PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraanse Nobelprijswinnares bezorgd om Nederland



Marsipulami
11-12-03, 23:50
Iraanse mensenrechtenactiviste neemt vandaag Vredesprijs in ontvangst
,,Mensen moeten vrij leren denken''

Van onze correspondent in Iran
Thomas Erdbrink 10/12/2003


TEHERAN -- De Iraanse mensenrechtenactiviste Shirin Ebadi neemt vandaag in Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst. Ze zet haar strijd tegen het Iraanse systeem voort, maar wil die niet leiden.


Shirin EBADI (56) is een vrouw van weinig woorden. Ze zit achter hetzelfde bureau waar ze al jaren zit, ergens in een kamertje in het souterrain van haar huis in een middenklassewijk in Teheran. De kelderverdieping is haar advocatenkantoor.

Behalve met de gewone rechtszaken als echtscheidingen en andere conflicten houdt Ebadi zich hier bezig met haar ,,Vereniging van Mensenrechtenverdedigers'', die politieke gevangenen kosteloos rechtsbijstand geeft. Daar is ze niet succesvol mee: de meeste zaken heeft ze verloren of zijn geschorst door de Iraanse rechtbanken. Drie jaar geleden belandde ze in de gevangenis wegens het `verstoren van de openbare orde' toen ze een video met bekentenissen van een conservatief knokploeglid openbaar maakte.

Nobelprijs of niet, de gedrongen vrouw gaat onvermoeibaar door met haar aanvallen op het Iraanse rechtssysteem. Met het wetboek en de internationale verklaring van de rechten van de mens in de hand, want dialoog en overtuiging zijn volgens haar de enige juiste manieren om onrecht te bestrijden. Van revoluties, opstanden en heroïsche figuren moet Ebadi niet hebben: ,,Die voorkomen juist dat mensen vrij leren denken'', zegt ze. ,,Ik wil geen symbool worden voor de Iraniërs, mensen moeten leren naar zichzelf te luisteren en niet naar leiders.''

Een symboolfunctie wil ze niet, maar de afgelopen maanden heeft ze wel menig Iraans heilig huisje omver geschopt. Tijdens een persconferentie in Parijs stond ze zonder het in Iran verplichte hoofddoekje de internationale pers te woord. Vandaag zal ze met een onbedekt hoofd de prijs -- uitgereikt door de Noorse koning -- in ontvangst nemen. Ze zal de koning ook de hand schudden. Handen schudden met iemand van de andere sekse is officieel verboden in Iran. Tijdens een studentenbijeenkomst in Teheran zes weken geleden deed ze dit ook al ten overstaan van zeker duizend toeschouwers. Toen ze op 14

oktober op het vliegveld van Teheran aankwam, gaf ze een speech ten overstaan van duizenden mensen en eiste ondubbelzinnig de vrijlating van alle politieke gevangenen in Iran.

Shirin Ebadi wil veranderingen in Iran, maar ze wil dat die van binnenuit komen en een fundament hebben. ,,Tijdens de protesten in Iran in juni reden mensen rond in toeterende auto's. Wat verander je daar nou mee? We moeten boeken schrijven, essays publiceren en toespraken geven. Alleen door dialoog kan Iran veranderen'', vindt de Nobelprijswinnares. ,,Als de mensen het willen, kan alles.''

Aan wilskracht heeft het Ebadi nooit ontbroken. Als eerste vrouwelijke rechter in Iran werd ze na de islamitische revolutie van 1979 gedegradeerd tot secretaresse van dezelfde rechtbank waar ze leiding aan gaf. De revolutie die waardigheid en gelijkheid voor de vrouw beloofde, bracht de sharia waarin was bepaald dat het leven van een vrouw de helft waard is van dat van een man. In plaats van koningin Farah Diba en al haar decadentie werd Fatima Zahra, de dochter van de profeet Mohammed, het nationale rolmodel voor vrouwen. Op diverse muurschilderingen in Iran worden vrouwen aan haar karaktereigenschappen herinnerd. Haar gelovigheid, kuisheid en goed huisvrouwschap. Shirin Ebadi focust liever op de andere kant van haar persoonlijkheid. ,,Ik bewonder Fatima om haar strijd tegen onrecht en als vechter voor haar eigen rechten'', zegt Ebadi. ,,Alle vrouwen zijn tegelijk huisvrouw, ik ook, maar het is Fatima's gevecht dat me écht interesseert.''

