PDA

Bekijk Volledige Versie : Imagine: Het mensenrechtenlied



nefertiti
10-12-03, 11:10
Vandaag, om klokslag 18.30 uur, zal in 25 steden de wereldbekende song Imagine van Beatle John Lennon weerklinken.

Niet als muzak in ‘s lands winkelcentra, maar live gespeeld door 25 stadsbeiaardiers. Initiatiefnemer is Amnesty International. Die organisatie sluit morgen, op de Internationale Mensenrechtendag, haar jaarlijkse themaweek af met de muzikale actie. Op 10 december is het precies 55 jaar geleden dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens door de Verenigde Naties werd ondertekend.

Imaginevan John Lennon is nu al een beetje het lijflied van Amnesty International. Het nummer roept op om je een wereld in te beelden zonder beknottende religie, hebzucht, honger en afgunst. Lennons weduwe Yoko Ono schonk de rechten van de song eerder aan Amnesty en de Ierse afdeling van de organisatie gebruikte het lied al als rode draad in een campagne over het recht op onderwijs. “Ook bij ons draaide de mensenrechtenweek rond het recht op onderwijs”, zegt de woordvoerster van Amnesty Vlaanderen. “Voor ons is de actie met de beiaards een kers op de taart.We hopen dat ze zal aanspreken. Zeer veel mensen kennen de song en zonder dat ze de hele tekst van buiten kennen beseffen ze vaak dat de krachtige boodschap ervan een oproep is voor meer verdraagzaamheid.

Eigenlijk is het het mensenrechtenlied bij uitstek.” Onder meer in Aalst, Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Nieuwpoort en Tongeren zal Imagine uit de beiaardtoren weergalmen. Dat is minder evident dan het lijkt. De Gentse stadsbeiaardier Jos D’hollander legt uit dat het nummer speciaal bewerkt is voor de beiaard. “Een paar mensen bij de Vlaamse Beiaardiersvereniging, die samenwerkt met Amnesty voor deze actie, hebben al een bewerking geschreven en ik heb er zelf ook nog een gemaakt voor de beiaard van Gent. Imagine is wel geschreven voor piano, maar een beiaard werkt anders. De klanken weerklinken bijvoorbeeld veel langer.

Het lied zal dus iets anders klinken, maar het zal zeker herkenbaar zijn.” Het is de eerste keer dat D’hollander Lennon speelt op de beiaard. “Het is wel een uitdaging”, zegt hij. “Ik heb het nummer al gespeeld op de oefenklavieren, maar wat Lennon zal geven op een echte beiaard wordt een verrassing.” (BDB)

Amnesty International: ‘John Lennon schreef het mensenrechtenlied bij uitstek’

an3sdej
10-12-03, 11:13
Elke keer als ik dit lied hoor, raakt het mij diep!


Imagine songtekst van John Lennon Lyrics

Imagine there's no heaven,
It's easy if you try,
No hell below us,
Above us only sky,
Imagine all the people
living for today...
Imagine there's no countries,
It isnt hard to do,
Nothing to kill or die for,
No religion too,
Imagine all the people
living life in peace...
You may say I'm a dreamer,
but I'm not the only one,
I hope some day you'll join us,
And the world will be as one
Imagine no possesions,
I wonder if you can,
No need for greed or hunger,
A brotherhood of man,
imagine all the people
Sharing all the world...

You may say I'm a dreamer,
but I'm not the only one,
I hope some day you'll join us,
And the world will live as one

T.A.F.K.A.Z
10-12-03, 11:54
Elke keer als ik dit lied hoor, raakt het mij diep!

