PDA

Bekijk Volledige Versie : kijktip: Arna's children (ned1 23:07)



MocroStyle
11-12-03, 15:22
de kinderen van arna
Danniel Danniel
Juliano Mer Khamis

De film vertelt het verhaal van een theatergezelschap dat werd gesticht door Arna Mer. Ze komt uit een zionistische familie en trouwde in de jaren vijftig met een Palestijnse Arabier. Het theatergezelschap richtte ze op voor kinderen uit Jenin, om ze te helpen uiting te geven aan hun dagelijkse frustraties, woede, verbittering en angst. De zoon van Arna, Juliano, coregisseur van deze documentaire, was ook een van de regisseurs van het theater van Jenin. Met zijn super 8-camera filmde hij van 1989 tot 1996 de kinderen tijdens de repetities. Nu keert hij terug om te zien hoe het hen vergaan is. Yussef heeft in 2001 een zelfmoordaanslag gepleegd, Ashraf is omgekomen in de strijd in Jenin en Alla leidt een verzetsgroep. Juliano, tegenwoordig een van de beste acteurs in de regio, probeert de keuzes te begrijpen van de kinderen van wie hij hield. Heen en weer gaand in de tijd, schetst de documentaire de tragedie en verschrikkingen van het leven van hen die zijn ingesloten door de oorlog.

Israël, Nederland, 2003
kleur, video, 1 uur 24 min.
Editing: Govert Janse, Obbe Verwer
Narration: Danniel Danniel, Juliano Mer Khamis
Narrator: Juliano Mer Khamis
Photography: Juliano Mer Khamis, Hana Abu Shaada, Uri Shteinmintz
Produktie: Osnat Trabelsi
Regie: Danniel Danniel, Juliano Mer Khamis
Screenplay: Danniel Danniel, Juliano Mer Khamis
Sound: Alla Khouri, Rani Nentzel

MocroStyle
11-12-03, 23:14
Ik ben sprakeloos en kan me beter op dit moment niet uiten...

Wat vonden jullie van deze documentaire?

Juwayriah
11-12-03, 23:17
Geplaatst door MocroStyle
Ik ben sprakeloos en kan me beter op dit moment niet uiten...

Wat vonden jullie van deze documentaire?


Speechless ook...



Waarom is de wereld zo hard...:(

Simon
11-12-03, 23:18
Ontroerend. Prachtige documentaire. Ik kon mijn ogen niet droog houden.

MocroStyle
11-12-03, 23:19
Op de vraag of hij zich zou overgeven als ze dreigen zijn ouderlijke huis op te blazen:


Je kan beter je huis kwijtraken dan je familie

Fillastiene
11-12-03, 23:21
:(

Mijn woorden zijn op.

an3sdej
11-12-03, 23:23
Erg goede documentaire. Zelfs kan ik begrip opbrengen voor die jongen die dat dode meisje vond, en daar de conclusie voor zichzelf aan verbond hetzelfde te doen in een Israelische stad.

Met dit begrip ben ik me er ook van bewust dat ik dit rationeel nooit goed kan keuren. Ik zit al jaren in een geestelijke spagaat v.w.b.. dit soort aanslagen.

Het is afschuwelijk wat Israel doet, maar ook dat kan ik begrijpen vanuit hun gezichtspunt, het is gewoon een verduveld moeilijk dilemma.

papol
12-12-03, 09:48
Dubbele gevoelens.

Triest en dom tegelijk. Triest omdat ze alles weggooien, het kostbaarste inleveren. Dom omdat ze als hangjongeren agressie uitlokken, een bij voorbaat verloren strijd.

Zelfs verzetsstrijders in WO2 waren echt geen 'helden van het volk' zoals ze graag gezien werden. Iedere dode duitser kostte vaak meerdere onschuldige, willekeurige burgers het leven.

Na bijna 50 jaar is er NIETS verandert. Wanneer komt de les dat Palestijnen zich de komende jaren volledig stil moeten houden, zichzelf organiseren, desnoods bewapenen, om dan als één groot volk verzet te bieden. Waarschijnlijk wel effectief.

Gr.P

freya
12-12-03, 10:06
Geplaatst door Gerrit Jan
Erg indrukwekkend. Kinderen worden ingezet voor de strijd! Het viel mij op hoe deze jonge kinderen al vanaf hun vroegste jeugd geïndoctrineerd worden om de Joden te haten. In plaats van te proberen hun kinderen een onbezorgde jeugd te geven, voert dit soort Palestijnen hun strijd over de ruggen van hun kinderen.

Gerrit Jan, wat is jouw motivatienu eigenlijk om hier steeds weer de meest kwetsende en provocerende dingen te schrijven.

Kick je er gewoon op om mensen het bloed onder de nagels vandaan te halen?

Zit je hier in opdracht van het CIDI oid om antisemitische reacties uit te lokken?

Ben je er werkelijk van overtuigd dat je hier een missie te vervullen hebt, dat de mensen hier bekeerd moeten worden?


In ieder gevan wordt ik steeds weer misselijk als ik jouw vuile verdraaing van zaken lees. Echt lichamelijk misselijk, een draai in mn maag en werkelijke kotsneigingen. En dan ben ik nog niet eens een Palestijn of Arabier.

Vind je het leuk om zo'n effect op mensen te hebben? Krijg je daar soms natte dromen van?
Blijf je daarom hier dagelijks komen, om de boel te jennen?
Heb je echt niets beters te doen met je leven?

