PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil.



Royce
12-12-03, 15:25
Gister op de radio iets gehoord over samengaan van Protestante kerken in NL. Gereformeerden en hervormden, iets met samen op weg gebeuren.

Question; wat is het verschil tussen die 2; begreep namelijk dat bepaalde gemeentes niet zo blij waren hier mee, maar ja, ik begreep het verschil dus niet, als iemand me dat ff kan uitleggen graag!!

Tomas
12-12-03, 15:34
Geplaatst door Royce
Gister op de radio iets gehoord over samengaan van Protestante kerken in NL. Gereformeerden en hervormden, iets met samen op weg gebeuren.

Question; wat is het verschil tussen die 2; begreep namelijk dat bepaalde gemeentes niet zo blij waren hier mee, maar ja, ik begreep het verschil dus niet, als iemand me dat ff kan uitleggen graag!!

Jezus man, dat is niet zomaar uit te leggen.

Het is ongeveer hetzelfde verschil als tussen hudhaifa en ET. Allebei zijn ze moslim, maar ze zijn niet hetzelfde. Bij protestanten wordt dat verschil erkend en met een etiketje benoemd. Zo zijn gereformeerden zo strikt in de leer dat ze scheel zien. En hervormden ietsje ruimdenkender.

Maar waarom ze nu perse samen iets willen snap ik echt niet. Ik hoorde dat bepaalde kerken binnen de gerformeerde gemeentes (Ja, ook daar heb je weer verschillende stromingen onder :moe: ) zelf bidden vandaag om het niet door te laten gaan.

kortom: gewoon cabareth.

Royce
12-12-03, 15:38
Geplaatst door Tomas
Jezus man, dat is niet zomaar uit te leggen.

Het is ongeveer hetzelfde verschil als tussen hudhaifa en ET. Allebei zijn ze moslim, maar ze zijn niet hetzelfde. Bij protestanten wordt dat verschil erkend en met een etiketje benoemd. Zo zijn gereformeerden zo strikt in de leer dat ze scheel zien. En hervormden ietsje ruimdenkender.

Maar waarom ze nu perse samen iets willen snap ik echt niet. Ik hoorde dat bepaalde kerken binnen de gerformeerde gemeentes (Ja, ook daar heb je weer verschillende stromingen onder :moe: ) zelf bidden vandaag om het niet door te laten gaan.

kortom: gewoon cabareth.

D`r is dus geen verschil in de leer?

inXs
12-12-03, 15:40
Nou je hebt ook nog artikel zoveel christenen (ik kan het nr niet onthouden :hihi: ), ze zijn er eigenlijk in alle vormen en maten, net als ons zeg maar, alleen hebben zij het weer beter georganiseerd.

lennart
12-12-03, 15:43
Je hebt in Nederland dorpen met 10 verschillende kerken... Allemaal verschillende variaties en gradaties christelijkheid.

Tomas
12-12-03, 15:44
Geplaatst door Royce
D`r is dus geen verschil in de leer?

Ik begrijp die vraag niet.

Ze basseren allemaal inclusief de katholieken hun leer op de bijbel, zowel het oude als het nieuwe testament.

In zoverre is er geen verschil, maar het ligt er maar aan aan welke bijbeltekst je nu precies welke betekenis en waarde geeft.

Zo denken gereformeerden dat ze exact de juiste betekenis begrijpen en dat b.v. televisie kijken iets duivels is en auto rijden op zondag ook. En dat je kleinste zondes niet zomaar vergeven worden.

En de vrijzinnig hervormden denken dat je wel fouten mag maken en dat god dus veel vergevingsgezinder is. En dat de zondagsrust niet zo precies genomen hoeft te worden.

Bepaalde wetten die in de bijbel staan is voor de ene stroming nu nog steeds geldig en voor de andere zijn die met Jezus geboorte weer achterhaald. Zoals kledingvoorschriften. Of voedselvoorschriften door Johannes.

Ach gezeik allemaal. Zoek het zelf maar uit.

Tomas
12-12-03, 15:47
Geplaatst door inXs
Nou je hebt ook nog artikel zoveel christenen (ik kan het nr niet onthouden :hihi: ), ze zijn er eigenlijk in alle vormen en maten, net als ons zeg maar, alleen hebben zij het weer beter georganiseerd.

Nou dat laatste denk ik ook wel eens. Want onder moslims wordt er hier op het pb soms heel krampachtig om gegaan met het feit dat er nu eenmaal verschillen zijn.

inXs
12-12-03, 15:52
In Stahorst doen ze op zondag de tv meubel dicht.
Is een paar jaar geleden ook een rel geweest over het vieren van Sinterklaas.
Stelletje extremisten.
:moe:

Tomas
12-12-03, 15:56
Geplaatst door inXs
In Stahorst doen ze op zondag de tv meubel dicht.

Dat zijn de vrijzinnigen. De echte hebben helemaal geen tv. Nou ja, die staat op een plek dat je 'm niet ziet.


Is een paar jaar geleden ook een rel geweest over het vieren van Sinterklaas.
Stelletje extremisten.
:moe:

Wacht maar tot Ayaan hier achter komt.

Goodnight
12-12-03, 16:01
ik hoor het net op ut nieuws....
Ik zie het al voor me: de sijiten en de soenieten gaan samen..en delen een moskee....

Tomas
12-12-03, 16:06
Geplaatst door Goodnight
ik hoor het net op ut nieuws....
Ik zie het al voor me: de sijiten en de soenieten gaan samen..en delen een moskee....

Zo moet je het denk ik niet zien. Al weet ik niet exact of dit zo is, maar ik denk dat het verschil tussen soenieten en shiiten gelijk is aan het verschil tussen protestanten en katholieken. En dit gaat dus alleen om dat volledig versplinterde stukje protestantisme.

an3sdej
12-12-03, 18:01
Zo zijn gereformeerden zo strikt in de leer dat ze scheel zien. En hervormden ietsje ruimdenkender.

Zo ligt het niet, in de hervormde kerk zitten juist de meest orthodoxen, die orthodoxe vleugel wordt de 'gereformeerde bond' genoemd.
Die groep is zelfs ook weer onderverdeeld in orthodox, en nog orthodoxer.

Er is wel degelijk een verschil in leer. Dat heeft met "het verbond" te maken. Het verbond van God en zijn gemeente cq de kerk.
De doop staat daarin centraal. De ene groep gaat er grofweg genomen vanuit dat de doop een eeuwig verbondsteken is tot 'behoud'. de anderen leggen veel meer nadruk op de belijdenis van het geloof. Dus op de 'bekering' ook wel 'wedergeboorte' genoemd.
Maar ook met deze grove uitleg schiet ik veel tekort, daar de geschidenis, en de verschillen veel subtieler liggen. Dat is haast niet uit te leggen.