Eminem

Hail Mary 2003 (Ja Rule Diss) (feat. 50 Cent, Busta Rhymes)




(chorus)
Come get me
If you mothafuckas want Shady
If Pac was still here now,
He would never ride with Ja
Na, na, na, na ,na, na, na, na

(Eminem)
Makaveli rest in peace
Irv Gotti, too much Bacardi in his body
Miles like a .12 gauge shotti

(chorus 2x)

(Eminem)
You ain't a killa, you a pussy
That exstacy got you all emotional and moushy
Bitches wearin rages in photos, Ja's words bein quoted
In the SOURCE, stealin 'Pac's shit like he just wrote it
You loud mouth, pray to god, hope that no one's listenin
See 50 comin for me, I'ma guard my, my position
No one will pay attention
To me, please Gotti, here I go
Gimme this pill, exstacy got me feelin so
Invincible
Now all of a sudden I'm a fuckin mad man who screams
Like I'm 'Pac but I'm not, enemies, Hennesy
Actin like I'm great, but I'm fake, I'm CRAZY
Sweat drip, get me off this trip, someone stop this train
Some say my brain is all corrupted, fuck from this shit
I'm stuck, addicted from these drugs, I'ma quit
Sayin mothafucka's name's before someone fucks me up
Ain't no pussies over here, partner, see you hell, fucker

(Eminem Sings)
Come get me
If you mothafuckas want Shady
If Pac was still here now,
He would never ride with Ja
Na, na, na, na ,na, na, na, na

Get off that E
Before you try to fuck with me
It's Aftermath here now
Shady Records got it locked
La, la, la, la , la, la, la, la

(50 Cent)
Temesentruries is packed with promise makers
Never realized the precious time them bitch niggas is wastin
Insitutionalize, my bitches bring me product by the bundles
Hustle hard from the cell, G-Unit mothafucka, WE BALLIN
Catch me countin trees when I'm callin
Can you set my car, Ceo let me sip on Henessy, "Can I sips some more?"
Hell, I done been in jail, I ain't scared
Momma checkin in my bedroom, I ain't there
I got a head with no screws in it
Mothafuckas think they can stop 50... they losin it
Lil' nigga named Ja, thinks he live like me
Talkin about he left the hospital, took 9 like me

(50 Cent)
You lil fantasies nigga
I'll be ??
When that lil sweet ass comin out of the closet
now he wonderin why DMX blow tha mouth
next time grown folks talkin bitch close your mouth
Peep me I take this war shit deeply
Seen too many real niggas ballin like these bitch niggas beat me
yous a mothafuckin punk and you see me with gloves
quit havin those fuckin kids with ya ulgy ass mom
and you can tell them niggas you roll with whatever you want
but you and i know whats goin on Nigga pay back I know your bitch ass from way back
Witness be strap with max You know I don't play that
All these old rappers tryin to advance its all over now -- take it like a man
HAHA--Irv lookin like Larry Holmes, flabby and sick
tryin to playa hate on my shit- made of fat dick
Lovin htis shit hats how you made me-feelin like I got you niggas crazy, i like
Against all odds up with my dogs mothafuckas now
It'll be the realist shit I ever wrote
Against all odds, up in the studio gettin blow to the truest shit i ever spoke???

(Busta Rhymes:)
Hey yo I'm one of tha most humble, rep the streets to tha core
Hey Jeffrey, What the fuck you come involve with me for?
You spent a long time comin like a bless and a check
you see 106 and park fans don't even fuckin respeck you
Its kinda funny when ya be pol fake like like you thug
runnin around talkin shit that he ain't even capable of
now let me OFF this cock sucka watch me handle you nigga
If i recall Violator use to manage you nigga then took a closer look and
realized you was an empostor theres never been a Violator on a Murda Inc rosta. Dumb ass
now who shoop?-- Ah made you look, you said Busta in the same oh hook, You Stupid
if yall shoot I take a look at ya man tha bitch shot himself infront of Def Jam
chedda bar bass nigga start adjustin ya plan
you let the streets down nigga-(a) Pologize to ya fans
watch ya pull a lil stunt like we ain't know where you are ya lil fanny
desperate be tryin while we establish a buzz I know tha shit is drivin you crazy You wonderin how
The streets ain't never want you Beatrice what you gonna do now?
Now if you wanna beef with me, then i'm beefin with you
I think about tha game and what a slight AH--WHERE WOULD I BE WITHOUT YOU
You finished I ain't tryin to complete this just because I'm cool shouldn'
take my kindness for weakness

(Busta speakin in background)
Ooh shit ha ha That was fun Next time you got a problem with me, Address me
before you make shit a public issue and i'm gone, return back to my regular
self and have fun again
-One

lennart
10-12-03, 13:59
Ik heb nooit echt begrepen waarom dat lied van Lennon een vredeslied is..
De wereld die hij beschrijft vind ik nou niet echt mijn droom wereld...

bijv:

"Imagine all the people living for today..."