Haar kennis van de islam is een van de redenen waarom het Iraanse geestelijke establishment moeilijk greep kan krijgen op Ebadi. Anders dan andere belangrijke strijders voor de mensenrechten is de Nobelprijswinnares een overtuigd moslim die vijf keer per dag bidt en geestelijken van repliek kan dienen als ze hun interpretatie van de islam als waarheid brengen. Ze kent de koran en bestrijdt de geestelijken met hun eigen wapen.

,,Ik heb altijd gezegd dat islam niet tegen de democratie is. Dat mensenrechten en islam samen kunnen gaan. Ik strijd juist tegeneen patriarchale samenleving waar mannen het voor het zeggen hebben en op hun manier invulling aan ideeën geven'', zegt Ebadi. Ze neemt een flinke slok thee. ,,Is het ooit gebeurd dat mannen worden gedwongen folkloristische kleding te dragen? Zijn mannen ooit gedwongen in het Westen, het Oosten of islamitische landen om bijvoorbeeld een pak aan te trekken? Waarom zijn er altijd begrenzingen voor vrouwen en niet voor mannen?''

Bezorgd volgt ze de discussie die op dit moment in Frankrijk en Nederland heerst over het verbieden van hoofddoekjes op scholen. ,,Vrouwen weren omdat ze een hoofddoek dragen is precies hetzelfde als die verplichten'', zegt Ebadi. ,,Ik geloof in vrijheid. Vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.''

Als Ebadi vandaag de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst neemt, zullen conservatieve Iraanse kranten weer knarsetanden van onvrede. ,,Iraanse vrouw wint 1,3

miljoen dollar'', schreef de krant Jomhori-e Islami smalend nadat het nieuws van de Nobelprijs bekend was gemaakt. Shirin Ebadi geeft er niet om. ,,Het is mijn wens om in een land te wonen waar geen politieke gevangenen zijn, waar de mensen kunnen zeggen wat ze denken én waar de pers kan schrijven wat ze wil.''



©Copyright De Standaard

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:03
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=3]
Bezorgd volgt ze de discussie die op dit moment in Frankrijk en Nederland heerst over het verbieden van hoofddoekjes op scholen. ,,Vrouwen weren omdat ze een hoofddoek dragen is precies hetzelfde als die verplichten'', zegt Ebadi. ,,Ik geloof in vrijheid. Vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.''



Ze zegt het goed; De vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.

Marsipulami
12-12-03, 00:06
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ze zegt het goed; De vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.

Pff een paar uur geleden zat je hier nog hartstochtelijk het verbod op het dragen van hoofddoeken in Franse scholen te verdedigen.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:08
Geplaatst door Marsipulami
Pff een paar uur geleden zat je hier nog hartstochtelijk het verbod op het dragen van hoofddoeken in Franse scholen te verdedigen.

Je leest verkeerd, Mars. De vrijheid om de hoofddoek AF te doen! Of dacht jij dat achtjarige meisjes daar iets over te zeggen hebben?

Marsipulami
12-12-03, 00:11
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Je leest verkeerd, Mars. De vrijheid om de hoofddoek AF te doen! Of dacht jij dat achtjarige meisjes daar iets over te zeggen hebben?

In Frankrijk gaat het niet over de vrijheid om de hoofddoek af te doen maar om de verplichting om de hoofddoek af te doen. En achtjarige meisjes worden zelfs in de meest fundamentalistische kringen niet verplicht om een hoofddoek te dragen.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:12
Geplaatst door Marsipulami
In Frankrijk gaat het niet over de vrijheid om de hoofddoek af te doen maar om de verplichting om de hoofddoek af te doen. En achtjarige meisjes worden zelfs in de meest fundamentalistische kringen niet verplicht om een hoofddoek te dragen.

