PDA

Bekijk Volledige Versie : Willem-Alexander gaat feesten met Mokro's



ZbaqZbaq
15-12-03, 17:58
DEN HAAG Kroonprins Willem-Alexander is
beschermheer geworden van de stichting
Marokko-Nederland 400 jaar.In 2005 zijn
er veel activiteiten rond die viering.

Zwarte Schaap
15-12-03, 18:17
Geplaatst door an3sdej


Hoe lang blijf je doorgaan met je kinderachtige herhalingen andriesje? Hoe vaak heb je dat nu al gezegd, wat is de meerwaarde van al die herhalingen? Het is allang niet meer grappig. Je lijkt wel een zielige stalker man.

sneeuwitje
15-12-03, 18:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hoe lang blijf je doorgaan met je kinderachtige herhalingen andriesje? Hoe vaak heb je dat nu al gezegd, wat is de meerwaarde van al die herhalingen? Het is allang niet meer grappig. Je lijkt wel een zielige stalker man.

sorry ik moest effe denken:haha: aan mijn kleuter jufvrouw.
Die vond de kleuters ook kinderachtig het was echt een kakschool.

Zwarte Schaap
15-12-03, 18:38
Geplaatst door sneeuwitje
sorry ik moest effe denken:haha: aan mijn kleuter jufvrouw.
Die vond de kleuters ook kinderachtig het was echt een kakschool.

Er is één verschil, andriesje is denk ik al opa, anyhow hij is minstens 50 jaar.

Trouwens wat had je kleuterjuf verwacht van de kinderen? Grote mensen gedrag?

an3sdej
15-12-03, 19:41
Schaap zolang Nabil aktief blijft in de AEL zal hij achtervolgt blijven wordeb met dit soort zaken, en helemaal als hij al die domme akties blijft doen met dat cluppie :vingers:

Als je zo opvallend in het nieuws wilt blijven, draag dan ook de consequenties van je eigen gedrag. Aktueel zal het dus blijven.
En ja Abraham is mij bekend, maar de geest blijft jong en strijdbaar. Mensen als Nabil en jij dienen voldoende tegenwicht te krijgen, in elke situatie dat er sprake is van religieuze en politieke uitspraken waarin domme retoriek gebruikt wordt om medestanders te mobiliseren of waar eenzijdige meningsvorming gepromoot wordt :roker: :stout:

Zwarte Schaap
15-12-03, 20:44
Geplaatst door an3sdej
Schaap zolang Nabil aktief blijft in de AEL zal hij achtervolgt blijven wordeb met dit soort zaken, en helemaal als hij al die domme akties blijft doen met dat cluppie :vingers:

Als je zo opvallend in het nieuws wilt blijven, draag dan ook de consequenties van je eigen gedrag. Aktueel zal het dus blijven.
En ja Abraham is mij bekend, maar de geest blijft jong en strijdbaar. Mensen als Nabil en jij dienen voldoende tegenwicht te krijgen, in elke situatie dat er sprake is van religieuze en politieke uitspraken waarin domme retoriek gebruikt wordt om medestanders te mobiliseren of waar eenzijdige meningsvorming gepromoot wordt :roker: :stout:

Kun je niet begrijpen dat dit niet nabils persoonlijke prikbord is en dat je berichten vervelende herhalingen zijn waar allang geen humor in te bekennen valt.

Als je dit tegenwicht bieden noemt dan zal ik je helaas moeten teleurstellen. Irritante herhalingen die alleen op de persoon ingaan kun je geen tegenwicht noemen.

Het is goed dat je mij tegenwicht wilt bieden als ik domme retoriek gebruik om medestanders te mobiliseren ( ik snap niet hoe ik dat doe , maar dat terzijde), maar als je dit op zo een manier ons toont zoals je bij ZbagZbag doet, dan sta je mijlenver van mij af om enig tegenwicht te bieden.

Kom, zet die nare gewoonte/frustraties van je af en begin een nieuwe prikbladzijde in het prikleven.

Waterval
15-12-03, 21:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun je niet begrijpen dat dit niet nabils persoonlijke prikbord is en dat je berichten vervelende herhalingen zijn waar allang geen humor in te bekennen valt.