Ja dat zal me wat zijn zeg.. Niemand die meer aan later denkt....

Daviddavid
10-12-03, 14:01
Ik heb "imagine" nog ergens op een oud singeltje, voorgedragen door niemand minder dan Joan Collins!

Tomas
10-12-03, 14:05
Geplaatst door lennart
Ik heb nooit echt begrepen waarom dat lied van Lennon een vredeslied is..
De wereld die hij beschrijft vind ik nou niet echt mijn droom wereld...

bijv:

"Imagine all the people living for today..."

Ja dat zal me wat zijn zeg.. Niemand die meer aan later denkt....

Vind je het nou fijn of vervelend dat allerlei mensen buiten jou om complotten verzinnen om de wereld van vandaag te veranderen in een andere?

Tomas
10-12-03, 14:06
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Elke keer als ik dit lied hoor, raakt het mij diep!


Ik heb nog nooit wt begrepen van rap... Zou je wat kunnen uitleggen over wat er nou bedoelt wordt?

T.A.F.K.A.Z
11-12-03, 00:32
Geplaatst door Tomas
Ik heb nog nooit wt begrepen van rap... Zou je wat kunnen uitleggen over wat er nou bedoelt wordt?

Dat was sarcastisch bedoeld Tomas. Natuurlijk houd ik niet van rap. Ik luister alleen naar intellectueel verantwoorde muziek.

Orakel
11-12-03, 00:56
Fuk Sjon Lemmon.

Until the philosophy which hold one race superior and another inferior
Is finally and permanently discredited and abandoned -

Everywhere is war -
Me say war.

That until there are no longer first class and second class citizens of any nation
Until the colour of a man's skin is of no more significance than the colour of his eyes -

Me say war.

That until the basic human rights are equally guaranteed to all,
without regard to race -

Dis a war.

That until that day the dream of lasting peace, world citizenship,
rule of international morality will remain in but a fleeting illusion to be pursued, but never attained -

Now everywhere is war - war.

And until the ignoble and unhappy regimes that hold our brothers in Angola, In Mozambique, South Africa,
Sub - human bondage vave been toppled, utterly destroyed -

Well, everywhere is war -
Me say war.

War in the east,
War in the west,
War up north,
War down south -
War - war -
Rumours of war.

And until that day, the African continent will not know peace,
We Africans will fight - we find it necessary -
And we know we shall win
As we are confident in the victory of good over evil -

Zal de oorspronkelijke rede van Haille Gabriel Sellasie es een keer opzoeken. :duim:

Dutchguy
11-12-03, 01:47
Geplaatst door Daviddavid
Ik heb "imagine" nog ergens op een oud singeltje, voorgedragen door niemand minder dan Joan Collins!

:schok:

Sterkte!!!

Maarten
11-12-03, 06:52
Geplaatst door Orakel
Me say war.

And that's the way to Hell!

Redenen voor oorlog zijn er altijd al geweest. En ze werden altijd gevoerd. En ze veroorzaakten altijd chaos, ontwrichting, stapels onrecht, en nieuwe ellende. Nothing ever came from war.

Maarten
11-12-03, 08:10
Geplaatst door lennart
Ik heb nooit echt begrepen waarom dat lied van Lennon een vredeslied is..
De wereld die hij beschrijft vind ik nou niet echt mijn droom wereld...

bijv: "Imagine all the people living for today..."

Ja dat zal me wat zijn zeg.. Niemand die meer aan later denkt....

I ben niet echt fan van Lennon, maar om dit te begrijpen moet je kijken naar de tijd waarin het ontstond, en waarom het dús nog actueel is.
Wat Lennon vooral zag in die tijd, dat was een verdeelde wereld. En niet alleen qua politiek (koude oorlog e.a.) maar ook qua cultuur, godsdienst, en niet te vergeten ras enz. Niet voor niets noemt hij ook de godsdienst. Het was een tijd van scherpe scheidingen, waarbij velen graag vasthielden aan enkel te eigen opvattingen.