Nee, die achtjarigen dragen die dingen uit overtuiging. Man, wat weet een achtjarige hier nou over? Kennelijk is de vrijheid om die hoofddoek niet te dragen van minder belang.

Marsipulami
12-12-03, 00:22
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Nee, die achtjarigen dragen die dingen uit overtuiging. Man, wat weet een achtjarige hier nou over? Kennelijk is de vrijheid om die hoofddoek niet te dragen van minder belang.

Wat weet een achtjarige nou over het niet-dragen van een sluier ? Een achtjarige die géén sluier draagt doet die dat dan wel uit overtuiging ? Wat weet een achtjarige daar nou over ?

________


Een hoofddoek is waarschijnlijk voor sommige mensen storend omdat het een uiterlijk symbool is dat aangeeft dat mensen de vrijheid willen hebben om anders te denken, of anders gezegd om moslim te zijn in een niet-islamitische omgeving. Moslims willen dezelfde rechten als andere burgers in de samenleving zonder hun religieuze identiteit te verloochenen. Dat is de boodschap van het hoofddoek.

Is het hoofddoek symbool van onderdrukking ? Integendeel, het is een symbool van -geweldloos- verzet tegen onderdrukking van minderheden in de samenleving. De strijd om het dragen van een hoofddoek is niet los te maken van de algemene emancipatiestrijd van moslims, tegen racisme, assimilatiedwang, sociaal economische achterstelling, enz.

En het zijn vrouwen met een hoofddoek die het voortouw nemen in deze strijd. Zo is het hoofddoek niet alleen symbool voor de emancipatiestrijd van moslims, maar ook het symbool van de emancipatie van zelfbewuste vrouwen die zich niet door de samenleving willen laten dicteren welke plaats ze moeten innemen of wat ze moeten denken.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:28
Geplaatst door Marsipulami
Wat weet een achtjarige nou over het niet-dragen van een sluier ? Een achtjarige die géén sluier draagt doet die dat dan wel uit overtuiging ? Wat weet een achtjarige daar nou over ?

Moet dit een argument voorstellen?




________


Een hoofddoek is waarschijnlijk voor sommige mensen storend omdat het een uiterlijk symbool is dat aangeeft dat mensen de vrijheid willen hebben om anders te denken, of anders gezegd om moslim te zijn in een niet-islamitische omgeving. Moslims willen dezelfde rechten als andere burgers in de samenleving zonder hun religieuze identiteit te verloochenen. Dat is de boodschap van het hoofddoek.

Is het hoofddoek symbool van onderdrukking ? Integendeel, het is een symbool van -geweldloos- verzet tegen onderdrukking van minderheden in de samenleving. De strijd om het dragen van een hoofddoek is niet los te maken van de algemene emancipatiestrijd van moslims, tegen racisme, assimilatiedwang, sociaal economische achterstelling, enz.

En het zijn vrouwen met een hoofddoek die het voortouw nemen in deze strijd. Zo is het hoofddoek niet alleen symbool voor de emancipatiestrijd van moslims, maar ook het symbool van de emancipatie van zelfbewuste vrouwen die zich niet door de samenleving willen laten dicteren welke plaats ze moeten innemen of wat ze moeten denken. [/B]

Mooi. Maar gooi achtjarigen alsjeblieft niet in je politieke strijd. Dat is unfair voor die kids.

Marsipulami
12-12-03, 00:37
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Moet dit een argument voorstellen?

Een spiegelargument (neologisme).


Mooi. Maar gooi achtjarigen alsjeblieft niet in je politieke strijd. Dat is unfair voor die kids.

Hmm, nou dacht ik dat het trekken van een streep tussen het eerste en het tweede stuk van mijn betoog duidelijk genoeg was. Het zijn niet alleen achtjarigen die een hoofddoek dragen.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:40
Geplaatst door Marsipulami




Hmm, nou dacht ik dat het trekken van een streep tussen het eerste en het tweede stuk van mijn betoog duidelijk genoeg was. Het zijn niet alleen achtjarigen die een hoofddoek dragen.

