PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamschool nog steeds onder maat



T.A.F.K.A.Z
09-12-03, 13:22
Islamschool nog steeds onder maat
MIJNTJE KLIPP

AMSTERDAM - De omstreden Amsterdamse islamitische basisschool As Siddieq vertelt leerlingen onvoldoende over Nederlandse en andere gebruiken, normen en waarden, maar de school belemmert de integratie niet. De godsdienstlessen worden niet op één manier gegeven, waardoor leraren zonder overleg eigen accenten leggen.

Dat blijkt uit het nog vertrouwelijke gemeentelijke onderzoek naar de integratie van leerlingen. Wethouder Rob Oudkerk (Onderwijs) wilde weten of de school de vijfhonderd leerlingen te veel isoleert van de samenleving. Uit een onderzoek vorig jaar van de Onderwijsinspectie kwam de As Siddieqschool in De Baarsjes als één van de zorgelijkste op dat vlak te voorschijn. De veertien jaar oude school was al langer omstreden, onder meer door een onderzoek van de Algemene Inlichten- en Veiligheidsdienst (AIVD), waaruit bleek dat er radicale moslims bij betrokken waren.

De onderzoekscommissie heeft geen tekenen van antisemitisme aangetroffen. Wel blijft het gevaar van belangenverstrengeling of een ongewenste invloed van de radicale El Tawheed-moskee, omdat twee bestuurders tevens bestuurslid zijn van de moskee. Bovendien wordt de school in het weekend verhuurd aan een onderdeel van de El Tawheed-moskee, die lessen verzorgt volgens de Arabische methode.

De commissie constateert onzekerheid bij leraren over hoe om te gaan met de islamitische identiteit. Groepsleraren laten de identiteitsvraagstukken liever over aan godsdienstleraren, maar de onderzoekscommissie kan niet vaststellen of die kwesties dan ook worden behandeld.

Verder blijkt dat de gemeente de integratie van As Siddieq te weinig steunt, onder meer omdat ze geen zwembad meer beschikbaar stelt waar jongens en meisjes apart kunnen zwemmen.



© Het Parool, 9-12-2003

et_2000nl
09-12-03, 13:31
Leuke school, daar ga ik mijn kids naar toe sturen, alhoewel ik de onderzoeks resultaten wel wat flauwtjes vind. Ik had liever iets gehad over, "je moet niet integreren met die christen honden" of zo iets, in de godsdienst lessen. Altijd goed.... :blij:

an3sdej
09-12-03, 14:15
De omstreden Amsterdamse islamitische basisschool As Siddieq vertelt leerlingen onvoldoende over Nederlandse en andere gebruiken, normen en waarden, maar de school belemmert de integratie niet.

Staat die school niet in nederland? :fpimp:

freya
09-12-03, 15:56
De omstreden Amsterdamse islamitische basisschool As Siddieq vertelt leerlingen onvoldoende over Nederlandse en andere gebruiken, normen en waarden

Over wat voor dingen hebben we het eigenlijk :confused:

Noem eens een rijtje Nederlandse gebruiken waar elk kind bekend mee moet zijn.


En hoe worden die gebruiken en normen en waarden dan op witte scholen aangeleerd? Blijkt niet uit het normen en waarden raport dat men er daar ook moeite mee heeft?