:kotsen:

Al Sawt
12-12-03, 10:40
Geplaatst door papol
Dubbele gevoelens.

Triest en dom tegelijk. Triest omdat ze alles weggooien, het kostbaarste inleveren. Dom omdat ze als hangjongeren agressie uitlokken, een bij voorbaat verloren strijd.

Zelfs verzetsstrijders in WO2 waren echt geen 'helden van het volk' zoals ze graag gezien werden. Iedere dode duitser kostte vaak meerdere onschuldige, willekeurige burgers het leven.

Na bijna 50 jaar is er NIETS verandert. Wanneer komt de les dat Palestijnen zich de komende jaren volledig stil moeten houden, zichzelf organiseren, desnoods bewapenen, om dan als één groot volk verzet te bieden. Waarschijnlijk wel effectief.

Gr.P Papol, je maakt een gruwelijke fout door de Palestijnse zaak te vergelijken met de Nederlandse verzet.

De Duitse bezetting van Nederland, was niet wreed, hard, vernietigend voor de Nederlandse maatschappij als de Israelische bezetting was voor Palestina. De Nederlandse verzet pleegde nauwelijks aanslagen op Duitse militaire doelen en beperkte zich met sabotage acties dergelijke.

Voorts duurde de Duitse bezetting maar 5 jaar. Terwijl de Palestijnen, meer dan 50jaar bezet en ontheemd zijn. Ik durf zelf te beweren, als er geen positieve berichten kwamen over geallieerde succesen in WO2, dan zou de Nederlandse verzet met intesiteit toegenomen zijn.

Al Sawt
12-12-03, 10:41
Geplaatst door Gerrit Jan
Erg indrukwekkend. Kinderen worden ingezet voor de strijd! Het viel mij op hoe deze jonge kinderen al vanaf hun vroegste jeugd geïndoctrineerd worden om de Joden te haten. In plaats van te proberen hun kinderen een onbezorgde jeugd te geven, voert dit soort Palestijnen hun strijd over de ruggen van hun kinderen. Ik ga nu glashard de Holocaust ontkennen.

Al Sawt
12-12-03, 10:52
Geplaatst door Gerrit Jan
Zorg nu eens dat je iets wéét voordat je iets zegt. GJ, ik daag je uit om met argumenten te komen en niet zomaar een opmerking plaatsen!

Als je vind dat ik het mis heb, bewijs het dan!

Anders moet je maar helemaal niet reageren.

Al Sawt
12-12-03, 10:53
Geplaatst door Gerrit Jan
Waarom? Om net zo leugenachtig en gehersenspoeld als jij over te komen.

Simon
12-12-03, 10:54
Geplaatst door Gerrit Jan
Erg indrukwekkend. Kinderen worden ingezet voor de strijd! Het viel mij op hoe deze jonge kinderen al vanaf hun vroegste jeugd geïndoctrineerd worden om de Joden te haten. In plaats van te proberen hun kinderen een onbezorgde jeugd te geven, voert dit soort Palestijnen hun strijd over de ruggen van hun kinderen.

Volgens mij heb je die documentaire niet gezien. Anders zou je dit niet schrijven. Die Palestijnse jongens beschreven de Joodse Arna als hun "2e moeder" en haar zoon als hun "broer". Dat waren de bewoordingen die ze zelf kozen. Kortom: je zwetst.

papol
12-12-03, 11:34
Geplaatst door Al Sawt
Papol, je maakt een gruwelijke fout door de Palestijnse zaak te vergelijken met de Nederlandse verzet.

De Duitse bezetting van Nederland, was niet wreed, hard, vernietigend voor de Nederlandse maatschappij als de Israelische bezetting was voor Palestina. De Nederlandse verzet pleegde nauwelijks aanslagen op Duitse militaire doelen en beperkte zich met sabotage acties dergelijke.

Voorts duurde de Duitse bezetting maar 5 jaar. Terwijl de Palestijnen, meer dan 50jaar bezet en ontheemd zijn. Ik durf zelf te beweren, als er geen positieve berichten kwamen over geallieerde succesen in WO2, dan zou de Nederlandse verzet met intesiteit toegenomen zijn.


Ik vergelijk beide situaties niet, vind zelfs iedere situatie uniek, doch ik wil een indruk geven over wat de gevolgen van agressief verzet kunnen zijn. En of de intensiteit na jaren toegenomen was, zullen we nooit weten. (gelukkig)

Juist de verdeeldheid onder de Palestijnen maakt de zaak hopeloos. Het blijven prikaccidenten, welles/niettus, hij dood/jij dood, pang/knal etc.

Gr.P

Simon
12-12-03, 11:39
Geplaatst door Gerrit Jan
In de documentaire van gisteren is er sprake van kinderen die als het ware worden opgevoed om te sterven. Ik vind dat ik het recht heb om te zeggen dat dit me zeer geschokt heeft.

Nu dat gevoel had ik er helemaal niet bij. Als ons land niet 5 maar 50 jaar bezet was geweest en onze huizen verwoest waren, onze economie vernietigd, onze familieverbanden verwoest ... dan weet ik niet hoe mijn ouders mij hadden opgevoed. Wel weet ik dat wij met een gevoel van groot respect zijn opgevoed jegens de mensen die zich verweerden tegen de bezetter. Ook heb ik geleerd van mijn ouders de duitsers niet te haten. Bij deze Palestijnse jongens was het precies zo. Ze gaan vriendschappen aan met Joden die hen goed gezind zijn. Maar ze verweren zich tegen de bezetter. Ik kon ze alleen maar respecteren.