Tsja, volwassenen kunnen doen en laten wat ze willen. Bij achtjarigen, die nog niet echt over een eigen wil beschikken kun je hier vraagtekens bij zetten.

Marsipulami
12-12-03, 00:44
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Tsja, volwassenen kunnen doen en laten wat ze willen. Bij achtjarigen, die nog niet echt over een eigen wil beschikken kun je hier vraagtekens bij zetten.

Ook meerderjarige studentes worden in het Franse wetsvoorstel verplicht om géén hoofddoek te dragen omwille van de 'neutraliteit' van de republiek.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:45
Geplaatst door Marsipulami
Ook meerderjarige studentes worden in het Franse wetsvoorstel verplicht om géén hoofddoek te dragen omwille van de 'neutraliteit' van de republiek.

Dat is weer een andere discussie Mars. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Marsipulami
12-12-03, 00:49
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Dat is weer een andere discussie Mars. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Nee dat begrijp ik niet. :confused:

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 00:52
Geplaatst door Marsipulami
Nee dat begrijp ik niet. :confused:

Dat dacht ik al. We hadden het over de vrijheid om een hoofddoek op of af te doen. Ik vroeg mij af hoe het zit met de vrijheid om een hoofddoek af te doen. Als voorbeeld haalde ik achtjarigen aan die met een religieus symbool worden belast waar ze zelf weinig van begrijpen.

Maar als jij het weer over Frankrijk wil hebben dan ga je gang. Ik heb toch verder niets te doen. En geen slaap bovendien.

Marsipulami
12-12-03, 00:57
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Dat dacht ik al. We hadden het over de vrijheid om een hoofddoek op of af te doen. Ik vroeg mij af hoe het zit met de vrijheid om een hoofddoek af te doen. Als voorbeeld haalde ik achtjarigen aan die met een religieus symbool worden belast waar ze zelf weinig van begrijpen.


Op die opmerkingen gaf ik hoger al een antwoord. Heb je dan beton in je kop ? (Je lijkt wel zo'n ouwe Marokkaan ;) )


Maar als jij het weer over Frankrijk wil hebben dan ga je gang. Ik heb toch verder niets te doen. En geen slaap bovendien.

Al vanaf de eerste reactie in deze thread had ik het over Frankrijk en het artikel zelf spreekt daar ook over.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 01:05
Geplaatst door Marsipulami
Op die opmerkingen gaf ik hoger al een antwoord. Heb je dan beton in je kop ? (Je lijkt wel zo'n ouwe Marokkaan ;) )



Al vanaf de eerste reactie in deze thread had ik het over Frankrijk en het artikel zelf spreekt daar ook over.


Goed, dit wordt hopeloos.

Ik zal mijn standpunt over de Franse zaak duidelijk uiteenzetten.


Het verbieden van religieuze of politieke uitingen op een school vind ik prima. Het is ter waarborging van de neutraliteit in een republiek die al jaren een zeer strikte scheiding kent tussen kerk en staat.

In hoeverre vormen religieuze of politieke uitingen een bedreiging voor deze neutraliteit/scheiding? In zoverre dat het een ondermijning betekent van het neutraliteitsbeginsel/scheiding tussen kerk en staat als in een school leerlingen lopen die opzichtig hun overtuiging kenbaar maken. Dat doe je maar privé.


Nu kunnen we over naar het hoofddoekje an sich en de motieven van de draagster. Een vrouw die achtien jaar of ouder is beschikt over een eigen wil en kan bewust kiezen voor een hoofddoek. Tot die leeftijd denk ik dat er geen sprake is van vrije wil en moet je goed in de gaten houden dat in veel gevallen het hoofddoekje wordt gedragen om de wensen thuis te voldoen. Ik vind dat je dat ook ter vrage kunt stellen.

Marsipulami
12-12-03, 01:12
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Goed, dit wordt hopeloos.

Ik zal mijn standpunt over de Franse zaak duidelijk uiteenzetten.