Als je dit tegenwicht bieden noemt dan zal ik je helaas moeten teleurstellen. Irritante herhalingen die alleen op de persoon ingaan kun je geen tegenwicht noemen.

Het is goed dat je mij tegenwicht wilt bieden als ik domme retoriek gebruik om medestanders te mobiliseren ( ik snap niet hoe ik dat doe , maar dat terzijde), maar als je dit op zo een manier ons toont zoals je bij ZbagZbag doet, dan sta je mijlenver van mij af om enig tegenwicht te bieden.

Kom, zet die nare gewoonte/frustraties van je af en begin een nieuwe prikbladzijde in het prikleven.


Amen....

Zwarte Schaap
15-12-03, 21:09
Geplaatst door Waterval
Amen....

Sorry dat ik me irriteerde, maar ik kon het niet hebben dat zo een mooi bericht verziekt wordt door zo een opmerking.

Alex is Cool !

an3sdej
15-12-03, 21:23
Amen....

Gebruiken moslims dit woord ook? :verward:

Orakel
15-12-03, 21:24
Geplaatst door an3sdej
Gebruiken moslims dit woord ook? :verward:

Yep, maar we spreken het uit als Amien.

barfly
15-12-03, 22:01
Wat ik nu helaas nog steeds niet weet is wat er nou te vieren is?

Als ik zo'n 400 jaar terug prakizeer dan kom ik alleen de staatse vloot tegen die de barbarijse piraten op hun donder gaf :)

freya
15-12-03, 22:17
Geplaatst door barfly
Wat ik nu helaas nog steeds niet weet is wat er nou te vieren is?

Als ik zo'n 400 jaar terug prakizeer dan kom ik alleen de staatse vloot tegen die de barbarijse piraten op hun donder gaf :)

Een heel aantal van die barbarijse kaperkapiteins waren Hollanders


Geen grapje.

freya
15-12-03, 22:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun je niet begrijpen dat dit niet nabils persoonlijke prikbord is en dat je berichten vervelende herhalingen zijn waar allang geen humor in te bekennen valt.

Als je dit tegenwicht bieden noemt dan zal ik je helaas moeten teleurstellen. Irritante herhalingen die alleen op de persoon ingaan kun je geen tegenwicht noemen.

Het is goed dat je mij tegenwicht wilt bieden als ik domme retoriek gebruik om medestanders te mobiliseren ( ik snap niet hoe ik dat doe , maar dat terzijde), maar als je dit op zo een manier ons toont zoals je bij ZbagZbag doet, dan sta je mijlenver van mij af om enig tegenwicht te bieden.

Kom, zet die nare gewoonte/frustraties van je af en begin een nieuwe prikbladzijde in het prikleven.

:lole:

Timoesh
15-12-03, 22:19
DEN HAAG Kroonprins Willem-Alexander is
beschermheer geworden van de stichting
Marokko-Nederland 400 jaar.In 2005 zijn
er veel activiteiten rond die viering.


Ben benieuwd wat voor activiteiten :D



Greetz,...

barfly
15-12-03, 22:23
Geplaatst door freya
Een heel aantal van die barbarijse kaperkapiteins waren Hollanders


Geen grapje.

Ik ken de historie wel, en ik weet ook dat veel "adviseurs" van de barbarijse piraten Joden waren die de piraten aan het verstand wisten te brengen om hun gijzelaars terug te verkopen ipv te vermoorden.

an3sdej
15-12-03, 22:27
Mensen als Lumey en de romans daarover verslond ik vroeger als kind. Dat waren mijn helden. :stout:

T.A.F.K.A.Z
15-12-03, 22:31
Geplaatst door barfly
Wat ik nu helaas nog steeds niet weet is wat er nou te vieren is?

Als ik zo'n 400 jaar terug prakizeer dan kom ik alleen de staatse vloot tegen die de barbarijse piraten op hun donder gaf :)

400 jaar geleden werden de eerste officiele banden aangegaan met Marokko/Barbarije.

barfly
15-12-03, 22:33
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
400 jaar geleden werden de eerste officiele banden aangegaan met Marokko/Barbarije.

Berberije :)

Ik ga het ook vieren :duim:

Zwarte Schaap
15-12-03, 22:33
Geplaatst door barfly
Wat ik nu helaas nog steeds niet weet is wat er nou te vieren is?

