PDA

Bekijk Volledige Versie : VN-hof gaat zich buigen over muur Israël



Orakel
08-12-03, 21:53
VN-hof gaat zich buigen over muur Israël
08 december 2003, 19:47:44



NEW YORK/DEN HAAG/JERUZALEM (ANP) - De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft maandag het Internationaal Gerechtshof (ICJ) gevraagd zich te buigen over de juridische gevolgen van de Israëlische 'veiligheidsmuur' rond de bezette Palestijnse gebieden.

De resolutie is aangenomen met negentig stemmen voor, acht tegen en 74 onthoudingen (waaronder die van de leden van de Europese Unie). Waarnemers verwachten dat de rechters in het Haagse Vredespaleis de zaak met voorrang op de rol gaan zetten.

Onder de tegenstemmers waren de Verenigde Staten en Israël. In de Algemene Vergadering zijn alle staten gelijk; daardoor kan Washington een besluit niet door een veto dwarsbomen, zoals wanneer de Veiligheidsraad stemt over een veroordeling van de joodse staat.

Israël had een eerdere resolutie naast zich neergelegd waarin de Algemene Vergadering van de volkerenorganisatie al in oktober stopzetting van de bouw eiste. Toen stemden 144 landen voor en vier tegen. Israël beroept zich bij de bouw van de muur op zijn recht op zelfverdediging.

De bemoeienis van het hoogste VN-hof in Den Haag met de 'apartheidsmuur', zoals tegenstanders zeggen, zou de vorm krijgen van een juridisch advies aan een ander VN-orgaan, de Algemene Vergadering. Dat is de tweede functie van het Internationaal Gerechtshof, naast het beslechten van geschillen tussen staten.

Israël reageerde woedend en veroordeelde het besluit van de VN om de kwestie voor het ICJ te brengen. Israël bereidt zich erop voor zich met de ,,beste juristen'' te verdedigen in Den Haag, zo liet een bron uit de omgeving van premier Sharon maandag weten.

freya
08-12-03, 22:05
:)


Dat wordt druk, tijd voor veel aktie :cool:

Blade20
08-12-03, 22:10
Ha, nu staat de VS te kijken, geen veto als optie!

Mooie zet, die muur is fout en moet weg. De Israeliers moeten gewoon de boel teruggeven, o ja, sloop Jeruzalem ook meteen even, volgens mij willen verschillende religies deze puur en alleen als machtssymbool in handen hebben.

Trouwens hoe lang zijn die lui van de VN wel niet, als ze zover over die muur kunnen buigen.

Orakel
08-12-03, 22:12
Geplaatst door freya
:)


Dat wordt druk, tijd voor veel aktie :cool:

Kweenie. Het Hof geeft een juridisch advies aan de Algemene Vergadering van de VN en een eerdere resolutie daarvan heeft Israel naast zich neergelegd.
Kweet dus niet of dit juridische advies wel bindend zal zijn.

Orakel
08-12-03, 22:18
Geplaatst door Blade20

Trouwens hoe lang zijn die lui van de VN wel niet, als ze zover over die muur kunnen buigen.

Ze krijgen een zetje van Sharlon.
Gut, hoe heette dat vroeger toch als je je handen in elkaar vouwde zodat een ander daar zijn voet in kon zetten en zo makkelijker op het dak van de superm.... :nerveus:

Trouwens: is dat mooie gedicht van jou Blade?

Als ik ff zo vrijpostig mag zijn:

Ik sluit mijn ogen en kies waar rede mij naartoe leidt. weg van het slachtveld, waar ik mijn ziel bevrijd .

Blade20
08-12-03, 22:24
Geplaatst door Orakel
Kweenie. Het Hof geeft een juridisch advies aan de Algemene Vergadering van de VN en een eerdere resolutie daarvan heeft Israel naast zich neergelegd.
Kweet dus niet of dit juridische advies wel bindend zal zijn.

Wellicht, maar op een enkel punt hadden de RFM gelijk. Een sterke macht krijg je niet met een enkele krachtige slag naar beneden tenzij je zelf een supermacht bent. Helaas wordt Israel nogsteeds teveel als bondgenoot gezien en dit terwijl ze geen bijdrage leveren aan de globale stabiliteit en economie.

Ironisch voor de RFM is wel dat het westen uiteindelijk Israel ontmanteld en niet een terroristische groepering. Deze stap zal opzich niet direct lijden naar de stop van geweld van beide zijdes, maar zal wel meer landen ervan overtuigen dat Israel concessies moet maken om zo vrede te brengen.

De droom dat Israel geheel zal verdwijnen is niks meer, een droom. Uiteindelijk zal er een patstelling ontstaan onder druk van het westen. Deze patstelling onstaat op het moment dat de VS zijn hoofdsteun van belangrijke westerse landen verliest, en dat moment zal waarschijnlijk niet lang meer duren.
De VS kan dan nog zoveel derde wereldlandjes omkopen als het wil, maar zal niet meer geloofwaardig overkomen op de rest van het westen.

[Terzijde]

Overigens heeft de VS inmiddels ook al zijn staalheffing ongedaan gemaakt. Ze hebben er natuurlijk wel enige winst mee weten te maken, maar het feit dat ze het ongedaan moesten maken getuigd van een sterker wordend vernieuwd westers bondgenootschap.

Blade20
08-12-03, 22:58
Geplaatst door Orakel
Ze krijgen een zetje van Sharlon.
Gut, hoe heette dat vroeger toch als je je handen in elkaar vouwde zodat een ander daar zijn voet in kon zetten en zo makkelijker op het dak van de superm.... :nerveus:

Trouwens: is dat mooie gedicht van jou Blade?

Als ik ff zo vrijpostig mag zijn:

Bedankt voor het zeggen, mijn Nederlands is niet zo goed, en tja spellingcheck vondt ze nie.

Trouwens, ja, het is van mij.