Duidelijk ?


Het verbieden van religieuze of politieke uitingen op een school vind ik prima. Het is ter waarborging van de neutraliteit in een republiek die al jaren een zeer strikte scheiding kent tussen kerk en staat.

Twee vragen: 1) Hoe definieer je het begrip neutraliteit ? (Los van de hoofddoekenkwestie of de Franse scholen dus.) 2) Wat is scheiding van kerk en staat ? Wat is de bedoeling van dat principe ?



Nu kunnen we over naar het hoofddoekje an sich en de motieven van de draagster. Een vrouw die achtien jaar of ouder is beschikt over een eigen wil en kan bewust kiezen voor een hoofddoek. Tot die leeftijd denk ik dat er geen sprake is van vrije wil en moet je goed in de gaten houden dat in veel gevallen het hoofddoekje wordt gedragen om de wensen thuis te voldoen. Ik vind dat je dat ook ter vrage kunt stellen.

Ben je er dan op tegen dat ouders beslissen in de plaats van kleine kinderen ? Mij lijkt dat heel normaal. (Opvoeding heet dat geloof ik) Het tegenovergestelde lijkt me een vorm van kinderverwaarlozing.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 01:21
Geplaatst door Marsipulami
Duidelijk ?

Hehehehe...scherpe Belg


Geplaatst door Marsipulami


Twee vragen: 1) Hoe definieer je het begrip neutraliteit ? (Los van de hoofddoekenkwestie of de Franse scholen dus.) 2) Wat is scheiding van kerk en staat ? Wat is de bedoeling van dat principe ?

1
neu·tra·li·teit (de ~ (v.))
het neutraal zijn, onpartijdige houding, met name ten opzichte van twee oorlogvoerende partijen => neutralisme

2 De bedoeling daarvan is o.a. dat geloof niet verstrengeld raakt met politiek.



Geplaatst door Marsipulami

Ben je er dan op tegen dat ouders beslissen in de plaats van kleine kinderen ? Mij lijkt dat heel normaal. (Opvoeding heet dat geloof ik) Het tegenovergestelde lijkt me een vorm van kinderverwaarlozing.


Het dragen van een hoofddoek is ingrijpend en zeer bepalend voor de rest van je leven. Het is niet zomaar een stukje textiel. Ik geloof niet dat een kind de implicaties daarvan op waarde weet te schatten. Vergelijkbaar met communisten van vroeger die hun kids naar commuunistenkinderkampen stuurden waar ze werden onderwezen in Stalinisme en dat soort shit.

Marsipulami
12-12-03, 01:37
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
neu·tra·li·teit (de ~ (v.))
het neutraal zijn, onpartijdige houding,

Dat dacht ik dus ook al. Ik vraag me af wat het verbod op het uiten van een overtuiging met onpartijdigheid te maken heeft ? Volgens mij heeft het verbod op het uiten van een mening meer met onderdrukking dan met neutraliteit te maken.


2 De bedoeling daarvan is o.a. dat geloof niet verstrengeld raakt met politiek.

Geloof mag best verstrengeld zijn met politiek. Immers politiek moet zich bezig houden met wat mensen belangrijk vinden. Politiek mag echter niet onderworpen worden aan (één bepaald) geloof of levensbeschouwing. Daarover gaat de scheiding van kerk en staat. De scheiding van kerk en staat dient om de vrijheid van geloof, democratie en een gezond pluralisme te beschermen, niet om die vrijheid te onderdrukken in dienst van de inhoudsloosheid.



Het dragen van een hoofddoek is ingrijpend en zeer bepalend voor de rest van je leven. Het is niet zomaar een stukje textiel. Ik geloof niet dat een kind de implicaties daarvan op waarde weet te schatten. Vergelijkbaar met communisten van vroeger die hun kids naar commuunistenkinderkampen stuurden waar ze werden onderwezen in Stalinisme en dat soort shit.

Geen enkele opvoeding is neutraal. Niet de opvoeding van ouders die van hun kinderen verwachten dat ze een hoofddoek dragen en ook niet de opvoeding van de ouders die niet wensen dat hun kind een hoofddoek draagt. Opvoeding is nooit waarden of normenvrij. Welke de ideale opvoeding is daar zal men wel nooit uit geraken. Maar in ieder geval is een consequente opvoeding beter dan kinderen verplichten voortdurend aan tegengestelde verwachtingen te voldoen. De school die samen met de ouders een opvoedende taak heeft moet de keuze van de ouders respecteren. Op meerderjarige leeftijd moeten mensen zelf beslissen.

an3sdej
12-12-03, 07:32
,,Ik geloof in vrijheid. Vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.''

In Iran als niet seculiere staat moet je er zo ever denken, maar in frankrijk als totaal seculiere staat kun je op scholen en binnen anbtenarenfuncties wel denken aan verbod op de diverse uitingen van geloof.

Wat mij betreft dus ook in Nederland. En Mars, misschien is er in België ook nog het één en ander te verbeteren?

papol
12-12-03, 09:30
,,Ik geloof in vrijheid. Vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.''

Dit is de individuele vrijheid die een ieder gegunt is.

Echter, ook vrijheid heeft zijn beperkingen. Immers, binnen iedere maatschappij zijn regels en wetten opgesteld, gehouden tegen het licht van de grondwet. Dit KAN de individuele vrijheid BEPERKEN, doch ontneemt deze niet.

Het is onmogelijk, binnen welke sociale maatschappij dan ook, om VOLLEDIGE individuele vrijheid te hebben of te eisen. Sticht een eigen staat, maak jezelf tot leider en doe wat je wilt, kortom, een dictatuur.


Gr.P

Marsipulami
12-12-03, 09:50
Geplaatst door papol
,,Ik geloof in vrijheid. Vrijheid om de hoofddoek af te doen en vrijheid om hem op te zetten.''

Dit is de individuele vrijheid die een ieder gegunt is.

Echter, ook vrijheid heeft zijn beperkingen. Immers, binnen iedere maatschappij zijn regels en wetten opgesteld, gehouden tegen het licht van de grondwet. Dit KAN de individuele vrijheid BEPERKEN, doch ontneemt deze niet.

Het is onmogelijk, binnen welke sociale maatschappij dan ook, om VOLLEDIGE individuele vrijheid te hebben of te eisen. Sticht een eigen staat, maak jezelf tot leider en doe wat je wilt, kortom, een dictatuur.


Gr.P

Dit gaat nergens over. De vrijheid van de ene wordt begrensd door de vrijheid van de andere die men dezelfde vrijheid moet gunnen. Als men moslims niet de vrijheid gunt om zich te kleden zoals men dat zelf wil, dan heeft dat niets meer met die vrijheid te maken maar alles met overdreven bemoeizucht en vooral onverdraagzaamheid.

papol
12-12-03, 10:10
Geplaatst door Marsipulami
Dit gaat nergens over. De vrijheid van de ene wordt begrensd door de vrijheid van de andere die men dezelfde vrijheid moet gunnen. Als men moslims niet de vrijheid gunt om zich te kleden zoals men dat zelf wil, dan heeft dat niets meer met die vrijheid te maken maar alles met overdreven bemoeizucht en vooral onverdraagzaamheid.

Dat zeg ik, vrijheid is nooit volledig!!

Dat jij dat overdreven bemoeizucht en onverdraagzaamheid vind, is jou mening. En die mening mag je hebben, zonder dat dat een algemene regel is of word die iedereen moet vinden !!

Gr.P

papol
12-12-03, 14:11
Geplaatst door aQua
Allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me af wat je hiermee wilt zeggen. Dat je de dingen maar moet accepteren zoals ze zijn, of liever, worden gezien?
Thanx but no thanx, ik baseer me liever op de grondwet ipv op de kijk van een individu op vrijheid. De vrijheid van de een houdt op waar de vrijheid van een ander begint. Als dit volgens jou anders zou zijn, ben je een bedreiging voor de democratie net als Zalmpje


We denken dus hetzelfde.

Gr.P