PDA

Bekijk Volledige Versie : President Iran Mohammad Khatami predikt verzoening met islam.



Zwarte Schaap
12-12-03, 23:25
President Iran predikt verzoening met islam

'Uw God is onze God'

Door onze correspondent Bob Kroon

Genève - President Mohammad Khatami van Iran heeft tijdens een historisch bezoek aan de Wereldraad van Kerken alle vormen van religieus extremisme veroordeeld en opgeroepen tot 'dialoog, begrip en verzoening' tussen islam en het christendom, 'ter wille van de wereldvrede.'

,,Uw God is onze God,'' aldus Khatami in het stampvolle auditorium van de Wereldraad, schertsenderwijs wel eens het 'Protestante Vaticaan' genoemd. ,,Christenen en mohammedanen kunnen veel van elkaar leren. Daarom is het onontkoombaar en noodzakelijk een eind te maken aan dit vermeende conflict tussen islam en het Westen.''

De in een zwarte tulband en bruine pij gehulde Khatami was in de hoofdtempel van het protestantisme een surrealistische verschijning. Gezeten onder een beeltenis van Christus, naast Wereldraadleider Konrad Raiser en de Noorse premier (en Lutherse theoloog) Kjell Bondevik, stak het Iraanse staatshoofd een wijsgerige preek af voor honderden diplomaten, kerkleiders en imams.

'Op de spits'
Hij beschuldigde de 'machtigen der aarde' een dialoog uit de weg te gaan en de tegenstellingen tussen de islamitische en christelijke wereld 'op de spits te drijven'. Een bedekte toespeling op het Amerika van George Bush, bij wie Iran steeds te boek staat als een 'schurkenstaat', die plannen smeedt voor een eigen kernbewapening.

Dit ontkende Khatami in alle toonaarden. ,,Wij weten dat daarover veel rumoer bestaat. Maar kernwapens zijn strijdig met onze godsdienst. We maken geen atoomwapens en zullen ze dus ook niet gebruiken,'' aldus de Iraanse leider . ,,Een derde wereldoorlog zou de mensheid verwoesten en een vierde wereldoorlog kan dan alleen nog met knuppels en stenen worden uitgevochten.''

Khatami veroordeelde 'religieuze fanaten en extremisten' van welke oorsprong ook. ,,Fanatici denken dat zij de waarheid in pacht hebben. Maar de werkelijke waarheid ligt bij God,'' bezwoer de Iraanse president. ,,Mensen die de echte waarheid zoeken zijn bescheiden van aard en geen extremisten.'' Fanatisme was overigens geen islamitische exclusiviteit, zei Khatami, 'want in de kruistochten werden ook religieuze sentimenten uitgebuit'. ,,De aanslag van 11 september in de VS was een wandaad tegen de rechten van de mens, maar de reactie daarop in Irak speelt het terrorisme in de kaart.''

De 'heilige oorlog tegen ongelovigen' die in brede lagen van de islamitische wereld weerklank heeft, vindt bij Khatami geen genade. ,,Dit soort kortzichtige vooroordelen leidt alleen maar tot nog meer conflicten. De koran gebiedt verdraagzaamheid en refereert ook aan het christendom.''


Bron: Rotterdams Dagblad 12/12/03

an3sdej
12-12-03, 23:30
Een leugenaar? Een gelovige in het nauw? Een man met visie? Wie het weet mag het zeggen.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 23:30
Die man zou eerst het fanatisme in zijn eigen land onder zijn eigen regeringsleden moeten aanpakken voordat hij anderen van fundamentalisme kan beschuldigen.

Zwarte Schaap
12-12-03, 23:34
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Die man zou eerst het fanatisme in zijn eigen land onder zijn eigen regeringsleden moeten aanpakken voordat hij anderen van fundamentalisme kan beschuldigen. Voorlopig hebben zij sinds de oprichting van de Islamitische republiek geen ene land aangevallen. Kijk over dezelfde periode hoeveel landen de USA al heeft aangevallen.

an3sdej
12-12-03, 23:36
Maar hoeveel repressieve regels t.a.v de eigen bevolking? Hoeveel politieke en religieuze gevangenen? Hoeveel executies op religieuze gronden?

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 23:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voorlopig hebben zij sinds de oprichting van de Islamitische republiek geen ene land aangevallen. Kijk over dezelfde periode hoeveel landen de USA al heeft aangevallen.

Het ging over religieus fanatisme. Niet over politiek fanatisme.

Zwarte Schaap
12-12-03, 23:43
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Het ging over religieus fanatisme. Niet over politiek fanatisme. Het amerikaanse (gristelijke) fanatisme heeft zich diep geworteld in de amerikaanse politiek en wordt gebruikt om andere landen aan te vallen.

Zwarte Schaap
12-12-03, 23:47
Geplaatst door an3sdej
Maar hoeveel repressieve regels t.a.v de eigen bevolking? Hoeveel politieke en religieuze gevangenen? Hoeveel executies op religieuze gronden? Geen ene land komt ongeschonden uit de klauwen van het imperialisme. Zich ontdoen van de parasitaire bloedzuigers van het iraanse volk gaat niet over één nacht ijs. Ik durf te wedden dat de meeste revoluties in Europa vele malen bloediger zijn geweest. Met zoveel vijanden en buitenlandse druk en allerlei oorlogen doet Iran het zeer zeker goed.

T.A.F.K.A.Z
12-12-03, 23:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het amerikaanse (gristelijke) fanatisme heeft zich diep geworteld in de amerikaanse politiek en wordt gebruikt om andere landen aan te vallen.

Die kunnen nog weggestemd worden.

Qwertyno
12-12-03, 23:57
Het prediken van verzoening door wie dan ook, is altijd een goede zaak.

Ter vergelijking;

Bush:
- Ik wil vrede in Irak,
- Ik breng democratie
- God bless Amerika

Khatami:
- Uw God is onze God
- dialoog, begrip en verzoening
- ter wille van de wereldvrede.
- Christenen en mohammedanen kunnen veel van elkaar leren. Daarom is het onontkoombaar en noodzakelijk een eind te maken aan dit vermeende conflict tussen islam en het Westen.

Vergelijk en je zult beter snappen.

an3sdej
13-12-03, 00:05
Vergelijk het ook met het neerslaan van de studentenopstanden!!

Zwarte Schaap
13-12-03, 00:06
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Die kunnen nog weggestemd worden. Wat maakt het nu uit of je door de hond of de kat gekrabt/gebeten wordt?

TonH
13-12-03, 00:06
Lees dit artikel en bekijk dit optreden nu eens gewoon voor wat het is: Neem hem, Khatami, nu eens op zijn woord. Dan staan alle, en ik bedoel echt álle, extremisten met hun mond vol tanden.

Daarna gaan we dan wel eens seiken over de praktische politieke invulling.

Ik vind dit soort woorden écht heel bemoedigend en reacties zoals ik hiervoor lees heel erg niet bemoedigend.

Begin de discussie eens opnieuw met als uitgangspunt dat hij meent wat hij zegt. Eens zien waar we dan uitkomen.

Zwarte Schaap
13-12-03, 00:09
Geplaatst door an3sdej
Vergelijk het ook met het neerslaan van de studentenopstanden!! Of het neerslaan van demonstraties tegen de oorlog in Irak. Voorlopig is de USA het enige land die massavernietigingswapens (kernwapens)tegen een andere volk gebruikt heeft terwijl ze aan de winnende hand waren en als zodanig volledig nutteloos waren in de strijd.

Zwarte Schaap
13-12-03, 00:10
Geplaatst door TonH
Lees dit artikel en bekijk dit optreden nu eens gewoon voor wat het is: Neem hem, Khatami, nu eens op zijn woord. Dan staan alle, en ik bedoel echt álle, extremisten met hun mond vol tanden.

Daarna gaan we dan wel eens seiken over de praktische politieke invulling.

Ik vind dit soort woorden écht heel bemoedigend en reacties zoals ik hiervoor lees heel erg niet bemoedigend.

Begin de discussie eens opnieuw met als uitgangspunt dat hij meent wat hij zegt. Eens zien waar we dan uitkomen.

Ik dank u vriendelijk voor de wijze woorden, overigens geldt dat ook voor qwertino.

Qwertyno
13-12-03, 00:12
Geplaatst door an3sdej
Vergelijk het ook met het neerslaan van de studentenopstanden!!

