PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische senaat keurt migrantenstemrecht goed



Marsipulami
11-12-03, 22:41
Senaat keurt migrantenstemrecht goed


BRUSSEL - De Senaat heeft het wetsvoorstel over het gemeentelijk migrantenstemrecht goedgekeurd met 41 stemmen voor en 29 stemmen tegen.

SP.A-Spirit, PS, MR, CDH, Ecolo en de VLD'ers Patrik Vankrunkelsven en Annemie Van de Casteele stemden voor. De rest van de VLD, CD&V, Vlaams Blok en FN duwden op het rode knopje.

Deze voormiddag had de Senaat de artikels van en amendementen op het wetsvoorstel over het gemeentelijk migrantenstemrecht besproken in een bitsig debat. 's Namiddags boog het bureau zich over het feit dat in het advies van de Raad van State het amendement over de wederkerigheid of reciprociteit onbesproken blijft.

Dat er niets over dat amendement in het advies staat, kan betekenen dat dit een ,,perfect amendement'' is qua rechtsgeldigheid, bevoegdheid en vormvereisten, zo stelde Hugo Coveliers (VLD). Hugo Vandenberghe (CD&V) wees op de discriminatie die door het wetsvoorstel ingevoerd wordt. De burgers van EU-lidstaten krijgen gemeentelijk stemrecht op basis van de wederkerigheid, terwijl die wederkerigheid niet vereist wordt voor de niet-EU-burgers, stelde Vandenberghe.

Beide senatoren drongen er op aan dat bij de voorzitter van de kamer van de Raad van State die het advies afleverde, zou nagegaan worden of er geen sprake is van een vergetelheid. Dat is onlangs gebeurd bij een advies aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers, merkte Jurgen Ceder (Vlaams Blok) op. Na een bij wijlen bitsig debat werd besloten de zaak vanmiddag in het bureau te bespreken.


11/12/2003 - belga

_____________

:lole:

Ik stem nooit van mijn leven nog voor CD&V biraat

T.A.F.K.A.Z
11-12-03, 23:30
Hoe zat het met die rare clausule waarin stond dat allochtonen een loyaliteitsverklaring moesten tekenen willen ze gebruik maken van hun stemrecht?

Marsipulami
12-12-03, 00:02
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Hoe zat het met die rare clausule waarin stond dat allochtonen een loyaliteitsverklaring moesten tekenen willen ze gebruik maken van hun stemrecht?

Geen flauw idee. Inhoudelijk stelt dat wetsvoorstel absoluut niets voor. Er zitten een heleboel clausules in die de invloed beperken. Maar het is belangrijke psychologische overwinning. Ook als men vasthoudt aan de eigen nationaliteit (lees identiteit) telt men voortaan mee.

In België gingen in het verleden al veel meer allochtonen naar de stembus dan in landen waar het migrantenstemrecht al lang bestaat. Dat komt door de snelbelgwet en door het feit dat (nieuwe) Belgen stemplicht hebben (i.p.v. stemrecht). Het effect van die nieuwe wet gaat volgens mij over hooguit enkele tienduizenden nieuwe stemmers.

Maar het is het principe dat telt. Integratiebeleid wordt steeds meer een diversiteitsbeleid i.p.v. een assimilatiebeleid.

nefertiti
12-12-03, 08:25
Dit wetsVOORSTEL moet wel eerst nog worden goedgekeurd in de Kamer.
Indien het daar wordt goedgekeurd, brengt De Gucht het voor het Arbitrage Hof.

Indien het er dān doorkomt voorspelt Hugo Coveliers een tweede (of derde?) Zwarte Zondag!

Ik ook!

observer
12-12-03, 08:33
Ook als men vasthoudt aan de eigen nationaliteit (lees identiteit) telt men voortaan mee sinds wanneer is identiteit en nationaliteit hetzelfde?

je ben wie je bent paspoort of geen paspoort

Marsipulami
12-12-03, 09:28
Geplaatst door observer
sinds wanneer is identiteit en nationaliteit hetzelfde?

je ben wie je bent paspoort of geen paspoort

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Nationaliteit en identiteit zijn twee verschillende dingen. Maarre een paspoort heeft wel een belangrijke symboolwaarde zowel voor de autochtonen als de allochtonen.

Marsipulami
12-12-03, 09:37
Geplaatst door nefertiti
Dit wetsVOORSTEL moet wel eerst nog worden goedgekeurd in de Kamer.
Indien het daar wordt goedgekeurd, brengt De Gucht het voor het Arbitrage Hof.

Indien het er dān doorkomt voorspelt Hugo Coveliers een tweede (of derde?) Zwarte Zondag!

Ik ook!

Dat stemrecht zal er komen, ook in de kamer. De breuklijnen tussen de partijen zijn ondertussen duidelijk vastgelegd en zullen niet meer spectaculair wijzigen. Verder is het toekennen van migrantenstemrecht in een periode dat xenofobie en angst voor elkaar om zich heen grijpen, een daad van grote politieke moed. Ik kan trouwens geen enkele zinnige reden -anders dan racisme en bekrompenheid- bedenken om dat stemrecht niet toe te kennen.

nefertiti
12-12-03, 12:37
het is een beetje ridicuul om tegenstanders van het stemrecht voor naturalisatieweigeraars in het vakjes racisme en xenofobie te plaatsen.

Enig idee waarom je je eerst moet registreren alvorens hier op het forum mee te kunnen prikken?

Enig idee waarom je lid moet zijn van een politieke partij alvorens je mee op het congres het beleid kunt stemmen?

Enif idee waarom jelid moet worden van gelijkwelke club alvorens je mee mag spelen?

Allemaal racisten? my ass!

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 12:39
Geplaatst door nefertiti
het is een beetje ridicuul om tegenstanders van het stemrecht voor naturalisatieweigeraars in het vakjes racisme en xenofobie te plaatsen.

Enig idee waarom je je eerst moet registreren alvorens hier op het forum mee te kunnen prikken?

Enig idee waarom je lid moet zijn van een politieke partij alvorens je mee op het congres het beleid kunt stemmen?

Enif idee waarom jelid moet worden van gelijkwelke club alvorens je mee mag spelen?

Allemaal racisten? my ass!

Ik krijg sterk de indruk dat u op dit forum rondhangt om Marokkanen te kastijden? Is dat een seksuele perversie ofzo?

nefertiti
12-12-03, 13:01
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik krijg sterk de indruk dat u op dit forum rondhangt om Marokkanen te kastijden? Is dat een seksuele perversie ofzo?

waar heb ik het woord "marokkaan" gebruikt in het onderwerp over het stemrecht voor naturalisatieweigeraars?

Het overgrote deel van de "marokkanen" hebben in Belgie stemPLICHT omdat ze "Belg" zijn hoor!

Het gaat nu enkel en alleen om niet-EU vreemdelingen die pertinent WEIGEREN om NAAST hun eigen nationaliteit ook de Belgische nationaliteit te AANVAARDEN!

"Belg" word je namelijk - indien je dat wenst - op je wekelijkse winkeltocht tussen de bakker en de beenhouwer door even het gemeentehuis binnen te stappen; je moet hier enkel drie jaar wonen.