Als ik zo'n 400 jaar terug prakizeer dan kom ik alleen de staatse vloot tegen die de barbarijse piraten op hun donder gaf :)

De Nederlandse schepen die naar de Middelandse zee voeren stonden bloot aan gevaar van de Spanjaarden. In 1596 werd toestemming gevraagd aan de staten generaal om onderhandelingen aan te knopen met de Marokkaanse sultan zodat de Nederlandse schepen die belaagd werden door de gemeenschappelijke Spaanse vijand, hun toevlucht konden zoeken in de Marokkaanse havens.

De Marokkaanse sultan Ahmed al Mansoer was voorzichtig omdat hij de Spanjaarden niet al teveel wilde bruuskeren aangezien hij aan de Marokkaanse oostgrenzen in de Turken en grotere bedreiging zag.

pas na zijn dood in 1603.............blablabla.......................

Door inzet van een Marokkaanse Jood Sammuel Pallache is in 1610 een verdrag dat de eerste officiele overeenkomst was tussen een Europese land en Marokko.

In dat verdrag werd bepaald dat de Nederlandse slaven in Marokko de vrijheid kregen en dat in de toekomst Nederlanders niet meer als slaaf zouden worden verkocht en dat de Hollandse schepen hun toevlucht (vooral voor de vijand Spanje) in de Marokkaanse havens mochten zoeken en handel mochten drijven.

Marokko kreeg het recht om van de Republiek schepen, kannonen en munitie te kopen.

Den haag was de enige europese hoofdstad waar de sultan een permanente vertegenwoordiger had (naar alle waarschijnlijk een jood). Zijn belangrijkste taak was wapens en militaire uitrustingen kopen. In de rest van Europa was het vrijwel onmogelijk omdat de paus verboden had om wapens aan moslimslanden te verkopen.

barfly
15-12-03, 22:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Nederlandse schepen die naar de Middelandse zee voeren stonden bloot aan gevaar van de Spanjaarden. In 1596 werd toestemming gevraagd aan de staten generaal om onderhandelingen aan te knopen met de Marokkaanse sultan zodat de Nederlandse schepen die belaagd werden door de gemeenschappelijke Spaanse vijand, hun toevlucht konden zoeken in de Marokkaanse havens.

De Marokkaanse sultan Ahmed al Mansoer was voorzichtig omdat hij de Spanjaarden niet al teveel wilde bruuskeren aangezien hij aan de Marokkaanse oostgrenzen in de Turken en grotere bedreiging zag.

pas na zijn dood in 1603.............blablabla.......................

Door inzet van een Marokkaanse Jood Sammuel Pallache is in 1610 een verdrag dat de eerste officiele overeenkomst was tussen een Europese land en Marokko.

In dat verdrag werd bepaald dat de Nederlandse slaven in Marokko de vrijheid kregen en dat in de toekomst Nederlanders niet meer als slaaf zouden worden verkocht en dat de Hollandse schepen hun toevlucht (voor de vijand Spanje) in de Marokkaanse havens mochten zoeken en handel mochten drijven.

Marokko kreeg het recht om van de Republiek schepen, kannonen en munitie te kopen.

Den haag was de enige europese hoofdstad waar de sultan een permanente vertegenwoordiger had. Zijn belangrijkste taak was wapens en militaire uitrustingen kopen. In de rest van Europa was het vrijwel onmogelijk omdat de paus verboden had om wapens aan moslimslanden te verkopen.

Wat houden wij al zolang van mekaar! Nogmaals, ik ga het ook vieren :)

T.A.F.K.A.Z
15-12-03, 22:39
De relatie tussen Marokko en Nederland begon op 15 oktober 1596 toen heeft de Staten- Generaal der Nederlanden een brief verzonden, naar de Grote keizer (ik denk dat ze sultan bedoelen, TAFKAZ)van Marokko. In die brief werd de Keizer verzocht de te Marakkech wonende Nederlander Jacob Bartlholomeüsz als zaak- gelastigde voor de Staten-Generaal der Nederlanden te aanvaarden.
Deze benoeming zou het beging zijn van een sterke eeuwen durende relatie. Deze relatie is de laatste eeuw wat minder geworden dan het drie voorgaande eeuwen, dat kwam doordat Marokko jaren door Frankrijk en Spanje bezet is geweest. Uit deze koloniale periode stammen de nauwe politieke en culturele banden met deze landen. De gebrekkige kennis van de Franse en Spaanse taal, vooral de Franse taal bij Nederlanders, heeft ertoe bijgedragen, dat de relatie op een laag pitje bleef.
De bovengenoemde brief die naar de Grote keizer van Marokko werd verzonden, vormde direct aanleiding tot ongemoeid handel drijven op verschillende havens van Marokko door een groep Amsterdamse kooplieden. Zowel voor Nederland als voor Marokko waren er verschillende redenen de betrekkingen te versterken, te weten: enerzijds de grote afkeer die de toenmalige Charif Moulay Ahmed El. Mansoer tegen Spanje koesterde, waardoor hij bondgenoot van Nederland zocht in hun strijd tegen Spanje en daarnaast het internationale prestige dat "Moulay Ahmed El Mansoer" genoot. Dit had hij voornamelijk te danken aan zijn voorganger, Moulay Abdelmalek wiens leger, de koning van Portugal in 1578 een verpletterende nederlaag had toegebracht in de slag bij Ksar El. Kabier aan de oever van Ouad Makhazin, waar beide vorsten om het leven kwamen. Voor de Portugese troon had deze gebeurtenis het rampzalige gevolg dat hij door een nauwe familierelatie met die van Catillie en het ontbreken van directe afstammelingen na luttele jaren aan Philips II toeviel, waardoor het land gedurende 60 jaar het oppertoezicht van Spanje moest verdragen en geen rol van betekenis meer speelde op het Europese toneel. Anderzijds had Nederland grote belangen bij de relatie met Marokko om samen tegen hun vijand nummer een "Spanje" te strijden. Nederland zou Marokkaanse havens als uitvalsbasis voor haar oorlogsschepen gebruiken tegen Spanje. De heer Jacobs Bartholomeüsz had zijn benoeming, behalve aan het feit dat hij al jaren in Marokko "Marakkech" werkzaam en woonachtig was vooral te danken aan zijn halfbroer Jacob Bartholomeüsz, woordvoerder van de Amsterdamse groep bij de staten- Generaal. Hij ontving twee brieven uit Den Haag. Een was voor hem bestemd en de andere was bestemd voor Moulay Ahmed El. Mansour. In de brief aan de Grote Keizer, wees de Staten-Generaal op de reeds meer dan 25 jaar durende strijd tegen de Spaanse onderdrukker. Eerst onder de leiding van Wijlen de Prins van Oranje, vervolgens onder een notabel uit Fes, de heer Mohammed Ouja, die in Nederland verbleef met de brief gestuurd.
Marokko speelde namelijk een belangrijke rol bij de succesvolle Engels- Nederlandse vlootoperatie waarbij Cadiz werd bezet en de Spaanse vloot in handen viel van Nederland. Hoe de Charif op deze courtoisie reageerde is niet overgeleverd, maar dat de brief op een warme ontvangst kon rekenen, lag
voor de hand, na de successen van de Nederlandse vloot tegen Spanje. Een nieuwe bondgenoot tegen de toenemende Spaanse agressie. Spanje beheerst de Portugese bezittingen Ceuta, Tanger, Asilah en Ouad Al Makhazin en aasde op Larache. Goede betrekkingen met Marokko waren zowel van belang bij het bestrijden van de gemeenschappelijke vijand Spanje, als de piraterij. Het aanhalen van goede betrekkingen met Marokko bood beide landen veel voordelen: Marokko zag in het verschiet de mogelijkheid schepen te verkrijgen uit Nederland die ingezet konden worden voor oorlog- en handelsdoeleinden.
Een van deze schepen stond onderleiding van Kapitein Moerad Raeis, de tot Islam bekeerde Jan Janz van Haarlem die uiteindelijk tot gouverneur van Salé een druk overslagpunt en thuishaven voor schepen uit Nederland. Behalve in schepen en hoger scheepskader was Marokko ook geïnteresseerd in wapens, munitie en fijn geweven.
De Schiedammer Pieter Maartensz Coy die de functie van de inmiddels vertrokken Jacob Baltholomeüsz had overgenomen werd met een grote ceremonie in Marakesch ontvangen. De missie waarmee Pieter Maartensz Coy door de Staten-Generaal naar Marokko was gezonden luide: een zodanige toenadering tussen de beide landen te bewerkstelligen, dat een vrije toegang tot elkaars havens en een onbelemmerde handel een veilige personeelsverkeer in een formeel verdrag werd vastgelegd. Echter de eerste vier jaar van zijn verblijf in Marokko kon hij zijn opdracht niet vervullen vanwege de interne problemen in Marokko. Namelijk Charif Moulay Ahmed El. Mansour, had elk van zijn drie zoons een deel van zijn rijk toebedeeld, maar aangezien de een zich meer benadeeld voelde dan andere, ontstond er onenigheid. Passt toen de Jongeste zoon van de Grote Keizer, Moulay Zidan zich een stabiele plaats wist toe te eigenen kon Pieter Maartensz Coy aan zijn opdracht beginnen. In 1609 had de Keizer zijn antwoord klaar en zond hij een Marokkaanse gezantschap mee met twee schepen die de Staten-Generaal der Nederlanden hem ter beschikking hadden gesteld. Dit gezantschap bestond uit de Caid Hamoe Ben Bachir en zijn Joodse Secretaris de Zakenman Samuel Pallache, die later Ambassadeur voor Marokko in Nederland werd, Prins Maurits, schriftelijk en mondeling overbrachten, bleek dat de Keizer instemde met het door Nederland voorgestelde verdrag inzake vrijheid van handel en verkeer alsmede veiligheid van personen en goederen. Als tegenprestatie verwachtte Marokko drie a vier oorlogsschepen en oorlogsmateriaal van Nederland.
In dat jaar 1609 ontving de Staten-Generaal een tweede Marokkaanse gezantschap, nu met aan het hoofd de Cadi Ahmed Ben Abdellah in de rang van Ambassadeur en Samuel Pallache in de rang van agent. Dit was naar aanleiding van het heugelijke feit, dat Marokko als een van de eerste landen ter wereld, de door Nederland uitgeroepen zeven provinciën erkende. Op 24 december van dat jaar(1609) werd een nieuwe verdrag getekend. Een verdrag van vriendschap en wederzijdse samenwerking compleet met het militaire tintje dat de keizer er aan had gegeven. De bouw van de drie oorlogsschepen die het gezantschap had besteld, was zo goed als voltooid. Op 21 januari 1611 zijn deze schepen uit Den Helder vertrokken om twee maanden later in Salé te arriveren.
Daarna zijn er verschillende verdragen tussen beide koninkrijken getekend:
In 1651-1659-1673-1692-18301852 en1891.

