PDA

Bekijk Volledige Versie : Jodenkoek, een koekje van eigen deeg!



MocroStyle
10-12-03, 13:45
Misselijkmakende demonisering

Beste Leon de Winter, Ik heb lang geaarzeld of ik me met een polemisch schrijven tot je zou richten. Ik ben nogal een liefhebber van je romans en heb waardering voor schrijvers die zich ook politiek engageren. Al wijst de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit dat ze daarbij niet altijd een gelukkige hand hebben; denk aan Hermans (lof voor het oude Zuid-Afrika), Reve (een enkele racistische uitglijder), of Mulisch (Castro's Cuba als ideaal). Dat doet niet af aan de betekenis van hun schrijverschap, het laat hoogstens zien dat de gave van het woord op zichzelf geen voldoende waarborg is voor het leveren van een waardevolle bijdrage aan het politieke debat. Dat geldt, meen ik, ook voor jou. Je artikel van 5 december jongstleden ('Crisis in Arabische wereld sluit vrede uit'), is er het beste bewijs van.
Je hebt jezelf voorzien van een missie waarvoor ik sympathie heb: je wilt begrip kweken voor Israël, dat zwaar omstreden landje aan de Middellandse Zee, dat een thuishaven voor het joodse volk wil zijn. Je verzet je, mijns insziens terecht, tegen de veldwinnende opvatting, dat de schuld voor het slepende conflict met de Palestijnen en de Arabische wereld voor honderd procent bij Israël ligt. Vandaar je felle, soms wat al te felle, uitvallen naar joodse en niet-joodse critici die zich het lot van het Palestijnse volk aantrekken, maar daarbij de traumatische geschiedenis van het joodse volstrekt veronachtzamen. Of die geschiedenis zelfs als stok gebruiken om de joodse hond te slaan ('Sharon is ******';

'Hebben jullie dan niet van Auschwitz geleerd, dat onrecht en geweld niet
deugen?') Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar bij je hartstochtelijke verdediging van Israëls bestaan en bestaansrecht ben je bezig jezelf voorbij te rennen. Je perst het conflict in het Midden-Oosten in een rigide goed/fout schema. Iedere zweem van kritiek bij de analyse van Israëls optreden is in jouw ogen verdacht. En naarmate het moeilijker valt te ontkennen dat de politiek van de regering-Sharon (Muur, nederzettingen, checkpoints, liduidaties) geen schoonheidsprijs verdient, voel jij kennelijk de noodzaak om de tegenpartij (Palestijnen, Arabieren, islamieten) zo duister mogelijk af te schilderen.

Je haalt daartoe in je jongste publicatie de meest verschrikkelijke doomsday-scenario's van stal. De 'Arabische wereld staat op exploderen'. 'Democratisering heeft geen zin'. Je schetst het gevaar van een Iraanse en een Saudi-Arabische kernbom, maar je vergeet te vermelden dat Israël al lang over nucleaire wapens beschikt. Gelukkig maar, zul je waarschijnlijk denken, en dat ben ik nog met je eens ook. Maar het verandert het door jou opgeroepen beeld van een goedwillend klein landje, dat zich geconfronteerdziet met gevaarlijke demonen wèl.

Jouw demonisering van 'de Arabieren' vind ik oneerlijk en selfdefeating bovendien. Ik ontken allerminst dat zich in de Arabische wereld antisemitisme manifesteert, dat zowel wordt gevoed door het conflict met Israël als voortborduurt op oude jodenhaat in christelijk Europa. Tragisch vind ik dat, walgelijk en het bestrijden meer dan waard. De vraag is hoe je dat het beste doet, en daarbij maak je, volgens mij, twee levensgrote fouten.

Ten eerste vraag je je niet af in hoeverre de opleving van virulent antisemitisme verband houdt met het conflict met Israël. Terwijl die link toch evident is. Hoeveel Palestijnse jongetjes zullen bij het woord 'jood' niet meteen denken aan een tot de tanden gewapende soldaat bij een checkpoint, die hen er niet door wil laten? En voor hoeveel Arabische televisiekijkers geldt datzelfde? Dat is nu eenmaal geen beeld dat noodt tot begrip of sympathie. Dan zul jij misschien zeggen: 'waarom zendt Al Jazeera dan geen beelden uit van Israëlische kleuters die een liedje zingen in de tuin van hun kibboets?' Maar dat vind ik nou weer nai¨ef; zoiets kun je in een toestand van oorlog of gewapende vrede niet verwachten. Wat Israël zou moeten doen, is duidelijk maken dat het zijn plaatsje onder de zon met alle noodzakelijke middelen zal verdedigen, maar dat het geen enkele behoefte heeft om het Palestijnse volk te overheersen, of Palestijns land in te pikken. Dat is de taal van de door jou zo honend verworpen akkoorden van Genève, niet die, helaas, van de huidige Israëlische machthebbers.

Dit conflict laat zich niet met het zwaard oplossen, en het is ook niet onoplosbaar. De enige vruchtbare benadering is een wederzijdse doorbreking van vijandbeelden om te kunnen komen tot een historisch compromis. Jij bent met precies het tegenovergestelde bezig en dat is je tweede, meest ernstige fout. Je geeft je over aan een generaliserend, misselijkmakend vijand-denken. Wie zich, zoals jij doet, 'in een bittere strijd' waant met 'furieuze, zelfoverschattende, vernederde, zelfhatende, machtswellustige culturen', hoeft inderdaad niet op vrede te hopen. Zelfs niet op vrede achter een Muur. Bereid je dan maar liever voor op Armageddon.
Bleich, Anet

© Volkskrant Woensdag 10 December 2003 / pagina 7

Daviddavid
10-12-03, 13:48
je bedoelt De Volkskrant, woensdag 10 december, pagina 7

MocroStyle
10-12-03, 13:52
Geplaatst door Daviddavid
je bedoelt De Volkskrant, woensdag 10 december, pagina 7

bedankt, ik heb het gewijzigd!

Daviddavid
10-12-03, 13:55
:fpetaf:

observer
10-12-03, 14:18
maar wie is nu de schrijver?

MocroStyle
10-12-03, 14:23
Geplaatst door observer
maar wie is nu de schrijver?

Anet Bleich.

observer
10-12-03, 15:50
Geplaatst door MocroStyle
Anet Bleich.
wtf is dat?

nog nooit van gehoord maar nu lees ik alleen boeken met veel plaatjes

Joesoef
10-12-03, 16:56
Leon de Winter moeten ze zijn paspoort afpakken en op een ElAl-vliegtuig zetten.

Royce
10-12-03, 17:01
Geplaatst door Gerrit Jan
Ze kan beter doorgaan met kinderboeken schrijven.


Stel dat ze de hoofddoek zou aanvallen en zich zou richten op de 'onderdrukte vrouw in de Islam' dan zou je om dr nek gevlogen zijn...:hihi:

lennart
10-12-03, 17:02
Als Leon de Winter zich zo stoort aan anti-semitisme en de Sjaron politiek zo nobel vindt dan doet hij er goed aan Sjarons advies op te volgen..

"The best solution to anti-Semitism is immigration to Israel." --Sharon

Joesoef
10-12-03, 17:13
Harry Mulisch trouwens ook

jaja
10-12-03, 17:32
Geplaatst door lennart
Als Leon de Winter zich zo stoort aan anti-semitisme en de Sjaron politiek zo nobel vindt dan doet hij er goed aan Sjarons advies op te volgen..

"The best solution to anti-Semitism is immigration to Israel." --Sharon dus elke marokkaan, chinees of wie dan ook die zich hier ergert aan de manier waarop hij behandeld wordt moet ook maar terug naar zijn moederland ... :rolleyes: (maakt niet uit hoeveel generaties zijn familie hier al woont ...)

lennart
10-12-03, 17:36
Geplaatst door jaja
dus elke marokkaan, chinees of wie dan ook die zich hier ergert aan de manier waarop hij behandeld wordt moet ook maar terug naar zijn moederland ... :rolleyes: (maakt niet uit hoeveel generaties zijn familie hier al woont ...)

Zie de "en"