De Flower Power was een reactie daartegen, en niet alleen gericht op lievigheid en stoned zijn, maar echt om het doorbreken van grenzen. Een mijlpaal was misschien Wooden Ships van Crosby Stills en Nash, waarin lui uit beide kampen van een oorlog het voor gezien houden, samen afnokken, en gezellig over bessen zitten te praten.

Waar mensenrechten eigenlijk alleen nog theorie waren, gingen die flower-jongens over tot een praktijk, waarbij al die opvattingen die mensen scheiden opzij gezet werden, en sterk de nadruk gelegd werd op het "menselijk zijn in het nu". Het was zeker een ontdekkingstocht naar wat menselijk zijn nu eigenlijk is. Druggebruik en import van oosterse meditatie pasten daar zeker bij. Belangrijk was wat je kon samen, verder niets. Het ging niet zozeer om de mensenrechten, maar om de waarde van het leven, nadat de mensenrechten gerealiseerd waren. Dat is echt heel belangrijk. Dat gaat over de ontplooiing van mensen in vrijheid.

Nou kun je wel smalend doen over hoe dat destijds vorm kreeg, of over hoe idealistisch het wel niet was, maar het was voor het eerst, dat het in een culturele beweging op die manier centraal gesteld werd. En een politieke component had het zeker: Vietnamoorlog, racismebestrijding enz.
Verdwenen is het gedachtegoed helemaal niet. Het is juist uitgebouwd, hoewel het daarmee veel maatschappelijker is geworden. Alles wat te maken heeft met zelfontplooiing en keuzevrijheid - tegen alle beperkingen in - is er op gebouwd, ook het ik-tijdperk, het feminisme, schoolsystemen, kunstuitingen, tolerantie t.o.v. allochtonen enz. Het is gewoon heel belangrijk geweest, dat de mens centraal werd gesteld, wat hij ook was. Je hoort me niet zeggen dat alles perfect is, of perfect gelopen is, maar dat doet helemaal niet af aan het belang ervan.

Dit gaat allemaal veel verder dan het stuk van Haille Selassie hierboven. Dat zijn wat strijdkreten. Misschien begrijpelijk voor die tijd. Maar het is goedkoop hoor. Roepen over mensenrechten en racisme, dat kon iedereen wel, maar wie daarna gaat roepen over oorlogen om het voor elkaar te krijgen, die is getikt, en snapt niet hoe je daarna de dingen voor elkaar krijgt. Fighting for Peace, is like Fucking for Verginity! Dat is de beste slogan die ik er tegen hoorde, en de inhoud ervan begrepen die flower-jongens al lang.
Ik zeg niet dat er nooit geknokt moet worden, maar wel dat er al sinds mensheugenis oorlogen gevoerd worden om een beter leven te krijgen, en dat doffe ellende daar meestal het resultaat van is. Knokken tegen grove onderdrukking levert misschien nog wel resultaat, maar de rest niet. Dat weten ze bij de VN maar al te goed, en dat is echt een inzicht en een verworvenheid.

Intussen is de halve wereld nog een puinhoop qua mensenrechten en zelfontplooiing, en is Lennon dus nog heel actueel.
Ed doet wel smalend dat er geen toekomst meer zou zijn in Lennon's visie, maar vergeet dat alle toekomstidealen altijd een resultaat in het heden beogen. De waarde van dingen is altijd iets, dat door mensen in een heden ervaren zal worden. Lennon denkt wel degelijk aan de toekomst, want het lied heet "Stel je voor", en hij noemt zich een dromer. Van die toekomst dus. Maar waar hij terecht tegenin gaat, dat is tegen mensen die enkel met een toekomstideaal leven, en aan het heden voorbij gaan. Dat geldt zowel voor de strebers, als voor de vaders die hun hele familie terroriseren vanwege de familieeer.
Als de waarde van alle dingen niet in het nu te vinden is, waar dan ooit wel?