Klein kind...

Ik heb het over woorden die uitgesproken worden door hoge regeringsleiders..

Als je een kinderachtig leed-vergelijk spelletje met mij wilt spelen..
Weet ik zeker dat je zal verliezen..

T.A.F.K.A.Z
13-12-03, 00:12
Geplaatst door TonH
Lees dit artikel en bekijk dit optreden nu eens gewoon voor wat het is: Neem hem, Khatami, nu eens op zijn woord. Dan staan alle, en ik bedoel echt álle, extremisten met hun mond vol tanden.

Daarna gaan we dan wel eens seiken over de praktische politieke invulling.

Ik vind dit soort woorden écht heel bemoedigend en reacties zoals ik hiervoor lees heel erg niet bemoedigend.

Begin de discussie eens opnieuw met als uitgangspunt dat hij meent wat hij zegt. Eens zien waar we dan uitkomen.

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar die man spreekt niet op persoonlijke titel maar in functie van de Iraanse staat. Ik vind niet dat Iran anderen iets te vertellen heeft over religieuze verdraagzaamheid.

Met die Khatami persoonlijk heb ik geen moeite. Dat is een zeer ruimdenkend en intelligent mens.

Qwertyno
13-12-03, 00:25
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar die man spreekt niet op persoonlijke titel maar in functie van de Iraanse staat. Ik vind niet dat Iran anderen iets te vertellen heeft over religieuze verdraagzaamheid.

Met die Khatami persoonlijk heb ik geen moeite. Dat is een zeer ruimdenkend en intelligent mens.

Alle regeringsleiders in dienst spreken in functie van de staat.
Iran zou in dit geval zoeken naar dialoog, verzoening en begrip tussen verschillende religies.


Wat ik zelf ff in deze topic wil duidelijk maken is dat het prediken van verzoening door wie dan ook altijd een goede zaak is.
Los van wat de prediker zelf zou doen..

Het gaat om de mensen die de preek horen, wat dat met hen doet.
Daarom is wat Khatami heeft gezegd een zeer positief gebaar.

Stel als bijvoorbeeld de impact voor wanneer de volgende mensen dezelfde uitspraken zouden doen;

Sharon
Bush
Poetin
Blair
Musharraf
Vajpayee
enz..

Het gaat dus om de impact die dit soort woorden bij mensen maken.

T.A.F.K.A.Z
13-12-03, 00:42
Geplaatst door Qwertyno
Alle regeringsleiders in dienst spreken in functie van de staat.
Iran zou in dit geval zoeken naar dialoog, verzoening en begrip tussen verschillende religies.


Wat ik zelf ff in deze topic wil duidelijk maken is dat het prediken van verzoening door wie dan ook altijd een goede zaak is.
Los van wat de prediker zelf zou doen..

Het gaat om de mensen die de preek horen, wat dat met hen doet.
Daarom is wat Khatami heeft gezegd een zeer positief gebaar.

Stel als bijvoorbeeld de impact voor wanneer de volgende mensen dezelfde uitspraken zouden doen;

Sharon
Bush
Poetin
Blair
Musharraf
Vajpayee
enz..

Het gaat dus om de impact die dit soort woorden bij mensen maken.

Noem mij maar een azijnpisser, toch ben ik er van overtuigd dat hij meer impact zou hebben als hij hetzelfde zei ten overstaan Khamenei en al die anderen die onverdraagzaamheid prediken in eigen land.

Qwertyno
13-12-03, 00:50
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Noem mij maar een azijnpisser, toch ben ik er van overtuigd dat hij meer impact zou hebben als hij hetzelfde zei ten overstaan Khamenei en al die anderen die onverdraagzaamheid prediken in eigen land.

Je zegt het goed MEER impact.
Impact is er dus... Elke beetje positive energie is hard nodig deze tijd.

Iets meer of minder heeft inderdaad te maken met de daden van de prediker zelf..
denk een een pedofiele priester
denk aan bush met zijn oorlogen
enz..


Geplaats door Qwertyno
Ik heb ook daarom gezegd;
Wat ik zelf ff in deze topic wil duidelijk maken is dat het prediken van verzoening door wie dan ook altijd een goede zaak is.
Los van wat de prediker zelf zou doen..

Dus in principe moeten we blij zijn dat er nog hooggeplaatste mensen zijn met zulke uitspraken.

En ik zal je geen azijnpisser noemen.
Dat wat je bedoeld te zeggen is namelijk waar.. MEER impact.
Hoe meer hoe beter..

TonH
13-12-03, 00:55
Geplaatst door Qwertyno
Je zegt het goed MEER impact.
Impact is er dus... Elke beetje positive energie is hard nodig deze tijd.

Iets meer of minder heeft inderdaad te maken met de daden van de prediker zelf..
denk een een pedofiele priester
denk aan bush met zijn oorlogen
enz..



Dus in principe moeten we blij zijn dat er nog hooggeplaatste mensen zijn met zulke uitspraken.

En ik zal je geen azijnpisser noemen.
Dat wat je bedoeld te zeggen is namelijk waar.. MEER impact.
Hoe meer hoe beter..

Ik had... Nee, ik wil het niet eens beter zeggen! :duim:

Al Sawt
13-12-03, 02:05
Ik kan bijna voor 100% vast stellen, dat Iran in een democratische proces verwikkeld is.

Geen 10 jaar geleden, lag de macht bij de theologen en de uitvoerders van de revolutie. Anno 2003, hebben ook de progressieven voor het zeggen. Waardoor Iran van een theologische dictatuur naar een semi-democratische staatbestel getransformeerd is. Uiteraard is er een machtsstrijd bezig. Uiteraard zijn er tegenwerkende krachten. Maar de Mullahs hebben begrijpen dat de macht bij de volk ligt en niet bij enkelingen. En dat is de beste grond voor de democratische proces. De Islamitische revolutie, is een van de positiefste ontwikkelingen in MO. Aangezien ze een corrupte, misdadige en onlegitieme monarch ten val hebben gebracht.

an3sdej
13-12-03, 09:58
Waardoor Iran van een theologische dictatuur naar een semi-democratische staatbestel getransformeerd is.

Ja hoor.

Scores of political prisoners, including prisoners of conscience, were arrested and others continued to be held in prolonged detention without trial or following unfair trials. Some had no access to lawyers or family. In a continuing clamp-down on freedom of expression and association, led by the judiciary, scores of students, journalists and intellectuals were detained. At least 139 people, including one minor, were executed and 285 flogged, many in public.
http://web.amnesty.org/web/ar2002.nsf/mde/iran?Open

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE130332003?open&of=ENG-IRN

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE130322003?open&of=ENG-IRN

http://hrw.org/press/2003/11/iran110503.htm

an3sdej
13-12-03, 09:59
A further wave of closures began in May. The judiciary banned the influential reformist newspaper Foundation (Bonyan). Then it closed the pro-reformist newspaper Iran for twenty-four hours. The court gave no reason for the paper's suspension, but it was believed the decision was related to an allegedly blasphemous article suggesting that the Prophet Muhammad enjoyed listening to women sing and play music.

In July, the judiciary shut the leading reformist newspaper in Iran, New Day (Norouz), for six months. The paper's director, Mohssen Mirdamadi, a senior reformist personality and a member of Parliament, was sentenced to six months in jail, though he had not yet begun serving the sentence at this writing. Norouz was the most important of the remaining reformist dailies and acted as the voice of the biggest reform political faction, the Participation Front. Mirdamadi was also fined and banned from press activities for four years. Another press court banned New Day (Ruz-e Now) merely because its name was similar to Norouz.

The Tehran daily Mirror of the South (Ayineh-e Jonub), launched nationwide only a week previously, was closed in July for allegedly publishing articles contrary to the law and spreading propaganda against the Islamic revolution. A press court subsequently banned the Daily Report (Guzarish-i Ruz), which had previously been ordered closed temporarily. The judiciary also threatened to prosecute Iran's official Islamic Republic News Agency for printing a statement by the recently banned opposition party, the Iran Freedom Movement (IFM). Further closures followed and by the end of the year the number of newspaper and magazines closed since April 2000 had reached over eighty-five titles. Any pretense that legal principles would be observed in regulating the press disappeared. Iran's press courts acted as a law unto themselves, issuing closure orders by decree without legal basis.

Iran's courts also restricted independent political activity through a series of political trials of supporters of the National Religious Alliance (NRA), a loose alliance of reform minded activists, who had been detained in March and April 2001. In November 2001, more than thirty members of the IFM, a fifty-year-old political party, went on trial before the Tehran Revolutionary Court, accused of acts against national security and planning to overthrow the government. They had been among those detained in March and April 2001.

http://www.hrw.org/wr2k3/mideast3.html

an3sdej
13-12-03, 10:01
Maar zeker is, dat Iran in beweging is. Ik denk dat een groot deel van de bevolking de geestelijkheid zat is. Dat ze een normale scheiding der machten wensen.

Maar of dat zonder bloedvergieten zal gebeuren? Laten we het in ieder geval hopen.

Simon
13-12-03, 10:55
Geplaatst door an3sdej
Een leugenaar? Een gelovige in het nauw? Een man met visie? Wie het weet mag het zeggen.

Hij doet een beetje aan Gorbatsjov denken. In het westen wordt hij als gematigd gezien en als een man waarmee zaken te doen valt. Zeker in Europa is dat het beeld. In eigen land is men steeds meer teleurgesteld in hem omdat zijn aangekondigde hervormingen steeds stuk lopen op conservatieve krachten zoals de Raad van de Hoeders en begeleidende knokploegen.

barfly
13-12-03, 13:20
Je kunt natuurlijk makkelijk alles vanuit het negatieve benaderen, zoals Andries wel vaker doet. Dat is jammer.

Ik ga er liever vanuit dat deze Khatami oprecht is en een goed signaal afgeeft naar de wereld door in ieder geval een toenadering te zoeken in een wereld die hem er niet bepaald toe aanmoedigt.

Al Sawt
14-12-03, 20:34
Geplaatst door Gerrit Jan
Ik hoop maar dat je gelijk hebt. Als het werkelijk waar is wat je zegt dan is dat een zeer positieve zaak. Ik merk aan dit bericht dat ook jouw ideaal een democratische samenleving is. We hebben dus meer gemeen dan je weleens zou denken. Tja, GJ.
Het is maar, dat Israel een diepe kloof tussen ons slaat.

Ik ben overtuigd dat democratie, de beste alternatief is voor de MO.

Als je de geschiedenis van Iran leest, dan kom je tot de conclusie dat Iran in de jaren 80 een strikte theologische dictatuur is. Anno 2003, is de centrum van de macht geen theologische domein meer.

Al Sawt
14-12-03, 20:37
Geplaatst door barfly
Je kunt natuurlijk makkelijk alles vanuit het negatieve benaderen, zoals Andries wel vaker doet. Dat is jammer.

Ik ga er liever vanuit dat deze Khatami oprecht is en een goed signaal afgeeft naar de wereld door in ieder geval een toenadering te zoeken in een wereld die hem er niet bepaald toe aanmoedigt. Andries, analyseert de situatie niet. Hij leest en bouwt vervolgens zijn onwetende mening erover. Als hij meer links en rechts informatie vergaart en met een meer analystische benadering leest. Dan zou ie meer genuanceerde visie erover hebben.

Zwarte Schaap
14-12-03, 20:41
Geplaatst door Al Sawt
Andries, analyseert de situatie niet. Hij leest en bouwt vervolgens zijn onwetende mening erover. Als hij meer links en rechts informatie vergaart en met een meer analystische benadering leest. Dan zou ie meer genuanceerde visie erover hebben.

Ik denk niet dat hij onwetend is, hij weet dondersgoed wat hij zegt. Ik denk dat hij met onverwerkte frustraties zit die hij hier op maroc.nl vrijelijk mag projecteren op anderen die in de media en politiek tot zondebok verheven zijn.

Al Sawt
14-12-03, 20:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk niet dat hij onwetend is, hij weet dondersgoed wat hij zegt. Ik denk dat hij met onverwerkte frustraties zit die hij hier op maroc.nl vrijelijk mag projecteren op anderen die in de media en politiek tot zondebok verheven zijn. Dat zou goed kunnen.

Aangezien hij op 3 Marokkaanse forums actief is. En tel daarbij het feit dat ie(lees zijn Marokkaanse medeprikkers) iedereen, die niet met hem eens is als; 'klein van geest bestempeld' !