Simon

papol
12-12-03, 11:41
Geplaatst door Simon
Volgens mij heb je die documentaire niet gezien. Anders zou je dit niet schrijven. Die Palestijnse jongens beschreven de Joodse Arna als hun "2e moeder" en haar zoon als hun "broer". Dat waren de bewoordingen die ze zelf kozen. Kortom: je zwetst.

Nou, met name het einde was zeer indrukwekkend!! Waar 'normaal', op die leeftijd, een kinderliedje ten gehore gebracht word, klonk toch behoorlijk wat anders. Ik ga niet roepen indoctrinatie, geeft veel meer de realiteit weer hoe deze kinderen opgroeien. Vervuld van haat haat en haat, dat komt nooit meer goed ben ik bang.

Gr.P

Tomas
12-12-03, 11:48
Geplaatst door Gerrit Jan
Simon, ik denk dat jouw opvoeding niet veel verschilde van de mijne. Bij de Palestijnen in de documentaire vond ik een heel ander oogmerk dan de kinderen groot te laten worden als gelukkige mensen. De kinderen werden opgevoed om te vechten tegen de Joden. dat 'hogere' doel was veel belangrijker dan hun eigen welzijn.

Afhankelijk van de traumatische wervaringen kan ik mij voorstellen dat ouders hun kinderen met haat opvoeden. En al helemaal als de omgeving zo wordt geterroriseerd dat opvoeden om een gelukkig mens te worden sowieso geen haalbare kaart lijkt.

Simon
12-12-03, 11:51
Geplaatst door Gerrit Jan
Simon, ik denk dat jouw opvoeding niet veel verschilde van de mijne. Bij de Palestijnen in de documentaire vond ik een heel ander oogmerk dan de kinderen groot te laten worden als gelukkige mensen. De kinderen werden opgevoed om te vechten tegen de Joden. dat 'hogere' doel was veel belangrijker dan hun eigen welzijn.

Wij hebben niet meegemaakt wat zij hebben meegemaakt. Je praat te makkelijk. Als de omstandigheden zo zijn dat je je kinderen niet kan opvoeden zoals je zou willen dan is vechten wellicht het enige alternatief om die omstandigheden te creeëren. Niet omdat ze zo vechtbelust zijn. Maar omdat er geen andere weg is. Kijk, misschien zou het jou beter uitkomen als ze opgeven. Maar waarom zou je je land en bestuur laten afpakken?

Muslimaah
12-12-03, 11:58
Met haat ?

Eerder een met sterk gevoel voor rechtvaardigheid.


Arna, is een goed gezind mens. Erkent hun leed en is oprecht. Ze werd zelfs een tweede moeder van die kinderen. Heel liefdevol.

Maar als je met bulldozers en tanks enzo komt dan kan je niet rekenen op bloemen.


Duitsers waren niet zo lang geleden, gewoon weg moffen.

Vijftig jaar later doet gevoelens die in die bezettingsoorlog waren en heel lang daarna bij sommigen wellicht vervagen.. :jammer:

~Panthera~
12-12-03, 12:13
Geplaatst door Gerrit Jan
Gebruik je kinderen niet!!
--------------

Hoeveel kinderen van Joodse mensen gaan NU nog gebukt onder het feit dat ZIJ OOK het gevoel moesten hebben te lijden zoals hun ouders hebben gedaan in de 2e WW ??
Dat mensen die daadwerkelijk de oorlog hebben meegemaakt hebben geleden, snap ik, maar de 3e generatie daarna ????

HOEZO gebruik je kinderen niet ??

Al Sawt
12-12-03, 15:34
Geplaatst door papol
Ik vergelijk beide situaties niet, vind zelfs iedere situatie uniek, doch ik wil een indruk geven over wat de gevolgen van agressief verzet kunnen zijn. En of de intensiteit na jaren toegenomen was, zullen we nooit weten. (gelukkig)

Juist de verdeeldheid onder de Palestijnen maakt de zaak hopeloos. Het blijven prikaccidenten, welles/niettus, hij dood/jij dood, pang/knal etc.

Gr.P Je trekt wel paralelen.

Volgens jou waren de Duitse wraakacties, de reden dat de Nederlandse volk niet tot gewapende verzet overgegaan zijn.

Maar dat is betwistbaar. Als de Duitse wreedheiden in Nederland net zo grof waren als in Oost-Europa. Of als de Nederlandse volk niet precies wist hoe de oorlogsontwikkelingen waren, waardoor ze het gevoel zouden krijgen dat de Duitse bezetting eindeloos was.

Dan zouden ze wel degelijk de pad van de gewapende verzet opgegaan zijn. Maar gelukkig, zullen we het nooit weten.




Geplaatst door Gerrit Jan
Ik kan voor jou een verhaal gaan schrijven over de Duitse bezetting van Nederland maar dat schiet in deze reeks zijn doel voorbij. Bovendien zijn er anderen die dat al heel goed hebben gedaan. Ik wil graag met je over dit onderwerp discussiëren maar als je zelf de feiten niet op een rijtje hebt en niets anders doet dan wat losse opmerkingen ventileren, heeft het geen zin. Wil je me zeggen wie de anderen zijn??

GJ, kom er maar vooruit dat je geen enkel argument kan inbrengen, om de Israelische bezetting van Palestina in de schaduw van de Duitse bezetting van Nederland te stellen.

Al Sawt
12-12-03, 17:26
Geplaatst door Gerrit Jan
Dr. L de Jong, Geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog.
Om de sfeer op te snuiven kun je ook romans nemen: Harry Mulisch, De Aanslag; Simon Vestdijk, Pastorale 1942; Teun de Vries, Het meisje met het rode haar; Het dagboek van Anne Frank.
De meeste van bovenstaande boeken zijn ook verfilmd. leuk.

Maar in vergelijking met de Israelische bezetting van Palestina, is de Duitse bezetting van Nederland(afgezien van afvoeren van Joden) humaan.

Want werden in Nederland, verzetslieden met een zwaar explosieve wapen gedood in een drukke kruispunt?

Werden de woningen van verzetslieden, met de grond gelijk gemaakt?

Werden complete steden door de Duitsers van de buiten wereld afgesloten?

Of werden miljoenen Nederlanders etnisch verzuiverd?

an3sdej
12-12-03, 17:49
Al Sawt, heb jij Nederland tijdens de tweede wereldoorlog meegemaakt? Heb jij gewoond in Israel cq Palestina?

Zo nee, waar heb je het dan over? :vreemd:

Zwarte Schaap
12-12-03, 17:52
Geplaatst door an3sdej
Al Sawt, heb jij Nederland tijdens de tweede wereldoorlog meegemaakt? Heb jij gewoond in Israel cq Palestina?

Zo nee, waar heb je het dan over? :vreemd:

Een beetje een domme kritiek.

Heb je de holocaust meegemaakt? Nee, waar heb je het dan over !

an3sdej
12-12-03, 18:06
Daarom zeg ik ook dat je niet kunt zeggen dat het één erger was dan het andere. Je kunt leed niet op een weegschaaltje wegen.

Je kunt die situaties op geen enkel gebied met elkaar vergelijken. Alleen het woord bezetting hebben ze gemeen.

Zwarte Schaap
12-12-03, 18:15
Geplaatst door an3sdej
Daarom zeg ik ook dat je niet kunt zeggen dat het één erger was dan het andere. Je kunt leed niet op een weegschaaltje wegen.

Je kunt die situaties op geen enkel gebied met elkaar vergelijken. Alleen het woord bezetting hebben ze gemeen. Één ding zijn we het over eens, het is dus leed. Daarnaast kun je het aantal doden, de duur van de onderdrukking, de gebruikte methodes, wapens etc met elkaar vergelijken.

Wat betreft leed kun je het heel goed met elkaar vergelijken. Als je ze met elkaar vergelijkt dan kun je vele conclusies trekken. Ik trek bijvoorbeeld de conclusie dat Leed dat 5 jaar geduurd heeft heel anders is dan leed die meer dan 50 jaar duurt.

an3sdej
12-12-03, 18:23
Laat maar, jij wilt gelijk hebben. Je mag hoor.

De Palestijnen lijden het meest op deze wereld, Zij ondergaan het vreselijkste lot dat een mens kan ondergaan, elk ander lijden valt in het niet bij het lijden van de Palestijnen :maf3:

Zwarte Schaap
12-12-03, 18:26
Geplaatst door an3sdej
Laat maar, jij wilt gelijk hebben. Je mag hoor.

De Palestijnen lijden het meest op deze wereld, Zij ondergaan het vreselijkste lot dat een mens kan ondergaan, elk ander lijden valt in het niet bij het lijden van de Palestijnen :maf3:

Simpel houden andries en alleen dingen zeggen die ik schrijf en niet de rest erbij verzinnen aub. Ik heb bijvoorbeeld nergens gezegd dat de palestijnen het vreselijkste lot dat een mens kan ondergaan en dat elk ander lijden in het niet valt bij het leed van de palestijnen. Het zijn allemaal jouw woorden.

papol
12-12-03, 18:35
Geplaatst door Al Sawt

Je trekt wel paralelen.

Volgens jou waren de Duitse wraakacties, de reden dat de Nederlandse volk niet tot gewapende verzet overgegaan zijn.

Maar dat is betwistbaar. Als de Duitse wreedheiden in Nederland net zo grof waren als in Oost-Europa. Of als de Nederlandse volk niet precies wist hoe de oorlogsontwikkelingen waren, waardoor ze het gevoel zouden krijgen dat de Duitse bezetting eindeloos was.

Dan zouden ze wel degelijk de pad van de gewapende verzet opgegaan zijn. Maar gelukkig, zullen we het nooit weten.


Maar in vergelijking met de Israelische bezetting van Palestina, is de Duitse bezetting van Nederland(afgezien van afvoeren van Joden) humaan.

1)Want werden in Nederland, verzetslieden met een zwaar explosieve wapen gedood in een drukke kruispunt?

2)Werden de woningen van verzetslieden, met de grond gelijk gemaakt?

3)Werden complete steden door de Duitsers van de buiten wereld afgesloten?

4)Of werden miljoenen Nederlanders etnisch verzuiverd?


Er was wel degelijk gewapend verzet, doch de gevolgen die dit verzet uitlokte was voor de gewone burger. Niet alleen de duitsers werden hierdoor gehaat, er was ook afkeer tegen verzetsgeweld, juist vanwege de gevolgen.

Dat de duitse bezetting anders was is gebruikelijk, iedere bezetting is immers anders. NL was voornamelijk interessant vanwege de oversteek naar Engeland, niet zozeer als uitbreidingsgebied. Daarbij was NL niet de enige bezette staat, er gebeurde nog heel wat meer in de rest van Europa, waarbij vooral de blik naar het Oosten gericht werd. Engeland lag al geisoleerd, werd belagerd, de overwinning zou later wel volgen.

De punten die je noemt werden al uitgevoerd, en hadden, indien het oosten gunstiger verlopen was voor de duitsers, zeker ook in NL extremere vormen aangenomen. De SS had gelukkig andere prioriteiten, de Wehrmacht was gematigder waardoor bv Parijs behouden is gebleven.
Zoals je weet, was het allemaal eerder voorbij.

Doch na 50 zinloze jaren nog immer denken dat de strijd met gewapend verzet gewonnen kan worden ????? Die paar bommetjes en dat handjevol kogels zijn speldeprikken, op den duur behoorlijk irritant en uiteindelijk met ernstige gevolgen.

Gr.P

Sou3adje...
12-12-03, 18:52
Very, very impressive.

Wat me het meest is bijgebleven zijn de volgende quotes.


-Elke moedertraan en elke bloeddruppel zal worden gewroken.

-Het is de dood óf de vrijheid.

-Voor elke martelaar die valt, zal een nieuwe opstaan.


M.a.w. er zal nooit een einde komen aan het verzet als Israel niet opdondert uit de bezette gebieden. Toch wel de essentie van de gehele situatie in het MO.


Verder zit Gerrit Jan maar dom te lullen. Weigert een discussie aan te gaan met Sawt omdat ze te weinig kennis van zaken zou hebben. Dat kan best, maar met slechts domweg feitjes opsommen kom je ook niet ver in een discussie. Die feitjes hebben namelijk ook zo hun gevolgjes.

Als een mens maar lang genoeg getart wordt, lang genoeg een lijdensweg moet bewandelen die niet alleen via de ouder-kind-relatie uitwerking heeft op de volgende generatie, maar die generatie op generatie wordt bewandeld en maar lang genoeg wordt blootgesteld aan onrecht en geweld, dan kun je nu eenmaal terecht komen in een spiraal waarin dingen gebeuren die verre van normaal te noemen zijn. Dan kan het gebeuren dat opvoeden niet meer neerkomt op in de avond een boekje voorlezen.

En maar roepen hoe schokkend je het allemaal vindt, en hoe verwerpelijk het wel niet is om 'de strijd tegen de joodse bezetters' boven het welzijn van die kinderen te stellen. Misschien is het wel zo dat die kinderen hun onschuld en daarmee hun welzijn al verloren toen ze op 3-jarige leeftijd hun huis in puin zagen, op hun 6e hun broer verloren bij een aanslag en op hun 9e werden geïntimideerd door soldaatjes met allerlei schietgerei.

Kennis van trauma's en de uitwerkingen daarvan op mensen heb je in elk geval niet.

Zwarte Schaap
12-12-03, 19:07
Geplaatst door Gerrit Jan
Wat ik gezien heb is dat de volwassenen in de film niets deden om het leed van hun kinderen weg te houden en eventuele trauma's te verzachten. Integendeel, ze probeerden hun kinderen juist in het conflict te betrekken en op te nemen in de spiraal van geweld. Ik blijf zeggen dat dat niet deugt.

De palestijnen zijn schuldig aan het leed van hun kinderen omdat ze ze baren in bezet gebied.

Blade20
12-12-03, 19:48
Geplaatst door Al Sawt
Papol, je maakt een gruwelijke fout door de Palestijnse zaak te vergelijken met de Nederlandse verzet.

De Duitse bezetting van Nederland, was niet wreed, hard, vernietigend voor de Nederlandse maatschappij als de Israelische bezetting was voor Palestina. De Nederlandse verzet pleegde nauwelijks aanslagen op Duitse militaire doelen en beperkte zich met sabotage acties dergelijke.

Voorts duurde de Duitse bezetting maar 5 jaar. Terwijl de Palestijnen, meer dan 50jaar bezet en ontheemd zijn. Ik durf zelf te beweren, als er geen positieve berichten kwamen over geallieerde succesen in WO2, dan zou de Nederlandse verzet met intesiteit toegenomen zijn.

Hmm, dat moet je aan mijn reeds overleden opa en oma vertellen die door de Duitsers uit hun 4 bij 5,5 meter kleine huisje werden gezet door de Duitse troepen toen die binnenvielen. Vervolgens werden ze per trein afgescheept naar Friesland.

Overigens, ze waren geen Joden ofzo, de Duitse soldaten hadden gewoon ruimte nodig om te slapen en dus konden mijn opa en oma ophoepelen.

Al Sawt
12-12-03, 20:15
Geplaatst door Sou3adje...


Weigert een discussie aan te gaan met Sawt omdat ze te weinig kennis van zaken zou hebben. Souad, ik ben een hij.

Maar bedankt voor je bijval.

Al Sawt
12-12-03, 20:23
Geplaatst door an3sdej
Al Sawt, heb jij Nederland tijdens de tweede wereldoorlog meegemaakt? Heb jij gewoond in Israel cq Palestina?

Zo nee, waar heb je het dan over? :vreemd: Zoals ZS al zei, een beetje dom kritiek.

Of is het een selectwaardige kritiek? Aangezien je het alleen tegen mij richt.

Maar om je vragen te beantwoorden, ik ben gelukkig te jong om zelf de donkere jaren 80 mee te maken. Maar je hoeft heus geen periode mee te maken, om over te kunnen discusseren en je licht over heen te schijnen.

Wat betreft Palestina, ik heb kennisen in Nederland van Palestijnse afkomst. Een van hun zat meer dan 6maanden opgesloten in Khan Younis. Met alle negatieve gevolgen voor zijn gezondheid. Ik kan nergens gelezen dat een Nederlandse stad tijdens de WO2 afgesloten was van de buitenwereld.

Maar Andries, als je stelt dat ik geen recht heb om over Palestina te praten. Omdat ik daar nooit geweest ben, dan wijs je ik op het feit om uberhaupt te stoppen om in discussies te gaan met Marokkanen op dit Forum. Aangezien je naar alle waarschijnlijkheid nooit in een achterstandsbuurt geweest bent.

Al Sawt
12-12-03, 20:32
Geplaatst door Blade20
Hmm, dat moet je aan mijn reeds overleden opa en oma vertellen die door de Duitsers uit hun 4 bij 5,5 meter kleine huisje werden gezet door de Duitse troepen toen die binnenvielen. Vervolgens werden ze per trein afgescheept naar Friesland.

Overigens, ze waren geen Joden ofzo, de Duitse soldaten hadden gewoon ruimte nodig om te slapen en dus konden mijn opa en oma ophoepelen. Blade. Ik geloof het wel. Want Marokko was ook bezet door de fascistische krachten als Spanje van Franco en Vichy Frankrijk. Mijn opa ontsnapte 2x van een aanslag op zijn leven. Verloor diverse gezinsleden waaronder zijn moeder en werdt vervolgens door de zelfde (Spaanse) bezetter in het leger ingelijfd.

Voorts werden de zelfde tactieken die de Duitsers in Nederland hanteerden, ook door de Fransen en Spanjaarden gebruikt in Marokko.

Maar toch, ben ik objectief genoeg om de situatie te scheiden. En te kunnen beoordelen dat de Israelische bezetting van Palestina, meerde malen misdadiger is dan de Duitse bezetting van Ned, de Franse en Spaanse bezetting van Marokko.

Sou3adje...
12-12-03, 20:43
Geplaatst door Al Sawt
Souad, ik ben een hij.

Maar bedankt voor je bijval.



Ik verwarde je met Sawdia geloof ik. :nerveus:

Al Sawt
12-12-03, 20:47
Geplaatst door papol
Maar in vergelijking met de Israelische bezetting van Palestina, is de Duitse bezetting van Nederland(afgezien van afvoeren van Joden) humaan.

1)Want werden in Nederland, verzetslieden met een zwaar explosieve wapen gedood in een drukke kruispunt?

2)Werden de woningen van verzetslieden, met de grond gelijk gemaakt?

3)Werden complete steden door de Duitsers van de buiten wereld afgesloten?

4)Of werden miljoenen Nederlanders etnisch verzuiverd?


Er was wel degelijk gewapend verzet, doch de gevolgen die dit verzet uitlokte was voor de gewone burger. Niet alleen de duitsers werden hierdoor gehaat, er was ook afkeer tegen verzetsgeweld, juist vanwege de gevolgen.

Dat de duitse bezetting anders was is gebruikelijk, iedere bezetting is immers anders. NL was voornamelijk interessant vanwege de oversteek naar Engeland, niet zozeer als uitbreidingsgebied. Daarbij was NL niet de enige bezette staat, er gebeurde nog heel wat meer in de rest van Europa, waarbij vooral de blik naar het Oosten gericht werd. Engeland lag al geisoleerd, werd belagerd, de overwinning zou later wel volgen.

De punten die je noemt werden al uitgevoerd, en hadden, indien het oosten gunstiger verlopen was voor de duitsers, zeker ook in NL extremere vormen aangenomen. De SS had gelukkig andere prioriteiten, de Wehrmacht was gematigder waardoor bv Parijs behouden is gebleven.
Zoals je weet, was het allemaal eerder voorbij.

Doch na 50 zinloze jaren nog immer denken dat de strijd met gewapend verzet gewonnen kan worden ????? Die paar bommetjes en dat handjevol kogels zijn speldeprikken, op den duur behoorlijk irritant en uiteindelijk met ernstige gevolgen.

Gr.P


Het klopt historisch. Maar je hebt een interssante punt aangekaart. En dat is de volgende citaat;de Wehrmacht was gematigder .

Hoe de Whermacht in Oost-Europa te keer ging, zo behoudend het was in W-Europa. En daarvoor lagen H.itlers plannen ten grond slag. H.itler wou de Slavische volkeren in het oosten uitroeien en wou de volkeren in het westen laten assimeleren. Hierdoor werden de meeste wreedheiden in W-Europa door de SS-korpsen gepleegd. Terwijl men in het Oosten, zowel de Whermacht als de SS zich schuldig maakten aan onmenselijke wreedheiden. Daarom vergelijk ik de Palestijnse situatie met die van Nederland situatie en niet van de Joegoslavische situatie.


Ook jouw redenatie dat je niet tegen de bezetting moet ageren, omdat het niets uithaald. Is historisch achterhaald.

Om maar in deze onderwerp te blijven, de Joegoslaven hebben eigenhandig de Duitsers uit hun land verdreven. Ook de Palestijnen hebben met de eerste intifada, Israel laten realiseren dat bezetting niet lang stand kan houden. Met de Oslo akkoorden als gevolg. Helaas voor de Israeliers, is de fascistische gedachtegoed bij hun populairder dan gezond denken.

Al Sawt
12-12-03, 20:55
Voor Andries, GJ, Blade en andere.

Willen jullie graag met argumenten komen die op historisch feiten berusten. Want ik lees alleen maar; dat ik geen recht heb om te praten over een periode die ik niet mee gemaakt had of over een land waar ik niet in woon.

Of dat mijn Marokkaanse achtergrond mij parten speelt om een juiste mening te kunnen hebben.

Als of er geen geschiedenisboeken bestaan.

Zwarte Schaap
12-12-03, 21:08
Geplaatst door Gerrit Jan
Léés die dan. Als jij nou eens een serieuze poging waagde om el Sawts berichten echt te gaan lezen dan hoef je al je onzin niet meer te verdedigen.

KHALID bin WLD
12-12-03, 21:24
Salaam

Ik kan me wel voor m'n kop slaan voor het missen van deze docu. Weten jullie of er nog een herhaling komt.

Wa Salaam

Fillastiene
12-12-03, 21:57
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

Ik kan me wel voor m'n kop slaan voor het missen van deze docu. Weten jullie of er nog een herhaling komt.

Wa Salaam

Morgen, 11 uur in de ochtend op Nederland 1.

:)

an3sdej
12-12-03, 22:30
Wat betreft Palestina, ik heb kennisen in Nederland van Palestijnse afkomst. Een van hun zat meer dan 6maanden opgesloten in Khan Younis.

Wat is er GVD met R'dam gebeurd??? Wat is er in 1943 in A'dam gebeurd? Wat is er in 1944 in A'dam gebeurd? Wat is er in 1945 in A'dam gebeurd?
Hoe ziet Arnhem eruit? Wat is er van die stad over? Wat is er van Breda over? Kijk eens bij Overloon en dorpen daar in de omgeving?
Al Sawt, je weet niet waar je het over hebt.
Mijn vader heeft 2 jaar verscholen gezeten in de martinikerk van Groningen. Hij was officier in het Nederlandse leger. Mijn moeder moest in de de winter van 1944 van Haarlem naar weet ik veel waar fietsen met "banden" van hout, en teruglopen met voedsel (aardappelen) als jonge vrouw van 18 jaar tussen alle Duitse troepen op de Veluwe.

Praat toch niet over dingen waar je niets van afweet, of alleen maar zijdelings.

Al Sawt
13-12-03, 01:33
Geplaatst door an3sdej
Wat is er GVD met R'dam gebeurd??? Wat is er in 1943 in A'dam gebeurd? Wat is er in 1944 in A'dam gebeurd? Wat is er in 1945 in A'dam gebeurd?
Hoe ziet Arnhem eruit? Wat is er van die stad over? Wat is er van Breda over? Kijk eens bij Overloon en dorpen daar in de omgeving?
Al Sawt, je weet niet waar je het over hebt.
Mijn vader heeft 2 jaar verscholen gezeten in de martinikerk van Groningen. Hij was officier in het Nederlandse leger. Mijn moeder moest in de de winter van 1944 van Haarlem naar weet ik veel waar fietsen met "banden" van hout, en teruglopen met voedsel (aardappelen) als jonge vrouw van 18 jaar tussen alle Duitse troepen op de Veluwe.

Praat toch niet over dingen waar je niets van afweet, of alleen maar zijdelings. Andries, ik kan ingaan op de genoemde data en plaatsen, om vervolgens met een overmacht van data en plaatsen van Israelische misdaden terug te slaan. Maar dat zou niet fatsoenlijk zijn. Termeer we het hier hebben over de dagelijkse methodes en grillen van de bezetters en niet over hoogopgelopen gebeurtenissen die een reactie hebben geleid van de kant van de bezetters.

Maar zoals ik tegen Blade al zei.
De leed van bezetting dreunt in de meeste landen nog na.
Ook in Marokko, waar de Spanjaarden gebruik maakten van chemische wapens(in de 20er jaren) om de hardnekkige rebbelie tegen hun te vernietigen. Anno 2003, zorgt de gifgassen nog steeds voor een hoge ******percentage in delen van Noord-Marokko. Zoals jouw ouders en familie door de Duitse bezetting getroffen zijn, dat geldt ook voor mijn familie. Want ik probeer de leed niet te bagetalisseren en zeker niet camoufleren onder de deken van de Israelische bezetting. Wat ik wel duidelijk wil maken, is het feit dat de Palestijnen de zelfde leed meemaken. Net zoals jouw en mijn familie destijds. Alleen is voor hun na 5jaar niet opgehouden. En als iemand als GJ, hier zit te beweren dat de Israelische bezetting van Palestina geen misdaad is, dan moet ik helaas wat verder met de historische vergelijkingen gaan. Hoe onsmakkelijk het wel is.

Maar ik probeer op geen enkel en op geen enkel manier, de Nederlandse leed, offers en de grootste trauma van de Nederlandse geschiedenis, af serveren als een humane periode.

Al Sawt
13-12-03, 01:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als jij nou eens een serieuze poging waagde om el Sawts berichten echt te gaan lezen dan hoef je al je onzin niet meer te verdedigen. Dat wil GJ niet doen. Omdat ie dan zijn tanden stuk zal bijten op de discussie.

Hij wil liever de boel traineren en met leugens opvullen. Om vervolgens wijzend naar zijn eerdere reacties de discussie uit te zingen.

Ook koppelt hij etniciteit aan het vergaren van kennis, om een discussie met bepaalde onderwerp te kunnen voeren.

an3sdej
13-12-03, 10:08
En ik wil in geen geval het leed van de Palestijnen bagatelliseren.

Ik weet dat Israel de meeste Palestijnen vernederd, dat Palestijnse dorpen achtergesteld worden v.w.b. subsidies in vergelijking met joodse dorpen. Ik weet dat het nederzettingen beleid een misdaad is. Dat heb ik ook altijd beweerd.

Maar mijn punt is dat moslims dat kleine plekje op de wereld beschouwen als richtpunt/brandpunt v.w.b. het idolaat aanhangen van het idee van de imaginaire strijd tussen het westen en 'de islam'.

Je sterkt daarmee de christenen in hun idee dat Israel koste wat kost verdedigt moet worden. Het werkt dus contraproduktief voor de Palestijnen.

Ansari
13-12-03, 11:05
Heb er net naar zitten kijken. Ik heb er totaal geen woorden voor. De standvastigheid die ik zie bij deze mensen......of vrijheid of de marteldood. In ieder geval hebben ze nu rust

papol
13-12-03, 16:01
Geplaatst door Al Sawt
Het klopt historisch. Maar je hebt een interssante punt aangekaart. En dat is de volgende citaat;de Wehrmacht was gematigder .

Hoe de Whermacht in Oost-Europa te keer ging, zo behoudend het was in W-Europa. En daarvoor lagen H.itlers plannen ten grond slag. H.itler wou de Slavische volkeren in het oosten uitroeien en wou de volkeren in het westen laten assimeleren. Hierdoor werden de meeste wreedheiden in W-Europa door de SS-korpsen gepleegd. Terwijl men in het Oosten, zowel de Whermacht als de SS zich schuldig maakten aan onmenselijke wreedheiden. Daarom vergelijk ik de Palestijnse situatie met die van Nederland situatie en niet van de Joegoslavische situatie.


Ook jouw redenatie dat je niet tegen de bezetting moet ageren, omdat het niets uithaald. Is historisch achterhaald.

Om maar in deze onderwerp te blijven, de Joegoslaven hebben eigenhandig de Duitsers uit hun land verdreven. Ook de Palestijnen hebben met de eerste intifada, Israel laten realiseren dat bezetting niet lang stand kan houden. Met de Oslo akkoorden als gevolg. Helaas voor de Israeliers, is de fascistische gedachtegoed bij hun populairder dan gezond denken.

De Wehrmacht was ondergeschikt aan de SS. Bij ingebreke blijven, zoals het onder controle houden van bezette gebieden, werd ook de Wehrmacht veroordeelt en niet zelden geexecuteerd. Logisch dat met de SS aan hun zijde ook zij zich medogenloos uitten. Pure zelfbehoud.

Joegoslavie is door de eeuwen heen altijd wel door anderen bezet geweest, feitelijk een zeer multicultureel land. Een Tito lukte het nog enigzins het totale volk rustig te houden, de innerlijke haat naar elkaar is nooit verdwenen, dat is in de negentiger jaren wel gebleken. Het helden-epos van de partizanen in de strijd tegen de Duitsers is helemaal niet zo heldhaftig als sommigen ons doen geloven. Feitelijk komt het erop neer dat hun leider heulde met de Duitser, gelijk wat in Oostenrijk gebeurde. Dit kostte honderdduizenden joegoslaven de dood, vermoord door eigen volk. Mede door de opmars in Rusland, die in het zuiden zeer voorspoedig verliep, was er tegen het einde van de oorlog nog weinig Duits wat verjaagd moest worden, en op dat moment kozen diezelfde partizanen de zijde van Joegoslavie. Leg je oren maar eens te luister in Slovenie, de eerste staat die zich afscheidde van de rest.

Jarenlange agressie of gewelddadig verzet leidt onherroepelijk tot niets dan hopeloze elllende en verschrikkingen, het doel word volledig uit het oog verloren. Haat en eer zijn uiteindelijk nog de enige gronden waarop het geweld dan nog gebaseerd is. Overigens geldt dit voor beide partijen, waardoor een impasse is opgetreden. De strijd duurt voort tot de laatste man of vrouw gesneuveld is. Pas indien de moedeloosheid van de strijd intreed, kan er een eind aan komen.

Elkaar omarmen word volgens mij met een 10e macht bemoeilijkt voor ieder jaar strijd. Duurt dus nog wel 10^50 is ongeveer:
10000000000000000000000000000000000000000000000000 00000 jaar!

ga daar maar eens aanstaan.


Gr.P

lennart
13-12-03, 17:14
De Kroaten heulden met de Nazi's en hielpen bij het doden van de Joden en de Serven in de Balkan.