Maarten
11-12-03, 08:23
Toch leuk.. vond m in 1 minuut. uit 1968 of zo. Uiterst cynisch over de Vietnamoorlog.

Country Joe and the Fish
I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die
(Joe McDonald)

Yeah, come on all of you, big strong men,
Uncle Sam needs your help again.
He's got himself in a terrible jam
Way down yonder in Vietnam
So put down your books and pick up a gun,
We're gonna have a whole lotta fun.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.

Well, come on generals, let's move fast;
Your big chance has come at last.
Gotta go out and get those reds
The only good commie is the one who's dead
And you know that peace can only be won
When we've blown 'em all to kingdom come.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.

Huh!

Well, come on Wall Street, don't move slow,
Why man, this is war au-go-go.
There's plenty good money to be made
By supplying the Army with the tools of the trade,
Just hope and pray that if they drop the bomb,
They drop it on the Viet Cong.

And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.

Well, come on mothers throughout the land,
Pack your boys off to Vietnam.
Come on fathers, don't hesitate,
Send 'em off before it's too late.
Be the first one on your block
To have your boy come home in a box.

And it's one, two, three
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.

Maarten
12-12-03, 01:40
Nou, ik word ook wel wat erg week van Imagine hoor. En ik heb in een band gezeten met een echte Lennon-adept, ook al speelden we die muziek niet. En ik werd er ook een tikkie niet goed van hoor. Geef de schuld maar aan Vlodrop, ofwel de Maharishi Mahesh Yogi, waar de Beatles destijds mee optrokken. Maar het “hier en nu” kwam ook binnen via andere Oosterse religies, ook al was de saus ook daarbij nogal hemels. Maar denk ook aan het boek Island van Aldous Huxley, waar de vogels vortdurend “hier en nu” riepen. Of aan die bus met trekkende Amerikanen van Ken Kesey, waarin mensen elkaar balletjes bleven toewerpen, om alert in het hier en nu te blijven.
Het was toch allemaal bedoeld om te voorkomen dat je hele belevingswereld gevangen bleef binnen een ideologie of wereldbeeld, dat enkel op de toekomst gericht was. Het ging toch echt om het openen van de ogen voor het nu, en het ontdekken van de zin/waarden/inhoud in het nu.

Dat beginsel blijft heel zinnig, ook al verdenk ik Lennon van wat al te grote lievigheid. Het beeld van eeuwige opeenvolgingen van generaties, waarin men mekaar vol liefde in de ogen bleef kijken, staat me ook wel bij. Maar als Lennon daar niet voor was, dan zijn aanhang wel. Dat bandlid eist ook voortdurend vrede. Als je daar een keer niet in mee gaat, en hem een beetje aanpakt, dan gaat ie helemaal uit zijn dak van woede. Waar blijf je dan met je mooie verhaal, denk je dan.
Intussen ben ik zelf een heel sterk “hier en nu” figuur. Maar voor mij hoort daar alles bij, ook de negatieve dingen. Ik heb vaker gepleit voor een drol onder een stolp in de esoterische boekhandels.

Lennon’s variant is misschien ook weer teveel ideologie op zich geworden, misschien lijkend op de boekjes van de jehova’s met plaatjes van een wereld waar de leeuwen en de lammeren naast elkaar leven. Maar de Bijbel met zijn Hemel op Aarde is eigenlijk ook duidelijk een end-of-history variant. Geef mij maar de Zen-variant, waar de rotzooi tenminste ook een plaats in toebedeeld krijgt, of in elk geval niet ontkend wordt. Daar ligt de nadruk op het proces, niet op het eindresultaat. (jammer, ik krijg het stuk niet uit de verf..)

PS: Sorry ik had niet bedoeld te zeggen dat je bedoelde, dat mensen geen toekomst meer zouden hebben, maar dat het hele idee van toekomst minder belangrijk was, in vergelijking tot het heden. Dat bedoel je ook bij Lennon, begrijp ik. Maar goed, als ze hem niet te vaak draaien is hij wel mooi. Vind alleen dat het strijd-karakter van Amnesty eigenlijk om een pittiger lied vraagt. Maar ja, ze liggen niet voor het oprapen.
Groet! M.