de groep "niet-moslims" vele malen groter dan de groep moslims, omdat de verdeeldheid zo gigantisch groot is....

Wie jij bent weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat over iemand die aansluiting bij ongelovigen verkiest boven moslims iets niet goeds te beoordelen valt. But only god can judge us.

Abdullah ibn Amr bin Aas, may Allah be pleased with them, relates that the Holy Prophet, peace and blessings of Allah be upon him, said:

"A Muslim is one against whose tongue and hands other Muslims are secure, and an Emigrant is one who departs from what Allah has forbidden." (Bukhari)

En een moslim wordt je of blijf je door je aan de vijf zuilen te houden:
De shahaada
De salaat
De zakaat
De ramadaan
De hadj

et_2000nl
09-12-03, 16:46
Geplaatst door jamalfaqir
Wie jij bent weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat over iemand die aansluiting bij ongelovigen verkiest boven moslims iets niet goeds te beoordelen valt. But only god can judge us.

Abdullah ibn Amr bin Aas, may Allah be pleased with them, relates that the Holy Prophet, peace and blessings of Allah be upon him, said:

"A Muslim is one against whose tongue and hands other Muslims are secure, and an Emigrant is one who departs from what Allah has forbidden." (Bukhari)

En een moslim wordt je of blijf je door je aan de vijf zuilen te houden:
De shahaada
De salaat
De zakaat
De ramadaan
De hadj

Dank voor je oordeel, waarmee je tevens mijn stelling bevestigd....

Ik verkies helemaal niets, maar ga geen SA koningshuis verdedigen omdat die zichzelf moslims noemen, net zo min als Saddam Hoesein, net zo min als de amerikaanse inval in Irak, net zo min als de Israelische bezetting in Palestina, net zo min als de aanslagen op bussen met kinderen in Israel.
Ik hoef niet te rechtvaardigen wat krom is. Jij wel? Zelfkritiek kan idd pijn doen, en is ook niet voor tere zieltjes bedoeld....

mrz
09-12-03, 17:29
Geplaatst door Dutchguy
Geen muziek is geen leven in mijn opinie. Krijg je hele nare starre mensen van, kan niet anders.

Have to agree, wat voor de een onbegrijpelijke muziek is bevat of roept voor de ander misschien wel heel positieve emotie op. :cheefbek:

Zwarte Schaap
10-12-03, 01:24
Geplaatst door EdV
Tuurlijk!
Humanisten maken zich sterk voor mensen.
Moslims zetten zich alleen in voor Allah en wat heb je daar als samenleving nu aan?

Ed

Liefde voor de mens zit al ingebakken in het geloof.

jamalfaqir
10-12-03, 21:38
Geplaatst door et_2000nl
Dank voor je oordeel, waarmee je tevens mijn stelling bevestigd....

Ik verkies helemaal niets, maar ga geen SA koningshuis verdedigen omdat die zichzelf moslims noemen, net zo min als Saddam Hoesein, net zo min als de amerikaanse inval in Irak, net zo min als de Israelische bezetting in Palestina, net zo min als de aanslagen op bussen met kinderen in Israel.
Ik hoef niet te rechtvaardigen wat krom is. Jij wel? Zelfkritiek kan idd pijn doen, en is ook niet voor tere zieltjes bedoeld....

Ik weet nu niet helemaal precies wat ik van je bevestigd heb. Het enige dat ik nu weet is dat je helemaal niks verkiest van dingen die volgens mij geen moer te maken hebben met alevieten. Lekker makkelijk. :moe: