PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamititsche scholen bevorderen integratie



Juwayriah
09-12-03, 10:42
Islamitische school kan juist helpen bij integratie


DEN HAAG - Premier Balkenende concludeert te vroeg dat islamitische scholen de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving in de weg staan. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid kunnen zij net als scholen op openbare of christelijke grondslag, een voorname rol spelen in de overdracht van waarden en normen.

De WRR concludeert dat in het gisteren verschenen rapport Waarden, normen en de last van het gedrag. Op verzoek van premier Balkenende geeft de raad adviezen hoe het kabinet een waarden- en normenbeleid kan voeren.

WRR-lid prof. Kees Schuyt, schrijver van het rapport, keerde zich bij de presentatie tegen de opvatting van Balkenende dat eigen scholen en organisaties van moslims 'een gevangenis van achterstand' kunnen zijn. Met die uitspraak nam de premier onlangs, op het CDA-congres, afstand van het idee dat een eigen zuil moslims in Nederland zal helpen bij hun integratie.

Schuyt zei dat het te vroeg is om zuilvorming in islamitische kring af te wijzen. Eigen scholen kunnen volgens hem ook een goed middel tot emancipatie zijn. ,,Het is geen gevangenis als kinderen in de veilige omgeving van de eigen gemeenschap kunnen opgroeien'', zei hij.

Schuyt hield tegenstanders van bijzonder onderwijs voor dat scholen waarop alle gezindten bij elkaar worden gebracht, een averechts effect op de integratie van moslims kunnen hebben. ,,Als je vanaf je vierde alleen hoort dat je in kleur afwijkt, een achterstand hebt en het Nederlands onvoldoende beheerst, ben je op je 14de gefrustreerd en word je misschien een gewelddadige jongere.''

Hij is het met Balkenende eens dat de nuttige bijdrage die eigen scholen en maatschappelijke organisaties leverden aan de emancipatie van katholieken en protestanten, niet vanzelf betekent dat een eigen zuil ook nu de beste garantie is voor integratie. Onder de moslims ontbreekt nu de economische en intellectuele elite die voor katholieken en protestanten een voortrekkersrol vervulde. Maar volgens Schuyt gaat Balkenende te ver door vanwege dat verschil in omstandigheden de conclusie te trekken dat een eigen zuil geen middel tot emancipatie van moslims kan zijn.

De WRR kiest hiermee positie in de politieke discussie over islamitische scholen. De VVD wil nieuwe moslimscholen tegengaan, omdat ze slecht zouden zijn voor de integratie. Dat stuit op tegenstand bij het CDA. Naar aanleiding hiervan komt het kabinet binnenkort met een notitie over de vrijheid van onderwijs.

In het waarden- en normenrapport bepleit de WRR meer ruimte en vrijheid voor scholen en particuliere maatschappelijke instellingen om waarden en normen over te dragen. Naast het meten van leerprestaties zou de onderwijsinspectie daarom de prestaties van scholen op dit terrein moeten beoordelen. De WRR wil dat de 'kernwaarden van de open samenleving' op alle niveaus van het onderwijs 'een vanzelfsprekende plaats' innemen. Tot de waarden rekent de raad geloof in de toekomst, rede en redelijkheid, persoonlijke vrijheid en autonomie, gelijkheid en universaliteit, rechtvaardigheid.



© Trouw 09-12-2003

jaja
09-12-03, 10:51
Geplaatst door Juwayriah

Islamitische school kan juist helpen bij integratie

...
wat mij opvalt aan zowel Balkenende als het WRR - raport is dat ze beide zegen dat islamtische scholen kunnen leiden tot of isolement (B) of integratie (W). Beiden gebruiken "kunnen" en beide verhalen sluiten elkaar dus niet uit. Het gaat er om hoe die scholen zich zelf positioneren en hoe ze zich zelf zien in de samenleving. Beiden kunnen dus tegelijkertijd gelijk krijgen.
Persoonlijk zou ik daarom eerder op schoolniveau willen bekijken of een school zinvol in de maatschappij functioneert of niet - en dat zou ik ruimer definiëren dan alleen islamitische scholen.

Juwayriah
09-12-03, 11:15
Geplaatst door jaja

Persoonlijk zou ik daarom eerder op schoolniveau willen bekijken of een school zinvol in de maatschappij functioneert of niet - en dat zou ik ruimer definiëren dan alleen islamitische scholen.

Precies! Daar gaat het mij dus ook om, maar onze Balkenende en Co. die denken daar anders over, met name de VVD clan. Kennelijk is voor hun Islamitisch Onderwijs bij voorbaat al slecht, terwijl rapporten hebben uitgewezen dat de kwaliteit niet ten onder doet aan"gewoon" onderwijs.
Als er scholen tussen zitten die slecht onderwijs geven, dan moeten die daarop worden aangepakt!

BiL@L
09-12-03, 12:53
Kewl!
:)

jamalfaqir
09-12-03, 12:57
Geplaatst door jaja
wat mij opvalt aan zowel Balkenende als het WRR - raport is dat ze beide zegen dat islamtische scholen kunnen leiden tot of isolement (B) of integratie (W). Beiden gebruiken "kunnen" en beide verhalen sluiten elkaar dus niet uit. Het gaat er om hoe die scholen zich zelf positioneren en hoe ze zich zelf zien in de samenleving. Beiden kunnen dus tegelijkertijd gelijk krijgen.
Persoonlijk zou ik daarom eerder op schoolniveau willen bekijken of een school zinvol in de maatschappij functioneert of niet - en dat zou ik ruimer definiëren dan alleen islamitische scholen.

Alles kan. Waterkan bledderkan marrokan

Juwayriah
09-12-03, 13:07
Geplaatst door jamalfaqir
Alles kan. Waterkan bledderkan marrokan


en meer...







:moe:

shema23
09-12-03, 14:56
waarom zouden kinderen op een islamitische school een taal achterstand krijgen, merendeel van de leraars zijn nederlanders( meestal vrouwen ,die hoofddoek dragen) en ze krijgen alleen les in hun eigen taal (arabies voor de meeste) met de koranlessen! En d'r zitten niet alleen maar marokkanen op er zitten MOSLIMS op zo'n school !
en zoals wij allemaal weten is geloof niet nationaliteit gebonden !
dat wou ik effe kwijt! ik vind het hartstikke goed dat deze scholen erzijn en ik baal dat ze niet overal aanwezig zijn anders was ik de eerste de mijn kind er voor zou aanmelden! ik heb zelf wel eens gehoord dat er jammer genoeg scholen tussen zitten die aan moedigen tot haat tegen ongelovigen en vind dit natuurlijk niet kunnen ,maar ik vind dit ook een zaak voor de ouders om op te letten waar ze hun kind toch maar achter laten voor 5 dgn per week ,en als ze achter zulke zaken komen zoals haat of laag onderwijs vind ik dat zij er ook wat aan moeten doen!(als
zij daar teminste een probleem mee hebben,maar dat lijkt mij wel!)
:nijn: