PDA

Bekijk Volledige Versie : Man in cel voor weigeren winkelmandje



Joesoef
11-12-03, 15:34
Man in cel voor weigeren winkelmandje

Uitgegeven: 11 december 2003 12:35
Laatst gewijzigd: 11 december 2003 14:55
www.nu.nl

ASSEN - Een 32-jarige Assenaar is afgestraft met een boete en een winkelverbod, omdat hij weigerde een winkelmandje te gebruiken.

De man liep maandagavond kort voor sluitingstijd een supermarkt in Assen binnen, pakte wat sudderlappen en liep naar de kassa. Door een beveiligingsbeambte en de bedrijfsleider werd de man erop gewezen dat het gebruik van een mandje in de winkel verplicht is.

De klant weigerde dit. Hij werd daarop meegenomen naar het politiebureau, kreeg een transactie van 130 euro aangeboden en mag een jaar lang geen voet meer in de supermarkt zetten. Volgens een politiewoordvoerder is de man meerdere malen gevraagd een winkelmandje te pakken maar reageerde hij daar niet op.

De Assenaar zegt een half uur in een cel te hebben gezeten. "We hebben met justitie gebeld over de te nemen stappen, volgens de richtlijnen. Dan zet je iemand toch niet even bij de receptie neer", zei een woordvoerder van de politie.

Een woordvoerster van Laurus, het moederconcern van de supermarkt, benadrukt dat de huisregels in Assen slechts zijn gehandhaafd. "De winkel lijdt onder criminaliteit en agressie. In september is het filiaal zelfs overvallen. Daarom worden de regels nu zo nagestreefd, om ondermeer de winkeldiefstallen tegen te gaan. Heel vervelend, maar men moet wel."

an3sdej
11-12-03, 15:41
Het klinkt belachelijk, maar als er regels gelden in een spel, dan moet je je er ook aan houden. En in een winkel geldt de regel dat men een mandje cq winkelwagentje gebruikt.
Ik hoorde dat de man ook al een winkelverbod heeft gehad, en als hij zich daar niet aan houdt is het huisvredebreuk.

Dutchguy
11-12-03, 15:51
Politie en prioriteiten... :moe:

nl-x
11-12-03, 16:06
Dat winkelverbod zou best wel kunnen. Maar het in de cel worden gestopt, en die transactie zekers niet.

Er bestond geen enkele noodzaak of recht om de man op te sluiten. En het niet gebruiken van een mandje kan dan wel tegen de regels zijn, maar het is naar mijn weten lang nog niet strafbaar.

Ik denk dat deze man er zelfs nog met een schadevergoeding van af kan komen.


nlx

an3sdej
11-12-03, 16:14
Tja, ik ken de 'ins en outs' niet, maar het lijkt overdreven dat is zo.

Joesoef
11-12-03, 16:15
Als er bij de ingang van de winkel een bordje hangt dat een mandje verplicht is dan moet je er aan voldoen. Als je echter al bij de kassa staat en je wordt er op aangesproken dan is het wat laat. Je intentie is om af te rekenen dus er is niets strafbaars gebeurt. Een boete kan zeker niet en een winkel verbod is zeer twijfel achtig. Deze man moet gewoon naar een advocaat gaan en die maakt gehakt van deze "straf". En hij krijgt dan zeker een schade vergoeding.

taouanza
11-12-03, 16:27
Hard aanpakken die draaideurcriminelen!:duim:

lennart
11-12-03, 16:30
3 jaar naar de gulag!!!

plexus
11-12-03, 17:11
..komop Bernard haal die zak met geld tevoorschijn..

barfly
11-12-03, 17:41
Ik vertrouw erop dat die stinkerd flink in mekaar is geslagen alvorens hem te overhandigen aan de politie! :duim: