PDA

Bekijk Volledige Versie : "Alle kleuren hebben problemen, problemen hebben geen kleur"



Ramzi
11-12-03, 21:20
Donderdag 11 December 2003

Problemen hebben geen kleur

Door Brahim Bourzik

Rotterdam dreigt een stad uit balans te worden. Het stedelijke Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) publiceerde in juli van dit jaar de 'Prognose Bevolkingsgroepen Rotterdam 2017.' Het college van b en w - in wijken als Spangen, Crooswijk, Feijenoord, Hoogvliet en het Oude Noorden nog altijd bekend als het college van 'blanken en witten' - toonde zich geschokt. In 2017 zal meer dan de helft van de Rotterdammers allochtoon zijn.

Het college vindt die bevolkingsontwikkeling onwenselijk en besloot met het actieprogramma 'Op weg naar een stad in balans' te komen, waarover de gemeenteraad vandaag praat. In hoofdstuk één van dat programma schrijft het college (lees: wethouder van minarettenzaken Marco Pastors) het volgende:

'Bij de instroom van veel niet-westerse allochtone bewoners gaat het om mensen uit landen die in sociaal-economische ontwikkeling, taal, cultuur en godsdienst ver van het Rotterdamse gemiddelde staan. Onder deze mensen en landen verstaat het college: Surinamers, Antillianen, Kaapverdianen, Turken, Marokkanen en overige 'arme landen'.'

Deze alinea vormt mijns inziens het hart van het actieprogramma. Daarom sta ik er bij stil.

Dat niet-westerse allochtonen uit landen komen die sociaal-economisch ver van het Rotterdamse gemiddelde staan, wil ik accepteren. Maar als het college denkt (en dat doet het, nog erger, het gelooft het) dat taal, cultuur en godsdienst van deze groepen ver van het Rotterdamse gemiddelde staan, dan is dat op de eerste plaats een leugen en op de tweede plaats een grove belediging voor al deze groepen.


Het gemiddelde
Hoe kan een taal als het Turks, Arabisch of Portugees ver van het Rotterdamse gemiddelde staan? Langs welke lat meet het college of deze talen voldoen aan het Rotterdamse gemiddelde? Waarom zou de gemiddelde Rotterdamse taal beter zijn dan de andere talen? Is het college vergeten dat de andere talen door de internationale gemeenschap erkende talen zijn? Worden deze talen niet door meer bewoners op aarde gesproken dan het Rotterdamse gemiddelde? Hebben deze talen geen historie?

Het college zegt ook dat de cultuur van deze bevolkingsgroepen ver van het Rotterdamse gemiddelde staat. Het college schrijft 'ver van' maar bedoelt 'achterlopen'. De cultuur van deze groepen kan nooit en te nimmer ver van de gemiddelde Rotterdamse cultuur staan. Dat de culturen van deze groepen anders zijn, is waar. Maar dit geldt ook voor de gemiddelde Rotterdamse cultuur. Dit maakt de gemiddelde Rotterdamse cultuur niet beter of minder dan andere culturen. En vice versa.

Wat de godsdienst anders maakt dan de taal en de cultuur is het volgende. Sinds wanneer staat de godsdienst van Surinamers, Antillanen of die van de Kaapverdianen ver van de gemiddelde Rotterdamse godsdienst? Als het antwoord hierop is, dat dat niet zo is - en dat kan niet anders aangezien de meerderheid van deze groepen katholiek of protestant of joods is, dan blijven alleen nog de Turken en Marokkanen over. Zij hebben over het algemeen de islam als godsdienst.

Mocht het college beweren dat de islam als godsdienst ver van de gemiddelde Rotterdamse godsdienst staat, dan heeft dit college een probleem of het heeft geen couscous gegeten van de islam. Als dat inderdaad het geval is, is het de hoogste tijd dat het college - inclusief de meeste raadsleden - spoedig een verplichte cursus 'Islam voor beginners' gaat volgen. Wie zonder diploma de cursus verlaat, krijgt als beloning de mogelijkheid om de cursus opnieuw te volgen tot men een diploma behaalt.

Mocht het college vinden dat de islam als godsdienst achterloopt, ook dan heeft dit college een probleem. Juist de islam als godsdienst staat niet ver van de gemiddelde Rotterdamse godsdienst, te weten het protestantisme, het katholicisme en het jodendom. De islam staat juist heel dichtbij. De islam erkent zowel de heilige boeken van deze godsdiensten als alle profeten die daarin voorkomen.


Niet haalbaar
Inmiddels is bekend dat voor de meeste voorgestelde maatregelen in het actieprogramma geen draagvlak te vinden is in Den Haag. Elk college van formaat had dit kunnen weten. Blijft de vraag waarom het toch met voorstellen komt die op de eerste plaats niet haalbaar zijn. Voorstellen die het imago van Rotterdam nog meer beschadigen dan nodig is. Alsof Rotterdam niet genoeg zorgen heeft.

Ik kan helaas geen andere conclusie trekken dan dat dit college aan stemmingmakerij doet en bewust verschillende groepen in de samenleving tegen elkaar opzet. Het college aapt de Rotterdamse fractievoorzitter van de PvdA, de heer B. Cremers, na en roept: niet de kleur is het probleem, maar het probleem heeft wel een kleur. Het zou het college sieren als zij met een eigen slogan kwam, bij voorkeur deze: alle kleuren hebben problemen, problemen hebben geen kleur.

Wat de 'toelatingseis' van 120 procent van het minimuminkomen betreft, deze zal precedenten scheppen. Straks kom je Wassenaar alleen nog in als je kunt aantonen dat je zeshonderd procent van het minimum loon verdient of gaat verdienen.

Met zijn maatregelen wil het college vooreerst zorgen voor haar eigen inwoners, allochtoon en autochtoon. ,,Zij zijn mij allemaal even lief,'' riep burgemeester I. Opstelten. Dat is te prijzen in hem en in het college, maar de manier waarop het college zijn doel bereikt is ontoelaatbaar. Die manier staat haaks op Artikel 1 van de Grondwet én met andere wetten, nationale en internationale.

Een college dat streeft naar een denkbeeldig hek om zijn stad om zo eerst voor zijn eigen inwoners, allochtoon en autochtoon, te zorgen, zegt in feite: eigen volk eerst. Wie voor eigen volk kiest, sluit anderen uit. Wie anderen uitsluit, sluit zichzelf op. Wie zichzelf opsluit wordt op de langere termijn een fundamentalist. En juist voor fundamentalisten is geen plek in een stad als Rotterdam dat zichzelf altijd ín balans heeft gebracht.


(Brahim Bourzik, voor GroenLinks lid van de gemeenteraad van Rotterdam, schreef dit artikel op persoonlijke titel)

TonH
11-12-03, 21:31
Geplaatst door Ramzi
Een college dat streeft naar een denkbeeldig hek om zijn stad om zo eerst voor zijn eigen inwoners, allochtoon en autochtoon, te zorgen, zegt in feite: eigen volk eerst. Wie voor eigen volk kiest, sluit anderen uit. Wie anderen uitsluit, sluit zichzelf op. Wie zichzelf opsluit wordt op de langere termijn een fundamentalist. En juist voor fundamentalisten is geen plek in een stad als Rotterdam dat zichzelf altijd ín balans heeft gebracht.

Dit verdient een ovationeel applaus. :lole:


(Brahim Bourzik, voor GroenLinks lid van de gemeenteraad van Rotterdam, schreef dit artikel op persoonlijke titel)

Maar het verontrust mij ten zeerste dat dit op persoonlijke titel is geschreven. Zou GroenLinks Rotterdam het er niet mee eens zijn? :fpotver:

Ramzi
11-12-03, 22:23
Geplaatst door TonH
Maar het verontrust mij ten zeerste dat dit op persoonlijke titel is geschreven. Zou GroenLinks Rotterdam het er niet mee eens zijn? :fpotver:

Je moet het wel in perspectief zien.
Vandaag vond de raadsvergadering plaats die o.a. ging over dit rapport van de collgege van B&W. Hij is uit principiële redenen niet aanwezig geweest op de vergadering en deze ingezonden brief naar het Rotterdams Dagblad is zijn verklaring hiervoor!

TonH
12-12-03, 00:15
Geplaatst door Ramzi
Je moet het wel in perspectief zien.
Vandaag vond de raadsvergadering plaats die o.a. ging over dit rapport van de collgege van B&W. Hij is uit principiële redenen niet aanwezig geweest op de vergadering en deze ingezonden brief naar het Rotterdams Dagblad is zijn verklaring hiervoor!

Goed, dat maakt dat dan weer duidelijk.
Heb inmiddels ook het persbericht van GLRotterdam gelezen http://www.groenlinksrotterdam.nl/nieuws/detail.php?id=00000211 waarin de bijdrage aan het debat staat.

1. Ik ben toch wel benieuwd naar zijn principiële redenen om als volksvertegenwoordiger bij zo'n cruciaal debat afwezig te zijn, want ik kan zijn stuk niet als verklaring zien. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat hij er uit persoonlijke gronden niet bij zou willen zijn.

2. Ik zie toch wel licht tussen de twee stukken en mijn sympathie gaat duidelijk naar Bourziks statement uit, omdat dat heel scherp naar de kern wijst. De raadsbijdrage is wat algemener en in dit geval ook wat softer. Hoewel de motie van afkeuring weer niets te wensen over laat.

't Is in ieder geval goed om deze geluiden van verzet ook uit Rotterdam te vernemen en dat het niet is gebleven bij de uitspraak "Uw wanhoop is een belediging voor de toekomst van onze stad. " van GL-bestuurslid Daan de Leeuw op 5 december.

Ramzi
12-12-03, 00:27
Geplaatst door TonH
Goed, dat maakt dat dan weer duidelijk.
Heb inmiddels ook het persbericht van GLRotterdam gelezen http://www.groenlinksrotterdam.nl/nieuws/detail.php?id=00000211 waarin de bijdrage aan het debat staat.

1. Ik ben toch wel benieuwd naar zijn principiële redenen om als volksvertegenwoordiger bij zo'n cruciaal debat afwezig te zijn, want ik kan zijn stuk niet als verklaring zien. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat hij er uit persoonlijke gronden niet bij zou willen zijn.


Ik ga het heel oneerbiedig proberen uit te leggen, bij voorbaat excuses voor mn taalgebruik!

Waar het op neer komt is het volgende: College van B&W (red. Wethouder minarettenzaken Pastors) doet ons (R'dammers met n laag inkomen, allochtonen al dan niet van islamtische afkomst etc etc) een aanbod om ons te naaien en vraagt ons vriendelijk (door middel van een raadsvergadering) om te komen vergaderen over de manier waarop!

Nou nee dank voor het aanbod, ik pas... :)

TonH
12-12-03, 00:48
Geplaatst door Ramzi
Ik ga het heel oneerbiedig proberen uit te leggen, bij voorbaat excuses voor mn taalgebruik!

Waar het op neer komt is het volgende: College van B&W (red. Wethouder minarettenzaken Pastors) doet ons (R'dammers met n laag inkomen, allochtonen al dan niet van islamtische afkomst etc etc) een aanbod om ons te naaien en vraagt ons vriendelijk (door middel van een raadsvergadering) om te komen vergaderen over de manier waarop!

Nou nee dank voor het aanbod, ik pas... :)

Geen excuses voor je taalgebruik nodig, dat kan nog wel sterker! En het is duidelijk. Daarom stelde ik ook dat ik me wel heel goed kan voorstellen dat hij/jij (?) er uit persoonlijke gronden niet bij zou willen zijn.

Ik denk alleen dat ik wel gegaan was en me verbaal met hand en tand had verzet. Desnoods totdat men me de raadszaal uitgedragen had... Maar dat is een persoonlijke afweging die gebaseerd is op mijn notie dat je volksvertegenwoordiger bent en blijft en je daarmee in dat forum tot de laatste snik moet verdedigen. Ook wanneer je alsnog genaaid wordt.

Moet echter wel toegeven dat dit persbericht waardiger is. :D

Ramzi
12-12-03, 15:16
Raad Rotterdam tegen inkomenseis


Rotterdam - Een meerderheid van de gemeenteraad in Rotterdam is tegen het plan waardoor mensen die zich in de stad willen vestigen, 120 procent van het minimumloon moeten verdienen. Dat bleek donderdag toen de gemeenteraad het 1 december gepresenteerde actieprogramma 'Rotterdam zet door. Op weg naar een stad in balans' besprak.