barfly
15-12-03, 22:56
:duim:

Zwarte Schaap
16-12-03, 08:26
Geplaatst door Gerrit Jan
Voor beide berichten, van Schaap en Tafkaz, petje af!
Hoe komen jullie aan de informatie?

Geschiedenis van Marokko, Herman Obdeijn, Paolo de Mas, Philip Hermans, uitgeverij Bulaaq.(1999)

Al Sawt
16-12-03, 14:40
Geplaatst door barfly
Wat ik nu helaas nog steeds niet weet is wat er nou te vieren is?

Als ik zo'n 400 jaar terug prakizeer dan kom ik alleen de staatse vloot tegen die de barbarijse piraten op hun donder gaf :)

Misschien wegens het feit, dat Nederland en Marokko door hun gemeenschappelijke vijand Spanje, de eerste moderne relatie hadden aangeknoopt.

barfly
16-12-03, 15:28
Geplaatst door Al Sawt
Misschien wegens het feit, dat Nederland en Marokko door hun gemeenschappelijke vijand Spanje, de eerste moderne relatie hadden aangeknoopt.

Ja dat heb ik ook gelezen. Hadden we die Spanjaarden niet wat harder kunnen aanpakken :D

Al Sawt
16-12-03, 15:38
Geplaatst door barfly
Ja dat heb ik ook gelezen. Hadden we die Spanjaarden niet wat harder kunnen aanpakken :D Tja, zou kunnen.

Aangezien in Marokko, Spaanse moslims leven die de kracht waren achter de onverzoenlijke houding van Marokko tegen Spanje.