Alleen Leefbaar Rotterdam en VVD vinden de inkomenseis noodzakelijk om de opeenhoping van problemen in sommige wijken aan te pakken. Coalitiepartij CDA nam er donderdag afstand van en noemde het ,,veel te drastisch. Dit sluit mensen uit. Dat willen we niet,'' aldus CDA-er Van de Born.

Ook voor de PvdA is de inkomenseis een stap te ver. ,,Mensen met een inkomen onder de 120 procent van het minimumloon zijn geen ongewenste burgers. Met deze definiëring van kansarmen hebt u een groot deel van onze eigen Rotterdammers gediskwalificeerd en dat valt het college aan te rekenen.''

Wethouder Pastors (LR) zei er niet van te schrikken dat de meerderheid van de raad de inkomenseis afwees. ,,Welk middel je ook kiest, er zal discussie zijn. Het gaat ons erom dat we met het Rijk een instrument zoeken dat bruikbaar is.''

Een wetswijziging is volgens Pastors niet een te zwaar middel om ,,maatwerk'' te kunnen leveren. ,,Als we de illegaliteit goed willen aanpakken, zijn er huizen nodig om mensen die hier legaal zijn in onder te brengen.''

Ondanks de afwijzing, ziet Pastors toch ,,een grote overeenstemming dat de stad behalve een aantal uitdagingen ook problemen heeft. Wij hebben het voortouw genomen, ook omdat de bevolking signalen geeft dat het niet goed gaat. We proberen die mensen weer vertrouwen te geven in de stad.'' Want, meende Pastors: ,,Rotterdam staat bekend als een stad die goed met problemen kan omgaan. Maar er is een grens en die is in een aantal wijken bereikt. En dus moet je waarschuwen, juist omdat je een sociale stad wil zijn, maar dat niet kunt zijn.''

Ook burgemeester Opstelten toonde zich tevreden over wat hij beschouwde ,,als een bescheiden begin van de discussie waarbij de inzetten zijn benoemd''. De raad herkent zich volgens Opstelten in de analyse. Over de aangedragen oplossingen wordt anders gedacht, stelde hij vast. Aan de bedoelingen van burgemeester en wethouders hoeft de raad van hem niet te twijfelen. ,,Het college spreekt met een mond, met trots en liefde voor de stad.''

Ramzi
12-12-03, 15:19
Vrijdag 12 December 2003

'Als je minder dan 120 procent verdient, mag je stadhuis niet in'

Door Abdel Ilah Rubio

Rotterdam - Als demonstranten de publieke tribune van het stadhuis op willen, krijgen ze te horen dat het 'vol is'. Die woorden liggen echter gevoelig vandaag. ,,Vol is vol zeker?'' Het stadhuis leek gisteren even op een vesting. Agenten hielden de wacht, en op de Coolsingel stonden ME-busjes klaar. De demonstratie tegen de plannen van het college om kansarmen te weren, verliep vreedzaam.

,,We pikken het niet meer,'' zegt een man voor aanvang van de demonstratie boos. Burgemeester en wethouders zijn nu echt te ver gegaan, vindt hij. De plannen om kansarmen te weren trekken zo'n honderdvijftig boze Rotterdammers, politici en professionals, verenigd in het actiecomité Hart voor Rotterdam, naar het stadhuis voor een protest tegen het collegebeleid.

De demonstranten hebben onder meer een slagboom meegenomen. Het stadhuis wordt eventjes symbolisch afgesloten. Mensen die naar binnen willen, wordt gevraagd naar hun loonstrookje.

,,Als je minder dan 120 procent verdient van het minimuminkomen mag je het stadhuis niet in,'' wordt de bezoekers verteld.

Actievoerder K. van der Hoeven: ,,Hier wordt geen oorlog tegen het terrorisme gevoerd, maar tegen armen. Wij kunnen niet goedkeuren dat onderscheid wordt gemaakt in inkomen. Dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel én de Grondwet.''

Gemeenteraadslid Brahim Bourzik, een van de sprekers, weigert principieel deel te nemen aan het raadsdebat. ,,Ik ga niet onderhandelen met dit college over zaken die in strijd zijn met de Grondwet. Ik laat mijn stem altijd horen, maar vandaag vind ik het belangrijk om met de burgers een signaal af te geven.''

Begin volgend jaar komt er een grote demonstratie. Bourzik hoopt dat de gemeenteraad 'hart en verstand gebruikt' en tegen de plannen stemt. ,,Want dit college probeert Rotterdammers tegen elkaar uit te spelen.''


Onaanvaardbaar

Dominee Hans Visser is buitengewoon fel in zijn toespraakje. Onaanvaardbaar, vindt hij het dat het college overlast, criminaliteit en illegaliteit in verband brengt met jongeren, armen en allochtonen. ,,Natuurlijk laat je een stad niet verpauperen,'' zegt hij. Daar moet wat aan worden gedaan, maar niet door de zwakkeren in de samenleving de schuld te geven, aldus de geestelijke.

Visser maakt zich ook kwaad over de link die het college legt tussen moslims in deze stad en terrorisme. ,,Rotterdam wil de problemen oplossen door uitsluiting. Dát is juist een bron van terrorisme.'' Hij vindt dat ook autochtone Rotterdammers zich moeten inzetten voor integratie. ,,Integratie is een wederzijds proces. Wij zullen ons ook moeten aanpassen. Als dat gebeurt, is er nog hoop voor deze stad.''

Ook F. Darkaoui, een van de initiatiefnemers, vindt dat het gemeentebestuur verkeerd bezig is. ,,Het wil kansarmen uit de stad weren in plaats van deze kansarmen kansrijk te maken. Veel mensen die in Rotterdam geboren en getogen zijn, zoals studenten, kunnen straks geen huis meer krijgen in hun stad.''

K. Wendrich, van het comité Rotterdam tegen de Oorlog, vindt dat het college geen respect heeft voor de bevolking. Volgens haar sporen burgemeester en wethouders bewoners van achterstandswijken aan tot discriminatie. Want ook bewoners gaan minderheden de schuld geven van de problemen.


Boe-geroep

Als Leefbaar Rotterdam-raadslid Henk Sonneveld de microfoon probeert te grijpen, ontstaat er even opwinding. ,,Wij zijn niet tegen kansarmen,'' roept hij. Met luid boe-geroep maken de demonstranten hem verder spreken onmogelijk. De organisatoren pakken het raadslid snel de microfoon af.

Aan het einde van de bijeenkomst krijgt burgemeester Opstelten een rood kussentje in de vorm van een hart aangeboden. Volgens het actiecomité heeft dit college namelijk het hart van Rotterdam afgenomen. Opstelten, die niet blij kijkt, zegt dat elke stad een hart nodig heeft.

,,Maar het hart van een stad is ook het debat en de democratie,'' zegt hij. En de discussie over de collegevoorstellen is volgens hem nog lang niet voorbij. Begeleid door luid boe-geroep gaat hij vervolgens weer naar binnen.

TonH
12-12-03, 23:57
Geplaatst door Ramzi
Gemeenteraadslid Brahim Bourzik, een van de sprekers, weigert principieel deel te nemen aan het raadsdebat. ,,Ik ga niet onderhandelen met dit college over zaken die in strijd zijn met de Grondwet. Ik laat mijn stem altijd horen, maar vandaag vind ik het belangrijk om met de burgers een signaal af te geven.''

Begin volgend jaar komt er een grote demonstratie. Bourzik hoopt dat de gemeenteraad 'hart en verstand gebruikt' en tegen de plannen stemt. ,,Want dit college probeert Rotterdammers tegen elkaar uit te spelen.''[/B]

Ok, nu is het me echt duidelijk wat de motivatie is om NIET bij dat raadsdebat aanwezig te zijn. Het is dus het echt principiele punt om niet te willen onderhandelen over iets wat in strijd met de grond is. Dat respecteer ik zeker!!

Ik zit hier namelijk echt mee: je bent volksvertegenwoordiger, maar waar trek je de lijn. Waar kun je jezelf de volgende ochtend niet meer in de spiegel aankijken. Of zoals Bourzik zegt": "Ik laat mijn stem altijd horen, maar vandaag vind ik het belangrijk om met de burgers een signaal af te geven."

Tot slot: Ramzi, zou je nog een persoonlijk oordeel willen ventileren over wat er gisteren is gepasseerd in de Rotterdamse raad. Je oordeel stel ik zeer op prijs en is, denk ik, zeer belangwekkend voor de rest hier. En indien niet hier pm me dan!!!